Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (30579 totalt) |
Bilen är en Audi quattro med massa vikt fram
P.P här på forumet uttryckte sig en gång för ett par år sedan på följande sätt....understear, understear, UNDERSTEAR !!!! Sen ville han aldig mer köra min quattro i Super Stage, den var värdelös! Jag måste råda bot på detta! Det ska gå att köra denna bil på bana & I Super Stage...Mission Impossible Så, till min fråga! Hjälp med tips som finns för att minska understyrning på en bil som annars besitter mycket av den varan! Att gå in på De mest komplicerade matematiska formler är kanske inget som i nuläget är att föredra...men som sagt, alla tips är välkomna... Visst kan jag grunderna & sökningar här på forumet har varit till stor hjälp! jag upplever dock inte att det finns upplistat hur man kan gå till väga lite mer på "grundnivå" utan att det i dessa trådar skall blandas in hyperteorier.... Låt säga att det är första "banåkabilen" som byggs....& det har mer & mer gått från rakt-fram-åka till svänga-gasa-bromsa-köra!! Så iom detta är man ganska novis inom ämnet..... Som sagt, en hel del har jag bla pratat med P.P om & kan själv sedan tidigare... Det kommer spåra ur på väghällningsidan sen också, som allt annat...men men.... Kan tillägga att galet test gjordes i en konbana där R-däck sattes fram & vanliga däck bak....aldrig har en Audi överstyrt så som då....i slutänden var det nog sämre, men ack så kul Bilen. Audi 80/S2 quattro. I dagsläget med camberkit på, f.ö gamla sunkna originaldämpare & fjädrar...så som ni märker finns säkert en hel del man kan förbättra.... Nej nej, inte kasta bilen på tippen & bygga på bättre lämpat. Det ska ju vara lite utmaning i det hela tack på förhand!! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
Grundproblemet med dkv är väl mycket vikt framför framhjulen, relativt resten av bilen. Så flytta bak så mycket vikt du kan, men helst inte bakom bakhjulen. Kanske flytta kylare etc till bakluckan, har du batteri i baksätet eller under huven? Glasfiberhuv och kanske framskärmar. Förbättra däcksfäste fram minskar understyrning, likadant försämra bak men det kanske är fel väg att gå. _________________ Roland Johansson |
||
ahhh, man tackar
Batteriet har flyttats till bagagerummet just för viktens skull. En hel del vikt har faktist plockats bort längst fram på bilen....i form av hela balken framför motorn! Där sitter nu bara ett fackverk av rundstål & fronten har styvats upp vid tornen för att ev. kompensera & förbättra lite till! Fast å andra sidan så sitter där en tyngre motor istället.... Camber ska kunna justeras en hel del samt toe, både fram & bak! Krängningshämmare bak kommer bli styvare! En huv i kolfiber/twinväv kommer byggas & ersätta plåthuven så där blir det en del vikt som försvinner också.... ok, då har jag fått bekräftat att jag är på god väg iaf! Fler tips är givetvis välkomna! tack för de tips ni hitintills bidragit med, verkligen uppskattat mvh _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
kolla på volvo C30 i stcc denna är visst väldigt framtung där kör dom med extrem camber bak
för att mildra problemet så en lösning med samlare däck bak än fram samt lite styvare bak kan kanske lösa saken annars är det bara att lätta den fram så mycket det går ofta finns det mer vikt att ta än man från början tror _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Hårdre fjädrar runt om, även krängre fram och bak.
