Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (9301 totalt)
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Känns som jag startart många sånna här trådar det senaste

Efter Toyota MR2 mk1 som va en fantastiskt bil med mittmotor var det dags för en riktig sportbil.
Eller snarare det dök upp en Speedster jag inte kunde motstå och blev tvungen att sälja MR2an

Jag har hunnit prova den både på knutstorp och falkenberg och visst finns det potential men den behöver lite jobb och injustering. Bla glappar det lite i styrningen som förstör all känsla men skall förhoppningsvis vara lätt fixad i vinter.

Målet med denna blir nog riktig snabb trackday bil då jag vill köra med kompressor motorn som följde med och då platsar den inte så bra i nån racing klass.

Jag kör den oktober ut och passar på njuta av det fina vädret innan den hamnar i garaget







_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



Ser ut som att främre regskylten smakat farthinder ett par ggr?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1046



Grattis till en skramlig, högljudd och väldigt rolig bil.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Skylten är nog lite trött ja
Får vänja in mig ett steg i taget mot en superseven. Så lite oväsen är lätt löst med proppar

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .


Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.



_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Grattis, ingen 7.a men supercool
Hänger inte riktigt med på hur reduserarna är satta i serie?
Är båda kopplade till frambromsarna och ingen bak?

thumbs up

_________________
Rikard Niva
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fasiken det är svårt att hänga med i mittmotorbilbytandet .
Men det blir nog bra med en Opel thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Grattis, ingen 7.a men supercool
Hänger inte riktigt med på hur reduserarna är satta i serie?
Är båda kopplade till frambromsarna och ingen bak?

thumbs up


Båda är i serie till fram axeln. huvudcylinder-framkrets reducerare-reducerare-fram oken.

Det finns alltid risk att en 7a smyger in i garaget i framtiden Sen om det blir en rx7 eller super7 får vi se

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fasiken det är svårt att hänga med i mittmotorbilbytandet .
Men det blir nog bra med en Opel thumbs up


Borde snart bara hyra en bil åt gången, finns mycker roligt att prova

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Tror jag hittade orsaken till mina dåliga avgasvärden. 1 cells katt ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Riktig jobbig att få på liften och när den väl är på är det lagom läskigt med all vikt i rumpan så det fick bli lite försäkring.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Pontus Fyhr skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?


Nej,

Jag snickrade egen bromsvåg på min Elise. Alla S1 och S2 med rover har samma pedalställ.
Du kan ringa mig så förklarar jag hur man gör. Är inge komplicerat eller dyrt.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



JBT skrev:
Pontus Fyhr skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Ooo finns samma till Elise?


Nej,

Jag snickrade egen bromsvåg på min Elise. Alla S1 och S2 med rover har samma pedalställ.
Du kan ringa mig så förklarar jag hur man gör. Är inge komplicerat eller dyrt.
jo det finns
https://www.compbrake.com/product/lotus-elise-brake-bias-servo-replace . . . .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Jag kör 308mm skivor fram på min speedster och på Kinnekulle
Funkar det klockrent med mina Mintex 1155. Men när jsg körde hårdare
På Gelleråsen i somras så när man kom till hårnålen så fick dwt tryckas
Hårt på bromspedalen. Så andra belägg kanske skulle förbättra det.
Men jag tänkte bygga broms kylning i vinter.

Men så är det så att de här Saab Aero skivorna tar in luft från utsidan.


JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.

_________________
Per Axblom
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Hur har du löst hastighetsmätaren?
En sån bias box ihop med abs enheten men en on/off knapp kanske kan vara nåt. På bana behöver jag ingen hastighetsmätare men besiktning och vardagen är det ett måste.

Fram ok bak är nog en bra lösning men samma med besiktningen, nåt krav om handbroms. Tror ni de märker om jag monterar en hydraliskt

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Jag kör 308mm skivor fram på min speedster och på Kinnekulle
Funkar det klockrent med mina Mintex 1155. Men när jsg körde hårdare
På Gelleråsen i somras så när man kom till hårnålen så fick dwt tryckas
Hårt på bromspedalen. Så andra belägg kanske skulle förbättra det.
Men jag tänkte bygga broms kylning i vinter.

