Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2428 besök totalt |
Försäkring av/på vid varje bankörning!
Hej alla ! vet inte om jag postat rätt här. det jag undrar är hur gör ni som kör bana några gånger om året med er "banbil" bara förutsatt att ni kör till banan med den. vet att visa försäkringsbolag e rätt gnälliga om man bara vill ställa på bilen dan innan man ska till banan tex och sen ställer av den när man kommer hem. vilka försäkriongsbolag är lugnt med detta ? ![]() //Anders _________________ Anders ripa |
||||||
Bilen får vara påställd under de månaderna som säsongen löper.
Transportstyrelsen kommer debitera dig en månads påställning i vilket fall som helst även om den bara är påställd en dag. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Du får betala skatt för hela månaden samt försäkring för de dagar den är påställd.
Dessutom tillkommer påställningsavgift på 60 kr (tror jag det är) varje gång du ställer på. Tänk på att du kommer få betala hela årsskatten först och sedan få tillbaka överskottet när du ställer av bilen igen. Betyder att du troligen kommer få betalningsavin efter du har ställt av bilen, detta måste ändå betalas annars blir det brukandeförbud på bilen även om du betalar skatten nästa gång du ställer på. Been there, done that... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Jag har kört det upplägget, skitsmidigt med smartphone app
![]() Enda nackdelen - som redan nämnts - är att man drunknar i inbetalnings och återbetalningsavier men det var ju inte hela världen ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nädå. Du betalar full försäkring de dagar den är påställd och bolagets "garageförsäkring" de dagar den är avställd. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Precis min tanke ![]() ![]() _________________ Anders ripa |
||||||
Re:
Går inte. Du måste ställa av den hos vägverket. _________________ ![]() |
||||||
Som franzetti säger så är påställningsavgiften på 50kr borta (i samma veva som skatten höjdes)
Skatten betalas ju månadsvis och försäkringen dagsvis. Det är osmidigt med betalningar och papper i mängder som kommer hem, men i långa loppet blir det billigare Exempel: Försäkring påställd 10000/år Försäkring avställd 1500/år Skatt 2400/år "skattemånad" eller vad det nu kallas: Januari Huvudförfallo på försäkringen vid årsskiftet för enkelhetens skull. Bilen är avställd under vintern Januari: -Registeravgift 65kr(?) -Räkning på 1500kr för garageförsäkring Påställning första helgen i april (2 dagar påställt 4e till 5e, och ställa av igen senare) Efter några dagar får du skatt och försäkring för resterande månader -1800kr skatt -6334kr försäkring (avdrag för att du betalat garagedelen för hela året och avställt 93 dagar) Något dag senare upptäcker dom att du redan ställt av bilen och skickar ut det här: +6288 återbetalning försäkring +1600 skatt Ställer du på den igen nästa helg -0 kr i skatt eftersom du redan skattat april -5995 kr osv Har du den då påställd 3 helger per månad och 2 dagar per helg under april-september blir totalkostnaden skatt: 1200kr Försäkring 2338kr Mot att ha den påställd hela tiden april-september skatt: 1200kr försäkring 5750kr En diff på 3412kr Nu kan jag ha missat någon beräkning och avrundning. Men i mitt fall (väldigt lika siffror som exemplet) är det en ganska påtaglig skillnad ![]() Nu är ju jag 23 år och har inte den bil som är billigast att försäkra, så i era fall kanske det inte är lika påtagligt. Nackdelen är att man kan få ligga ute med lite pengar när det blir fördröjningar på återbetalningar osv ![]() _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2428 besök totalt |