Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport RenaultSport-Register... | 1, 2, 3 >> 16994 besök totalt |
Hejsan!
Jag med flera som kör Renault Sport här på Rejsa har under en tid diskuterat om man inte skulle starta någon form av sammanslutning för folk som kör Renault och har intresse att använda dessa på bana. Detta helt enkelt för att det vore bra om vi som använder våra Renaults så som de ska användas lätt kan ta kontakt med varandra och utbyta erfarenheter. Så detta är ett försiktigt första steg till ett Renault Sport Register. I framtiden kan detta förhoppningsvis leda till att vi kan arrangera egna eller samarrangera banträffar med någon annan klubb. Finns intresset? Hälsningar // Mårten Dignell |
||||
jag e på . Om vi blir några och någon är drivande så kan vi skapa sektionen inom renaultklubben (om så önskas)
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Stämmer det vilket jag hört ryktas att ClubRenault Sverige har en stående möjlighet att haka på TPC's (Turbo Performance Club) banträffar? Skulle i så fall kunna vara högintressant, eller? Fungerade också toppen att köra ihop med Opel Sport Club och GTI klubben som jag gjorde i helgen. |
||||
Kul att höra De där Renault Sportarna är ju väldigt lika oplarna och VW GTI:erna effektmässigt och även i form av bilkaraktäristik (Vilket gör att det blir en jämn nivå på bilarna på banan, även om det inte är ett mål). _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
om man tänker steget längre så skulle det kanske vara intressant med ett "Hot Hatch"-samarbete för banträffar. Om klubbarna har samma intressen borde det kunna slå rätt stort.
Nästa steg blir väl att prata med någon träff-arrangör (SLC?) som kan anordna lockande arrangemang med time challenge och liknande. _________________ Anders Hansson |
||||
Jag är ju oxå på som ni kanske förstår.
Jag tror att man ska sikta lagom högt till att börja med. Första steget kunde vara att fixa en avdelning på rejsa kanske och få till samarbete med likasinnade när det gäller banåka. |
||||
Låter som en bra idé. Du är ju moderator så jag är lite förvånad att vi inte redan har en sektion Den här tråden har ju funnits i säkert en halvtimme |
||||
Vi måste nog ha lite mer kött på benen. Att skapa en underavdelning som sedan blir lågfrekventerad är ju ingen hit... |
||||
Jag e på!
Har saknat bra ställen att tjöta renault på! Hänger en hel del på www.v6clio.net men där är det ganska dåligt med fart. Det finns ju en svensk renault-klubb? Hur pass mkt race är det där? Trixet är att göra det lagom stort. Var med och startade upp http://www.novasallskapet.com/ från noll i princip, tar extremt mkt tid. _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
Här är en till som nyfiket hakar på.
Det vore roligt om man "bara" som ett register kunde få folk att få upp ögonen för Renault i allmänhet och Renault Sport i synnerhet. De åren jag har kört Renault på bandagar känns det som att man måste överbevisa folk om att den först och främst startar och sen inte läcker olja, och att den sen faktiskt tar sig runt banan riktigt bra den diskussionen tar man bara inte. Skämt åsido så tror jag att det är fler och fler som accepterar Renault som lite sportiga även om man kan se resonemang i tråden om R26R som om man diskuterade 4 Laban. Att få till ett nära samarbete med en klubb som har lite banåkarambitioner vore toppen! _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||
Endast ett litet fåtal i Renault Club Sverige har några som helst ambitioner att köra bana tyvärr. Det har efter påtryckningar arrangerats ett fåtal träffar. Men det verkar hur som helst som man får jobba i motvind efter vad jag förstått när andra berättat om hur det funkar. Kan ju i vissa fall vara enklare att skapa något nytt lagom stort än att försöka ändra på något.
Håller verkligen med dig där Andreas finns så många som har en riktigt trist nedlåtande attityd utan att ha det minsta torrt på fötterna vad de snackar om. Att det verkar vara ett antal gammla "rävar" med värsting Porschar och BMW's som beställt/funderar på att beställa R26R är ju riktigt skoj. Renault har ett genuint racing arv och bygger bra och häftiga sportbilar. Titta bara på bredden, både inom racing och gat sport modeller. Vi har F1, F3000, Formula Renault, Clio Cup, Megane Trophy, Clio V6, Clio 1600 rally, Clio Sport grupp N och säkert en massa andra jag glömt. På gata har vi Twingo Sport, Clio Sport, Clio V6, Megane Sport, R26R. Bredden är ju helt sjuk igentligen, frågan är ens om Audi har samma bredd på sin racing? I UK har man iaf insett att det är bra prylar och det syns ju också på försäljningen. 50% av alla R26R går dit och ca60% av alla Clio Sport (Clio II) såldes dit. Hur som helst är jag inte direkt orolig, i förlängningen är Renaults sportmodeller vinnare, det är otroligt mycket prestanda för pengarna. |
||||
Tycker iden med en hatchback klubb är betydligt roligare.
