Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 108 besök senaste veckan (78695 totalt) |
Jag har fortsatt att grotta med kylsystemet... Skickade en ganska rejäl beställning till Do88 på slangar, kopplingar och klämmor men fick ändå komplettera två gånger - det är inte helt lätt att bygga ett helt kylsystem "i luften" och få rätt på alla vinklar etc...
När jag började dubbelkolla så insåg jag att hållaren till expansionskärlet som jag var så nöjd med blev för låg - skulle ha varit tvungen att ha nivån på max hela tiden för att kylaren skulle vara full så den kommer jag behöva höja... Annars tror jag att det kommer att bli ganska bra. Här ser man ungefär hur kylvattnet kommer att gå ut från toppen till min externa termostat och med anslutning för vattentempgivare och slingan till expansionskärlet och värmepaketet. På andra sidan så blir anslutningen till vattenpumpen lite märklig med det är för att jag behövde använda en del av original vattenrör. Bestämde mig för placeringen av ventilen för värmepaketet - passar fint med var original reglage för värme kommer ut från kupén, behöver bara kortas lite. När jag var och rotade i dessa delarna av motorrummet så noterade jag att det såg märkligt ut bredvid pedalstället - där ska inte vara skrynkellack!? Hittade att det var huvudcylindern till kopplingen som läckte och eftersom den är renoverad av min pappa så gjorde jag antagandet att den troligen var för långt gången så en ny köptes. Jag vågade inte bestämma den slutgiltiga placeringen av utloppet från kylaren med min "dummy-motor" eftersom den saknar vevaxel med remhjul och alla kåpor över kamrem, vattenpump etc. Alltså lyfte jag ut den och flyttade över motorfästen etc på det som ska bli den slutliga motorn när allt är färdigt - små skillnader men det känns mer verkligt med denna... Den skarpögde jag se att jag kapat bort den oanvända delen av remhjulet och man kan även se adapterplattan för att få olja ut och tillbaka till motorn. Bestämde plats för oljefilterhållaren och det ser ut att fungera med den tänkta dragningen av oljeslangen utan att det blir veck på slangen vidare till termostat och oljekylare. Perfekt utformning på sidan av motorrummet för att placera oljefilter på. Med den riktiga motorn ihop med växellådan så kunde jag för första gången provmontera startmotorn - riktigt smidig variant där man kan rotera flänsen för att få solenoiden på en plats där den är mest ur vägen. På denna plats så hoppas jag att den bäst går att skydda från grenrörets strålningsvärme som annars går hårt åt startmotorn. Normalt sitter dessa med solenoiden högst upp under grenröret (lånad första bild) . men med försiktigt lite slipande på strategiska ställen på blocket kunde jag placera den längst ner och förhoppningsvis mer skyddat från värme - speciellt med ett skydd utanpå också... (De mer tillyxade "justeringarna" är gjorda av någon tidigare ägare till motorn för att efterlikna det Caterham gjorde för att kunna ha startmotorn på denna sida - dessa kommer att snyggas till längre fram) Motorn snart redo att lyftas i igen! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Precis - V6-varianten från Capri 2.8 så liiite starkare och liiite roligare utväxling. Svänghjulskåpan är från Caterham som använde denna kombination (motor/växellåda) i vissa av sina modeller. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Köp en stålspak om du inte redan har det _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jag har en enkel variant av Short shift som innebär att man monterar en spacer på 10 mm och ändrar spakens kula uppåt lika mycket. Känns vettigt så här långt. Kommer behöva svetsa om spaken lite också men det blir längre fram. Blir det inte bra då får jag titta på en annan lösning då.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Kvällen igår användes till att finlira med inpassningen av inlopp och utlopp till kylaren. Dessutom ska det tidigare utloppet svetsas igen.
Tyvärr har jag varken utrustning eller kunskap för att svetsa aluminium så jag letar efter någon som mot ersättning kan tänka sig att göra ett sånt här jobb - gärna längs Skånes västkust. Har ni några tips så tar jag gärna emot dem. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det är väl på gränsen till västkusten men JAI Weld håller i alla fall på med liknande verksamhet. http://www.jaiweld.se/fordon/
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Tack för tipset! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Va e det för startmotor ? Såg liten å smidig ut . Hur lång e den . Från fläsnmå bakåt ?
