| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
54 besök senaste veckan (248081 totalt) |
|
Re:
Låter ju som du får ihop en hel del, fan va kul _________________ Magnus Thomé
|
||
|
ja asså, '
kanske inte blir några heldagar att svarva 50-100 varv på, men det har aldrig vart tanken med denna bilen heller, efter några år med alldeles för högt soppa/däckkonto och framförallt med "way too much underhåll" mellan bandagarna så kändes detta som ett bra sätt att lugna ner sej lite, kanske nöjja sej med 10-20 varv på en dag och ändå behålla samma adrenalinnivå som tidigare . plus att det blir så mycket mer tid för den sociala biten och hinna se alla andra köra (som man inte hinner med när man är ute själv konstant på banan) förra året så han jag ändå med 5 bankörningstillfällen under dem ca 3 månbader jag hade bilen under säsong (och då tackade jag ändå nej till 3 körningar jag vart bjuden till av tidsbrist) och för i år så ser det inte ut att bli mindre åka direkt, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
ja asså,
har insett att formelbil är det bästa sättet att åka fort billigt på...
denna bilen har inte kostat såå värst mycket(kontanter) om man räknar ihop 2-3 av mina tidigare byggen, defenetivt mindre arbetstid men faan så mycket mer prestanda
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Kraftiga ha begär på det fordonet
Vilket läckert bygge. Var kan man köpa sådana och ungefär hur stor spargris behöver man? _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||
|
som vanligt handlar allt om kontackter om man vill komma "billigt" undan,
samt såklart hur mycket man kan göra själv. jag hade enorm tur och fick ett supergrymt pris på min av Rajamäki. men ska man leta så är det nog på racecardirect. priserna finns på någorlunda liknande/motsvarande bilar nånstans mellan 200k till 1mille. skitsvårt att säga nått pris.. men helt klart svårt att hitta nått billigt som är raceready. billigast att hitta ett rollingchassie (komplett bil med framvagn/bakvagn/drivlina mm, men utan motor/styrsystem) ' sen ta lämplig v6-v8 och montera själv med lämpligt eftermarknads-sprut... kanske nått sånt med en ballare motor och fräsigare lack/dekor http://www.racecarsdirect.com/listin eller om man vill ha en sån här som är nyare , modernare design och med sekventiell växelåda vilket ger möjlighet till paddleshift
http://www.racecarsdirect.com/listin alt nått någorluna raceready http://www.racecarsdirect.com/listin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
eller så går man "all in" och köper nått sånt och åker troligen fortfarande lika långsamt iom man ändå är feg som en flicka bakom ratten på en vingbil
http://www.racecarsdirect.com/listin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
såååja nu är den uppstartad och varmkörd.
GROVT tillyxad mapp nu bara för att kunna varmköra den en gång och se att den är tät på olja/vatten mm mm... nu isär å kontrollera ventilspelen, efterdra topplocken och sen slutgiltig montering... hade varvstoppet ställt på 8300 nu , lär nog gå att höjja den liite sen med ,, svarar sjukt på gasen, märks verkligen skillnad med nya topplocken... svarar betydligt bättre på gasen nu även med korta grenrör å små turbiner mm kommer nog bli en giftig maskin detta... liiite större aggregat bara så man kan passera 500 hjulhästar, men det kommer under säsongen,... http://www.youtube.com/watch?v=e7Z7e _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
gissar fullt laddtryck från runt 3500rpm, max vridmoment runt 6000, max effekt runt 6500-7000 sen varvstoppet på 8500ca.
jag har ca 1500 rpm dropp mellan 1-2-3-4 och sen 16-1700 på femman kommer ha gott och väl tillräckligt med register mao, troligen "onödigt" mycket vridmoment som jag kommer bli tvungen att reglera boprt med laddtryckskurvan. jag kommer ha olika laddtryck på varje växel, och tre olika laddtryck att leka med. typ grundladd vit vått (runt 0.5 bar) en torrmapp som ger fullt fäste från tvåans växel , dvs typ 0.6 på 2ans växel sen lite mer på varje växel upp till nånstans kring 1 bar på femman, sen en overboost som ger tillgång till nånstans runt 1.3 bar som man trycker på när man känner man behöver extra vrid, typ på långa rakan eller om man behöver lite extra fart in i en kurva (för att få mer downforce) jag vet inte hur det kommer bli att köra så i verkligheten, men i teorin låter det rimligt i mina öron?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Det är nånstans här i ditt resonemang man känner sin mentala spärr sätter stopp
_________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Re:
+1
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
jo helt klart är det så.
men helt sjukt sista körningen förra året på mantorp när jag vågade. bilen gick som på räls genom kurvan på 3500rpm smyg-gas, vid 4000 rpm började den understyra varvet efter, sen efter ett antal varv satsade jag lite hårdare och gick in i samma kurva på 5500 rpm, och då gick den bara ännu bättre igen
nu med lite mer motor så lär jag kunna gå in i samma kurva på en växel högre
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Är nog en bra idé med olika mappar så att du kan köra lite mer safe vid behov. Med så pass tät låda kan du ju dessutom välja lite hur vass du vill ha den bara genom att välja varv.
Egentligen bör man ju lära sig bilen med ganska låg effekt först. Lägga varv efter varv och se till så man får koll på hur fort man egentligen kan köra i svängarna (i detta fall extremt fort) och hur den t ex reagerar på gaspådrag i utgångarna. Börjar man direkt med maxeffekt tror jag att det lätt blir lite av/på körstil där man går på gas för sent ut ur kurvan och bromsar onödigt tidigt. Fast å andra sidan så kommer du att ha prestanda nog för att slå det mesta, oavsett om du bara skulle gasa där det är rakt
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
fick ju en del kört förra året och insåg att det v alldeles för lite motor för den skulle gå å köra vettigt... fick aldrig upp fart innan kurvorna för att kunna utnyttja downforcen, och när downforcen började göra nytta så sackade motorn, ut på femman på rakstryäcken så orkade inte bilen acca alls , va som att gå in i en vägg när man la i femman
ungefär som att köpa en r1a och sen montera en puchdakota motor i, den blir inte så mycket snabbare än en moppe trots ett häftigt chassie
jag lyckades köra på 1.27 mantorp på regndäcken förra året, med lite mer träning och varmare väglag skulle jag nog komma ner i runt 1.25 med dem 230 häst som fanns då- siktar på att komma under 1.25 nästa år så har jag iallafall utvecklat mej åt rätt håll
skulle tro attt bilen med rätt förare och friska däck skulle kunna prestera nånstans runt 1.10 lr liknande _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lola T91/50, SÅLD
|
54 besök senaste veckan (248081 totalt) |