Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19   >>
26 besök senaste veckan (129597 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Dekaler som du kan lackera in eller klistra utanpå, original är inlackade.

http://www.ebay.co.uk/itm/New-Porsche-Brembo-Brake-Caliper-Decals-Stic . . . .

Jag plockade själv av mina ok igår. Kolvarna satt nästan helt fast i utskjutet läge, men inga sprickor att tala om. Märkte att dom gick riktigt trögt redan i våras så jag undrar om det är det som gör att just dina skivor spricker.

Nåväl inom kort plockar jag isär dom för att kontrollera status.




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Värskan kommer sakta att droppa ut. Så du får lufta/byta bromsvätskan när oken är på plats igen. Hr tyvärr inget tips på firma för själva jobbet.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
någon som vet gängstorlek/stigning på bromsröret som ansluter till oken fram/bak? borde vara någon typ av standard.
Tänkte ta och svarva upp en kupolmutter så inte all bromsvätska rinner ut. (nybytt)

_________________
jonas Blom
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Det brukar väl vara M10x1 tror jag.
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Det brukar väl vara M10x1 tror jag.


Man tackar:)

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Då var man i fullgång med renovering av bromsoken. Främre oken är nu ompackade utan problem. Dock var skruvarna till plåtarna i så dåligt skick så jag fick svetsa på en mutter för att lossa dem för att byta plåtarna. Passar även på att byta de yttre bromsrören samt bromsledningen (gummi). Skall ta och klarlacka oken med klarlack som tål 650grader då det mesta av klarlacken är borta.
Fortsättning följer sen med de bakre oken:)




_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Då var fram monterat och klart


_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Snyggt! Då är det bara att elda upp de nya packningarna den här säsongen :-)

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
964 skrev:
Snyggt! Då är det bara att elda upp de nya packningarna den här säsongen :-)


Japp:)
Men det var verkligen på tiden. Kolvarna gick väldigt trögt. Garanterat denna anledning mina skivor spruckigt så mkt. Nu är det som nytt

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Sädär ja, då var det klart runt om:-)


För er som skall renovera bromsoken på en 964 rs kan det vara bra att veta följande jag precis kommit underfund med.
Jag skulle byta de rostfria plattorna i oken bak. Enligt pet har de nr 96435195900/01. Enligt pet är det samma för turbo 3.6 samt rs.
Dock är dessa för breda, 67mm. Rs är 63mm.
Oken bak på rs är smala, samma bredd som andra 964 samt 993.
Så det är inte alltid man kan lite på PET har jag kommit fram till....
Rätt nr borde vara 99335295900/01.

964RS rear
964RS use a 299x24mm rotor, 30/34mm 4 piston, smallest body caliper, 6.5# w/o pads, pad area 86 cm^2/caliper. 964t and 964RS rear calipers are not the same because of the rotor width 28mm vs 24mm
993n/a rear
993 n/a use 299x24mm rotor, 30/34mm 4 piston, smallest body caliper, 6.5# w/o pads, pad area 86 cm^2/caliper. Same small body narrow throat as 964 n/a but w/ the bigger pistons.

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Var köpte du packningarna, pris? Några speciella artikelnummer?

Kan vara bra att veta, kanske ett projekt till nästa vinter.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Köpte packningar/dammskydd/kolvar i kit. Säljs bara så från porsche. Dock går det nog att få tag på packningar och dammskydd separat från brembo om man vet vad man skall ha. Några dim finns hos utzon. Köpte detta från rosepassion.com. De har snabb leverans och bra lagerhållning. Rostfria plåtarna köpte jag på ebay från Pro calipers i england. Dock blev det ju fel plåtar bak, då pet är väldigt otydlig där. Plåtarna hade nog inte behövt bytas men det var mkt oxid/smuts bakom som tryckte ut dem mot beläggen. Bak rengjorde jag de befintliga och använde de nya skruvarna. Så där har jag plåtar över om någon har turbo 3.6 ok. Totalt för alla delar gick det på ca 10.000, tur man inte har 6 kolvs ok:-)
Jag kan ta och lägga upp alla artikelnr här om några dar!
Efter denna renovering tycker jag mig kunna en hel del om de skillnader som är mellan oken på 964/993 modeller;-)

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



10.000!!

Men gärna artnr.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
964 skrev:
10.000!!

Men gärna artnr.


Ja det är sjukt, många delar men inga över 300kr/st...
Vad har du för ok?

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Big red fram och "small red bak", alltså 3,6 turbons ok. Samma OK storlek som vanliga bakok men lite grövre kolvar.

Men kolvarna behöver man väl inte byta om dom inte är skadade, rostiga etc? Borde väl räcka med packningarna? Mina plåtar är fina för beläggen rör sig fritt och bra i höjdled. Hade dock det problemet på mina gamla bakok.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506



Det finns väl rep sats både med kolv och utan. Jag tror Utzon har utan kolvar.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Tio lakan känns konstigt dyrt för fyra repsatser

Jag står ju själv och gör samma resa som du Jonas, men jag kommer inte att byta plåtar eller kolvar. Däremot skruvar, förbindelserör och gummipackningar så förhoppningsvis klarar jag mig undan med halva priset...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
Jag bytte även 4st bromsrör, 4 st bromsslangar i det priset samt några luftningsnipplar (100kr/st!) Köpte kitten med kolvarna då jag inte visste skicket på kolvarna. Kolvarna kostar 100kr extra/st jämfört med bara packningarna. Överdrev nog något, ska kolla i garaget när jag har möjlighet men det slutade nog på runt 1000EUR.
Plåtarna gick på 20£/st x8.

Men thomas då borde dina skivor bak vara 28mm breda jämfört med rs, 24mm. Vore grymt om du kunde kolla det vid tillfälle. Plåtarna borde vara 67mm mot mina 63mm.

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
964RS skrev:
Tio lakan känns konstigt dyrt för fyra repsatser

Jag står ju själv och gör samma resa som du Jonas, men jag kommer inte att byta plåtar eller kolvar. Däremot skruvar, förbindelserör och gummipackningar så förhoppningsvis klarar jag mig undan med halva priset...


Man måste köpa 16st repsatser. 1st/kolv.

_________________
jonas Blom
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



nix, kör med 24 mm skivor. Finns ingen annan lösning med bibehållen handbroms och rätt ET. Inget problem, vi snackar 2 mm längre rörelse för kolven i maxläget och jag kör aldrig beläggen ner i metallen ändå. Så även om Rennlist-gänget svimmar över detta så har det funkat utmärkt i 10 år nu.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407


Trådstartare
964 skrev:
nix, kör med 24 mm skivor. Finns ingen annan lösning med bibehållen handbroms och rätt ET. Inget problem, vi snackar 2 mm längre rörelse för kolven i maxläget och jag kör aldrig beläggen ner i metallen ändå. Så även om Rennlist-gänget svimmar över detta så har det funkat utmärkt i 10 år nu.

Ok men oken är iaf bredare, så även plåtarna elr hur? Jag har sådana plåtar över om du behöver nån gång. De får ligga på hyllan.

_________________
jonas Blom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19   >>
26 besök senaste veckan (129597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande