Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster
3 besök senaste veckan (5477 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>
   
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Okt 2018 09:14     Opel Speedster Citera

Känns som jag startart många sånna här trådar det senaste

Efter Toyota MR2 mk1 som va en fantastiskt bil med mittmotor var det dags för en riktig sportbil.
Eller snarare det dök upp en Speedster jag inte kunde motstå och blev tvungen att sälja MR2an

Jag har hunnit prova den både på knutstorp och falkenberg och visst finns det potential men den behöver lite jobb och injustering. Bla glappar det lite i styrningen som förstör all känsla men skall förhoppningsvis vara lätt fixad i vinter.

Målet med denna blir nog riktig snabb trackday bil då jag vill köra med kompressor motorn som följde med och då platsar den inte så bra i nån racing klass.

Jag kör den oktober ut och passar på njuta av det fina vädret innan den hamnar i garaget








_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1851



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Okt 2018 16:18     Citera

Ser ut som att främre regskylten smakat farthinder ett par ggr?


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
OneYet
Huskvarna



Här sen Nov 2004
Inlägg: 468



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Okt 2018 18:23     Citera

Grattis till en skramlig, högljudd och väldigt rolig bil.


_________________
Fredrik Liljenberg

Opel Speedster 2.2 SC
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2018 12:32     Citera

Skylten är nog lite trött ja
Får vänja in mig ett steg i taget mot en superseven. Så lite oväsen är lätt löst med proppar


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2018 12:41     Citera

Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .


Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.




_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rikard Niva
Luleå



Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 08:55     Citera

Grattis, ingen 7.a men supercool
Hänger inte riktigt med på hur reduserarna är satta i serie?
Är båda kopplade till frambromsarna och ingen bak?

thumbs up


_________________
Rikard Niva
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 09:22     Citera

Fasiken det är svårt att hänga med i mittmotorbilbytandet .
Men det blir nog bra med en Opel thumbs up


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 14:04     Re: Citera

Rikard Niva skrev:
Grattis, ingen 7.a men supercool
Hänger inte riktigt med på hur reduserarna är satta i serie?
Är båda kopplade till frambromsarna och ingen bak?

thumbs up


Båda är i serie till fram axeln. huvudcylinder-framkrets reducerare-reducerare-fram oken.

Det finns alltid risk att en 7a smyger in i garaget i framtiden Sen om det blir en rx7 eller super7 får vi se


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 14:04     Re: Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Fasiken det är svårt att hänga med i mittmotorbilbytandet .
Men det blir nog bra med en Opel thumbs up


Borde snart bara hyra en bil åt gången, finns mycker roligt att prova


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 20:51     Avgas Citera

Tror jag hittade orsaken till mina dåliga avgasvärden. 1 cells katt ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 20:54     Lift Citera

Riktig jobbig att få på liften och när den väl är på är det lagom läskigt med all vikt i rumpan så det fick bli lite försäkring.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JBT
Solna



Här sen Nov 2004
Inlägg: 336



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2018 22:21     Re: Citera

cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3499



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2018 09:55     Re: Citera

JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
JBT
Solna



Här sen Nov 2004
Inlägg: 336



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2018 17:49     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?


Nej,

Jag snickrade egen bromsvåg på min Elise. Alla S1 och S2 med rover har samma pedalställ.
Du kan ringa mig så förklarar jag hur man gör. Är inge komplicerat eller dyrt.


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2230



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2018 11:02     Re: Citera

JBT skrev:
Pontus Fyhr skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?


Nej,

Jag snickrade egen bromsvåg på min Elise. Alla S1 och S2 med rover har samma pedalställ.
Du kan ringa mig så förklarar jag hur man gör. Är inge komplicerat eller dyrt.
jo det finns
https://www.compbrake.com/product/lotus-elise-brake-bias-servo-replace . . . .


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aerodynamic
Alingsås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 573



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2018 12:17     Re: Citera

Jag kör 308mm skivor fram på min speedster och på Kinnekulle
Funkar det klockrent med mina Mintex 1155. Men när jsg körde hårdare
På Gelleråsen i somras så när man kom till hårnålen så fick dwt tryckas
Hårt på bromspedalen. Så andra belägg kanske skulle förbättra det.
Men jag tänkte bygga broms kylning i vinter.

Men så är det så att de här Saab Aero skivorna tar in luft från utsidan.


JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


_________________
Per Axblom
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2018 16:37     Re: Citera

JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Hur har du löst hastighetsmätaren?
En sån bias box ihop med abs enheten men en on/off knapp kanske kan vara nåt. På bana behöver jag ingen hastighetsmätare men besiktning och vardagen är det ett måste.

Fram ok bak är nog en bra lösning men samma med besiktningen, nåt krav om handbroms. Tror ni de märker om jag monterar en hydraliskt


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2018 16:40     Re: Citera

Aerodynamic skrev:
Jag kör 308mm skivor fram på min speedster och på Kinnekulle
Funkar det klockrent med mina Mintex 1155. Men när jsg körde hårdare
På Gelleråsen i somras så när man kom till hårnålen så fick dwt tryckas
Hårt på bromspedalen. Så andra belägg kanske skulle förbättra det.
Men jag tänkte bygga broms kylning i vinter.

Men så är det så att de här Saab Aero skivorna tar in luft från utsidan.


JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Gälleråsen är styggt mot bromsarna, är 3st hårda inbromsningar per varv. Förstörde mina carbotech 10or där på min mx5. Bytte till Hawk dtc-60 och det har verkligen funkat klockrent.
Jag har bromskylning fram som borde göra en hel del men inte kört där med speedstern.
De har gjort en fin lösning från dimljusen till skivorna, du ser lite grann på bilden där den är på liften.


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cirs
Göteborg



Här sen Jan 2009
Inlägg: 681


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Okt 2018 13:47     Citera

Beställt ny race katt och flexi.
Hittade att Celica GT4 3SGTE / MR2 turbo verkar ha samma packning som på grenröret som har en fin kollektor.
Går från 3" till 2" efter katten och där är det 180 grader sen i i ljuddämparen och ut. 2" enligt interwebz ska funka till 289hk så det borde räcka ett tag.

Söker efter GDS keramisk coating eller likvärdigt men hittar inte nåt mer än avgasbandage som jag är lite trött på.




_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5511



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Okt 2018 13:50     Citera

Snyggt Chriss!

Ser fram emot lite ordentligt motstånd i konbanorna nu nästa år.
Med alla dessa mysiga och snabba mods så blir du väl oslagbar med Speedster nästa år?

Mvh
Killen i originalbilen


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
JBT
Solna



Här sen Nov 2004
Inlägg: 336



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Okt 2018 21:56     Re: Citera

cirs skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Hur har du löst hastighetsmätaren?
En sån bias box ihop med abs enheten men en on/off knapp kanske kan vara nåt. På bana behöver jag ingen hastighetsmätare men besiktning och vardagen är det ett måste.

Fram ok bak är nog en bra lösning men samma med besiktningen, nåt krav om handbroms. Tror ni de märker om jag monterar en hydraliskt


Hastighetsmätaren går som vanligt på abs givaren i ena navet. Den bryr sig inte om vad man gjort med bromsarna. Jag har kvar original bakok och använder endast handbromsfunktionen på dem. Tror dock att man skulle kunna besikta med hydraulisk handbroms utan problem då ingen märker det.


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster
3 besök senaste veckan (5477 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.171 sec)
Webbrowser render:
sec