Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Eftermarknads hastighetsmätare hjälp
41 besök senaste veckan (518 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1135


Trådstartare
Hej, strax dags för sfro2 och regbesiktning men har en utmaning. Det gäller att få till en fungerande hastighetsmätaren bilen. Var för snål för att köpa en autometer så köpte en "kina" på amazon som heter Eling som ser bra ut men jag får den inte att funka



Nu är utmaningen hur jag skall få den att funka med ngn av mina hastighetsgivare där jag har antingen Saab 2-pol orginal eller en 3-pol universal VDO givare. Saabgivaren hittar jag inget kopplingsschema till men har hört att den kopplas med +och det andra stiftet signal. Vdo givaren har jag schema till.





Egentligen är min huvudbry hur givaren skall anslutas?

Nedan instruktionen där jag främst inte förstår vad/hur jag ansluter till nr3?
Jag har provat att ansluta bägge givarna men får ingen signal. Gör säkert ngt fel?
Hur skall det kopplas och vid 2-pol/3-pol? På bilden ser man generatorn vad kopplas dit? Annars hur kan jag mäta så jag har signal från givaren för att felsöka?



Tacksam för alla tips👍

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8068



Bara av bilderna så ser det ju ut som den är tänkt att använda denna typen av givare.

https://www.etbinstruments.com/index.php?route=product/product&pat . . . .

Inte säker att dom du har ger rätt utsignal?
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 348



Inget liv alls när du kopplar från orginal givaren på lådan?

_________________
Henrik Dahl
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1135


Trådstartare
Nej, men vet inte om givaren skall jordas eller matas med + på ena kabeln? Med jord händer inget med mätaren. Vet att man kan mäta Ohm men inte riktigt hur?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1135


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Bara av bilderna så ser det ju ut som den är tänkt att använda denna typen av givare.

https://www.etbinstruments.com/index.php?route=product/product&pat . . . .

Inte säker att dom du har ger rätt utsignal?


Tror mina givare är typ samma, fast inkapslade. Tänkte man kanske skulle se om jag hade en gammal cykeldator givare att testa med.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41677

Forumägare
Forumägare

En sensor med bara två kablar (en till jord, en signal) kan eventuellt behöva att man har ett motstånd mellan signal och plus. Men det kan ju vara lurigt om sensorn använder sitt metallhölje som en tredje anslutning (till jord) och de två sladdarna snarare är till plus och signal.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18666



Magnus Thomé skrev:
En sensor med bara två kablar (en till jord, en signal) kan eventuellt behöva att man har ett motstånd mellan signal och plus. Men det kan ju vara lurigt om sensorn använder sitt metallhölje som en tredje anslutning (till jord) och de två sladdarna snarare är till plus och signal.


Vad betyder den streckade linjen från sensorn till "W" på generatorn då? För det skall tydligen generera en fyrkantsvåg in i hastighetsmätaren..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11337



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
En sensor med bara två kablar (en till jord, en signal) kan eventuellt behöva att man har ett motstånd mellan signal och plus. Men det kan ju vara lurigt om sensorn använder sitt metallhölje som en tredje anslutning (till jord) och de två sladdarna snarare är till plus och signal.


Vad betyder den streckade linjen från sensorn till "W" på generatorn då? För det skall tydligen generera en fyrkantsvåg in i hastighetsmätaren..?


Måste det kanske vara "rätt" typ av generator för givaren?

https://sutars.com/support/laddning-generatorer/vilka-anslutningar-fin . . . .
Citat:
B+ går till plus på batterierna (helst via en huvudsäkring).

B- går till minus på batterierna och startmotorn och eventuella jordpunkter.

D+ får en magnetiseringsström när generatorn ska starta.

En del generatorer har även W som är uttag för varvräknare och DF som är i direktkontakt med magnetiseringslindningen av rotorn.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 206



De där kinamätarna har samma elektronik för både varv och/eller hadtighet så schemat blir något universellt.
(W är en växelströms sinusvåg som kommer från generatorns lindning innan likriktare)
Dock behöver mätaren en positiv signal för att registrera något.
Så gissningsvis kommer en givare med bara två kablar inte att fungera
Troligen behöver du en "aktiv" givare med plus och minusmatning samt signal ut
Det Finns liknande mätare med gps om det kan vara en lösning...

Såg nu att du hade tre kablar till givaren?
Isf är troligen brun plus, blå minus och svart signal.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 206



Om den 2 poliga givaren är gammal så kan den vara av magnettunga element typ
Isf kan du ohm mäta närvdu rotera den långsamt och skall då få slutande krets någon gång per varv, isf är det bara att mata den med plus så kommer det ut puls på andra kabeln.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1135


Trådstartare
Jaha dags för lite livstecken.

Har efter era tips lekt lite och det började med att se hur saabgivaren funkar eller inte funkar. Mäter jag den i kortslutningsläge på multimetern mellan stiften så knastrar den som en geigermätare för radioaktivitet kan det vara för att den inte ger pulser utan ett magnetfält kanske. Testade koppla den på olika sätt men får ingen signal mer än att motståndet ändras.




Då testade jag vdo givaren dvs den 3-poliga. På samma vis och den ger en tydlig signal med kanske 12st utslag per varv. Så då anslöt jag den till mätaren men fortfarande inget utslag.


Efter att ha klurat en stund och tolkat era svar så provade jag att ansluta multimetern mellan signal och jord för att se om jag tappat signalen och då vaknade mätaren plötsligt


Så nu är då frågan behöver jag ett motstånd mellan signal och jord ? Vad kan man tänka sig att en multimedier motsvarar?

Så det är nära nu och så får det bli att bygga om givarfästet lite i lådan och sedan hitta lämpligt motstånd, ngn som har förslag?


Tack så länge!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 206



Intressant
Börja högt 10k, alltså 10000 ohm
Funkar det inte prova gå ner till 5 k
Du kan då köpa 5 k resistorer och lägga i serie så du får 10k

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Skruva banåkabil
Eftermarknads hastighetsmätare hjälp
41 besök senaste veckan (518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande