Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 fyrdörrars Individual | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (78397 totalt) |
Specialbeställd Individual: M-coupéstolar, Estorilblå med ljusgrå nappa helläder men med övrig
inredning svart! Individual svarta mönstrade inlägg på mittkonsol, handskfack, handbroms, dörrhandtag osv. Coupésidokjolar och spoilerläpp. Förutom BMW Individualutrustning extremt välutrustad från fabrik, se listan längst ner på sidan! Dessutom MK Motorsportutrustad med: Fullt chassiekit inkl justerbara coilovers med MK Motorsports modifierade Bilsteindämpare, uppgraderade krängningshämmare fram o bak, tornstag fram o bak samt MK's sportavgassystem. BMW M3 GT crossbrace undertill i framvagnen. K&N insatsfilter. Pagid RS19 bromsbelägg och Castrol SRF bromsvätska. Annars orörd drivlina. Utrustning BMW Individual-utrustad: - Ljusgrå/svart specialinredning - M3-coupé framstolar - M3-coupé sidokjolar - M3-coupé spoilerläpp fram. samt 0670 BMW Professional RDS (Stora radion med dubbla radiomottagare, s.k. Diversity) 0672 CD wechsler BMW 6 CD changer (CD-växlare) 0676 Hifi aktiv-lautsprechersystem (10 högtalare, 10 slutsteg och aktiva delningsfilter) 0554 Bordcomputer v mit fernbedienung (Stora färddatorn med "fjärr" i rattspaken) 0540 Geschwindigkeitsregelung (Farthållare) 0508 Park-Distance-Controll (PDC) (Elektronisk avståndsmätning bak) 0534 Klimaautomatik (ACC) (Stora helelektroniska klimatanläggningen) 0528 Automatische-Umluft-Controll (AUC) (Elektronisk luftkvalitestyrning) 0401 Schiebe-hebedach, elektrisch (Eltaklucka) 0431 Innenspiegel, automatisch abblendend (Elektronisk avbländning av backspegel) 0415 Sonnenschutzrollo heckscheibe mech. (Solrullgardin i bakfönster) 0465 Durchladesystem (Fällbara ryggstöd bak 60/40) 0473 Armauflage vorn (Armstöd mellan stolarna fram) 0502 Scheinwerfer-waschanlage (Strålkastarspolning) 0411 Fensterheber, elektrisch vorn/hinten (Elhissar fram och även bak) 0494 Sitzheizung fuer fahrer+beifahrer (Elektrisk stolsvärme) 0498 Koppstuetzen im fond (Nackskydd bak) 0806 3.bromsleuchte (Extra bromslyse i bakfönster) 0354 Gruenkeil-frontscheibe (Tonad framruta) 0302 Diebstahlwarnanlage/fernbedienung (original fjärrstyrt centrallås och larm) 0255 Sport-lederlenkrad II mit airbag 0423 Fussmatten in hochflor-velours (Extratjocka golvmattor) 0783 Schmiederad M doppelspeiche (Smidda dubbelekerfälgar, endast reservhjul nu pga 18") samt - MK Motorsport komplett chassie och förstärkningsstag - MK Motorsport sportavgas - M3 GT crossbrace (korsstag undertill i framvagnen) - 18" MK Motorsport (4st) med Pirelli PZero C r-däck - 18" M5-kopior (4st) med Bridegstone RE540S r-däck - 17" BMW M3-fälgar (4st) med Michelin vinterdäck - Mobiltelefon BMW/Motorola 2200 International, handsfree GSM Dessutom självklara standardsaker som 321hk, 6-växlad, ABS bromsar, elspeglar, servostyrning, dubbla airbag, belyst M växelspak, ///M-märken på alla möjliga och omöjliga ställen... Osv. _________________ Magnus Thomé |
||||
Den för dagen nya knappen "bilen" bredvid profil/pm/email/www-knapparna skakade lite liv i Magnus gamla och totalt orörda banåkarbilstråd ;-) Jag skulle gärna vilja se en bild på hur det där krysset ser på plats! _________________ Pär Hylander |
||||
http://www.emotors.ca/Articles/artic _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
måste lyfta chefen tråd ju. Har faktiskt bara sett Magus köra en enda gång - ActionMeet 2003 - grymt fort gick det trots regn i luften MVH/ .......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag startade den här tråden 19 aug 2003 (!) och bilen har ju gått orörd sen jag köpte den både innan och sen dess.... fram tills nu
