Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37
118 besök idag (78009 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
"Men.... alltså.... fasen också.... jag kunde svurit på att biljäveln hade fyra hjul då den rullade in!"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?



_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



Torkel K skrev:
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?



Måste vara lyftkranen.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11312



Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?



Måste vara lyftkranen.


Prexis, den resningen den kan få när den ska hink i i något i ett litet motorrum....

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1507



Torkel K skrev:
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?


Har du fått en ny teammedlem i Saxsquatch?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?



Måste vara lyftkranen.


Prexis, den resningen den kan få när den ska hink i i något i ett litet motorrum....


Alltså... grabbar... jag känner inte riktigt att ni hjälper till nu.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Himlar skrev:
Torkel K skrev:
Quizz! Vad är rött, har enorma mängder sexual energi och har INTE kolvspel som en maracuas?


Har du fått en ny teammedlem i Saxsquatch?

Nej, det där var fel svar. thumbs down Noll poäng, men tack för att du var med och spelade.

Behovet av lurviga och håriga teammedlemmar är fyllt, bortom tvekan!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 895



Aha! Det var där Rödluvan var!

_________________
Magnus Falk
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Det går framåt...





_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Är det en ny motor? Ser ut som en Miata eller är det något annat?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Är det en ny motor? Ser ut som en Miata eller är det något annat?


Ny Miata-motor, en generation yngre än den gamla.

Avsikten var att renovera den gamla. Den skramlade ganska friskt i slutet på säsongen, så vi anade att något inte stod rätt till. Motorn var renoverad en gång tidigare, efter att tidigare ägaren kört den låg på olja och nöp den. Han lämnade den till någon speedshop i Skåne (tror jag) och när "min" motorbyggare tog isär motorn stod det klart att det var just det som var felet. Under den renoveringen hade man honat cylindrarna för mycket och fått kolvspel som man kunde kasta in en hatt i. Ventilerna läckte och en vevstake var t om krökt men har monterats tillbaka ändå.

Efter en hel del spekulationen och gliringar om vilka hemska resurser #90 måste ha under huven, kan vi alltså konstatera att det var en maracas-motor med 40% leak down och en växellåda som oftast hade en tredje växel. Nå, skiten höll till serieseger.

Byggplanen för den gamla motorn blev därför mycket kort: "Nådaskott i nacken för att begränsa dess lidande", ungefär. En "ny" begagnad motor inhandlades och visade sig vara en långt bättre startpunkt . Så vi bussade Mr Motorbyggare på den istället och nu är den häääär!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Oj oj oj, så hektiskt och galet och tokigt livet varit den sista tiden. Nytt rekord i få sömntimmar per dygn på ett sätt helt klart inte bör bli en vana. Men...






Hon sjunger!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Suck, var ska jag börja egentligen? De sista veckorna har varit helt galna. Jag tror vi gör som så att vi tar allt som hände fram till första tävlingen i ett eget inlägg och sedan en racerapport från Kinnekulle efter det...


Allt blev försenat. Det är den korta och smärtsamma sammanfattningen. Den lite längre utläggningen är:

Min motor skramlade friskt då den var kall, samt sög i sig en del dinusaurie-juice när den jobbade hårt. Och hårt jobbade den, för det är så vi rockar här i Kristensson Racing. Belägg för oro om intern ohälsa fanns, med andra ord, samt en gnagande oro för att den/de som gjorde den tidigare renoveringen av motorn (på uppdrag av den tidigare ägarens) kaaanske inte gjort allt riktigt rätt. Men skiten höll hela säsongen ut och levererade seriesegern. Efter det lyftes motorn ur och levererades till "min" motorbyggare. Han undersökte patienten, gjorde en del tester, undersökte en del prylar, mätte lite skit och så spelades följande konversation ut:
- Vann du serien med denna motorn? Köp en lott, mannen.
- Så illa, alltså?
- Den är helt kass. 40% leak down and kolvspel som man kan kasta in en hatt i.
- Ajdå...
- Japp! De som renoverade denna motorn... nää, jag säger inget. Men, de honade cylindrarna på tok för långt och de satte tillbaka en krökt vevstake... bland annat.
- What?
- Mmmmhmm. Du hörde rätt...
- Så, vad behöver du göra då? Nya kolvar? Måste den borras? Vad är planen?
- Planen? Torkel, min vän... planen är att ge den ett nådaskott i nacken, så den slipper lida. Det finns inget vi kan göra med den här och samtidigt förbli inom reglementet.

Alltså ringdes det runt, lite. Eller.... egentligen ringdes det bara till en person, om vi ska vara riktigt ärliga. En ny-begagnad motor inhandlades av Niklas, som råkade stå på pallstället bakom motorbyggaren. Motorn alltså. Fast kanske Niklas också, men det är inte det som är poängen. Efter att motor tagits isär, inspekterats och välsignats som ett utmärkt exemplar för framtida räser-aktiviteter, satte vi igång att mäta och maskin-bearbeta och beställa en massa prylar. Som blev sena. Och ännu mer sena. Och så blev vissa barn sjuka. Och sedan blev min grabb sjuk. Och vips, så var det ganska bråttom!