Men baken skall bör fjädras av hårdare än fram. Bak krängarna skall vara så att inner bakhjul presis lättar från baken. Hela grejen är att en styvare bil känner man vad som händer mycket fortare. Bilaset är lika jä... understyrd fortfarmde MEN den varanar mycket tidigare och det är mycket lättre att korigera för understyringen. Bilen käns mindre understyrd fast den inte är det. _________________ Johan Sjölinder |
||
Bredare hjulbas fram än bak lär väl också hjälpa eller är det bara på understyrda fwd bilar det hjälper?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
hmmm, ok....men för att få mer grepp i fronten så borde jag ha en aning vassare camber fram än bak, eller hur?! Minns att jag kände igen fenomenet från just STCC eller liknande då man tyckt det sett en aning "muppigt" ut med så vass camber fram & mindre bak... Men som sagt, camber-kitet jag har möjliggör för en del experiment...den lokala däckfirman kommer dock inte vara så glada i mig efter ett par dussin påhälsningar & omjusteringar
toevinken borde man ju kunna labba med lite också om jag minns rätt? Frågan om lättning har kommit upp tidigare...men i dagsläget finns inte så mycket att plocka bort i fronten på bilen. Huven kommer lättas rejält, men det är allt jag kan komma på i dagsläget. Spoilern kommer bytas till kommande vinter mot en lätt spq-front....jaga mera vikt...hmmm.....eller mindre var det ja... Jag har grävt fram en uppsättning spindelleder som möjliggör att hjulcentrum flyttas fram ca 1-1.5" men vinkel mellan drivknut & axel gör att drivknut skriker ajaj efter ett tag & sen kastar in handduken... Där kommer iofs min låda in för bakhjulsdrift....men det blir ett senare projekt... Har sedan ett tag funderat på hur mycket jag skulle vilja modda om bilen från nuvarande bekväma att-köra-till-stan-för-att-shoppa-&-kunna-smälta-in-bland-Svensson-bil, till racebil?! Skillnaden är ju hårfin...så förnuft & löften drar åt det första alternativet medan min mörkare sida redan lagt fram tigersåg, vinkelkap & påse med extra blad & kapskivor.....tiden får utvisa vem som vinner Full attack!!! Jo tack, hehe, den stilen körde jag med min urq i SS för ett par år sedan. Det gick mer på tvären än rakt fram, tyvärr ger det inga bra tider, men det var kul som faen Tyvärr funkar furhjulsdrivna bilar på det vis att man kanske kan pressa dem lite mer än andra men när det väl släpper...då släpper det, så visst hjälper det om man får bättre känsla för bilens beteende! tipsen mottagna & nedskrivna tackar tackar!! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
denna tråden var intressant då jag själv försöker få en rs2 att bli lite svettigare på bana
man kan ju få bak motorn 5mm om man byter från dubbelmasse svänghjulet till ett 3b/eftermarknads. jag själv har köpt whitelines 19mm krängare med förstärkningar till subframen bak. fram blir det org rs2. sen ska jag bygga om tornen fram för mer camber justering bygger om till ställbara övre a-armar bak för mer camber + att det åker på öhlinsben runtom och ett fjäderbensstag bak, (sviktar ganska mkt bak) hur man ska få bort vikt fram är däremot svårt, vill inte sätta kapen allt för mkt i den heller... vad åker du med för bussningar osv? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
trevligt om fler kan få nytta av tråden
Liknande bilar / samma kassa förutsättningar, så lite utbyte av info kan ju aldrig skada! Jag har bankat bak motorn en liten bit tack vare att jag fått bygga nya motorfästen samt att det gick att justera bussningarna lite, så allt åkte bak så mycket som möjligt....men aldrig tillräckligt... Motorn har kommit ner lite också just pga motorkuddarna & fästena. Jag chimsade in dem så motorn precis ligger över tråget...tajt! Bussningar till motorn är av golfbollshårdhet. Köpte dessa av en polare. Dom ska egentligen sitta på en Nissan men dom passade bättre på till min bil Jag bör tillägga att jag valt att behålla 80qns framvagga faktist. Enligt mig ett smart val. Mindre jobb, mindre vikt, mer utrymme & mer servicevänligt...& motorn sitter där den sitter, den ska inte komma någonstans om nu någon påstår att det var ett dumt beslut Resten av drivlinan har fått aluminiumbussningar/poly från 034motorsport, mycket bra! ÄN så länge sitter originalbussningar kvar i vaggor & länkarmar. De skulle bytts men kom på plats, sen gick det av bara farten & dom blev kvar.... Jag funderar på att ha kvar originalgummina i vaggorna dock. Jag fick detta tips av en Porscheåkare som visst trixat lite fram & tillbaka med detta.....men minns inte i dagsläget hur det var...varför?? Måste kolla upp det där igen! Risken är väl att det blir för stumt & att man för över vibrationer dit man inte vill ha dem....det blir att testa sig fram! Jag kommer, precis som du, montera Whiteline-krängaren bak & behålla original fram, tills vidare! Fjäderbensstag kommer monteras både fram & bak. Framänden måste styvas upp då hela fronten är bortkapad & ersatt av en mindre vridstyv dito! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
okej, detta verkar ju trevligt
jag kommer åka med 034motorsports alubussningar i vaggorna, och i subframen kommer närmare karossen (högre upp) så att undre länkarm får en lite mer optimal vinkel (inte perfekt men bättre iaf) jag lovar dig vaggornas bussningar är äckligt mjuka, jag själv åker med alla bussningar från 034motorsport alu i vaggorna delrin i länkarmar något stenhårt till diffen främre diff fästet i röd poly motor/vxl låda i 034's hårdaste kommer även tillverka droplinksen med uniballs samt mäta dessa när bilen är nersläppt så det inte blir några spänningar i krängaren, kanske vore något för dig då s2 är plast och rs2 är i stål , men fortfarande p-ändar -.- skaffa en rs2 krängare fram om du har en 80 (som jag fattade det?) då denna är grövre än s2 även toe in/ut stagen bak tillverkar jag med uniballs, så detta blir lite stummare hur har du gjort din topplagring fram? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
trevlig med lite gammel audi snack
jag har samma setup på min med bussningar och motor/vxl/diff i stål med 1cm polyuretan mellan har tänkt sätta dit ett whiteline bak med men inte hittat var man beställer det enklast/biligast till sverige tips? har hört att man inte behöver grövre krängare fram (har s2) men det kanske man skulle satsa på då? jag har inte gjort beställning på mina uniballs ännu men har tänkt åka m12 till mina droplinks (stagen mellan fjäderben och krängare va?) och m16 till toe stagen och styrstagen. vad har du tänkt ha för storlek Lind4hl? topplagringar har jag den hårdare varianten ifrån 034 men funderat på sellholms lite senare. har även byggt om mina fjädrar till ställbara ifrån 2bennet (går att beställa igenom 034) vad bör man kör med för fjäderkonstant till bilsteins ställbara dämpare på en S2? har 400lbs varianten nu men planerat att köpa hem ett par andra och ha och testa med. jag har även höjt mina fjäderbenstorn 4cm runtom för att komma lite närmre backen men fick på köpet en ganska negativ vinkel på mina bärarmar så får nog tillverka en distans för att få bättre vinkel. nån som har bra tips på lösning där? har plast skärmar och huv och lättat så mycket det bara går på karossen har 2 uppsättningar fälgar. 4st 17" 7½ tum breda och 4st 18" 10 tum breda. har även stumsvetsat min torssen diff då jag inte hittat nån som tillverkar spole. mvh Anton _________________ Anton Johansson |
||
agaton
droplinks kommer jag med åka m12 på, mät cc måtten när bilen står på marken så att du får en "avlastad krängare " jag köpte min krängare hos www.quattronics.co.uk , men han avråder jag då han har fått väldigt dålig kritik, leverar ej grejor osv. men det finns några företag i europa som har dom. toe-stagen i bakvagnen åker jag samma dimension som det är orginal på bult och resp. p-ände lösningen på länkarmen fram är detta: http://www.pmwltd.com/ längst upp till vänster, hänger du/ni på www.s2forum.com ? mycket matnyttigt där och många som anordnar gruppköp osv, mycket specialdelar tillverkas i upplagor och säljs också. såna här distanser håller "stiglet" på att arbetar fram och ska montera sina prototyper snart på sin bil, mer om detta i denna tråden: http://www.s2forum.com/forum/showthr kul förövrigt att man inte är ensam om att försöka få dessa bilar att svänga lite _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Min är, som tidigare nämnt, helt standard..mest överallt, förutom motor
Jag vet inte vad för fjädrar & dämpare som sitter på då skojaren jag köpte drivlinan av inte gick att lita på.... det skulle sitta sänkningssats, men det gör det inte. Så mitt antagande är att allt är original & att det inte finns någon som helst säkerhet för hur bra/dåliga grejorna är! & som sweanders nämnde så bör ju sådana saker vara friska då man vill köra bana! Vad för dämpare mm kan ni med mer erfarenhet rekommendera, its a djungle out there topplagringar kanske blir ett hemmasnickrat påhitt, men för tillfället sitter där också original. Åh, nu står det stilla...kom just på att det finns en kille i vårat avlånga land som säljer topplagringar & bussningar till dessa bilar....men vem var det ??? om någon får för sig att vilja beställa en Whiteline krängare från deamontweaks, till S2 så hakar jag gärna på !! Kommer annars själv beställa en om 2-4 veckor! Hittat en kille som säljer aluminiumbussningar till vaggorna för billig peng & kommer troligtvis beställa det inom snar framtid också! Annars så kommer tiden läggas på mappning samt bygge av huv samt inredningsdetaljer! Har en uppsättning Yokohama Advan...nånting som kommer brukas vid bankörning! Då dessa satt på min urq så fick jag uppleva hur långt ner på sidorna man kan slita däck......& jag som trodde att man skulle nyttja den plata ytan som ligger an mot asfalten när man kör, men det visade sig vara en definitionssak _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
Alu bussningarna i bryggorna funkar fint mina har jag kört med i 10år lika länge med mina gula koni och sänkfjädrar, visst fasen understyr det med sådant budget chassi, men får väl säga som Micke(BTG)sa i en annan tråd, jag förarkompencerar . Men till nästa vinter ska nog krutet läggas på just chassit, har varit mycket annat dom sista åren, så även jag är intresserad av info. Men jag kör ju med hela Mc pers ben så det finns ju inte så mycket att välja om man inte vill ändra till S2/RS2 bryggor/länkarmar/ben, och det känner jag inte för.
Men 034 Motorsport bygger om sådana ben som mina till ett KW steg2 eller3, men känns inte helt bra att skicka det ända dit. Ska ta mig en pratstund med Samuel(Millway) när jag snubblar på honom på banan i sommar. Någon ska väl vara första Audin i hans verkstad och visst går det att köra skapligt i SS, dom är inte alls värdelösa, bara lite långsammare. Vi Quattro åkare har lång väg att vandra _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (30579 totalt) |