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Mats - hör av dig till mig - jag kan svetsa det till dig vid tillfälle. Jag kör ju Alu också - närmare än så blir det väl inte.. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Det är en Hitachi PGMR - kolla under Caterham och LMS430 här: http://www.wosperformance.co.uk/prod Jag kollar måttet och återkommer. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Perfekt - då får jag chansen att kolla in dina byggen också! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Du är välkommen _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Först och främst ett stort tack till Gabbe som hjälpte mig att svetsa in och utlopp på min kylare - allt skött Covid-19-säkert som hemliga agenter med lämnande och upphämtning av paket och "betalning" på förutbestämda platser och kryptiska meddelande när och var överlämningen kunde ske. Helt utan att vi möttes personligen!
Dessvärre hade jag måttat fel på nån mm så jag fick "justera" röret något för att det inte ska ta i styrväxeln vilket jag upptäckte när jag väl kunde provmontera den. Annars är jag väldigt nöjd! Som bilderna ovan visar så har jag gjort en "kåpa" för montering av kylfläkten och förbättra kylningen när fläkten går. Blev en 13" Spal-fläkt som bara är 51 mm djup och det var bra för med denna monterad så har jag bara ca 10 mm över innan den skulle ta i motor. Blir nog en eller två hål med gummiduk över på högersidan om fläkten för att släppa igenom fartvinden men som sedan stängs när fläkten suger genom kylaren. Jag har även fått pressat slangarna till oljefilterhållare, oljetermostat och oljekylare. Slutgiltiga placeringen av filterhållaren och termostaten är inte bestämd ännu - får bli när jag har monterat allt med rätt brickor och packningar. Eftersom denna motor är så pass mycket lättare än original så köpte jag framfjädrar som är 35 mm lägre från Frontline i UK som, innan de gick över till att stoppa i drivlina från Mazda MX5, använde samma motor som jag nu monterar i deras byggen. För att säkerställa att motorn skulle få kall luft så gjorde MG's tävlingsavdelning ett fäste i grillen för att via en slang ta in luft som inte värmt upp av kylare först och detta är både användbart och lite styling med 60-talskänsla så det ville jag också ha. Ungefär här blir bra - då kommer luften förbi stötfångarhornet också. Grillen demonterades och kanten på plåten veks in med hjälp av en metallstång med en sågad skåra i som jag använde till att lite åt gången böja plåten tills jag var nöjd innan den popnitades på plats. Därefter så använde jag epoxi till att limma en bit av ett 100 mm aluminiumrör på insidan av plåten. Resten av aluminiumröret monteras här för att leda luften genom hållaren till kylaren - dock kommer jag att göra om just denna biten för den blev jag inte nöjd med. Färdiga resultatet! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Glädjande att höra att det passade så bra - alltid roligt att kunna hjälpa till! Roligt att se att det fortskrider som det gör - det blir finfint! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Glömde meddela att jag kollade svetsarna med T-röd och de verkar täta och fina! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Toppen! Då är det som det skall vara, och du:tack själv! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Original hastighetsmätare drivs av en vajer från originalväxellådan men den nya växellådan är begåvad med pulsgivare för elektronisk hastighetsmätare så även med de bästa intentionerna så blir det svårt att få detta att fungera. Det finns fina nya Smiths hastighetsmätare i original-stil som hade varit enklast att använda men jag trålade lite på nätet och hittade en billig elektronisk hastighetsmätare för mindre än 1/10-del av priset för Smiths-mätaren så jag tänkte ge mig på ett litet projekt...
Den gamla mätaren har ett mått på 100 mm och den nya 85 mm och enligt mitt ögonmått så ser det ut som om båda dessa har ett svep på 270 grader och då tänkte jag helt enkelt(!) transplantera innehållet från den nya mätaren i det gamla skalet. Har jag riktig tur så går det kanske att placera odometern synlig även i det gamla huset. Den nya mätaren har precis dubbla skalan (i km/h) som den gamla har i MPH och tanken är att antingen skriva ut en ny skala på lämpligt papper och klistra i den gamla mätaren eller om det går att få gjort för rimliga pengar hitta någon som kan göra det på klistermärke. Finns det någon som vet ett passande program där man kan försöka designa detta? Jag misstänker att jag kommer att behöva skapa siffror, cirkelbåge etc själv. [Edit]Hittade ett gratisprogram som heter Inkscape som jag kom på att jag använt tidigare - får se om det räcker. [/Edit] _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 108 besök senaste veckan (78695 totalt) |