Bytte koppling förra året, då hade väl bilen gått 13 tusen mil eller så. Gott betyg med tanke på r-däck o ganska många starta-järnet-i-slalom tex. Året innan fick jag ju problem med att bakvagnen inte ville sitta helt fast i bilen (ett följdfel efter kombinationen Emmaboda Superstage + Slicks + Bilen full med passagerare + trasiga bärarmsbussningar i framkant på bakvagnen = våldsamma slag i infästningarna när bärarmarna slog fram o tebax flera centimeter vid varje kursändring = utmattning av materialet många många mil senare. Åket i Superstage finns på film f.ö. hahaha!) Att jag på alla år jag haft bilen bara servat, bytt koppling, bytt bussningar på ett enda ställe och haft problem med infästningen av bakvagnen (som ju var ganska enkelt att få fixat trots allt) är ju fenomenalt gjort av bilen!!!! 15 tusen mil.... Många på bana. Jo en grej till, Pelle på Stötdämparexperten renoverade frambenen för några år sen när skrapringarna blivit dåliga med resultatet att det stog vatten i tornen. Kort fjädringsväg jajamensan! Bilen gick bra i slalom ändå Men nu efter 15 tusen mil så var det dags för en rejäl översyn. - Fjäderbenens skrapringar totalslut, benens kromatering sönderskrapad, massivt glapp mellan ytterrör och dämpare med "flexibla" hjulvinklar som resultat och vatten som stoppade infjädring o... ja slut helt enkelt. - Nedslag på besiktningen på glapp spindelled inre fram. Ombesiktning... Så vad är nu gjort: Komplett nytt Bilstein PSS9 clubsport kit. Justerbar dämpning både fram o bak och även höjdjusterbart både fram och bak. Clubsportkitet har hårdare sättning än vanliga PSS9. Ujujuj det ska bli kul o se hur det här lirar!!! Nya bärarmar fram, nya styrstag, bytt bussningar på diverse ställen till Powerflex. Nya bromskivor och belägg runt om. Performance friction skivor och belägg (PFC97) fram och originalskivor + Carbopad GT belägg bak Lite bonus som ny vattenpump och remmar till den o annat underhåll som bromsoksrenovering o så. Kommer bilder och köruppleveslerapporter framöver Stort tack till: PEAN för hjälp med bromsgrejer från Perfomance Friction och Carbopad! Forza för hjälp med Bilstein chassigrejer och Powerflex bussningar! Per på Bil & Motorteknik i Huddinge för hjälp med montering och översyn av bilen! Pelle på Stötdämparexperten för kontinuerligt stöd _________________ Magnus Thomé |
||||
Några initiala reflektioner efter en enda liten tur med bilen idag. Besiktning, köra in bromsbeläggen och skruva på dämparna bak.
----- Framhjulen sitter längre fram än förr. Detta pga powerflexbussningarna i bakkant på de främre bärarmarna. Hela paketet blir framflyttat för mer caster. Jag har ju inte hunnit svänga nåt med bilen än men kan konstatera att trots -3 grader camber och nära noll toe så går bilen stabilt rakt fram. Nästan lite väl stabilt för min smak. Ska bli oerhört kul o testa hur det bettar vid turn in när man får ta i lite Hur dämparna är ställda fram i hårdhet vet jag inte eftersom jag inte lyckades pilla bort det lilla blåa plastlocket över justerskruvarna.... Säger ju en del på hur duktig jag är på att meka bil, duh!!! Hehe! Men bak stod de i mjukaste läget och det gillade jag INTE. Bilen var markant underdämpad bak med överslängar i rörelserna. Jag blev närapå åksjuk av allt gungande och hoppande. Så jag funderade på om jag skulle börja med att hacka upp hårdare steg för steg för att se hur det kändes men ändrade mig o satte på max hårdast. Kändes kanonbra :-) Frågan är hur balansen är i bilen vid lite slalom/bana och frågan är också hur står det ställt fram? Fram är det iaf inte underdämpat utan kontrollerade rörelser så jag kan tänka mig att starta lite teståka som det står nu. Får väl backa av lite bak ev. för att känna hur det påverkar tex ut ur kurvor och kanske hur det påverkar om man tex bromsare sent in i kurvor? Eller nåt Tror den nya motoroljan som Bil & Motorteknik la i faktiskt minskade vanosens lite hårda gång. En kosmetisk fråga men ändå... Vad sa han att det var för olja nudå... jag får fråga... Elf bromsvätska Moto 5.1. Undrar om den verkligen pallar blysläden på bana Torr o våt kokpunkt (som jag la in i tabellen med bromsvätskor i "Sparade trådar/FAQ") är inte så imponerande. Lite orolig.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Är ju sugen ! Är lite fundersam på Elf bromsvätskan Trist o åka hela vägen till Gelleråsen och åka tre-fyra varv... Fast det finns ju bara ett sätt o få veta om den funkar. Tror du det är okej om jag dyker upp (jag har ju inte anmält mig till träffen) _________________ Magnus Thomé |
