Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning, olika alternativ för hobbyrejsaren?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4846 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Lars du får gärna prova driftboxen om du vill. Men visst kan du få en bra initial utvärdering av allt du beskriver bara genom att köra varv efter varv med tiderna som ständigt visas i displayen.

Jag menar det är ju ingen konst att prova sig fram med olika spår o s v för att se hur tiderna påverkas upp eller ner. Säg att du ägnar ca 20 min åt en typ av körning runt banan för att sedan köra 20 min med de andra spårvalen o s v. Med fördel brukar jag göra detta senare på dagen då man fått upp lite fart runt banan.
Samt gör man missar så känner man ju det själv samt kvittot på missen kommer då laptimern slår om och tiden är 3-4 tiondelar sämre än tidigre varv som var idealt.
På gelleråsen körde som bäst 1.13.3 ensam i bilen, jag sätter 100kr på att driftangeln på detta varv inte rört sig utanför 0 grader (har inte kollat av just detta varv i datorn) Med två i bilen låg jag konsekvent på 1.13.8-1.14.0 sent på dagen, så fort jag gjorde en miss visade det sig ju på tiden som då blev 1.14.3-1.14.7 beroende på hur mycket man missade eller om man ev missade två gånger per varv, vilket sällan hände vid slutet av dagen Som sagt denna initiala analys under körning ger mig väldigt mycket i allafall. Tajtar jag till körningen och kör utan att driftangel nålen slår så går det fortare på varvet thumbs up
Sedan kan man ju få ut väldigt mycket av hela körningen då man sedan kör varven i datorn thumbs up då ser man på hur man för fram bilen på banan, jämfört mot proffsen om de kört bilen runt samma bana,
man kan utläsa väldigt mycket! När du kliver på broms, eller om du bara gör gasupsläpp, eller när du ger gas mot ev proffs, hur dina olika broms eller sido G ser ut, farter ni har och hur mycket de skiljer sig åt på olika partier o s v, o s v allt med samma bil.
Jag och Rickard Göransson kör i princip lika spår runt åsen,(detta är vad driftboxen visar samt vad jag ser då han kör min bil och jag sitter med).

Har inte sett Theds och mina varv på datorn än, men de borde skilja mer i spår(av vad jag ser när han kör och jag sitter med, samt vad han själv säger när jag kör och han sitter med, att mitt spår är annorlunda mot hans runt på en del ställen bara, faktum är att han högt sa att han ville ta till sig mitt spår då det verkade funka bättre (tack thed blev lite mallig där). Nåväl har en del kvar att titta på

Som sagt jag klarar mig länge och väl med en drifbox och tips och råd av proffsen som ger än mer:up: Men jag är endast en hobbyförare därav behöver jag inga mer avancerade grejer(driftboxen är avancerad så det räcker för mig och ger mig tillräckligt med info, inte svåranvänd alltså! Dessutom skulle jag med all säkerhet få problem att använda dessa mer avancerade prylar på marknaden. Men en dag nästa år vill jag hyra in mig på ett riktigt test mot någon värsting racing pryl för att se djupare hur jag använder bilen, växlar, varvtal o s v.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Driftbox med v box software...mumms...

Driftbox gruppköp...?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13331

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Testade lite med en DL1'a i ShoppingClion idag runt den lokala räserbanan i industriområdet...
Fantastisk lätt att installera. Bara att trycka på knappen och köra.
Däremot tycker jag att programvarans användargränssnitt är sådär... Inte helt självklart hur och vad man kan och vill göra.

Nedan två varv runt kvarteret:


Två varv.


Här finns det med data från start och stopp också.


DL1'ans syn på världen.


Eniros syn på världen

Kul leksak detta.


På en runt-runtbana är det väl inga större problem att få till det. Eftersom jag vill kunna ha behållning av loggern när jag kör slalom blir det lite knepigare. Lite krångligt, om jag fattat rätt, att ha start och stopp på olika ställen.

Race Technologies forum.
http://www.race-technology.com/forum/index.php

_________________

Rice and shine
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Vad fick du för varvtider, kan va bra att veta om man skulle svänga förbi och testa


Hur nogrann är den på spårvalet, ser man skillnader i kurvtagningen. Eller är det för "finstilt"

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20107



Libell skrev:
Hur nogrann är den på spårvalet, ser man skillnader i kurvtagningen. Eller är det för "finstilt"
En DL1-logg PS-overlayad på banritning

Det går att se skillnad på nån halvmeter när, men om det räcker för konbana är en annan femma.
Det behöver testas live först...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Niklas Falk skrev:

Det går att se skillnad på nån halvmeter när, men om det räcker för konbana är en annan femma.
Det behöver testas live först...


Det verkar ju funka. Det är väl mest för banåka jag vill ha den, tänkte försöka optimera lite i sommar

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
andersnorge
Norge
Här sen Dec 2005
Inlägg: 40



har både en ax22 og en dritbox, ax22'en er hakket mere avansert og du kan bruke som overlay på video etc. men driftbox er litt enklere i bruk om du skal knotte i bilen og sjekke der og da, mens ax22 er fin til analyse senere.

_________________
Anders Nerheim
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



andersnorge skrev:
har både en ax22 og en dritbox, ax22'en er hakket mere avansert og du kan bruke som overlay på video etc. men driftbox er litt enklere i bruk om du skal knotte i bilen og sjekke der og da, mens ax22 er fin til analyse senere.


ax22 verkar vara mer eller mindre liknande DL1, och dom är intressanta. Men det är lite för mycket pengar i dom (tycker jag). Nu har jag inte grottat ner mig i ämnet men det känns som PerformanceBox räcker för mitt nötande på banan. Men man får väl läsa på ordentligt innan beställningen läggs.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19036



Labbade lite med en Driftbox + intressant data för ett tag sen. Man kunde få fram riktigt intressanta grejer men i mina ögon är mjukvaran katastrofal.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



MaZ skrev:
Labbade lite med en Driftbox + intressant data för ett tag sen. Man kunde få fram riktigt intressanta grejer men i mina ögon är mjukvaran katastrofal.


Vad var det för problem med mjukvaran ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Loggning, olika alternativ för hobbyrejsaren?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande