Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (10150 totalt) |
Kallt som satan ute -25 och för kallt i verkstan för att vara kreativ +8
Är väl bara att dra igång en tråd om bilen/bilarna jag pillar på i vinder då. Köpte mig en 916 GTV i somras med 2.0 Twin Spark motor, vet inte hur många gånger jag varit Pågång att handla en sån men det har inte klaffat förrän nu. i en sån bil ska det naturligtvis sitta en 3l 24v Bussosexa så är det bara men, men inte i denna! finns lite andra fördelar i stället. Bilen importerades till Sverige år 2000 av en klubbkamrat enbart för att gå som trackday bil, den var då endast 4 år gammal med runt 7000 mil på mätaren och helt fri från tråkig rost. Den blev bortskämd med an massa väghållnings prylar som naturligtvis blev utprovade och i vissafall uppdaterade som t,e,x Coilovers i framvagn med Ställbara övre infästningar LSD Diff Större Bromsskivor med 4 kolvs alu ok Gula Koni i bakvagnen ink, sänkfjädrar Extraktorgrenrör och sport slutdämpare Borttagen AC kompressor Borttagen Servo kompressor bort rensade golvmattor, baksäte och bagage inredning Sittastill stolar och mockaratt. Så användes den i 10 år på diverse banor, rätt bra betyg alltså. Sen såldes den vidare och fick en OMP halvbur monterad, fortsatte sitt liv som banbil och vandrade vidare några gånger tills jag tog över, då hade en del tillkommit som El servo, någon eftermarknads produkt som är kopplad till org systemet funkar kanonbra Batteriet flyttat ner till Baksätesgolvet och renoverat växlingslänkage. Nu fans även Vagnbok uttagen 2019 och den var ny servad med kamrem ochsåvidare, även en ny diff var inmonterad korrekt. Den första hade rasat några år tidigare. Bra utgångs läge alltså= bara att vrida på nyckeln Brände ner till Göteborg och hämtade pärlan en söndag i början av juli, provkörde inte det fick vänta till Måndagens körning på Gelleråsen. Några bilder _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Hur den var att köra?
Fungerade bra hela dagen på räserbanan blev väl sådär 60 varv, nu var det ju inte så många vagnboks bilar där men jag blev åtminstone inte ikapp och omkörd av den där röda 75an som är dokumenterat snabb alltid. GTVn var som jag hoppades väldigt trevlig bakomratten, rent bekväm faktiskt men dåligt bett i bromsarna måste vara skräp belägg. naturligtvis lite för slö! och påtog för tung. Enda tråkigheten var en formidabelt skrammel/rasslande missljud men försökte bortse ifrån det, blev ju inte värre eller så. Någon helg senare besöktes Monzta banan med ett gäng kamrater, nu med lite bättre däck annars orörd= det enerverande missljudet lika och bilen gick annars finfint. i augusti var vi på Kullen i ordentlig högsommarvärme, där blev den tunga klumpen ännu mer påtaglig när sen bakvagnen började kännas orolig och lite obalanserad parkerade jag för dagen. Innan Knutan i September gjordes en översyn, visade sig att bakdäcken blivit sporadiskt gummibeklädda därav oroligheterna, missljudet kom av att drivlinan gnuggade emot staget som förbinder höger och vänster hjulställ inget värre alltså. en hjulinställning gjordes men tyvärr ställdes de som en orginalbil med allt det för med sig på bana (skit) På Knutstorp var det mindre kul, blev ifrånkörd av samtliga inklusive sopmaskinen och nu blev det helt uppenbart att den är för tok högt växlad också, det var endå en trevlig helg Skåne. Nu väntas SBPs nåls öga i november för ja den ska fortsätta vara i trafik. Sen ska det bantas så mycket det går utan att överdriva, buren ska bli mer hel än halv och slutväxel ska bytas m,m så om kylan håller i sig kommer en fortsättning. _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Anledningen till att jag köpte en Alfa 2011 var denna bil och ägarens lovord.
För tillfället har man kanske inte den mest körglad bilen, Westfalia Fiat Ducato men hoppas på ny Alfa snart. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||||
Från dörren i bilden ovan har 19,53kg plockats bort!
tillkommer såklart ett och ettannat kilo form av lexan och aluminium men ändå. Lite andra vikter om någon vill veta Strålkastare och dimljus 6,6 kg hatt hylla 2,4 kg rullbälte 1,8 kg x2 gångjärn och prylar till bakluckan 3,9 kg innerplåt baklucka 4,4 kg Den största enskilda lättningen på bra ställe 23,3 kg alltså Motorhuven org väger hela 27,8 kg!!! helt sjukt den nya i kolfiber landar på 4,5kg inklusive fästen (halleluja) Bakluckan nya vikt är 4,8 kilo, den är ju inte så stor men får vara av plåt ett tag till _________________ Patrik Hermansson |
||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Gött att få bort all denna vikt, inte minst motorhuven som ju verkligen är rätt ställe att minska vikten på en 916. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Visst är det bra, men det sjuka i denna bantning är att jag skälv gick ner 18 kilo på ett par veckor förra året nu är de 18 kilona tillbaka på gott och ont, var inte speciellt stark då utan _________________ Patrik Hermansson |
||||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Vist är det skoj med 916, törs nog lova 2st i samma race och klass när världen blir lite mer som vanligt.
På vintern är det även skoj med isbana riktigt skoj! Skickar några bilder från Torsdagen på Trötänga _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Det har faktiskt hänt lite smått och gott i verkstan.
Buren är uppdaterad med en främre del från Italien, har fått dörrsträvor och lite bättre bak. Lexanbakrutan sitter där den ska och ett trevligtpaket är på väg från Trendab med blandannat en vettig stol bara resten kvar alltså _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Oj vad tiden går!
Har faktiskt hänt en del sen sist. Bilen plockades ihop och kördes på Gelleråsen i början av maj i trivsamt vårväder en lastbilsvåg har besökts med den tråkiga siffran 1150 kg, somliga säger den vågen diffara ca 10% så jag vet inte om det säger så mycket _________________ Patrik Hermansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (10150 totalt) |