Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorstrul på is'en.
964 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
På senare tid har bilen varit oerhört svårstartad, imorse drog den 20varv på startmotorn innan den smällde igång, och det var ett ansträngt och sorgligt tillvaknande på 3 av 4 cylindrar...
Igår hade jag iaf problem med att den tappade kraft efter 6000rpm, den ville bara inte varva över det.
Men idag när jag va påväg hem så blev det gradvis värre, från att inte orka varva mer än 5000rpm sakta men säkert ned till 2000rpm, och då började den misstända och inte tända och gud vet vad om man försökte gasa mer.
Men sen ställde jag den ifred i några timmar och nu funkar den igen, med det lilla problemet att den känns orkeslös på varv över 4000rpm, den varvar men ganska motvilligt.
Stiften är det ivf inte, för dom byttes nyligen.
Sådär som en notis så funkar inte min vattentempgivare, den visar att motorn kokar hela tiden, men jag kan inte tänka mig att det har något med saken att göra.

EDIT:
I friläge varvar den hur fint som hellst.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bränslefilter kanske?

Inga stora kottar och annat som pluggar luftfiltret?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Vart sitter bränslefiltret på bilen?
Ska ta och kika på luftfiltret, men jag har svårt att tro att något kan ha hamnat där.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8049



Hade precis samma symptom på min audi och då var det katalysatorn som var sönderbränd innuti, avgaserna hade ett hål på ca 10x10mm att ta sig igenom. Prova att dela avgassystemet innan katten och provgasa lite och se om den varvar bättre. Du kan oxo dela efter katten och låta en kompis känna på avgasflödet medans du varvar motorn.....på min bil var det samma avgasflöde oavsett tomgång eller 4000rpm... Vi tog ner katten och tömde den och svetsade ihop den igen, sen gick bilen som aldrig förr!
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
Hade precis samma symptom på min audi och då var det katalysatorn som var sönderbränd innuti, avgaserna hade ett hål på ca 10x10mm att ta sig igenom. Prova att dela avgassystemet innan katten och provgasa lite och se om den varvar bättre. Du kan oxo dela efter katten och låta en kompis känna på avgasflödet medans du varvar motorn.....på min bil var det samma avgasflöde oavsett tomgång eller 4000rpm... Vi tog ner katten och tömde den och svetsade ihop den igen, sen gick bilen som aldrig förr!


Katten min är stulen fr"ån en M3'a, spontant känns det som att den är bygd för högre avgastemp än vad min motor producerar, men det är klart... inget är omöjligt
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Andrew Petrykowski skrev:
SciroccOMats skrev:
Hade precis samma symptom på min audi och då var det katalysatorn som var sönderbränd innuti, avgaserna hade ett hål på ca 10x10mm att ta sig igenom. Prova att dela avgassystemet innan katten och provgasa lite och se om den varvar bättre. Du kan oxo dela efter katten och låta en kompis känna på avgasflödet medans du varvar motorn.....på min bil var det samma avgasflöde oavsett tomgång eller 4000rpm... Vi tog ner katten och tömde den och svetsade ihop den igen, sen gick bilen som aldrig förr!


Katten min är stulen fr"ån en M3'a, spontant känns det som att den är bygd för högre avgastemp än vad min motor producerar, men det är klart... inget är omöjligt


Behöver inte vara katten som strular , kolla dom andra ljudämparna

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Jag tycker det låter som bränslepumpen börjar ge upp av det du beskriver.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Skruva banåkabil
Motorstrul på is'en.
964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande