Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2009-06-13 /14 Le Mans | 1, 2 >> 7530 besök totalt |
Telefonen ringde en dag i vintras. Det var Dogge, mer uppspelt än vanligt, som glatt meddelade att ACo ändrat reglerna ang. wanlelmotorer. Så nu var Mazda säkert på väg mot start i Le Mans, skulle vi åka? Jag tog som vanligt på mig rollen som äldre, ansvarstagande vän, med räser och vardagsbil att hålla liv i. Så efter ca 3 seks betänketid svarade jag javisst...
Min gamla vapendragare Bosse har alltid uttryckt intresse för såna här galenskaper och var inte svår att få med. Inte heller garage och tidigare resekollegan oscar var svårövertalad. Jocke Winkler hade inte heller något socialt liv att ta hand om och i och med Porschekollegan Andreas Nilsson var gruppen klar. Så småningom hoppade Dogge av då han kände att det inte fanns pengar både till resa och att tävla med vår Ascona i 5-papp +. Hur som helst, efter lite knep och knåp ifrån olika håll hämtade jag vår hyrda VW-buss kl 08,20 i onsdags och en timme senare var på vi väg. Tyskland visade sig ifrån sin blöta sida. Vi var i alla fall på väg åt rätt håll. Inte ett stau hade vi och inte ens runt Hamburg var det mycket köer. Det var bara när oscar råkade svänga in i Antwerpen det blev lite knöligt ett tag... Hmmm, raggarkulturen ter sig lite annorlunda där nere på kontinenten Syntes senare inne på campingområdet. Klart bekvämare än att gå. Gänget på rull. Pluspoäng om du kan gissa filmen. och så efter en övernattning och ytterigare en massa landsvägsmil var plötsligt i frankrike. Allt var bara varmt, platt och ostädat, och den stora frågan som bollades fram och tillbaka i bilen var varför folk krigat om det här landet i en massa hundra år, var det verkligen värt det? Vi var tvivlande... Det ändrade sig snabbt när vi körde ut ur Abbeville efter lite proviantering. Motorvägen som går söderut därifrån är definitivt värd att kriga för. 130-begränsad, slät som ett balsalsgolv samt backig och slingrig som en riktig bergsväg. Det var kul t.o.m. i en småtung folkabuss. Bosse har nån bild därifrån som beskriver rätt bra vad det handlade om, upp med den bara. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Klart det är "Malin" du ser Luc Bessons rulle snurrade också, men den är ju mest humoristisk av misstag...
Det första vi såg av banan när vi kom fram 23,30 var bilar parkerade på motorvägen. Inklusive den vitmålade delen av refugen på avfarten ner till banan. Fransmän... Sen kom Pariserhjulet (heter det då där nere?) och belysningen ifrån depå och läktare. Sen kom ljudet av illvarvande racermotorer, vi var hemma! Vi hade tur i oturen och kom precis när sista nattkvalet höll på att ta slut, så inga andra var på väg åt vårt håll. Vilket gjorde accesen till campingen rekordsnabb. Och efter att ha hållit på att fastna i (riktigt hur Astonen och Vetten kom in och ut vill jag inte veta) hittade vi vår plats i världen på den nyöppnade campingen Dairon, som ligger inne på området, hganska så mitt emellan Porschekurvorna och slutet på Mulsanne. Det var en vanlig, enkel gräsäng med ett par bodar fyllda med duschar och toaletter som faktiskt hölls rätt fräscha och fungerande under hela helgen. Vi var nöjda. Fredagen var helt befriad ifrån racing, men å andra sidan tog det ju ett tag att lära sig hur området såg ut, kolla vad de andra campingarna hade att erbjuda och så var ju depågatan öppen för inspektion... Så det var bara att tränga sig fram och fota. Kul att Spyker satsar vidare. Det mullrade omkring en standardbil på banan och i depån mest hela helgen, men det låter rätt raggarbilsaktigt så länge det inte tokvarvas.. De är konsekventa i alla fall. Är det en fransk bil så nog fanken är det en fransk besättning. Såg väldigt lätt ut för att vara så stor. En vanlig 996-skiva är inget man slänger runt hur som helst. Porsche Spyder, körd av Essex-teamet ifrån Danmark. Enda bilden jag fick på loppets enda Lambo som körde ett enda varv. Sen pajjade nån slang... Mycket kylarea är det. Sen blev det plötsligt tjockt med fotografer framför mig. Efter en kringgående rörelse kunde jag gissa varför... För vem kan motstå Gulf-fägerna Massa spoilers, restriktorer och annat ifrån en Aston. Men inte denna. Lägg märke till kristallkronan som speglas i vindrutan, det hängde en i depåboxen. En av sponsorerna var visst tillverkare _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Vandringen fortsatte. R12 ser klart elakare ut än R10 framifrån. Radical. Jag kan ju så här i förbigående nämna att Le Mans är lika mycket festival som race. Och det beror inte på att t.ex. The Stranglers spelade på lördagnatten utan att en del festar kopiöst. Som den här dansken. Mmmmm, att få se det här igenom framrutan på bilen Vi var inte direkt ensamma om att spana in bilarna Hyfs läktare över depåboxarna. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kul med fler svenskar på plats. Tyckte det var mest danskar och engelsmän i övrigt.
