Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök senaste veckan (85722 totalt) |
Senaste veckan har jag mest skruvat ihop vinterbilen och fått den besiktad men jag har hunnit fundera lite på utväxling också. Jag behöver en transaxel som ger mig längsmonterad mittmotor och jag är ganska säker på att det är en 01X (framhjulsdriven Audi A4) jag vill ha men vilken? Jag vill ha en 01X för att den ser ut att vara kortare dimensionsmässigt än en 01E som annars ska tåla mer.
Det första som dyker upp i tanken är att jag inte vill ligga på 3500 varv i motorvägsfart som i GTV6:an. Jag har 30 mil till den årliga Italienträffen på Skokloster så jag vill tänka lite på bekvämligheten... Därför räknade jag på vilket varv jag skulle få på högsta växel vid 110 km/h med respektive låda. Något annat jag vill undvika är det upplevda jätteklivet mellan 1:an och 2:an i Alfan. Grafen över utväxlingar (inklusive slutväxel) bekymrar mig därför något. Ettan till vänster, sexan till höger... Är det "bättre" att titta på hastighet vid toppeffektvarv? Är jag ens i närheten? |
En porschelåda ger dig lägre cgh iom att motorn hamnar 100-150mm lägre än med en Audilådan.
Dock en annan prisklass kanske.. |
G50?
G86 från Boxster är annars "samma" som 01X och i trevligare prisklass. Hittade senare en riktigt krypväxlad 01X i en stackars Seat 1,6 (KTU) men den verkar vara ovanlig. Fart vid toppeffektvarv vid 60cm hjuldiameter... Sen har jag ett litet problem, 01X-lådan vill ha starten på högersidan men motorn vill ha den på vänstersidan. Det kan sluta med att jag får ha starten under motorn eller i alla fall väldigt lågt placerad. Då kanske jag ändå inte kan ha motorn hur lågt som helst. |
ptja det beror på hur mkt effekt du ska ha?
starkast ska 997 turbo-lådan vara. med lagom effekt räcker säkert en 996/997 C2-låda de är betydligt billigare.. 997 carrera S ligger däremellan. på http://californiamotorsports.net hittar du alla utväxlingar. |
Inte mycket, det är bara 215 registreringshästar i maskin och byggbudgeten kommer behövas på annat håll än effektökning.
Bra länk, tackar. Jag hittade mina siffror här: Audi A4 Seat Exeo Startsida: http://workshop-manuals.com/ För de Porsche-modeller jag tittade på här listades dock inte utväxlingar, vad jag kunde hitta. |
|
Tack, men jag tror jag vill ha en mer tätstegad låda. En 1.8 turbo-låda (GEA/HES) skulle nog vara svårslagen men då får jag samma höga transportvarv som i Alfan (TS).
|
Både KTU och MPA sitter i nån udda-SEAT. Lycka till att hitta sån låda, typ.
http://workshop-manuals.com/seat/leo Det är inte så att måste ha en 01X, jag har bara fått för mig att den är kortare på längden än 01E och det passar vad jag tänkt i karossutformning. Jag kan ha fel, jag bara gissar utifrån bilder... Nån som sitter på yttermått på båda lådtyper får gärna flika in här |
Det är en Ferrari F105L från en Lancia Thema 8.32, så förutom kryssvev och därtill passande kammar så är det i allt väsentligt en 308 QV. Se länken i signaturen...
Valet har inte så mycket med effekt och vrid att göra, jag blev sugen på motorn en gång i tiden när jag drömde om en Lancia Stratos replika och så plötsligt dök det upp en donator. Nu har motorn stått i sex år och det börjar bli dags att göra nåt av den. Jag tror att jag vill ha en tätare låda efter mina erfarenheter med lådan i Alfan där det är ett ordentligt kliv mellan 1:an och 2:an. Nu är det inte jätteofta jag är där och vevar men när det händer är det störigt att behöva hämta 1:an i källaren varje gång. |
Vad heter denna typ av fjäderlösning?
Konstruktionen ska isolera verkan av fjädrar och krängningshämmare från varandra. Andra egenskaper? Bra eller dåligt? |
Du får nog öka på hävarmen lite, om du inte ska ha lastbilsfjädrar.
Vad den heter kommer jag inte ihåg, men det kräver att man har en väldigt vridstyv ram, då bakdämparma får dämpa hela karossens roll. Funkar det där verkligen? Är dämparen fullt utfjädrad i rideheight så kommer du ju inte få någon drop alls? Normalt sett brukar man ju vända på det - dämpa pitch och fjädra roll. EDIT: lite svamlig post så här på söndagkvällen känner jag... |
Ingenting är dimensionerat på allvar, jag placerar bara ut saker ungefär som jag tror att jag vill ha dem än så länge.
Men varför får bakdämparna ta karossrollen? Jag saknar framkrängare men det är för att jag inte hunnit rita nån. Jag tänker mig en liknande lösning bak också... |
Eftersom du bara använder en krängningsfjäder/hämmare för roll, kommer bakdämparna behöva dämpa ut rörelsen (eftersom du annars bara gungat fram och tillbaka som en pendel). Det kräver en väldigt vridstyv ram för att det ska fungera.
Dessutom kommer det (vad jag kan se) inte funka. Du måste antagligen köra väldigt hård fjäder alt. förspänna den vilket gör att dämparn kommer vara fullt utsträckt. Det innebär som sagt att du inte har någon drop över huvud taget. Tror snarare det är någon sådan här lösning du söker efter: Googla typ single seater front suspension, eller formula front suspension så hittar du fler bilder. Man kan även tex köra tre dämpare/fjädrar med frikopplad rörelse. Två för upp/ner och en för roll. |
Jag ville ju slippa vipporna. Om jag tolkar bilden rätt så kan den där även röra sig i sidled, för krängningen?
Att normala krängningshämmare tjyvåker på stötdämparna hade jag inte tänkt på. Tack! |
_________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
Jag förstår det, men jag har missat att jag kan behöva en dämpare till krängningshämmaren också.
|
Våra race- och banåkarbilar Patriks V8-räser - modell 2019 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 27 besök senaste veckan (85722 totalt) |