Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 17 besök idag (118340 totalt) |
Hej.
Det kan vara att mina högtalare här förvränger ljudet men det lite som en slang har lossnat. Har haft liknande ljud och det var en slang som lossnat. Eller är oljudet mer som knackade/slagliknande? Om du har möjlighet att filma medans du gasar på lite skulle underlätta. _________________ Jens Pedersen |
||
Nu är jag ingen expert alls i ämnet. Men jag skulle lossa tändspolar och tändstift och kolla ner och se om du har någon spännande avvikelse i något av hålen. Med regelbundenheten så tänker jag att det är knas med en av cylindrarna.
Men lägg upp en film till med lite mer gasande så kanske man hör något annat/tydligare. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Den låter inte så när den är kall och det känns som att motorn går som den ska.
Fick hjulinställning gjord idag. Modifikation av toplagrena måste göras i vinter. Fick bara 2,2grader camber fram. Vill ju ha 1grad till iaf. Kollade även acn. Den kyler som den ska men det verkar som att nån ventil till varmvattnet är öppen hela tiden. Är det inte det ena så är det nått annat... _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Hmm. Nu kan jag inte bmw så där bra men har dom något typ vakuumspjäll som öppnar vid en viss temp?
Men ljudet verkar inte som lagerras eller glapp. Men någon kunnig här kanske kan vilka slangar mm som sitter på avgassidan. _________________ Jens Pedersen |
||
Det tænker jeg med. Det låter som packning mellem avgasmanifold och motor. Brug en slang type o6-o10mm, hold den ene ende imot dit ore. den anden ende kan du præcis lokalisere kilden til lyden med. Tænk læge med stetoskop :-) _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||
Tack för tipsen. Hoppas att det är en avgasläcka. Tycker att ljudet puffar lite. Jag ska försöka lyssna lite nogrannare och känna på bultrna till grenröret.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Kände på muttrarna runt grenröret och det var flera stycken i framkant som satt ganska löst. Så jag är hoppfull.
Idag återstår då vindrutespolningen, lite stolsmek och till sist ska allt packas in. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
provede du at starte, efter at have fæstnet muttrarna - var ljudet forsvunnit? Om muttrarna har varit löse. da må du sandsynligvis forvente att packningen er gået sönder. Så du slipper inte lite meck. _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||
Nu är Knutstorp avklarat och oljudet som diskuterats ovan har nog blivit lite bättre. Ska känna på muttrarna igen. Är flänsen på grenröret lite skev är det ju lite svårt att känna hur hårt muttrarna sitter.
I övrigt funkade bilen bra men jag märkte ju av bristen på camber i fram och diffbroms och rolig utväxling där bak. Men det ska nog lösa sig under vintern. Jag har lite gnäll från styrservon. Jag har bytt vätska i den till Redline Power steering fluid. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur den lät innan bytte men den gamla vätskan va riktigt äcklig. Fick ett tips från nere på Knutan att servon va lite petig med vilken vätska som används. Vad tycker ni? Jag har lite Castrol Transmax Dexron 3 multiveichle. Ska jag testa att byta? Enligt vad som står på redline-flaskan så ska ju den va blandbar med Dexron 3 ATF. Och Redline har ju hört att det är nån sorts mirakelmedicin så den borde ju funka. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Min fd diffolja från agip skulle vara fullständigt kompatibel med dom krav som ställdes på oljan. Diffen överhettade och väsnades en hel sommar. Efter byte till castrols olja för bromsade diff ar tystnade den och överhettade aldrig mer. En liknelse som du säkert förstår. Tack för helgen Ola. Vi ses snart igen! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Läs ovanstående inlägg. Fundera sedan på om den lät likadant innan du tillförde en vätska som "skall" vara kompatibel. Jag säger inte att den är orsaken men det är ju fullt möjligt. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Vad konstigt det blev med inläggen. Dubbelpost med några minuters mellanrum med johans imellan.
Ska försöka byta till castrololjan imorgon. Är ju enkelt gjort när bilen väl blir upppallad. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Det var ett tag sen den senaste uppdateringen. Det blev ju en trip till Ringen via Padborg park i Danmark. Bilen uppförde väl sig ganska ok. Fort gick det dock inte så tiden med hyr-Swiften får stå ett år till.
Ena bromsoket i bak kärvade en del där nere men det va det enda strulet förrens jag var halvvägs hemma igen. Då började bilen hosta och rycka vid gaspådrag under 3000varv, Över 300varv så var det inga problem. Får se om jag hittar nått knas under vintern. Nu är alltså vinterns arbete med bilen igång. Man blir ju lite deprimerad när man ser vilken fart ni andar har i era garage. Det jag har hunnit med är att palla upp bilen, plocka ner alla bromsar då det ska renoveras ok och avgaset är också nere. Målet för dagen var egentligen att få ner hela bakvagnen men kom inte längre än bara avgaset. Hur ska man få bort handbromsvajjrarna? Det måste ju va så att den gängade biten framme vid spaken ska dras ut under bilen men det vill den inte. Några tips? Sen skulle jag lossa på kardan från diffen. Men att bara ha i växel räckte inte för att hålla emot när jag försökte lossa skruvarna. Får väl skruva ihop handbromsen igen för att få mer mothåll. Vinters "att göra"-lista ser ut ungefär så här: -Bakvagnsbussngar -Glapp i drivaxlar och diff? -Växellänkage -Bärarmar och styrstag fram. -Bättre hjulvinklar fram. Nya topplager och bärarmsbussningar? -Ny styrenhet till ventilation. -Nya lyktglas. -Nya bromsrör runt om. -Ny koppling -Montera katalysator. Kassa avgasvärden utan. -Plana grenrörsfläns? -Se över motorn. Tändstift, slangar, komptesta -Snygga till inuti -Nya framskärmar samt fram och bak stötfångare Ett mål är att få till en bakvagn som inte dunkar och slår när man växlar. Vill inte ha flera saker på G på bilen samtidigt utan jag ska bli färdig med en sak innan jag påbörjar nästa. På så sätt minska ju risken att bilen inte är körbar till våren. Den risken är stor då det varken är lätt eller kul att jobba i mitt trånga och mörka garage. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Ok. Jag får väl dra lite hårdare då.
Jo det kan ju va bra att lossa muttrarna innan allt hamnar på backen. Man känner ett tydligt glapp i båda drivaxlarna så dom ska bytas. Ska även försöka hitta en annan diff. Diffbroms är på tok för dyrt men en lite roligare utväxling behöver inte kosta så mycket. En diff med 3,46 går att hitta för några tusingar. Det finns även 3,64 och 3,73 men dom var Alpina och svindyra. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Då kan jag tipsa om X3 och Z4 också. Köpte själv en Z4 aut 3,64. X3 har en lattjo medbringare men den är ju lätt att byta. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -98 Krängande problem.... | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 17 besök idag (118340 totalt) |