Jag jobbade för bil nummer 63 & 64 (Corvette Racing) under helgen. Du har inga bilder på dessa från pitwalken på Fredagen? Här kommer en stämmningsbild över start/mål från lördagsnatten. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Nån enstaka tror jag. Kommer så småningom i så fall.
Danskarna var ju sjukt många. Fattar inte hur de hittade sina tält en de läger krejser hade Nästa år skall vi nog klä ut oss till enseblen i Allå Allå, emliga armèn. Det borde få alla utom fransmännen att garva. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
||||
|
||||
Jag var där 1966 när GT40 segrade, och det var inte bara jag som var där utan vi var 350 000 som ville uppleva denna fantastiska tävlig! Verkligen kul att få se korten. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jo, det tyckte jag också när jag väl satt på planet. Men jag tyckte det ännu mer när jag satt på planet hem faktiskt! Vilken otrolig helg det blev. Kanske kan bli några rader i Bulletinen. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Farsan tog med mig på filen Jaguarer på Le Mans 58 nån gång.. Sen dess har jag längtat och i fjol blev det av.
Känner ingen störra längan dit igen, men det ar klart häftigt.. Fest-i-byn-känslan vid Arnage på natten, Essena var pefekt att titta på starten från, det gick att fota utan att trådstängslet jävlades med skärpan, kvällen innan inne i stan.. Ljudet från Corvetterna (och Saleenen, fast den var så långsam): I år var det en rejäl känsla att känna igen sig på helikopterbilderna. _________________ Arne Lindgren |
||||
I år var det "bara" 234 800 besökare. Jag längtar redan efter nästa år. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Efter depåorgien gick v tillbaka till tälten och provianterade.
Det här är visserligen ifrån lördag morgon, men beskriver rätt bra hur det såg ut. Våra grannar, den franska Honda-ligan, som tyckte det var en jättebra ide att kolla hur det lät när v-tecen slog in lördag 01,00. Jag blev hindrad ifrån att hämnas med dieselknatter, man hade tillåtelse att gräva fram en illaluktande camenbert ur vår sop-påse och smörja in ljuddämparna med den om de gjorde om det Så blev "tyvärr" inte fallet. Vår räserbuss och våra tält. Vi vet nu, tack vare en gps och en öde autobahn kl 02,30 att en VW-buss går i åtminstone 170 ärliga, inte illa med fem pers och packning. Bekväm var den också. Det finns verkligen alla sorters människor och fordon där. Humor finns det i alla fall gott om och öl. Har man sett inledningen på Le Mans känns miljön rätt bekant. Vi hade nu get oss ut på rundtur på de campingar som fanns runt om vår. Är inte det där Tom Coronell? Har han något med Volvo att göra? Plötsligt såg jag något ovanpå en stackars XM som kom glidande genom skogen. Klart skön snubbe som nog hade en och annan intressant vy i sin kamera när han tittade igenom bilderna. En av favoritsysselsättningarna var tydligen att elda och grilla. Och då köper man ju inte löjligheter som kol eller vedklabbar, utan man eldar ölkartonger, gamla trälådor, grannens bajamaja eller vad som nu finns tillgängligt... Röken låg tidvis tät och luktade lustigt. Några klart bruxiga engelsmän som överlevt resan ner. Big Ben, tillfälligt utlokaliserad. LÄgg märke ill ölförrådet inne i tältet... Caming med klass... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Näe, tog bara 450. Men Andreas körde sekvens hela helgen och fick med 1400 kort och Hugsens bidrag blev en 250. Dessutom snurrade oscars videokamera till batteriet tog slut. Så härja lite med de övriga så kommer det nog bidrag därifrån också
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
||||
Vad jag minns så var han team kompis till Rickard Rydell i BTCC någon gågn på 90-talet, men jag kan vara ute och cykla!! |
||||
JAg var nog ute och cyklade, han kör ju SEAT med Rydell nu... |
||||
Eftersnack 2009-06-13 /14 Le Mans | 1, 2 >> 7530 besök totalt |