Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
MSCC Frågor kring säsongskostnad och rejs upplägg | 11267 besök totalt |
Hittade MSCCs hemida då det pratas mycket om detta i depån på rejs.
Jag har förstått att det kostar... 3900kr för anmälningsavgift för säsongen 450 medlemskap i MSCC Tillkommer det något mer i licenser eller liknande? Hur ser det ut på rejsdagen? 1 träning 1 kval 1 final? Tanken är att fortsätta i Roadsport C. Kör i dags läget Mx5 cuppen standard i Roadsport C. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Förarlicens tillkommer
Oljematta / presening Vagnbok inte obligatorisk för MSCC Oftast två tidsträningar = snabbast vinner, samt ett avslutande race som inte är obligatoriskt + trevlig samvaro med likasinnade = gratis / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Har SBFs förarlicens, Vagnbok och presening så då är jag race redo Tidsträningar är det trackday aktigt att alla kör på bana samtidigt och snabaste enstaka varvet vinner? Är det mångs som är med på det avslutande racet? För det är race delen jag tycker är skoj _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Lite åt trackday hållet (eller time attack, som är så populärt) blir tidsträningen, du bestämmer själv om du vill köra 1 varv eller hela heatet. Snabbast tid vinner.
Vi delar oftast in klasserna i 3 heat. Road A+B Road C+Historic RS Jag skulle säga att nästan alla stannar och kör racet Vi kör på Sturup till helgen och Knutstorp 21 september. Du är alltid varmt välkommen även som åskådare för att bilda dig en uppfattning. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||
Glöm vagnbok men glöm inte inte att fylla i, skriva ut och ta med vagndeklarationen. http://www.mscc.se/klubbmasterskap/v _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
KM5 är alltid ett bra tillfälle att ta revansch på Knutan efter misstagen på SSM.
Men det förutsätter att det finns lite belägg och däck att köra på och att bil och gubbe är tillräckligt fräscha så det är lönt. Men att bara åka ner och serva kompisar har hänt förr |
||||
Höstrejset (KM5) den 21 september är dessutom heldag för bara MSCC, vilket brukar innebära 2 tidsträningar och 2 race på samma dag. Lika mycket som en hel helg på en SPVM tävling (om man bortser från ev fri träning som ibland ingår på SPVM körningarna).
För er som är kör- och snackesugna så träffas vi i depån redan kvällen innan, där vi grillar, pratar racing och kanske dricker ett glas bubbelvatten eller två De som vågar sover över och är rejsklara utan jäkt på morgonen. Besiktning brukar också klaras av kvällen innan för de som är där. |
||||
Ta alltså med dig allt du tar med till en spvm tävling, men vagnboken ersätts med vagndeklarationen.
Sen måste du också sätta i passagerarstol. Kul om vi ses igen även om det känns sådär att bli omkörd av bil med lasthållare.... _________________ Martin Nihlén |
||||
Passagerarstol i samt eftermonterad vinge av dvs två skillnader på MSCC reglemente och SPVM
/ Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Lite siffror sådär så brukar det vara ungefär 10-15 som kör Roadsport C men till höstracet peakar det på ca 20. M.a.o. har man alltid någon att stångas med
Efter att själv kört lite klubbracing kommer man på att MSCC KM är snorbilligt, största skillnaden är att vi klarar av tävlingen på en dag. Budgeten blir typ 1/3 del av en normal racehelg. Hoppas du kommer och kör med oss _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nästa säsong är jag faktiskt sugen på MSCC.