Men så är det så att de här Saab Aero skivorna tar in luft från utsidan.


JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Gälleråsen är styggt mot bromsarna, är 3st hårda inbromsningar per varv. Förstörde mina carbotech 10or där på min mx5. Bytte till Hawk dtc-60 och det har verkligen funkat klockrent.
Jag har bromskylning fram som borde göra en hel del men inte kört där med speedstern.
De har gjort en fin lösning från dimljusen till skivorna, du ser lite grann på bilden där den är på liften.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838


Trådstartare
Beställt ny race katt och flexi.
Hittade att Celica GT4 3SGTE / MR2 turbo verkar ha samma packning som på grenröret som har en fin kollektor.
Går från 3" till 2" efter katten och där är det 180 grader sen i i ljuddämparen och ut. 2" enligt interwebz ska funka till 289hk så det borde räcka ett tag.

Söker efter GDS keramisk coating eller likvärdigt men hittar inte nåt mer än avgasbandage som jag är lite trött på.



_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Snyggt Chriss!

Ser fram emot lite ordentligt motstånd i konbanorna nu nästa år.
Med alla dessa mysiga och snabba mods så blir du väl oslagbar med Speedster nästa år?

Mvh
Killen i originalbilen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



cirs skrev:
JBT skrev:
cirs skrev:
Lite roliga lösningar och vissa jag inte förstår.
Värmereglaget är bromsbalansen och fläkten är kopplad till pumpen för charge cooler. Luft reglaget verkar vara som vanligt. Värme kan jag nog leva utan men ingen fläkt är lite meckigt .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_4.jpg

Det som jag klurat på är att fram bromsarna är bytta till några riktigt rejäla 330 mm skivor med större ok. Och bromsbalansen är två stycken i serie kopplad till frambromsarna.
Min slutsat är att stora bromsar blir lite onödigt ifall man tar bort massa bromskraft från dem med undantag på att de sväljer en del värme. Och med justeringen på frambromsen blir det att bakhjulen alltid kommer låsa först tillslut som jag inte är så förtjust i. Nu har jag öppnat upp max fram och de nyper som bara den men de kanske skulle må bra av lite mer bromsbak.

Jag kikar lite på alternativen till större bakbromsar med bibehållen handbroms. En kille i england ska testa att svarva upp kolven från 30 till 40mm (får dubbelkolla exact mått) som låter som en riktig bra lösning.

Här ser man justerarmen och de dubbla bromsreducerare.
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_2.jpg
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072726.jpg . . . .
https://rejsa.nu/im/user/18160/2018-10-17-13-33-37_20180819_072753.jpg . . . .


Kasta bort ABS, bromsservo och strypventilerna och köp en sådan här bias box istället.
https://www.ebay.co.uk/itm/OPEL-SPEEDSTER-HYDRAULIC-BIAS-BOX-PLUS-BALA . . . .

Du behöver inge större än 295 skivor fram. Blir bara en massa ofjädrad vikt. Sätt vanliga framok bak om du vill uppgradera bakbromsarna.


Hur har du löst hastighetsmätaren?
En sån bias box ihop med abs enheten men en on/off knapp kanske kan vara nåt. På bana behöver jag ingen hastighetsmätare men besiktning och vardagen är det ett måste.

Fram ok bak är nog en bra lösning men samma med besiktningen, nåt krav om handbroms. Tror ni de märker om jag monterar en hydraliskt


Hastighetsmätaren går som vanligt på abs givaren i ena navet. Den bryr sig inte om vad man gjort med bromsarna. Jag har kvar original bakok och använder endast handbromsfunktionen på dem. Tror dock att man skulle kunna besikta med hydraulisk handbroms utan problem då ingen märker det.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (9301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande