Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vilka R-däck har du kört? | 1891 besök totalt |
Kom att tänka på att det vart en del jag kört med på gatbilen:
Pirelli PZero-C Pirelli PZero Corsa (de gamla alltså) Bridgestone RE540S Yokohama 048 Dunlop Direzza D02G Dunlop Super Sport Race Kumho V70A Michelin Pilot SPort Cup Michelin Pilot Sport Cup2 Toyo R888 Nankang AR-1 _________________ Magnus Thomé |
Yokohama a032 ger ju lite åldersdatering (för storlekar som försvann), men det finns säkert de som kört på A008 när de var nya
RA1 A032 R888 A048 V70A S700 |
Varför jag kom att tänka på vilka rdäck jag kört på under åren var för att de senaste månaderna har jag faktiskt bara kört på gatdäck!!!!! Jag som kört 24/7 på rdäck hela sommarhjulssäsongen varje år sen 2002 eller så. Senast jag körde gatdäck var alltså för... hhrmm... massa år sen.
Det som var lite speciellt just i år var att jag tyckte rdäcken (R888) var lite vääääl bullriga. Det var j**gt skönt att få på gatdäcken faktiskt, jag har verkligen stornjutit av bilen varje gång jag varit ute och kört. Den är sjukt trevlig på landsväg, i stan, motorväg, slingrig liten landsortsväg ! Så frågan är, börjar jag bli gammal och fisig? Eller kan jag skylla på att R888 faktiskt är j****gt bullriga För det är dom _________________ Magnus Thomé |
R888-or endast.
Har blivit så eftersom jag hittat dem till bra pris i rätt dimension hela tiden. Har tänkt köpa V70A i flera år men det har inte blivit av. R888-orna är grymt bullriga men eftersom Opeln är grymt bullrig i sig så lägger de inte till så mycket om man säger så. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
Yokohama a032
Kuhmo ECSTA MX Bridgestone RE540S Kumho V70A Dunlop Direzza D02G Toyo R881 Toyo R888 Yokohama 048 Michelin Pilot Sport Cup1 Michelin Pilot Sport Cup2 Nankang NS2-R Åker numera på Cup2 och tycker inte de är speciellt bullriga och funkar både på gata och bana oavsett torrt eller blött underlag. Beslutet att åka cup2 är även baserat på att det är få tillverkare som gör däck som funkar bra på porschar (325/30-19 & 245/35-19 N-märkta). Pirellis Trofeo R skall vara snabba i torrt och verkar funka bra på porschar men verkar sämre i vått. Ekonomin spelar såklart roll också, Trofeo R är ett par tusenlappar dyrare per set än cup2. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
Funderade 5min.
Inser att vi genom åren har kört ganska många olika R-däck på våra bilar. Bridgestone RE540S Dunlop Direzza 02G Dunlop Direzza 03G Hankook Z211 Kumho V70A Michelin Pilot Sport Cup Nankang AR-1 Toyo R1R Toyo R881 Toyo R888 Yokohama A032 Yokohama A038 Yokohama A048 Några av dem i flera olika compounds. Inga Pirelli, Falken, Hoosier eller Avon på listan... Absolut bäst fäste upplevde vi nog med Hankook Ventus Z211 soft. Ett helt sjukt sidogrepp. Kumhona och MPSC'arna är nog de kvickaste däcken. Tror dock att jag gillar V70A bäst totalt sett. Hur många övriga varianter man kört på alla förarkurser där man coachat har jag inte koll på... Om man kliver lite utanför ämnet kan man ju nämna AD08R som är ett riktigt trevligt allround-däck. |
R888
V70A Så lång är min lista...och eftersom den är så kort kan jag göra en summering, Toyo är billigare och håller längre, vilket också märkt på fästet som är rejält mycket bättre i Kumhosarna. Hade jag enbart kört för skoj hade det nog blivit Toyo på bilen, men då jag kör med tidtagning lite då och då så kör jag på Kumho nu för tiden. _________________ Matthias Karlsson |
R888 medium 225/45/17
R888 medium 205/50/15 V70A 225/45/15 medium V70A 215/45/17 hard Kumho ger bättre grepp när de fått upp värmen. Håller bra över tid också. Hala när det är blött och fuktigt innan man fått upp tempen. R888 har närmre till överhettning. 205'orna blev som såpa efter några varv med för tung bil. 225'orna höll tempen bättre(på samma bil). _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
Yokohama A032
Dunlop Direzza 03G Kumho V70A DMack trackday Nankang AR-1 A032 köptes begagnade för att "prova på" R-däck. 205 breda i 16" var både för smalt och mjukt för bilen, men Vmax på Mantorp var oöverträffad Både 03G och V70A var jag grymt nöjd med. Tror dock kanske att V70A är favoriten. DMack följde med när jag köpte nya bilen. I princip slicks vid köptillfället men höll en konbana. Var dock första riktiga testet av bilen i min ägo så svårt att uttala sig om däcket... Men det kändes helt OK. Livslängden var dock usel enligt tidigare ägare... Kör nu på AR-1 vilket är ett riktigt trevligt däck i förhållande till priset. Verkar hyfsat slitstarkt, greppar bra och är snällt på gränsen. Men nästa uppsättning kan mycket väl bli V70A igen //Kristofer _________________ Kristofer Åhlin |
På M3:an har jag kört:
Dunlop Direzza D02G, medium Dunlop Direzza D03G, hard Kumho V70A, både hard och medium Yokohama 032 Yokohama 048, medium Av dessa har jag trivits bäst med Kumhona. och i långlopp: Michelin Pilot Sport Cup2 Toyo R1R Yokohama 052 _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
Min lista liknar Magnus typ?
Pirelli Zero Corsa Bridgestone RE540 Yokohama 048 Yokohama 032 Dunlop Direzza D02G Kumho V70A Michelin Pilot Sport Cup Michelin Pilot Sport Cup2 Toyo R888 Toyo R888R Toyo R1R Michelin Cup 1 är mina favoriter följt av 048... Men lite imponerad av farten/greppet på V70A även om jag har svårt att än så länge få dom att hålla mer än en helg på Gotland (HARD). Och Magnus Du har nog börjat bli gammal om Du "bara" kör gatdäck... _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
Allmänt banåkaforum Vilka R-däck har du kört? | 1891 besök totalt |