Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 80, 81, 82   >>
74 besök senaste veckan (560492 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

Roos skrev:
Jag kör open loop, kör du rent mekaniskt???

Jora, det är dog, delvis lite fel teknik men har en rolig uppdatering på gång... 😀

nja, inte mekanisk , det skulle nog verkligen skulle kunna bli komplext... Däremot en pneumatiskt öppnng av WG ;-) Varken closed eller open eller någon loop överhudtaget. Får se om jag vågar koppla in grejorna. Är lite risky att prova ut utan dyno.

Blir kul att se och HÖRA dina updates på kullen. glöm inte att BARA klippa tändningen så vi får schyssta avgasknallar och eldkvastar vid växling.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag väntar fortfarande på dämparna från servicen. Nya packningar är på väg från AVO i england. Kommer packningarna innan helgen så är der bara ca 2 timmar jobb att montera och då blir det testkörning på söndag. Jag även kört en del kart för att träna föraren också :-)

Under tiden har jag gjort andra servicegrejor.
En friskt drivaxel är monterad på vänstersidan och alla bromsok är luftade med ny frisk bromsväska.
Slipade ner kanten på spindelinfästningen för kunna få större fjädringsväg på framhjulen.

Jag skall nog också höja bilen lite 10-20mm bak för ökad fjäderväg.
Funderar också på att öka hårdheten på främre krängaren ett steg. ( av 8 möjliga ) Det är en alfistiracing eftermarknad variant.

Nya 17" panoramspegeln är också på plats, stumt monterad för undvika att den vibrerar. Man ser ända fram till B-stolparna :-)

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Inga tätningar till dämparen ännu...

Under tiden forsätter jag med annat. Jag trycksatte hela insugsidan från kompressorhuset på turbon ända fram till motorn. Det pös lite överallt. Inga stora läckage. Men tillsammans... Tryckrören tog jag loss , slipade och svetsade och testade i vattenbad tills det var tätt.

Sedan lade jag silkontätning mellan ALLA skarvar. IC , spjällhuset, plenum och naturligvis alla tryckrörskarvar. Skall bli intressant om det går fortare att få upp laddtrycket.

[/u][/b]

Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006

Vilket tryck applicerar du vid läcktesterna Benny?

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Re:

niczii skrev:
Vilket tryck applicerar du vid läcktesterna Benny?

I början räcker det med något halvkilo för att hitta porer i svetsfogar osv. Sedan bör man höja trycket med något halvkilo ovanför det laddtryck man kör med. Slangar etc blir mjukare när det blir varmt i motorn. Motorn rör sig osv. Ibland börjar det läcka från en slangskarv först när trycket överstiger ett visst värde.

Jag har en reglerbar 2kg tryckreducering, då luftkompressorn ger hela 7kg när den är fulltankad.

Var lite försiktig vid provtryckning. grejorna som lossnar inte bara lossnar, dom skjuts iväg Men det är bättre det sker i garaget än under tävling :-)

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu är jag klar med provtryckningen av insugsidan. Det blev märkbart mycket bättre respons när det var helt tätt även när man bara testade med tryckluft. Jag har nog inte provryckt systemet sedan jag byggde om insugsrören pga större vattenkyl.

Vid 1.5kg tryck lossande slangarna på intercoolern så då svetsade jag fast ett lite fäste som jag skruvade fast i plåten. Svart silicontätning kring slangar ökar inte blingfaktorn direkt. Men det blir TÄTT.

Lagom till jag var färdig med det så messade Tobias på TOBLI att mina dämpare var servade och färdiga att hämta. Vilket jag gjorde omgående. AVO har ingen tidigare i Sverige som servar deras dämpare men AVO tyckte Tobias skulle besöka dom i England och få utföra service på deras produkter i Sverige.

Så kör ni AVO så kan ni göra service i Sverige. http://www.tobli.se/ i Umeå. Han jobbar även med Öhlin och Bilsteins. Tobias kör själv rallycross.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

gjorde det sista idag, monterade drop-stops för framvagnen, gjorde hjulinställning och corner-weight. Naturligtvis använder jag min egen hemmabyggda metod :-)

Dubbla badrumsvågar med en träregel vid varje hjul. För att få höjden lika vid varje hjul mäter jag med en linjelaser för snickerier och använder masonit skivor för att få samma höjd runt om.
Förarvikten utgjordes av 70kg vatten.

Allt är lastat och klart och imorgon kl 06 åker vi till Kinnekulle.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Kör kanske förbi Kullen på torsdag eftermiddag på väg hem. Får se om några trillat in vid dess.

Ska bli kul att få se om du får lite fart i bilen nu!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Det blev en bra dag på kullen. 2:a och 3:a i dom båda racen och nytt personbästa med 1:01.202. Nu är planen att finslipa chassi, motor och bromsar och kunna plocka hem en seger. Jag fick också nya poäng och ligger nu på 3:e plats i serien.

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Se där! Det var lite fart i bilen! Bra jobbat!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Grattis!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Kul att allt lirade thumbs up

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Grattis!

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu har jag kollat igenom en del av motorloggarna från tävlingen. Jag har fortfarande samma problem med att bygga laddtryck. Jag får bara 0.5-0.55 bar laddtryck under 5800rmp. Först efter stiger det som mest till 0.8 bar och då jag har satt varvtalsregulatorn på 6500rpm blir det korta perioder med fullt ladd.

Jag skall höja både varvtalet och ladd på årets sista tävling på mantorp i september :-)

Kontrollmätning av själva tryckgivaren i sprutet först. men misstanken är att det är wastegaten som smygöppnar och/eller läcker i ventilaxeln. Jag har en bättre WG liggande (om den passar) eller byte av fjäder eller elektronisk laddtryckstyrning är förmodligen medicinen.