Jag saknar iaf ett ställe att diskutera chassie på framhjulsdrivna bilar med folk. Min åsikt är att det är roligare med lite olika bilmärken, därför håller jag mig borta ifrån märkesklubbar. Men dyker det upp en Renault klubb med lite mer fokus på bankörning är ju det kul och jag kommer nog att tillbringa lite tid där även fast min renault inte är en "Sport" Exempel på frågeställningar jag har: Passar R19 16v bärarmar på Renault 5:an. Vad kostar görvre torsionsstavar till bakvagnen hos Renault? Är ju klart dyra hos Reichard. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Verkar som du har höga tankar om klubben Vi är inte så många i klubben och av dom så är det fåtal som är intresserade av bankörning (och säkerligen en bunt som inte kommit på att de är intresserade än ) Så problemet är att vi inte kan punga ut pengar å hyra en hel bana, när det blir så få som åker (hoppas att detta kommer att ändra sig i framtiden). iår hade vi 3 st konbanekörningar och hoppas på att intresset för att svänga med bilen ökar i klubben. det jag skrev i någon annan tråd är att det skulle behövas någon driftig person som kan hålla kontakten med andra klubbar och samordna träffar. Hot hatch samarbete låter trevligt _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Jag har ju visserligen inga större egna erfarenheter av ClubRenaultSverige (CRS) så det är mest andrahands information. Men man märker ju hur stort intresset är tex på forumet. Senaste inlägget i "race, bankörningstråden" gjordes den 30:e juli och innan dess 3 inlägg sedan 22:e juni. Det säger väl en hel del om intresset på CRS skulle jag vilja säga. Problemet med att hyra banor och kostnaderna i samband med detta är bara relevant om man förutsatter att man ska arrangera själv. I helgen när OSC och GTI klubben sammarrangerade på Sviestad hade man mycket bra priser för sina medlemar och lite högre för de som var icke medlemar. 350kr för medlem i GTI/OSC 500kr för medlem i Lazzat och 600kr för mig som inte var medlem. Så jag köper inte riktigt att det skulle vara kostnaderna som är problemet, problemet är väl snarare att ingen har intresse att ta tag i det. Hot hatch låter ju jätte bra, men vilka ska haka på? Det är ju redan ganska indelat. Man kanske får försöka komma in någonstans och vidareutveckla det därifrån. |
||||
jag e väldigt intresserad.. men att öppna en ren renault sida e väll sådär... tycker att man öppna nån typ av hatch back clubb (avdelning) så man kan få mer erfarenhet från andra framhjulsdrivna(bakhjulsdrivna) dårar... inte bara snöa in på det bilmärket man har...kanske börja med en liten konbane träff å se hur mycket folk som dyker upp å sen kanske diskutera avgifter banhyra å sånt... eller kanske ta en liten träff på nått hak i stan å diskutera med folk från peugot,renault,honda,folka mm mm eller helt enkelt bara att dom som vill kan komma så diskuterar man det hela..
vore jävligt ballt med en egen liten hot hatch avdelning samt konbane tävligt å banmöten å bara hatchar... _________________ Emil Öberg leksaks lös |
||||
Jag känner att jag antagligen är en av de CRS-medlemmar som försett Mårten med den andrahandsinformation som han refererar till ovan.
När Joel Handstedt höll i "banåkat" inom CRS hände det lite mer eftersom han dels var lite intresserad av banåka, uppenbarligen hade driv och dessutom var rätt djupt insyltad i klubben. Nu är det klart "lugnare" på den fronten. Det är väl helt enkelt så att de som (av såna som mig) förväntas ta tag i kör-övningarna inom klubben inte har tillräckligt intresse eller tid (eller kombination därav) vilket man får respektera. Jag tror att de flesta som kanske har en sportig Renault (inklusive jag själv) förväntar sig att klubbstyrelsen eller en banåkasektion ordnar körträffar eftersom man lockar med det i sin marknadsföring, det funkar dock inte riktigt så i praktiken. Däremot är alla medlemmar välkomna att rodda en egen träff i CRS's namn. Jag tror att man till och med kan få ett litet träffbidrag till t.ex. banhyra... Mange vet mer hur det funkar. Som körintresserad Renaultåkare anser jag att man har klart mer utbyte av att hänga på rejsa och ta del av vad övriga klubbar bjuder. Däremot för de som är francofiler och som vill ha en klubb för vanliga posörträffar eller gillar Renault som företéelse/udda livsstil, eller att diskutera franska bilskrotar med ruttnande 60-tals bilar är klubben alldeles utmärkt. Man ordnar och medverkar i alla möjliga träffar av däcksparkarkaraktär. Dessa är välbesökta och mycket omtyckta av flertalet medlemmar. Baserat på mina erfarenheter som medlem några år tror jag inte det skulle funka bra att idag köra en "RenaultSport-klubb" som underavdelning till CRS. Det tror jag av flera skäl (går inte in på dessa här). Det är ju var och en fritt att vara med i klubben. Jag har gjort mitt val. |
||||
Hej!
Klart man hänger på! Jag har väl inte varit riktigt lika flitig som min bror (Andreas Allard) med att medverka på banträffar, men har kört en del. Skulle vara riktigt roligt med en mer banåkarklubb än CRS. Mvh Thomas Allard _________________ Thomas Allard Renault Mégane RS 2013 |
||||
Precis, Joel la ner mycket tid på detta och som det är nu har vi ingen som är beredd på att göra det så vi behöver någon som vill angagera sig med bankörningen Hursom nog om detta. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Att få till en Hothatchklubb ser jag som lite överentusiastiskt, varför skulle medlemmar i klubbar som är aktiva på bankörningsfronten vara intresserade att gå med i ytterligare en?
Att däremot ordna med ett register/egen tråd på Rejsa eller en underavd. i CRS och sen söka samarbete med en aktiv banåkarklubb som tex GTI-klubben, OSC och få var medlemmar hos de på deras villkor eller liknande tror jag vore hållbart i längden. Det här är bara lite lösa tankar från min sida och ingen kritik mot någon som kommer med andra konstruktiva förslag. _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||
Jag är också inne på den linjen. Dörren har ju tydligen stått öppen från TPC's sida tidigare. Jag inbillar mig att det är en större och bättre klubb att alliera sig med än OCS/GTI? Men man kanske inte behöver binda sig till en sammarbetspartner heller? |
||||
RenaultSport RenaultSport-Register... | 1, 2, 3 >> 16994 besök totalt |