Jag har alltid haft förmågan att motivera igång mig själv rimligt tidigt, samt haft diciplinen att faktiskt hålla lite tempo redan under vintern. Men i år underskattade jag totalt arbetsbördan som var involverad. Aldrig tidigare har jag varit fullt så sent ute som denna våren! Siktet var inställt på SSKs test-dag på Kinnekulle ring, men tills dess blev inte motorn klar. När motorn sedan var klar var det en rad saker som inte riktigt passade, när den skulle på plats igen. Den nya motorn var nämligen en 146hk motor av något nyare modell än den 140hk-motor som plockades ur. I min totala hybris hade jag struntat i att läsa på och blev friskt förvånad över hur pass mycket som faktiskt skiljde mellan motorerna. Så, att "bara ploppa tillbaka motorn" blev istället en hel del tweakande, passande och mekande. Och, av någon anledning (Taskig karma? Glömda synder? Uteblivna offer till racing-gudarna? Demoner i topplocket?) så jävlades absolut aaaaallt.





Jag brukar kalla det "Att ha millimetrarna på sin sida". Jänkarna säger "It wanted to come together". Det är den där härliga känslan av att allt flyter på, att saker och ting passar fint och faller på plats. Att man harprecis den plats man behövde, precis så mycket olja/bromsrengörning/tejp/nitar/etc som man behövde hemma i garaget. När det är en fröjd att meka och man känner sig ganska sabla vass med verktygen, liksom. Och så har vi motsatsen: Stadiumet då inga gängor någonsin passar med några andra gängor. Då du alltid har en bult för få, lite för lite olja, just fel storlek på kopplingar hemma, osv. Då du tappar varje mutter och varje tappad mutter studsar en gång i garagegolvet, för att sedan landar i en annan dimension och aldrig återfinnas, någonsin. Då Swedol tillverkar slangarna till den nya servostyrningen först med fel gänga och sedan liiiite för korta. Här upplevde jag alltså en vecka då absolut allt som kan tänkas gå fel, oavestt hur absurt långsökt, också gick fel. Dagen för SSKs testdag kom och gick, medan jag allvarligt övervägde att bränna ned garaget och börja syssla med knyppling istället.






Jag är en envis person. Ibland utöver vad som egentligen är rimligt eller direkt nyttigt för mig, det är jag full beredd att erkänna. Efter att ha slagit nytt rekord i "få timmars sömn på en vecka" (fråga inte) rullade vi så äntligen upp till det tempel av kunskap, visdom och racing som är GMAB i Säffle. Med en koffein-halt i blodet som förmodligen också slog en del rekord, stannade jag och minivargarna utanför Christers Speedshop, kopplade i sladden i husvagnen och sov... i flera minuter. Ni förstår, det finns en del ljud som, för oss hundägare, skär rakt igenom allt vad sömn och medvetslöshet heter. Ljudet av en hund som kräks, är ett bra exempel på ett sådant ljud. Ett annat fint exempel är ljudet av en stackars lite hund som hjälplöst bajsar på sig i en husvagn. Japp, med absolut perfekt timing hade vår lilla GridGirl Dixie valt att käka något extra, extra vidrigt och giftigt ute i skogen och därmed fått akut magsjuka till följd. Så, den natten sov vi inte särskilt mycket heller...



Då morgonen gryr lämnade jag över en i alla fall nästan färdig racing-Miata till Professor Gellerstedt, som genast började ondgöra sig över mitt verk. Tydligen hade jag i, min iver att reducera "skit som inte behövs", klippt av en del sladdar och kontakter han hade velat behålla. Den nya motorn hade inte heller fått en riktig varmkörning eller sitt första oljebyte, eller..... nåja. Efter en del samtal till "vår" veterinärsklinik hemma i Jönköping samt en tur till ett öppet apotek 40min bort, var lillan fullstoppad med magmedicin och långsamt på bättringsvägen. Miatan fick sig också en hel del kärlek och saker började se ljust ut. Vi testkörde och testkörde, letade läckor, drog åt en del slangklämmer som jag glömt under mina nattliga eskapader (förlåt Christer) och testkörde lite till. "Alla system är gröna" blev slutsatsen och kvällen kunde avslutas (som sig bör) med bärs och grillat och skitsnack med goda vänner.



Dagen efter fick Miatan återförenas med sin gamla polare Bromsbänken. Christer satte igång att locka hästkrafter ur maskineriet, medan jag smög runt och kollade så allt höll tätt, samt gjorde ett försök att laga Christer gamla Landrover. Efter timmar av dubbelkoll och kontroller och allmän försiktighet slocknade jag tillslut i husvagnen, för att försöka ta igen lite av det massive underskott av sömn jag nu hade, dels pga de senaste veckornas envisa självplågeri och dels för att lillan behövt gå ut ett flertag gånger även denna natten.




Då jag vaknat och snubblar bort till bromsbänken möts jag av en frustrerad Christer......... och ett golv fullt med olja.....

