Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 26 besök senaste veckan (76739 totalt) |
Haha oj. Ja länken är väl kanske ganska gammal. Måste återkomma i bromsärendet. Efter att ha testat att montera med en testadapter så måste jag testa igen. Blev inte helt nöjd med hur det passade , skivan jag tänkte köra blev liten då. Gick inte att få oket nog nära , då tänkte jag om lite , kanske kör 330mm skivorna som är original till bromsarna. MEN , ska testa med volvonaven åxå. Spindeln blir den samma , men jag kan få lite olika offset med olika nav. Som sagt återkommer. Du får ett pm. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Är det någon speciell orsak att du har valt spindeln från en gammal Mercedes _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Yes , det är ca: 60mm drop på dem. Sedan har de bultade styrarmar. Och en massa olika saker som är kompatibla med Volvos. Den passade helt enkelt bra in. Samt inte minst om jag ska SFRO-besikta så underlättar det när jag ska besikta som ombyggt fordon. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak. Framför eller bakom det är frågan. Har börjat fundera på bakommonterad styrväxel. Inte för att de spelar mig nån roll , men då har jag ju grejer liggande. Har ju massor av VW grejer. Och med motorns oljetråg som gör att det blir lite upphöjning mellan motor och låda så kunde styrväxeln husera där. Motorn har ju bulan för oljesilen framåt. Då hamnar upphöjningen precis bakom balken. Så styrväxeln skulle passa som an smäck där......i teorin. Teorin är ju alltid som i verkligheten väl Hur som helst. Varvade upp kapen och gnällde av balken. Svetsar finns , i befintligt skick. Åsså lite snabbt test med styrväxel. Här ligger den bakom axeln. Något högt men iaf. Åsså uppifrån. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Det där blir kanon Jocke ,
Nu när jag snart är en 02a fattigare så kanske harlekin 02an kan skruvas det sista på. Sedan kanske vi kan putta in blåbärsblåa och mäta lite mer _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Sounds like a plan _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Bläster fungerade kanonbra.
Man har ju inte så höga krav på Biltema. Urkapad balk. Blev lite bakvänt arbete. Men så blev det iaf. Ny plåt undertill. Även lite tjockare material. Detta för att kompensera lite. Sektionerade sedan balken. Har lite platsbrist på höjden. Sömsvetsat och blästrat insidan. Sedan skall den förstärkas och rostskyddas. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Ja man fortsätter att kapa och fundera.
Har testmonterat styrväxel , ser lovande ut. Men det har det ju gjort förr Iaf så har jag nu öppnat upp balken. Detta pga att de nya chassiet är lite annars. Skall sitta justerbara coilovers där dämparen nu kommer upp. Orginalhålet för stötdämparen. Kapade upp hålet. Skall förstärkas upp runt balken och hålet. Här skall det rymmas coilover. Diametern på hålet skall klara 10-11cm i diameter. Men coilovern blir inte större än 9,5cm. På bilden är länkarmen lite för mycket infjädrad. Men tanken är att sänka nedre stötdämpar/coiloverfästet. Det kommer hamna ca 5cm längre ned än orginal. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Mjaaa.
Heldag i garaget. Massa arbete och nästan inget syns Kapa kapa kapa kapa och kapa lite mer. Sedan slipa och slipa. Svetsa lite. Plockade ner balken ren på grejer igen. Kapade andra sidan ren på torn , fästen och onödigt. Sedan slipa rent och mäta. Efter total renkapning av fästen mm så mättes allt. Balken är ju nu 10cm bredare totalt. Så fästen mot ramben måste dit. Dessa är samma som innan men bytt plats på. Höger sitte nu på vänster och tvärt om. Detta pga att själva förstärkningen då passar rakt på om man flyttar in dem. Så fogberedning och slipning sedan svetsa på plats. Man är ingen svetsfantom Så klart ska det boxas och förstärkas mot rambensfästet Till sist blästrades hela insidan ren. Snart dags att börja pussla ihop allt igen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Bla bla bla
Jag mal väl på. Ytterligare en dag till ända. Dagen bestod i att svetsa ihop balken. Renslipa alla svetsfogar och rostskydda insidan. Slipa , slipa , slipa och slipa lite till. Kan säga utan att ljuga att biltemas slipskiva är hälften så dyr som nån riktig. MEN , då är den minst tre gånger sämre åxå. Tar dubbla tiden att slipa en skarv. Svetsa ihop balken. Mera slipa och slipa lite till. ÄNTLIGEN! Balken hel igen efter.....ja jag vet fan inte. Känns som jag ståt och slipat på skiten i en månad. Ganska less på det nu :cool: Dags att rostskydda insidan. Epoxiprimer i botten. Senap på insidan , gul som en banan Måla innan det härdar. Skönt som fan med 2K så man slipper torktid. Varför håller man ens på med annan färg? Som ni sett är färgen Hagmans. Hagmans CA Stålplast , Epoxi Primer. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Däjmned åxå.
Stick to the plan..... Var planen alltså. Eftersom de var så svåra att hitta gav jag ju upp. Köpte andra fälgar , åxå favoriter så klart. Då menar jag BBS RY som finns i tråden. Men helt appropå RÅKADE jag ögna Blocket. Skulle inte ha gjort det , blev att klicka hem de fälgar som var plan nr.1. Även denna gång för billigt för att kunna motstå. Volvo Canpous 17". _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Mer jobba.
Sömsvetsa och boxa för coiloverinfästningen. Kommer sitta ovanpå den nya plattan. Kommer sedan boxa och förstärka infästningen mot ramben. Kunde inte mäta och boxa den nu så jag får slipa och göra om efter den är gjord. Borra och snygga till nya hål för att kunna rostskydda. Kommer göra liknande på undersidan. Sömsvetsa allt som inte tidigare var gjort. Bakom alla delar och innanför boxade delar. Boxning av coiloverinfästning och ovansidan. Detta pga att fästet mot ramben är inflyttat pga breddningen. Åsså pga coilovern kommer komma upp genom hålet och få ny infästning där. Mitt i allt detta ska det få plats en infästning för övre länkarm åxå. Epoxigrund på utsidan med. Skall måla ett varv till sen. Vips gul banan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Vilken Merca var dom här från nu igen...? Är 17" fälg ett måste? :j _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
Hmm , C215 , W220 mfl.
Tror det var dem. Hade tänkt köra 300mm skiva och 16". Men det blir så trångt runt spindeln. Så jag kommer nog köra på skivan som hör till oken. Då blir det 330mm och 17" som gäller. Har man plats runt spindeln så funkar nog 16". _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Inte mycket händer fortfarande.
Väntar på pengar och väntar på delar. Har iaf beställt bromsskivor. Blev 330mm mercedes. Så när de kommer kan man börja tillverka bromsoksadapters iaf. Garageägaren köpte ju en plasmaskärare så man kan fippla lite med den. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Ser bra ut Lillen, vet själv hur det är när man lägger massor med timmar på nånting som inte syns.
Kämpa på! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
OK, tack. Googlade lite på oken och dom är ju överraskande prisvärda Vad månne är grejen... oken är ju tillverkade av Brembo men kostar ca. 1/3 av "normala" Brembo?? Bra med utbud dessutom. _________________ Johannes Savolainen Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L |
||||
De är INTE bara alu . det är grejen. Så de är ju inte superlätta. Jag klickade hem mina på Ebay. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 26 besök senaste veckan (76739 totalt) |