Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (76739 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
robber skrev:
Nu har man hittat ditt projekt

Trycker man på bilen så kommer man till ett gammalt golfbygge.

Har du något artikelnummer på spindeln samt oken?

Vad ska du köra för skivor?

Kommer hursom att bli grymt


Haha oj.
Ja länken är väl kanske ganska gammal.

Måste återkomma i bromsärendet.
Efter att ha testat att montera med en testadapter så måste jag testa igen.
Blev inte helt nöjd med hur det passade , skivan jag tänkte köra blev liten då.
Gick inte att få oket nog nära , då tänkte jag om lite , kanske kör 330mm skivorna som är original till bromsarna.

MEN , ska testa med volvonaven åxå.
Spindeln blir den samma , men jag kan få lite olika offset med olika nav.

Som sagt återkommer.
Du får ett pm.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Lillen skrev:
Prototyp nr ett till adapter klar.
Men jag tror jag får frångå 300mm skiva.
Det vore mycket enklare att gå upp lite i storlek.
Annars blir det problem med plats för oket och hållarna.
Skulle vara mycket enklare med ok som har lösa okhållare.

Japp , när adaptern fungerar lär jag nog ta en bild på den.

Är det någon speciell orsak att du har valt spindeln från en gammal Mercedes

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
hismajestics skrev:
Lillen skrev:
Prototyp nr ett till adapter klar.
Men jag tror jag får frångå 300mm skiva.
Det vore mycket enklare att gå upp lite i storlek.
Annars blir det problem med plats för oket och hållarna.
Skulle vara mycket enklare med ok som har lösa okhållare.

Japp , när adaptern fungerar lär jag nog ta en bild på den.

Är det någon speciell orsak att du har valt spindeln från en gammal Mercedes


Yes , det är ca: 60mm drop på dem.
Sedan har de bultade styrarmar.
Och en massa olika saker som är kompatibla med Volvos.
Den passade helt enkelt bra in.

Samt inte minst om jag ska SFRO-besikta så underlättar det när jag ska besikta som ombyggt fordon.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.

Framför eller bakom det är frågan.
Har börjat fundera på bakommonterad styrväxel.
Inte för att de spelar mig nån roll , men då har jag ju grejer liggande.
Har ju massor av VW grejer.

Och med motorns oljetråg som gör att det blir lite upphöjning mellan motor och låda så kunde styrväxeln husera där.
Motorn har ju bulan för oljesilen framåt.
Då hamnar upphöjningen precis bakom balken.
Så styrväxeln skulle passa som an smäck där......i teorin.
Teorin är ju alltid som i verkligheten väl

Hur som helst.
Varvade upp kapen och gnällde av balken.
Svetsar finns , i befintligt skick.



Åsså lite snabbt test med styrväxel.
Här ligger den bakom axeln.
Något högt men iaf.



Åsså uppifrån.


_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Nu är balken sektionerad och urkapad.
Men behöver blästra och rostskydda insidan.

Lessnade ur rejält och impulsköpte biltemas blästerpistol.
Nån som har erfarenhet av den och fungerar den ens

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Det där blir kanon Jocke thumbs up ,
Nu när jag snart är en 02a fattigare så kanske harlekin 02an kan skruvas det sista på.
Sedan kanske vi kan putta in blåbärsblåa och mäta lite mer

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
gasekke skrev:
Det där blir kanon Jocke thumbs up ,
Nu när jag snart är en 02a fattigare så kanske harlekin 02an kan skruvas det sista på.
Sedan kanske vi kan putta in blåbärsblåa och mäta lite mer


Sounds like a plan thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Bläster fungerade kanonbra.
Man har ju inte så höga krav på Biltema.




Urkapad balk.
Blev lite bakvänt arbete.
Men så blev det iaf.




Ny plåt undertill.
Även lite tjockare material.
Detta för att kompensera lite.




Sektionerade sedan balken.
Har lite platsbrist på höjden.




Sömsvetsat och blästrat insidan.
Sedan skall den förstärkas och rostskyddas.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Ja man fortsätter att kapa och fundera.
Har testmonterat styrväxel , ser lovande ut.
Men det har det ju gjort förr

Iaf så har jag nu öppnat upp balken.
Detta pga att de nya chassiet är lite annars.
Skall sitta justerbara coilovers där dämparen nu kommer upp.




Orginalhålet för stötdämparen.




Kapade upp hålet.
Skall förstärkas upp runt balken och hålet.




Här skall det rymmas coilover.
Diametern på hålet skall klara 10-11cm i diameter.
Men coilovern blir inte större än 9,5cm.




På bilden är länkarmen lite för mycket infjädrad.
Men tanken är att sänka nedre stötdämpar/coiloverfästet.
Det kommer hamna ca 5cm längre ned än orginal.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Mjaaa.
Heldag i garaget.
Massa arbete och nästan inget syns
Kapa kapa kapa kapa och kapa lite mer.
Sedan slipa och slipa.
Svetsa lite.



Plockade ner balken ren på grejer igen.
Kapade andra sidan ren på torn , fästen och onödigt.
Sedan slipa rent och mäta.




Efter total renkapning av fästen mm så mättes allt.
Balken är ju nu 10cm bredare totalt.
Så fästen mot ramben måste dit.