Kostnaden och att det är nästan lika mycket körning på en dag som en helg med SPVM lockar. Det är garage bygge på gång hemma och det hade vart tråkigt att inte kunna rejsa för man byggt garage Finns det många standard MX-5 or i C eller får jag helt enkelt kämpa lite Martin, du måste ha blivet snabbare än sist annars får du byta taktik och montera pakethållare Står och väger mellan Falkenberg och KM5. Får vela lite fram till fredag som är sista anmälningsdagen för Falkenberg. Tältar ni på plats innan Knutstorp eller finns det stugor att hyra? Smäller det mycket eller är det gott om gentlemen att det lämnas plats åt varandra? Många frågor, om jag inte kör med er på knutan kommer jag och hejjar på! En kompis har en standard Miata med båge. Räcker det plus personlig utrustning att köra eller måste man ha bälte, stol nödstopp m.m Många frågor blir det men är jag med nästa säsong vill jag vara med på hela så att man får ihop några poäng _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
MSCC är superkul och prisvärt, klart att du ska komma ner och köra med oss! Avslappnad stämning både i depån och på banan , incidenter är sällsynta. Gentlemen racing är nog den bästa beskrivningen
Det är många Miator i C, både moddade och relativt omoddade, du får garanterat någon att fightas med. Varför inte köra både Falkenberg och KM5 ? _________________ Alexander Mullaart MX-5 -01 |
||||
* De flesta som bor över gör det i husbilar eller liknande, men det finns stugor att hyra. Brukar stå på inbjudan som du snart kan hitta på MSCC's hemsida. Tält fungerar säkert jättebra också. * Väldigt, väldigt sällan och då lite kontakt mellan bilar i KM:et. Har inte sett någon som avsiktligt använt bilen på det sättet. Lite av grundprincipen med att det är tidsträningarna som avgör resultatet i själva klubbmästerskapet bygger på att man sedan ska "våga" köra rejset med sin klenod och att det finns ingen vinning på att stångas om placeringarna. * Det är samma säkerhets och tekniska regler som en SPVM tävling förutom ett par vissa undantag som att passagerarstol ska finnas och att man inte får eftermontera en vinge. |
||||
Det lutar åt Knutstorp
Ska se vad jag kan skramla ihop för däck och ge er lite konkurrans Nu kan man dessutom följa roadsport C reglmente och inte MX5 standard så det kanske finns lite mer att hämta från bilen också _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
||||
Alla vet att det går snabbare med räcke Jag hoppas på fortsätta bevisa detta Hade vart fint att klämma tillbaka mitt megasquirt men en läckande downpipe sätter tyvärr stopp för det än så länge. Den läcker såklart på ovansidan så jag måste lyfta motorn för att ta ut hela grenröret _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Vad har du för grenrör? Räcker det inte att lossa styrstången från styrväxeln? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Racingbeat tror jag den heter. Kan funka att koppla loss styrstången också.
Blir nog tyvärr ingen anmällan för mig men det lutar åt att jag kommer ner och hälsar / hejar på _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Kostnader för tävling i SPVM
Direkta kostnader: Exempel en tävlingshelg på Falkenberg 2015 Ankomst torsdag em hemfärd söndag em Anmälningsavgift SPVM 300kr / tävling Anmälan Falkenbergs Motorklubb 3000kr Boxhyra 1500 / 4 = 375kr, jag saknar tält, husbil, eller motsvarande Bed and Breakfest 3 nätter inkl frukost 975kr (billigt) Bränsle dragbil 18 * 2 mil ca 36 liter tor ca 468kr Tävlingsbil bränsle ca 45 liter 768kr Mat skall man ha ändå 0 kr Summa direkta kostnader 5886kr Har säkert glömt något Indirekta kostnader: Vagnbok minst 625kr/år vart 5e år ny bok ca 2000kr Besiktning av tävlingsbilen ca 400kr kör ju Roadsport Skatt på tävlingsbilen ca 1200kr Försäkring av tävlingsbilen ca 2500kr (Släp hyra ca 800kr / dygn) Köpt släp ca 15000kr + försäkring besiktning Tillkommer slitage på Däck, bromsar, fylla på olja, koppling mm Gud förbjude att man blir pååkt eller att nåt annat går sönder. Ljuddämparen är den tredje, kostade denna gång 10600kr från england men så är svepet Titan, vikt för hela ca 6kg Mscc blir billigare, man köper alla fem tävlingarna för ca 3500kr Det blir minder åkande hit och dit då jag bor utanför Malmö Ex Knutstorp ring, Ljungbyhed, Minnesbergsbacken, Sturup Racaway samt Knutstorp ring igen Här sparar du in vagnbokskostnaderna men åker på en medlemsavgift på ca 400kr/år i en supertrevlig Sportvagnsklubb Kan variera lite mellan åren, ibland har vi kört konbana på Bulltufta i stället för Ljungbyhed / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
MSCC Frågor kring säsongskostnad och rejs upplägg | 11267 besök totalt |