| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra med oreggad bil/förflyttningstillstånd
|
1310 besök totalt |
|
Hej! Nu hör väl inte direkt denna fråga hemma här, men känner mig lite halvpanikad!
Ja saken är den att jag väldigt väldigt gärna vill köpa en gammelford från södra sverige som kommer gå på export till finland. Bilen i sig är körbar och så, men inte reggad eller besiktad. Och jag skulle väldigt gärna köra upp bilen till färjan i stockholm (krångligt och dyrt att åka 200 mil med släp när ändå bilen är bruksduglig) Finns det någon typ av tillfällig försäkring/förflyttningstillstånd som finske jag kan ta i sverige för att frakta bilen till färjan? Eller går det att klistra dit finska importbrickor direkt på plats när papperna skrivs? Har googlat och sökt på nätet men kommer fan inte fram till något annat än att utländka köpare=blåsning eller annat osakligt..... Lokala besiktningsstationen och försäkringsbolagen undrar mest om det inte finns att köpa liknande bil som är reggad eller på närmre håll eller om jag faktiskt behöver en bil från 60talet... Så dom var inte till vidare hjälp heller... Någon som har erfarenhet?
_________________ Sidney karlsson Bmw e36 sedan lekbil "stödkorven" Bmw e36 sedan fullburs projekt Bmw e36 touring |
|
Får man inte en månad på sig att besikta om man ställer på den som ny ägare... då kan man köra den under tiden "lagligt", igentligen bara till närmsta besiktning.
Edit: tänkte inte på utlandsköp, men det kanske går att göra så ändå? _________________ Niklas Jonsson Billös och klubblös
|
|
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1310 besök totalt |