Dessa är samma som innan men bytt plats på.
Höger sitte nu på vänster och tvärt om.
Detta pga att själva förstärkningen då passar rakt på om man flyttar in dem.
Så fogberedning och slipning sedan svetsa på plats.
Man är ingen svetsfantom

Så klart ska det boxas och förstärkas mot rambensfästet

Till sist blästrades hela insidan ren.
Snart dags att börja pussla ihop allt igen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Bla bla bla
Jag mal väl på.

Ytterligare en dag till ända.
Dagen bestod i att svetsa ihop balken.
Renslipa alla svetsfogar och rostskydda insidan.



Slipa , slipa , slipa och slipa lite till.
Kan säga utan att ljuga att biltemas slipskiva är hälften så dyr som nån riktig.
MEN , då är den minst tre gånger sämre åxå.
Tar dubbla tiden att slipa en skarv.



Svetsa ihop balken.





Mera slipa och slipa lite till.




ÄNTLIGEN!
Balken hel igen efter.....ja jag vet fan inte.
Känns som jag ståt och slipat på skiten i en månad.
Ganska less på det nu :cool:



Dags att rostskydda insidan.
Epoxiprimer i botten.



Senap på insidan , gul som en banan



Måla innan det härdar.
Skönt som fan med 2K så man slipper torktid.
Varför håller man ens på med annan färg?




Som ni sett är färgen Hagmans.
Hagmans CA Stålplast , Epoxi Primer.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Däjmned åxå.
Stick to the plan.....
Var planen alltså.

Eftersom de var så svåra att hitta gav jag ju upp.
Köpte andra fälgar , åxå favoriter så klart.
Då menar jag BBS RY som finns i tråden.

Men helt appropå RÅKADE jag ögna Blocket.
Skulle inte ha gjort det , blev att klicka hem de fälgar som var plan nr.1.
Även denna gång för billigt för att kunna motstå.

Volvo Canpous 17".



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Mer jobba.

Sömsvetsa och boxa för coiloverinfästningen.
Kommer sitta ovanpå den nya plattan.

Kommer sedan boxa och förstärka infästningen mot ramben.
Kunde inte mäta och boxa den nu så jag får slipa och göra om efter den är gjord.



Borra och snygga till nya hål för att kunna rostskydda.
Kommer göra liknande på undersidan.



Sömsvetsa allt som inte tidigare var gjort.
Bakom alla delar och innanför boxade delar.







Boxning av coiloverinfästning och ovansidan.
Detta pga att fästet mot ramben är inflyttat pga breddningen.
Åsså pga coilovern kommer komma upp genom hålet och få ny infästning där.
Mitt i allt detta ska det få plats en infästning för övre länkarm åxå.



Epoxigrund på utsidan med.
Skall måla ett varv till sen.





Vips gul banan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Lillen skrev:
Dom här kom hem idag.
Jaeflar va stora dom va.

Superbra skick på dem.
Lite skitiga på bild men inga repor eller rost.
Bara att tvätta av och gnussa upp.

Men......

De passade naturligtvis inte
Där bet man sig själv i arselet igen haha.
Blir adapters lika förbenat.

Men så här ser dem ut iaf.







Vilken Merca var dom här från nu igen...? Är 17" fälg ett måste?

:j

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Hmm , C215 , W220 mfl.
Tror det var dem.

Hade tänkt köra 300mm skiva och 16".
Men det blir så trångt runt spindeln.
Så jag kommer nog köra på skivan som hör till oken.
Då blir det 330mm och 17" som gäller.

Har man plats runt spindeln så funkar nog 16".

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Inte mycket händer fortfarande.
Väntar på pengar och väntar på delar.

Har iaf beställt bromsskivor.
Blev 330mm mercedes.



Så när de kommer kan man börja tillverka bromsoksadapters iaf.
Garageägaren köpte ju en plasmaskärare så man kan fippla lite med den.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Ser bra ut Lillen, vet själv hur det är när man lägger massor med timmar på nånting som inte syns.
Kämpa på!
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Lillen skrev:
Hmm , C215 , W220 mfl.
Tror det var dem.

Hade tänkt köra 300mm skiva och 16".
Men det blir så trångt runt spindeln.
Så jag kommer nog köra på skivan som hör till oken.
Då blir det 330mm och 17" som gäller.

Har man plats runt spindeln så funkar nog 16".

OK, tack.

Googlade lite på oken och dom är ju överraskande prisvärda Vad månne är grejen... oken är ju tillverkade av Brembo men kostar ca. 1/3 av "normala" Brembo?? Bra med utbud dessutom.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
hismajestics skrev:
Lillen skrev:
Hmm , C215 , W220 mfl.
Tror det var dem.

Hade tänkt köra 300mm skiva och 16".
Men det blir så trångt runt spindeln.
Så jag kommer nog köra på skivan som hör till oken.
Då blir det 330mm och 17" som gäller.

Har man plats runt spindeln så funkar nog 16".

OK, tack.

Googlade lite på oken och dom är ju överraskande prisvärda Vad månne är grejen... oken är ju tillverkade av Brembo men kostar ca. 1/3 av "normala" Brembo?? Bra med utbud dessutom.


De är INTE bara alu . det är grejen.
Så de är ju inte superlätta.

Jag klickade hem mina på Ebay.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ser bra ut Lillen, vet själv hur det är när man lägger massor med timmar på nånting som inte syns.
Kämpa på!


Tack Mats.
Jag gnor på thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Så var coilovers till framvagnen beställda.
GAZ GP , justerbara i höjd och dämpning.
Inklusive fjädrar.

Bara den långa väntan på leveransen kvar

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (76739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande