Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (94451 totalt) |
Hej!
Dags att presentera bilen som jag rattar: Det är en Golf GTI 16V från -86. Färgen är VW:s Monzablau Metallic. Bilen köptes som bruksbil sommaren 2000. Då såg den ut så här: . Något år senare, på tight CSN-budget, hade lite roligare fälgar och bättre sänkningssats hittat dit. 2003 och första året på BugRun. Här togs även de första varven på en racingbana. 2003 köptes en annan bruksbil och golfen började mer och mer optimeras för banåka. Även utseendet har fått sig ett lyft genom åren. Ett växellådsras hanns också med, nitarna i diffen kastade in handduken och gjorde så klart sallad av dreven i lådan och slog sönder huset. Den nya lådan fick därför nitarna utbytta mot skruvar samt nya lager överallt. 2004-2005 stog den avställd. Då byggdes bla ny motor, halvbur samt lite plåtjobb på dörrar och baklucka. Därefter har det hänt lite varje vinter. Coilovers, ny framvagnsbalk, nya plåtdetaljer mm. Idag ser specen ut så här: Motor 2-litersblock (original 1,8), renoverat topplock med mirafrästa ventilsäten. Kamaxlar och avgassystem från Hartmann Motorsport. JT extraktorrör, stora insuget, gnistat bränslehuvud. Extra oljekyl, hårdare motorfästen, 70-graders termostat. Mätare för laddtryck,volt, oljetryck, avgastemp och bredbandslambda. Turbokonverterad vintern -11. Effekt innan turbokonvertering 173 hk (original 139). Teoretisk effekt med turbo och 0.4 bars laddtryck drygt 200 hk. Transmission Renoverad och förstärkt växellåda, OMP förstärkt tryckplatta med 4-puckad sinterlamell. Kortade växellägen. Bromsar originalets främre 239 mm-bromsar är utbytt mot 280 mm. Bromsok, spindlar och huvudbromscylinder kommer från en Corrado G60. Slitsade Black Diamondskivor och Red Dotbelägg runt om. Den lastavkännande ventilen till bakbromsarna är ersatt av reduceringsventiler från Scirocco 16V. North Viking bromskylning inplastade i kofångaren. Väghållning D2 coilovers, Compbrake stumma fjäderbenslager, uretanbussningar, bakre och främre fjäderbensstag. Bling-bling 90:ans kofångare med VR6-spoiler fram, 88:ans dörrar med audihandtag och cupspeglar, igenlagd baklucka (nummerplåt infälld i kofångaren). Luftintag från Mercedes Sprinter isvetsat i framskärmen. G60 skärmbreddare, Röktonade klarglas runtom. Singeltorkare, INXX huvlyftare. Inredning Halvbur, Sparco Corsa förarstol och Cobra Monaco passagerarstol, 4-punktsbälten, vita mätartavlor, Votex mittkonsoll, OMP moccaratt, aluminiumpedaler. Däck och fälg Keskin KT4 9x16" med Toyo Proxes 215/40/16. Powertech 8x15" med Kumho V70A 225/45/15 R-däck för banåka. Övrigt Red Top lättviktsbatteri (6 kg) samt liten spolarvätskebehållare monterad bakom förar- resp passagerarstol. C-lås, larm. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Tack för kommentarerna
Har ju varit här inne och läst några år nu så det var allt dags att lägga upp lite info om bilen. Nytt för i år är bla JOM coilovers. Tidigare har jag kört på Bilstein Sprint stötdämpare och Eibachfjädrar. Tanken var väll egentligen att köpa coilover i mellanprissegmentet, typ D2. JOM-coilsen tillhör väll de billigare varianterna, jag fick dessutom tag på dem för ett riktigt bra pris, 1500 kr på tyska E-bay. Så jag tänkte att de får vara värt en chansning. Efter fredagens körning på Sviestad får jag säga att jag är positivt överaskad. Skulle iofs vilja ha ytterligare lite hårdare sättning på chassit. Har funderingar på att bara byta fjädrarna men vet inte om väghållningen skulle bli bättre för det. Kan bli skumt när inte dämparna är avsedda för så hårda fjädrar. Jag kör med dessa i år, får se om jag byter upp mig till lite bättre nästa år. Jag har även bytt de klara baklamporna och framblinkerserna mot röktonade diton. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
|
||||
Ja det var på tiden att denna snygga och snabba bil visas upp. Vad har du för ET på dina banåkarfälgar? Har du gjort något med hjulhusen för att det skall passa? Har du några varvtider på Kinnekulle? Skall dit på Tors och vi har ju ganska lika bilar, förutom att din är fin och våran är risig
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Hej Christian!
