Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4132 besök totalt |
Slitstarka däck till förarutbilning? Vad ska man prova?
HEJ Vad tror härskapet om följande något speciella däckfråga. Jag håller förarutbildningar för testförare till och från och med de bilar jag har får jag problem med väldigt högt slitage på framdäckens ytterkant. Vad för däck tror ni skulle tåla behandlingen bättre ? Funderar på något hårt R däck tex. Kanske ngt i stil med Pilot cup med mönstrad insida? Bilarna går mestadels konbanor. De flesta bilar är nyare Volvo med standardchassi. Har begränsad möjlighet att ändra i chassina så däck som tål att gå på ytterkanten är det som gäller. Bra grepp är inte jätteviktigt sålänge det är inom rimliga gränser. Åker vanliga gatdäckidag, Conti / Dunlop _________________ Henrik Petersson |
||
Re: Slitstarka däck till förarutbilning? Vad ska man
Jag har kört bana med Michelin Pilot Sport Cup och mitt råd är att du håller dig så långt borta som möjligt från de däcken med det användningsområde och problem som du beskriver. Det däcket har ganska lite mönster från start, dessutom är sidorna känsliga så med felaktig camberinställning kommer man väldigt snabbt ner på corden på utsidan. Sen kräver det ju lite temp för att greppa ordentligt så du vill knappast ha det till nybörjare heller. Michelindäcken kunde jag köra en halv säsong innan de var slut, Federal RS-R som kostar halva pengen håller dubbelt så länge. Nu skall jag prova Kumho V70 (K91), dessa sägs hålla väldigt bra men behöver nog en del temp det också. Federaldäcken eller Toyo 888 kan nog vara ett vettigt val om du vill gå lite mer åt R-däckshållet. Ett annat alternativ kan vara att du testar Run Flat däck som har hårdare sidostommar, Bridgestone Re050 rft exempelvis. Eller gatdäck som har Extra Load indikering (bör också ha lite stabilare stommar). _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
De jag åkt på som hållit bra är Hankook VENTUS RS-2 Z212, (se dackonline tex) men de är snorhala när det är blött. Typ R-däcksstomme med stenhårt gummi.
Kolla med Lennart Bohlin i Karlskoga, Gälleråsen han kör ju uthyrning med Volvo C30 på bana och har nog bra koll. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Tackar för input.
Det kommer få bli lite trail and error här Skall köpa in ett par uppsättningar och testa lite hur det faller ut. Run flat däck kanske kan va något. 888 har jag kört endel privat och har viss uppfattning. Det bästa hade vart att kunna ha samma däck i både vått och tort, men man kan inte få allt. Federal eller Hankook hade ju vart fint ur ekonomisk synvinkel ![]() Bak kör vi ganska ofta med odubbade vinterdäck för att få bilen extream överstyrd och lite lurig. Vi stänger också av alla system så det snurrar endel men å andra sidan är förarkraven ganska höga för att bli godkänd. _________________ Henrik Petersson |
||
Osäker på om dessa fortfarande finns men när jag började köra långlopp (ERF) så körde vi på Falken Azenis.
De var bara halvslutna efter en hel säsong, 6x6 timmar... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Sprang på ett Drifingdäck som ryktas ha lite de de egenskaper jag söker.
Ett mönstrat däck men skall ha förstärkta sidor sägs det. inte så farligt dyrt heller. Någon av er som hört talas om det ? Ralphs däck säljer dessa bla. Maxxis MAZ1 Drift Angående fälgbredd så borde teoretiskt ett smalare däck ock lite bredare fälg vara en fördel men tänker samtidigt att man kanske veckar slitbanan istället? Lyckas jag fördubbla livslängden så ett däck håller 5 körningar istället för 2-3 så hade det var grymt. _________________ Henrik Petersson |
||
Jag har svaret men förstod inte frågan riktigt....då det finns många fönster o parametrar som skall öppnas så finns det ju åsså merfrågor typ däckstorlek o fälgbredd,vikter,temp,väder o vind m.m.
Om du bara är ute efter ett dåligt lågpris däck så kan du sluta läsa här.....(jag ryser bara o...) Om det tex är mest eller uteslutande Volvo-bilar det handlar om så medför det ju lite respekt när det tex gäller säkerhet o kvalitet,tillgänlighet o allt annat runt detta elimenta problem....som då tex Volvo kan stå bakom o du som instruktör själv tror på,eller? det var bara en tanke...... Det var någon här som tidigare nämde typ Hankook Ventus däcken...o det är inget dåligt val idag! En idee bara....Varför gå över ån efter däck......om du bor i götet o har kontakt med Volvo så har du säkert åsså kontakt med typ Polstar,där finns folk som kan problematiken o kan även råda bot på det mesta med deras kontaktnät....vet att tex Hans Bååth,Valle eller Ulf känner tex Mr Hankook him self som är en gammal testförare o det han inte kan om däck är inte värt o veta...... Han håller åsså till i GBG o säljer bl.a Hankooks TD -däcket m.m. som tagit världen med storm...... Mitt stalltips är att ta kontakt med honom, en trevlig prick dessutom...o stort lager med däck! _________________ Sven Hammarström |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
4132 besök totalt |