Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (4846 totalt) |
Lars du får gärna prova driftboxen om du vill. Men visst kan du få en bra initial utvärdering av allt du beskriver bara genom att köra varv efter varv med tiderna som ständigt visas i displayen.
Jag menar det är ju ingen konst att prova sig fram med olika spår o s v för att se hur tiderna påverkas upp eller ner. Säg att du ägnar ca 20 min åt en typ av körning runt banan för att sedan köra 20 min med de andra spårvalen o s v. Med fördel brukar jag göra detta senare på dagen då man fått upp lite fart runt banan. Samt gör man missar så känner man ju det själv samt kvittot på missen kommer då laptimern slår om och tiden är 3-4 tiondelar sämre än tidigre varv som var idealt. På gelleråsen körde som bäst 1.13.3 ensam i bilen, jag sätter 100kr på att driftangeln på detta varv inte rört sig utanför 0 grader ![]() ![]() ![]() Sedan kan man ju få ut väldigt mycket av hela körningen då man sedan kör varven i datorn ![]() man kan utläsa väldigt mycket! När du kliver på broms, eller om du bara gör gasupsläpp, eller när du ger gas mot ev proffs, hur dina olika broms eller sido G ser ut, farter ni har och hur mycket de skiljer sig åt på olika partier o s v, o s v allt med samma bil. Jag och Rickard Göransson kör i princip lika spår runt åsen,(detta är vad driftboxen visar samt vad jag ser då han kör min bil och jag sitter med). Har inte sett Theds och mina varv på datorn än, men de borde skilja mer i spår(av vad jag ser när han kör och jag sitter med, samt vad han själv säger när jag kör och han sitter med, att mitt spår är annorlunda mot hans runt på en del ställen bara, faktum är att han högt sa att han ville ta till sig mitt spår då det verkade funka bättre ![]() ![]() Som sagt jag klarar mig länge och väl med en drifbox och tips och råd av proffsen som ger än mer:up: Men jag är endast en hobbyförare därav behöver jag inga mer avancerade grejer(driftboxen är avancerad så det räcker för mig och ger mig tillräckligt med info, inte svåranvänd alltså! Dessutom skulle jag med all säkerhet få problem att använda dessa mer avancerade prylar på marknaden. Men en dag nästa år vill jag hyra in mig på ett riktigt test mot någon värsting racing pryl för att se djupare hur jag använder bilen, växlar, varvtal o s v. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Testade lite med en DL1'a i ShoppingClion idag runt den lokala räserbanan i industriområdet...
![]() Fantastisk lätt att installera. Bara att trycka på knappen och köra. Däremot tycker jag att programvarans användargränssnitt är sådär... Inte helt självklart hur och vad man kan och vill göra. Nedan två varv runt kvarteret: ![]() Två varv. ![]() Här finns det med data från start och stopp också. ![]() DL1'ans syn på världen. ![]() Eniros syn på världen Kul leksak detta. ![]() På en runt-runtbana är det väl inga större problem att få till det. Eftersom jag vill kunna ha behållning av loggern när jag kör slalom blir det lite knepigare. Lite krångligt, om jag fattat rätt, att ha start och stopp på olika ställen. Race Technologies forum. http://www.race-technology.com/forum |
||
Vad fick du för varvtider, kan va bra att veta om man skulle svänga förbi och testa
![]() Hur nogrann är den på spårvalet, ser man skillnader i kurvtagningen. Eller är det för "finstilt" |
||
![]() Det går att se skillnad på nån halvmeter när, men om det räcker för konbana är en annan femma. Det behöver testas live först... ![]() |
||
Det verkar ju funka. Det är väl mest för banåka jag vill ha den, tänkte försöka optimera lite i sommar ![]() |
||
har både en ax22 og en dritbox, ax22'en er hakket mere avansert og du kan bruke som overlay på video etc. men driftbox er litt enklere i bruk om du skal knotte i bilen og sjekke der og da, mens ax22 er fin til analyse senere.
_________________ Anders Nerheim |
||
ax22 verkar vara mer eller mindre liknande DL1, och dom är intressanta. Men det är lite för mycket pengar i dom (tycker jag). Nu har jag inte grottat ner mig i ämnet men det känns som PerformanceBox räcker för mitt nötande på banan. Men man får väl läsa på ordentligt innan beställningen läggs. |
||
Vad var det för problem med mjukvaran ? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (4846 totalt) |