| |
|
GTIDave
Kungsbacka

Här sedan: 29 Jul 2007
|
27 Jul 2009 16:00
VW Golf GTI 16V TURBO -86.
|
|
|
Hej!
Dags att presentera bilen som jag rattar: Det är en Golf GTI 16V från -86. Färgen är VW:s Monzablau Metallic.
Bilen köptes som bruksbil sommaren 2000. Då såg den ut så här:
.
Något år senare, på tight CSN-budget, hade lite roligare fälgar och bättre sänkningssats hittat dit.
2003 och första året på BugRun. Här togs även de första varven på en racingbana.
2003 köptes en annan bruksbil och golfen började mer och mer optimeras för banåka. Även utseendet har fått sig ett lyft genom åren. Ett växellådsras hanns också med, nitarna i diffen kastade in handduken och gjorde så klart sallad av dreven i lådan och slog sönder huset. Den nya lådan fick därför nitarna utbytta mot skruvar samt nya lager överallt.
2004-2005 stog den avställd. Då byggdes bla ny motor, halvbur samt lite plåtjobb på dörrar och baklucka.
Därefter har det hänt lite varje vinter. Coilovers, ny framvagnsbalk, nya plåtdetaljer mm.
Idag ser specen ut så här:
Motor
2-litersblock (original 1,8), renoverat topplock med mirafrästa ventilsäten. Kamaxlar och avgassystem från Hartmann Motorsport. JT extraktorrör, stora insuget, gnistat bränslehuvud. Extra oljekyl, hårdare motorfästen, 70-graders termostat. Mätare för laddtryck,volt, oljetryck, avgastemp och bredbandslambda. Turbokonverterad vintern -11.
Effekt innan turbokonvertering 173 hk (original 139). Teoretisk effekt med turbo och 0.4 bars laddtryck drygt 200 hk.
Transmission
Renoverad och förstärkt växellåda, OMP förstärkt tryckplatta med 4-puckad sinterlamell. Kortade växellägen.
Bromsar
originalets främre 239 mm-bromsar är utbytt mot 280 mm. Bromsok, spindlar och huvudbromscylinder kommer från en Corrado G60. Slitsade Black Diamondskivor och Red Dotbelägg runt om. Den lastavkännande ventilen till bakbromsarna är ersatt av reduceringsventiler från Scirocco 16V. North Viking bromskylning inplastade i kofångaren.
Väghållning
D2 coilovers, Compbrake stumma fjäderbenslager, uretanbussningar, bakre och främre fjäderbensstag.
Bling-bling
90:ans kofångare med VR6-spoiler fram, 88:ans dörrar med audihandtag och cupspeglar, igenlagd baklucka (nummerplåt infälld i kofångaren). Luftintag från Mercedes Sprinter isvetsat i framskärmen.
G60 skärmbreddare, Röktonade klarglas runtom. Singeltorkare, INXX huvlyftare.
Inredning
Halvbur, Sparco Corsa förarstol och Cobra Monaco passagerarstol, 4-punktsbälten, vita mätartavlor, Votex mittkonsoll, OMP moccaratt, aluminiumpedaler.
Däck och fälg
Keskin KT4 9x16" med Toyo Proxes 215/40/16.
Powertech 8x15" med Kumho V70A 225/45/15 R-däck för banåka.
Övrigt
Red Top lättviktsbatteri (6 kg) samt liten spolarvätskebehållare monterad bakom förar- resp passagerarstol.
C-lås, larm.
 _________________ David Jovén
Golf GTI 16V-86
Senast ändrad av GTIDave, 27 Sep 2012 20:03, ändrad totalt 28 gånger |
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
Barbapappa
Sjövik/Göteborg

Här sedan: 23 Feb 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nogge
Visby/Stockholm

Här sedan: 30 Nov 2007
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Lillen
Umeå

Här sedan: 09 Jul 2003
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Nikel
Uddevalla

Här sedan: 24 Aug 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrix74
Alingsås

Här sedan: 01 Okt 2006
|
28 Jul 2009 07:10
|
|
|
Ja det var på tiden att denna snygga och snabba bil visas upp. Vad har du för ET på dina banåkarfälgar? Har du gjort något med hjulhusen för att det skall passa? Har du några varvtider på Kinnekulle? Skall dit på Tors och vi har ju ganska lika bilar, förutom att din är fin och våran är risig  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrix74
Alingsås

|
28 Jul 2009 11:28
|
|
|
Då får man ta fram vinkelslipen och kapa lite då. Vet du fjäderhårdheter på dina gamla respektive dom nya? Har du åkt på smalare R-däck förut? Märks det att du kör på 225? Dom är ju typ dubbelt så dyra som 195. Jag har inte kört mer än på väg än så jag vet inte om staget gör någon nytta, och nu byter vi ju dämpare och fjädrar samtidigt så det blir svårt att veta vilket som gör vad. Men det sägs att det undre staget är det viktigaste. Ja små bilar är bra på Kullen. Körde ju tyvärr inte snabbare än 1.07 förra året, det ska bli mycket snabbare i år tänkte jag. Angående varvtider så rekommenderar jag en billig videokamera med hårddisc, jag har band och man får byta varje timma Då kan du kolla alla varvtider i efterhand och det är bra och se sig själv köra oxå. Annars kan många nya telefoner ta varvtider. Jag skall bara lära mig hur det funkar på min 5800 med nedladdad Racechrono. Sorry det är så plottrigt. Skriver med mobilen på semester på Gullholmen.  |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Lilla_Vargen
Hässleholm