Min egen filmning blev sådär. kameran sitter för högt och kontrasten blir fel. skall montera den direkt mot framrutan nästa gång. Filmen är från race 1 och börjar med en trist ihopkörning som sabbade både hjulinställning och gjorde att styrservot gav upp. Det blev duktigt understyrt och tungjobbat. Men naturligtvis ännu tråkigare för Hans som tvingades bryta.

Kenneth Stefansson som kör en kompressormatad 156 har däremot fått till det bättre film än min. Vi slogs om 2:a platsen mest hela dagen i båda racen. Där syns jag större delen av filmen. Min klantiga avåkning i Molins Knäpp framgår med extra tydlighet :-(

1:a racet (2:a racet följer direkt

direkt länk 2:a racet

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Konstigt att laddet kommer så sent. Precis som du är inne på så skulle jag se över WG.
Min GT30R bygger 1.5 bar vid 3500 rpm och 2 bar vid 3600 rpm från 3-an uppåt, trots 1.8l och 7.5:1

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Inte alls konstigt när man hittat anledningen :-) Vid 0.6 bar har WG redan börjat smygöppna rätt mycket. Det läcker även lite via ventilaxeln, men det tror jag spelar mindre roll då det finns avgas motryck i ventilhuset normalt. Har inte minne av att det var så här mycket ifjol, men kanske har WG fjäderna tappat spänsten (Eller också hade den redan börjat lossna.... )

En hårdare WG fjäder vore en lösning, samtidigt vill man ju ju att den klarar begränsa laddet också.
men det är klart dags för laddstyrning. Jag får väl kosta på den en ny bromsning efter det då nuvarande mapen innehåller ingen laddstyrning och mappen går ändå bara till 1.2 bar.

Jag har annan WG på hyllan och även grejorna för laddstyrning. Jag skall bygga ihop någon lämpligt kombo för så här kan vi ju inte ha det ...

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Nu ser du ut att vara något på spåren!
En bra laddtryckstryning så att du kan begränsa vridet på mellanregistet och få en mjuk ökning på varv tror jag kan bli succe!

Jag körde utan laddtrycksstryning (begränsning) på senaste bromsningen för att testa. Nu står bilen i garaget med rasad låda... host

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu är laddtryckstyningen installerad. provkörd med tunerstudio (Megasquirts tuner programvara) Jag valde att koppla in den med motryckstyrning. då det är både failsafe och hyfsad responsiv . Det finns varianter där man tar trycket efter spjället och kan ge fördelar på respons och annat. Men jag börjar med detta.

I Tunerstudio kan man testköra utgångar, mycket smidigt.

Jag har också demonterat watt länkaget då jag har ett litet irriterande glapp där. Nytt ämnen för axeln är införskaffat.

Diffbromsen är helt obefintligt numera efter många års åkning på bana. Det sladdar i starten och spinner i utgången på kurvorn. Om tiden räcker till kommer jag montera nya och extra difflameller som kommer ge 40% difffroms. Orginal är det 25% (när det är nytt och fungerar)

Med två tävlingar kvar på kullen och mantorp som är släta banor så skall jag prova ännu hårdare bakfjädrar, 122 Nm/mm eller 10% mer än idag. Det är möjligt dämparna är för mjuka, men jag skall börja prova med ännu hårdare fjädrar på kullen. Så sådana är beställda . Jag har också beställ hjälpfjädrar fram för att öka fjädringsvägen.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag har lekt med megasquirts funktioner för laddstrycksreglering. Jag tillverkade en plugg med V-band fläns som jag monterade mot turbons avgashus och kan då trycksätta även avgassidan. och få kunna köra closed-loop ( återkopplad laddtrycksreglering, den mäter laddet kontinuerligt och reglerat aktivt) till skillnad mot open-loop där man statiskt mappar en öppning av wastegaten utifrån varvtal och spjällöppning.

För att laddtrycksreglering skall gå aktivt måste styrsystem tro att motorn går, så jag kopplade en extern triggersignal. så megasquirt tror motorn har 3000rpm. Man MÅSTE koppla ur spridarna och tändningen också :-)

Sedan kopplade jag en mätare till laddtrycket i hela motorn och WG nedre del. Och en mätare till WG överdel.(mottrycket) ju mera skillnad det är mellan mätarna ju mera öppet är WG.

Sedan lekte jag lite youtuber och spelade in två filmer som visar hur bra det fungerade :-)

Jag ställde boost target till 0.8bar, det är mätaren till vänster, mätaren till höger är motrycket i WG. Sedan skickar jag in ca 1.5kg tryckluft och låter systemet reglera laddet till 0.8kg.

Övre mäte är boost. nedre är duty-cykel för relering av motrycket till WG.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag fortsatte labba med laddtryckstyrningen med endast grenröret trycksatt för att får mindre volym att trycksätta och se hur den reagerade på snabba förlopp. Det fungerade bra även det, men härnäst krävs det test i verkliga livet. Planen är att göra det nästa helg. Då skall även övriga chassimodds utvärderas.

Jag har byggt om pedalstället. Det sviktade en smula och jag fick inte tillräckligt bra känsla för att kunna ligga på låsningsgränsen. Jag bytte från 3mm durkplåt till 7mm och gjorde även en uppvik som ligger mot golvet. gjorde även en förstärkning i bakre delen av bromscylindrarna.

Använde pressen tillsammans med ett vinkeljärn för att bocka plåten :-)

Sedan är nya skruven till watt länkaget klar. Montering härnäst. tillsammas med nya fjädrarna som anländer med schenker kl 17 idag.

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Smart sätt för att testa laddtrycksstyrningen. Tror den kommer att göra susen!

Under minuten på kullen, som i en liten ask

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 80, 81, 82   >>
74 besök senaste veckan (560492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande