Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 23 besök idag (56070 totalt) |
Om luftkylaren är för stor för yttertempen, så går det ju att justera med "kylargardin" (reservation om detta samtidigt blockar vattenkylaren), det är svårt att göra nåt om den är för liten.
Laminovan går ju bara att justera i storlek eller om man kyler med varm eller kallvatten (vad jag fått för mig). Men om du kyler med kallvatten tar det ju en smärre evighet att varmköra oljan. Knepigt detta, om man inte har termostat på oljan. |
||||||
Hej Björn Det är oljekylare original och det sitter en termostat på infästningen i blocket. Jag kommer att mäta oljetryck och oljetemp där original sensorn för oljetryck sitter som sitter uppe i toppen vid kamkedjespännaren. Detta är termostaten med en adapter med AN10 kopplingar på. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Nu har jag hämtat upp den renoverade och uppdaterade diffen från Wiborg Engineering och monterat den på bilen. Monterat med Millway bussningar. Har haft i 1l Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, hade bara en liter hemma, det ska i 0,2l till enligt spec. Ytterligare ett steg närmare färdig. Men det tar tid. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Tackar, det värmer när det kommer från en bilbyggare av rang. Jobbar på så får man se när den blir klar, vill inte stressa och göra nåt halvdant. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Nu är tanken uppdaterad med en skvalplåda. Uppkapning i botten. Ta bort den lilla koppen Göra en liten låda i 2mm aluminium som är öppen mot ytterväggen. Håll den på plats och svetsa dit den. Skvalplådan svetsad på plats, det är ca 5mm glipa mot ytterväggen och ca 3mm spalt i hörnen så att det kan rinna tillbaka bränsle. Jag kommer att lägga i skum runt den lilla lådan. Koppen på plats igen. Nu har jag även lagt i ett lager med skum på hela botten som är 90mm högt runt koppen. Jag har en bit kvar som var med tanken från början och som är ca 250mm bred och 50mm tjock som jag tänkte lägga här i mitten. Detta borde ju göra att det blir lite lugnare i tanken. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Stötte på lite problem med koppling och kopplingsarm.
Jag tänker börja så här innan jag väljer en lätt koppling, måste börja prova någonstans. Jag vet att det är en tung lösning. När jag monterade växellådan på plats med koppling och allt, så bottnar kopplingsarmen emot växellådan. Även cylindern till kopplingen bottnar, det är ca 5mm kvar till ytan man drar cylindern emot. Här tänker jag att det kan skilja och man kan lägga brickor emellan. När jag mäter så är det 105mm till från högsta läget på kopplingen till ytan där man drar växellådan emot och 104mm till urtrampningslagret när den bottna mot växellådan. Osäker på att det är normalt att den ligger i spänn med ca 1mm. Jag var tvungen att skruva ihop den för at få den i rätt läge. Nån som har några bra ideer? Är det bara att shimsa cylinern och prova? Eller är jag helt fel ute? Sachs Performance racing 240mm tryckplatta och LUC 8090S lamell som ska tåla 700NM. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Hittade den här tråden eftersom jag precis köpt 2 st Awimex + 22 extra input + knapppanel till ett SFRO-bygge som jag "övertagit". Jag har en väldigt basic fråga: var jordar du Awimexen, är det samma jord som ECU:n? Använder du samma pluskabel till startmotor/generator som till ecu+awimex? Har du jordkabel mellan motor och kaross? _________________ Björn Bergqvist |
||||||
Hej Jag är faktiskt klar med mitt elsystem, men har inga detaljer klara att visa och skriva om här, återkommer med det. Men svar på dina frågor så har jag jordat direkt i karossen vid Awimex och plus går direkt från batteri med en 60A säkring emellan till varje Awimex. Jorden till ECUn går direkt till motorblocket och jag har en jordkabel mellan karossen och motorblocket. Jag har dragit en direkt plus till startmotor och generator från batteriet. Pluskabeln till ECUn kommer från Awimex. Viktigt att sprida ut hur mycket last man lägger på varje Awimex och vart man lägger den. Jag antar att du kanske behöver fler utgångar än jag behöver om det är en bil som ska gå på gatan, mitt elsystem är väldigt slimmat. Hoppas detta svarar på dina frågor. MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Jag är dålig på att uppdatera vad som händer i garaget, men här kommer lite info.