Det vet du väll att det är insidan som räknas Fälgarna har ET 20 bak och 25 fram. Hjulhusen är uppkapade både fram och bak. På Kinnekulle borde du vara vass, den banan passar våra bilar bra. Jag har följt din biltråd här, ska bli intressant och se om du kan kapa tid med de nya dämparna. Det undre staget, gjorde det någon skillnad? Några varvtider har jag tyvär inte. Jag har letat efter något enkelt stoppur eller display som kan byggas in i panelen just för att lätt kunna klocka varvtider men inte funnit nått passande. Någon som har tips? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Då får man ta fram vinkelslipen och kapa lite då. Vet du fjäderhårdheter på dina gamla respektive dom nya? Har du åkt på smalare R-däck förut? Märks det att du kör på 225? Dom är ju typ dubbelt så dyra som 195. Jag har inte kört mer än på väg än så jag vet inte om staget gör någon nytta, och nu byter vi ju dämpare och fjädrar samtidigt så det blir svårt att veta vilket som gör vad. Men det sägs att det undre staget är det viktigaste. Ja små bilar är bra på Kullen. Körde ju tyvärr inte snabbare än 1.07 förra året, det ska bli mycket snabbare i år tänkte jag. Angående varvtider så rekommenderar jag en billig videokamera med hårddisc, jag har band och man får byta varje timma Då kan du kolla alla varvtider i efterhand och det är bra och se sig själv köra oxå. Annars kan många nya telefoner ta varvtider. Jag skall bara lära mig hur det funkar på min 5800 med nedladdad Racechrono. Sorry det är så plottrigt. Skriver med mobilen på semester på Gullholmen.
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Härligt att denna även hittade hit!!!
Fick "klämma o känna" lite live på denna i fredags Riktigt fin finish som man själv kanske ska eftersträva lite mer... Härligt med alla mods (missade massor med mina trötta ögon) JOM benen är väl bra "bang for the buck" iaf. Själv gick jag igenom 4 uppsättning fjädrar/dämpar kombinationer innan jag blev nöjd med mina KWv2. _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||
Fjädrarna jag hade på Bilsteindämparna var kapade Eibach-fjädrar. Förmodligen sådana som sänker 30 mm. Vet ej fjäderhårdheter på dessa, jag mätte aldrig upp dem. Till vintern ska jag plocka av JOM-coilsen och mäta fjädrarna på dem. Edit: Fjädrarna hade hårdheten 55N/mm fram och 50 bak. Jag har inte kört på smalare R-däck, jag fick dem för 1300 kr/st så det var inte så mycket att tveka på. Nästa omgång blir troligen samma dimension, är nöjd med dem. Möjligen att jag testar Toyos R888. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Tjena! Kul att skaka tass med dig i fredags! Vilka var de olika uppsättningarna, vilka var de största skillnaderna mellan dem? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
OK!! Håller däcken bra tycker du??? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Vad som är bra eller inte är svårt att svara på då jag inte har så mycket att jämföra med. Det är 3:e året jag kör på dem och det blir 3-4 körningar /år + körning till/från träffar.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
OJ!!
Låter MYCKET bra i mina Öron.. Vi åker på 888:or och tycker dom håller dåligt... _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
De flesta som åker Golf 2 iaf håller de ju ganska bra för. Flera banträffar iaf om man roterar dem så det slits lika. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
I år har jag iofs bara kört en gång med dem men de har nog gått 7 träffar iaf.
Som Lillen säger så får de roteras för att få jämt slitage, inte bara fram/bak utan även vänster/höger. Jag har märkt att Kinnekulle sliter väldigt mycket på vänster fram. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
I lördags var det dags för en liten VW-träff i Uddevalla. R-däcken byttes mot de lite finare "gåbortskorna"
Efter nån timme på Biltemas parkering åkte några av oss vidare för att ta lite kort. Tack Johan "edge" Källgren för de fina bilderna! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
I måndags körde jag med Nordiska X40-klubben på Kinnekulle. Under förmiddagen var det uppehåll men på eftermiddagen vräkte det ner.
Under körningen så märkte jag ett skorrande ljud vid fullgas. Det är grenröret som går emot krängningshämmaren. Dags för en uppgradering av motorfästena! Eftersom jag tidigare har bytt till den äldre varianten av främre motorfäste som inte är hydrauliskt kan jag använda en sådan här bussning: Monterat ser det ut så här: Jag har även köpt ett nytt växellådsfäste. Med dessa monterade borde motorn sitta där den ska! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16V TURBO-86. SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (94451 totalt) |