Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 25 besök senaste veckan (22877 totalt) |
En del säger ju att framtiden är elektrisk, så det är väl bara att anpassa sig om man inte vill klassas som den stofil man är. Den här tråden kommer avhandla resan från att gå från dinosaurieeldande cabbe:
till: _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Minns inte riktigt när det var, men för nåt år sedan så satt jag och surfade runt och kollade på diverse elkonverteringar av gamla bilar och blev lite inspirerad. Dock så var många riktigt trist byggda med DC-motorer eller baserat på truck-komponenter som inte riktigt kändes som vettiga automotiva komponenter byggda för den miljö som det är i en bil. Började leta efter elbilar på bildelsbasen men problemet där är ju att CANprotokollen för att prata med invertern knappast är öppet dokumenterat. Nån timme senare hittade jag denna sida där en finne sniffat CAN och lyckats tolka protokollet för att styra invertern till Nissan Leaf.
http://productions.8dromeda.net/c55- Såg ju lovande ut och bara en stund senare så hittade jag en komplett Leafstack med motor, växellåda, inverter, DC/DC och laddare för en rimlig peng på ebay. KÖP klickades i innan jag hade en aning om vad jag egentligen skulle ha den till. Ett par dagar senare stod en inplastad pall på uppfarten hemma och nån vecka efter det provkördes det hela spänningsmatat från vägguttaget med en isolationstransformator och likriktare och en arduino som pratade CAN med invertern och begärde moment när jag vred på en potentiometer. Kul, men fortfarande ingen aning om vad jag skulle ha den till och så blev det stående. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Hej Ove, vad fick du ge för el-drivlinan? Jag råkar ha en X1/9 som bara gått 8000 mil och skulle må bra av en elektrifiering. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Minns inte exakt, men ca 20' inkl allt kablage så alla skumma kontakter kom med. Men till det behövs ju batterier med tillhörande BMS och det är dom som är dyrast. Sen tillkommer drivaxlar och en hel massa annan skit innan man har allt som behövs. Lyckligtvis så är mitt minne kort när det behövs så jag förtränger alla kostnader i rask takt. Det är bäst så. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Vi är några som tänkte låta lite äldre bilar äta upp nya Leaf drivlinor och efter lite funderande och samlande av kod kom vi fram till att vi kommer ta denna genvägen
https://www.resolve-ev.com/ Svensk lösning Det kräver att man tar hela orginal batteriet MEN man får då oxå bms och laddare på köpet som fungerar som orginal. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Under den lågintensiva fasen så pulade jag med lite arduinokodande och funderade över vilka batterier, laddare och så vidare som jag skulle använda mig av. Det är många styrburkar man behöver prata med och köpa öppna enheter på eftermarknaden är kostsamt. Sålunda lockade det att använda så mycket som möjligt av original Leaf bitar som möjligt. Det är snyggt integrerat och rimligt kompakt. Det finns ett ganska aktivt forum där många pysslar med att kartlägga alla CANmeddelanden som irrar runt i en Leaf så det är i dagsläget möjligt att köra alla styrburkarna stand alone från egen controller.
Arduino är skoj och ganska kraftfullt med befintliga bibliotek med drivrutiner för allt som finns i princip. Svagheten är att dokumentationen är i princip obefintlig. Applikationen kräver att vissa CANmeddelanden ligger taktade med en ganska exakt puls för att inte invertern ska anse att den tappat kontakten och göra en kontrollerad nedrampning av moment och nedstängning. Detta kräver utnyttjande av timers och interrupt som även CAN, display och alla andra moduler odokumenterat använder sig av. För varje ny funktion jag la till så uppstod någon ny konflikt som ledde till sporadiska hängningar innan man löst det. Väldigt tråkigt att pyssla med och ungefär då så hittade jag, precis som supersonett, resolve-ev. En kontroller som pratar med Leafs inverter, DC/DC, laddare och BMS. Nån hade redan gjort mitt jobb Väldigt smidigt då man automatiskt får alla batteribegränsningar som ligger i original BMS, laddare både AC och snabbladdare och hela tjillevippen. Där och då så kom beslutet att åka på Leafbatterier med deras egna BMS och en resolve-ev kontroller. Nu började jakten på batterier och efter ett tag landade den här hemma hos mig: Men jag hade fortfarande ingen aning om vad jag skulle ha det till ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jo i princip all kod finns ju lös men det är ganska mycket jobb att få det att fungera helt perfekt , speciellt om man vill ha in någon annan snabbare laddare.
Själv har jag kommit så långt så det är dax att börja koppla ihop grejerna och provkörning sker nog på semestern. Ska bli kul att se vad du hittar på _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Dala (googlar du Leafkonverterande och CANtrassel så vet du vem det är) pratade om säkringsbyte, men det är samma säkring i alla batterier enligt "nån som kollat upp det" så kör på du. Jag beställde ett 30kWh batteri men fick ett 24kWh. Istället för att skicka tillbaka till norge och joxa med tull och moms så fick jag en tillräcklig summa tillbaka för att vara nöjd med det jag fick. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Dala var min källa på säkrings problemet , det vore ju tråkigt att bli stående på första repan , garanterat vid regbesiktning eller liknande , vill ju egentligen inte öppna batteriet då jag kör det orört. Kan du se på ditt vad det står på säkringen ? det borde ju vara slutgiltiga konfirmationen _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
I batteriboxen sitter det tre batterimoduler. En kompakt stack och två spretigare L-formade moduler.
De L-formade är ganska svårpackade och kan vara enklare att få in om man stökar om dom till två mer kompakta kuber. Från två såna här: Till dessa mer kompakta. Minimalt modifierande av busbars och plasten som isolerar och håller balanskablage, som inte modifieras alls, på plats. Rita av i CADen och med lite tur hittade jag en scan av motorpaketet så kan man börja fundera på packningstudier i lite olika mottagare för lite elektrisk kärlek. Verkar ju rymmas i en Alfa sprint: fast dom har väl rostat bort allihop .. kanske en MGB GT? Fast dom är ju inte direkt befriade från rost dom heller... eller en klassisk Fiat 500? men det var inte det lättaste att få in allt på nåt vettigt vis. Började snegla på den Fiat Barchetta jag har sen länge. Faktiskt riktigt trevlig bil och dessutom med den goda egenskapen att den är 100% rostfri och i gott mekaniskt skick. Nåt som mina blocketfynd stort sett aldrig tenderar att vara. Hmm, motorn passar bra, hälften av batterierna verkar passa i utrymmet bensintanken bodde, andra halvan ryms i bagaget, viktsberäkning pekar på en balans på ca 50/50 vilket ju aldrig är fel. Och så har jag ju redan bilen ... så får det bli. eBarchetta it is _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Andra projekttrådar Fiat eBarchetta | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 25 besök senaste veckan (22877 totalt) |