Jag var tvungen att täcka för hålet mellan motorutrymmet och kupen, till detta så gjorde jag en kolfiber skiva som jag skruvar fast. Från motor utrymmet, den ska popnitas fast när jag provat och allt lirar med motorn. Här syns även genomföringen för + till startmotor och generator, en riktigt smidig lösning för att komma igenom torpedväggen med grov kabel. Innifrån kupen, kommer att vara skruvad så att jag kan komma in i det utrymmet hyggligt smidigt. Allt med elsystemet är inte helt klart det ska hängas upp snyggt innan det är helt klart. Jag gjorde en kovändning och bestämde att jag ville ha snabbkopplingar till motorn för att slippa rycka ur hela kablaget i samband med att man lyfter ur motorn. Det blev 2 snabbkopplingar för att få rum med alla kablar som går till motorn. Dessa kopplingar används i bland annat Hjullastare och Dumprar och finns att köpa till väldigt mycket bättre pris än dem värsting kopplingarna som finns att tillgå. Håller dem till dessa så borde det hålla till en racerbil. Riktigt smidiga att koppla ur. Bara googla "Deutsch HDP connectors" så hittar man dem. MaxxECU Pro på plats. Detta är kablaget i kupen till ECUn mm. Kablar med kontakter till tändmoduler och E-Gas, samt även 3 separata strömkablar till Awimexerna. Även en kontakt till Dashen från ECUn med CAN signalkabel. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Det vart en 25 raders kylare med AN10 kopplingar från Overtake. Vi provar med denna så får vi se om den räcker till eller inte. Jag fick göra en liten aluminiumram så att jag kan fästa upp den framför kylaren. AN10 slangar dragna från original oljekylartermostaten. Har hängt den lite åt höger för att kompensera lita av vikten till rätt sida av bilen. Fastskruvad i original infästningen med lite modifieringar. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Dem vart snygga gröna, tycker jag. Tyvärr så spräckte jag ett av spegelglasen när jag skulle montera tillbaka det efter lackeringen. Svårt att få tag på E36 M3 spegelglas kopior, men original finns det för bara 1000kr på BMW. Bara och bita ihop och köpa det. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Jag köpte ett original expansionskärl som är till denna motorn, tanken är att den är anpassad och optimerad för den här motorn.
Fick hjälp av en polare som har en bil med denna motorn att mäta in vilken höjd den ska sitta i förhållande till motorn. Jag tänker att den inte får sitta lägre än så, men lite högre borde funka. Nu ska jag bara fixa nåt bra sätt att hålla fast den, fortsättning följer. Kollat så att den får plast under huven . _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Håller även på med anpassning av splittern mot fronten, med mål att uppfylla kravet i klassen Modsport. Max utstick 200mm framför original fronten.
_________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Tack för det. Jag har en polare som är proffs på att bygga kablage, hans hjälp har varit guld värd. Allt tar mycket längre tid än man tänkt tyvärr. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
En konsol att ha expansionskärlet i, nu sitter den ca 5mm högre än vad den gör original på en 550. Men det borde vara vara positivt tänker jag. Jag fick göra en bula i skärmen så att expansionskärlet fick plats. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Det har inte hänt mycket här på rejsa, lite mer har det hänt i garaget. Nu har alla fästet blivit helsvetsat så att det blir lite styvare. Sen lite färg på det. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Nu har fästet blivit helsvetsat så att det blir lite styvare. Sen lite färg på det. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Har tillverkat en upphängning för kylaren då den kommer från en ETCC E46a och inte passar i original fästet.
Nu har kylarupphängningen blivit helsvetsad så att det blir lite styvare. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 23 besök idag (56070 totalt) |