||||
Hittade denna bland blandade bilder o artiklar:
https://rejsa.nu/m3/press/Bilsport-2 https://rejsa.nu/m3/press/Bilsport-2 _________________ Magnus Thomé |
||||
om han inte bytt "hovleverantör" sen jag var där senast så kör han Agip 10w60 för M3 e36 _________________ Jens Höstbo |
||||
Klockren olja! |
||||
Mitt tips till dig som kör mycket bana/konbana med ganska tung bil. Kör på det enda som garanterat fungerar jämt. Castrol SRF. Den slår faktiskt allt. |
||||
Vad har du gjort...? Rallycross? Undrar hur bra sånadär Powerflexliknande grunkor är egentligen? |
||||
Har ju suttit Powewrflex i bärarmarna bak på min bil i tre år så de är nog helt okej :-) Frågan är varför den här gav upp efter bara två 1,5 minuts slalomrepor på Lunda... Vad gick fel? Så man kan köra med dem och veta att det inte händer igen. Ska snacka med Forza och verkstan imorrn o se vad de tror kan ha hänt.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Var det där verkligen Powerflex? för så där ser då inte mina främre bussningar ut.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Lite kort om den korta slalomtesten. Bromsarna kan jag inte uttala mig om, en slalom ger ju inga utslag liksom att tala om. Men balansen i bilen o så med Bilstein-kitet:
Jag hade ju dragit på dämparna max hårt bak (alla fjädrar o så är de som kom med kitet i kartong) och fram visste jag inte hur det stod eftersom jag inte lyckades pilla bort locken över justerrattarna I de två körda reporna så fanns inga tendenser till understyrning, dvs bättre grepp fram än tidigare men rumpan var viftvillig (vilket jag ju har körstil till att provocera fram om tendensen finns ), viftvilligheten var kanske som tidigare eller ev. lite lite aningens mera. Nu blev det bara två repor i slalomen men i repa två så provade jag att sätta ett hack mjukare bak. Borde kunnat ge lite mindre svansviftande men bilen gick ännu bredade istället. Det kan ha berott till 100% att däcken blivit varmare så det går inte att dra några som helst slutsater av detta. Jag satte tillbaka på hårdaste i repa tre för att se men den blev ju aldrig körd så jag vet inte... Helt klart så är det precis som med förra chassit stora rörelser i chassit. Inget tokstumt alls alltså. Det resulterade också i klara 100% hjullyft på innerhjul fram vilket kanske inte är helt optimalt. Nu kan jag inte se det här själv när jag sitter i bilen men en kille som fotograferade sa att det var konsekventa hjullyft tydligt 100% släppta från marken. Nu ger ju de här rörelserna inga nackdelar i hur bilen är att köra, nästan tvärtom så blir det ju bra rörelser i chassit som man kan använda o jobba med i slalomen, kul och lättkört helt enkelt IMHo. Men inte optimalt rent generellt kanske Har någon foton så vore det kanon o se hur mycket det kränger osv!!! Idag så fick jag hjälp att få bort locken på justerrattarna på dämparna fram och såg då hur det var ställt. Och det stod ett eller två snäpp från mjukast fram. Så det finns helt klart möjlighet att testa hårdare fram för att se om man kan få mindre svansviftningsvillighet. Sen om man egentligen ska testa med hårdare fjädrar eller om det funkar med lite hårdare sättning på dämparna är helt klart mer än vad jag vet. Men jag testar så gärna :-) _________________ Magnus Thomé |
||||
Angående bussningarna så är det Powerflex. Jag hade såna på min E30.
Klurig konstruktion utan att ha fog för det anser jag.. Mina höll bra men då vägde min E30 flera hundra kilo mindre än en E36 M3 med massor av lulllull... Kika i den här tråden för mer input angående hållbarheten på PF-bussningar.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anton Lillsund |
||||
Så här såg mina första centrerade bussningar ut, efter den ena gick sönder bytte jag till excentriska som är utformade på samma sätt fast dom har hållt mycket längre. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 fyrdörrars Individual | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (78397 totalt) |