Här sedan: 18 Jun 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
28 Jul 2009 22:00
Re:
|
|
|
| chrix74 skrev: | | Vet du fjäderhårdheter på dina gamla respektive dom nya? Har du åkt på smalare R-däck förut? Märks det att du kör på 225? Dom är ju typ dubbelt så dyra som 195. |
Fjädrarna jag hade på Bilsteindämparna var kapade Eibach-fjädrar. Förmodligen sådana som sänker 30 mm. Vet ej fjäderhårdheter på dessa, jag mätte aldrig upp dem. Till vintern ska jag plocka av JOM-coilsen och mäta fjädrarna på dem. Edit: Fjädrarna hade hårdheten 55N/mm fram och 50 bak.
Jag har inte kört på smalare R-däck, jag fick dem för 1300 kr/st så det var inte så mycket att tveka på. Nästa omgång blir troligen samma dimension, är nöjd med dem. Möjligen att jag testar Toyos R888. _________________ David Jovén
Golf GTI 16V-86
Senast ändrad av GTIDave, 01 Jul 2010 20:58, ändrad totalt 1 gång |
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
28 Jul 2009 22:08
Re:
|
|
|
| Lilla_Vargen skrev: |
JOM benen är väl bra "bang for the buck" iaf. Själv gick jag igenom 4 uppsättning fjädrar/dämpar kombinationer innan jag blev nöjd med mina KWv2. |
Tjena! Kul att skaka tass med dig i fredags!
Vilka var de olika uppsättningarna, vilka var de största skillnaderna mellan dem? _________________ David Jovén
Golf GTI 16V-86 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
P.Hagel
Uddevalla

Här sedan: 26 Okt 2004
|
29 Jul 2009 16:28
|
|
|
| Underbart härlig färg....hehehehe..... _________________ Patrik Hagel Leker med:
VW Golf GTi 16v-88:a-Blåmet.
Audi A3 1.6-00: Svartmet.
Audi A4 1.8T Quattro Avant-03 Gråmet. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrix74
Alingsås

|
29 Jul 2009 22:26
Re:
|
|
|
| GTIDave skrev: | | chrix74 skrev: | | Vet du fjäderhårdheter på dina gamla respektive dom nya? Har du åkt på smalare R-däck förut? Märks det att du kör på 225? Dom är ju typ dubbelt så dyra som 195. |
Fjädrarna jag hade på Bilsteindämparna var kapade Eibach-fjädrar. Förmodligen sådana som sänker 30 mm. Vet ej fjäderhårdheter på dessa, jag mätte aldrig upp dem. Till vintern ska jag plocka av JOM-coilsen och mäta fjädrarna på dem.
Jag har inte kört på smalare R-däck, jag fick dem för 1300 kr/st så det var inte så mycket att tveka på. Nästa omgång blir troligen samma dimension, är nöjd med dem. Möjligen att jag testar Toyos R888. |
OK!!
Håller däcken bra tycker du??? |
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
30 Jul 2009 10:55
|
|
|
| Vad som är bra eller inte är svårt att svara på då jag inte har så mycket att jämföra med. Det är 3:e året jag kör på dem och det blir 3-4 körningar /år + körning till/från träffar. _________________ David Jovén
Golf GTI 16V-86 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
chrix74
Alingsås

|
31 Jul 2009 15:41
|
|
|
OJ!!
Låter MYCKET bra i mina Öron..
Vi åker på 888:or och tycker dom håller dåligt... |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Lillen
Umeå

Här sedan: 09 Jul 2003
|
31 Jul 2009 19:56
Re:
|
|
|
| chrix74 skrev: | OJ!!
Låter MYCKET bra i mina Öron..
Vi åker på 888:or och tycker dom håller dåligt... |
De flesta som åker Golf 2 iaf håller de ju ganska bra för.
Flera banträffar iaf om man roterar dem så det slits lika. _________________ Mvh Jocke Hellqvist. |
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
01 Aug 2009 09:18
|
|
|
I år har jag iofs bara kört en gång med dem men de har nog gått 7 träffar iaf.
Som Lillen säger så får de roteras för att få jämt slitage, inte bara fram/bak utan även vänster/höger. Jag har märkt att Kinnekulle sliter väldigt mycket på vänster fram. _________________ David Jovén
Golf GTI 16V-86 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
GTIDave
Kungsbacka

|
|