En AN-koppling till oljekylaren hade släppt. Alltså en av de få saker som jag inte pillat på alls, under hela vintern. Typiskt. Jag intalar mig att det är bättre att den släppte här, än "under bron" på Kinnekulle Ring. Men, hur mår den fina, nybyggda motorn efter att ha körts utan olje i X sekunder?

Vi tog tillbaka bilen in i verkstan, sanerade och synade, drog runt med en hylsnyckel, lagade slangen och fyllde på med nytt motor-blod igen. Brum brum - hon lät helt ok... Vi tappade ur oljan igen och synade den noga ute i solen.... glitter. Massor av glitter. Suck, stön och förbannade skit också....

Nighwish sjunger (som bekant?): "This is the end of all hope" och enligt Dante står det tydligen "Abandon all hope, ye who enters here" över portarna till helvetet. I GMABs speedshop nöjde vi oss dock med det lite mer nyanserade: "Det här var inte bra.....". Läget var helt klart brådskande, men inte hopplöst. Om veven och stakarna hade klarat sig, skulle det räcka med att byta lager i motorn. Vi beställde lager på stört, med snabbaste expressfrakt, lastade Miatan, kopplade på husvagnen, samlade ihop vargarna (både den friska och den som fortfarande behövde regelbunda besök ut i naturen) och så skramlade cirkus Kristensson söderut igen.
Positivt: Den nybyggda motorn hade levererad tipptopp då den gick.
Negativt: Den nybyggda motorn kanske var kass.

"Tiden väntar inte på någon" - Bara att sätta igång. Reaktionen från resten av teamet var väl ungefär: "WTF, ska vi hålla på såhär, nu igen??"




När väl motorn var ur och isärtagen kunde vi dock dra en stooor, kollektiv suck av lättnad. Inte bara hade veven klarat sig, lagren såg faktiskt helt perfekta ut. Vad vi hetsat upp oss om måste ha varit lite rester från honingen, alternativt monteringspasta som fällts ut i oljan. Det fanns inga möjligheter att något material kommit från lagren, för då hade de inte sett ut som de gjorde. MEN.... motorn var isär och nya lager fanns hemma, så jag bytte ändå. För säkerhets skull bytte jag alla oljeslangar och oljekylaren också. Det är trots allt så pass lite pengar, jämfört med en nybyggd motor, så det kändes korkat att chansa.







Men jag sparade faktiskt de lager som bara gått ett par timmar och såg helt OK ut, för eventuella framtida synder. Efter att ha monterat ihop igen, uppdaterat (ok.... fixat) en del av de genvägar jag tog under mina längsta mekar-nätter, testkört på Byarums egen "closed test track" (OK, det är 80-sträckan norrut....) var bilen klar för race. Nästan....

Fredagen innan Kinnekulle kommer jag tillbaka från Skillingaryd, med Fårrden och Miatan bakpå. Bilen har fått en välsignelse i det SBFs, Björn Anderssons och det heliga FIAs namn - Aaaaameeeen. Klockan var ca 14:00 och min pappa hade hunnit anlända medan jag var borta. Min far blir mycket glad då han ser mig. Inte bara för att jag är hans son och vi inte setts på ett tag, utan för att han nu fyllt 78 och inte längre tycker det är lika kul att köra husbil mitt i natten, tillföljd av hans sons ambitösa tidsplanering. Vi har mycket olika sömnbehov, min pappa och jag... Mycket nöjd konstaterar han att "Du är ju redan lastad! Toppen!". Jag krossar totalt alla hans förhoppningar med att informera honom om att bilen måste av Fårrden och tillbaka in i garaget, då en del vitala saker ännu inte utförts. Som Corner weight och hjulinställning, t ex. Men först skulle det passa perfekt om han ville ta en rejöl fika och ta alla tre jyckarna på promenad, för jag hade en telefonkonference med USA och Shanghai att hänge mig åt innan jag kunde greppa verktygen. Business as usual, med andra ord - min snälla pappa tar en tupplur i sin husbil, i rent förebyggande syfte.

21:30 rullar vi ut på Byarums bygata, riktar stäven norrut, petar i femman och ringer Christer, som sedan länge varit på plats på Kinnekulle Ring och skickat undefär 300 meddelanden med en exponensiellt stigande undran om "Var fan är du??". 2-2,5h till Kinnekulle i fårrdens takt, plus lite tid för att tanka upp dunkarna på flaket. Jodå, grinden kommer vara öppen hela natten...



To be continued.....

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8063



Puh jag fick ju pulshöjning bara av att läsa det inlägget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19541



Mats Karlsson skrev:
Puh jag fick ju pulshöjning bara av att läsa det inlägget.
Jo, det osar koffein och sömnbrist om den texten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1765


Trådstartare
Nu tror jag att jag fått alla bilder på typ ca ungefär rätt plats också....

Niklas Falk skrev:
Mats Karlsson skrev:
Puh jag fick ju pulshöjning bara av att läsa det inlägget.
Jo, det osar koffein och sömnbrist om den texten

Men låt oss komma ihåg: Livet blir INTE roligare för att man ger upp!

Don't try this at home, kids.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Roadsport C - Miata och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37
118 besök idag (78009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande