Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Droplinks, justerbarhet
976 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Droplinks, justerbarhet

Droplinks och cornerweight. Om man har en droplink som är som en vantskruv, dvs hö-vä gänga så får man ju helt steglös inställning av längden på droplinken. Om man istället har en hö-hö, dvs tex en droplink bestående av två uniballs, en invändig och en utvändig, så får man ju bara justerbarhet i halvvarv, dvs upplösningen blir den samma som gängstigningen. Bak har jag så medan jag förut har haft steglöst fram. I praktiken, hur noga är detta? Helst hade jag väl haft "steglös" justering men då blir droplinken för lång. Lutar därför åt hona-hane. Bra eller anus??

Just ja, i sellholm kitten blir det halvvarv eftersom det är hö-hö gänga på droplink pryttlarna. Så - det måste vara många som kör så...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Bak har du väl en krängare som är klenare så justering mindre än ett halvvarv påverkar väl hörnvikten mindre.
Men ett halvvarv är väl mindre än en mm, så frågan är hur mycket du märker på vågarna även på framkrängaren.

Att droplinks måste vara olastade när du står på vågarna är ju bara del av en process, i verkligheten är de alltid lastade (förutom på pallbockarna då). Så det är den finala vägningen med allt kopplat som gäller.

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Sååå..... Är svaret "det funkar nog, kör på det" eller "skärp dig, bättre kan du"?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

SevenEight skrev:
Sååå..... Är svaret "det funkar nog, kör på det" eller "skärp dig, bättre kan du"?
TDD (där testet är mängden prispengar)

Trial & Terror mao, om hörnvikten hoppar runt för mycket med halvvarv så får du uppgradera.

Är detta enda (viktigaste) hindret för att få ihop bilen?

Skruva banåkabil
Droplinks, justerbarhet
976 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande