Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 44, 45, 46   >>
82 besök senaste veckan (406006 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Javisst.

Hållt i ett sånt ok?

Fick tipset av en kontakt usa, dem har gjort så i jättemånga år, han hade aldrig hört om några problem.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3197



Jodå visst har jag hållt i ett, sålde faktiskt iväg en uppsättning för ett par månader sen, fina ok.. Men tyckte bara de såg lite latjo ut med hålen sådär långt ut.

Tänkte montera på min A3 då dom passar bolt on ifall man svarvar en bussning å trycker i hålet i öronen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Fan va lyxx?

Provade o måttade idag o det tar i hur jag än gör....

Jävla bmw!!!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3197



erki87 skrev:
Fan va lyxx?

Provade o måttade idag o det tar i hur jag än gör....

Jävla bmw!!!


Det är lyxigt ända tills man byter till aluminiumspindlarna på en A3, då går det inte för dom har grövre gods å då hamnar oket 10mm fel minst i förhållande till ML skivan man brukar andvända, så det blev en annan lösning.

Men om den där enkla fräslösningen sägs fungera så är det nog ändå inte synd om dej, tror du löser det ganska snabbt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Japp. Det löser jag fort

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Verkar som fler bytt ok pga fästöronen.
Ser ju många som tar ok med radiell motering från start.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Javisst.

Dessa var nästan gratis så kommer köra på dem.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Hej hej

Tog det rätt lugnt med bilen nu i helgen.
Känns som luften gick ur mig lite när motor parningen var klar.

Min pappa och jag var o hämtade en fräs på lördagen. Det ska bli kul o lära sig!

Men idag fick jag ett ryck o börja lyfta i motorn. Insåg snabbt att det tar i både uppe o nere så fick kapa ur mer ur torpeden. Motor kommer hamna långt bak, lite mer än på bilderna för att diffen ska kunna få plats. Det kommer bli jätte trångt men på nått sätt löser jag det. Paketet kommer få luta några grader bakåt för att kunna linea in kardan.

Så här ser det ut just nu:







Fick även hem mina två stolar, till min förvåning levererades dem med både fästen och skjut underreden.


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489



Hej Erik
Spännande bygge.
Det ska jag följa.

thumbs up


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Tjabba!

Då har det hänt lite grejjer.

Jag har måttat o grejjat med motorn och insett att det inte riktigt kommer att passa ihop med diffen och det tråg som sitter på motorn idag. Diffen hamnar rätt bra i höjd men måste in ca 50mm mot centrum av motorn.

Så jag tog beslutet att göra mitt eget tråg i aluminium istället för som jag tänkt först göra ett i stål men det kommer bygga för mycket på höjden alternativt att motorn kommer hamna långt bak, vilket iof är bra för viktfördelningen men det inte kommer gynna servicebarhet osv. Då får jag samtidigt ett lägre tråg och kan då montera motorn lägre.

Så min plan är nu att fräsa ned det som inte behövs av original tråget och sedan para ihop det med ett bmw tråg som redan har fästen osv för diffen. Det blir lite mer jobb att göra tråget men jag slipper tillverka en massa fästen osv för diffen. Så ett steg tillbaka men lite vunnet iallafall.
Egentligen är jag en pessimist så det där lät väldigt positivt för att komma från mig. =)

I eftermiddan sätter jag upp tråget i vår gamla fräs (70 år iår), gjord i tjeckien 1946 så det är väl nån gammal rysk stridsvagn som smälts ned. =)

Här kommer lite bilder på hur diffen ligger man ser ganska tydligt problemet.






mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Hej hej!

Ett tag sedan jag uppdaterade här. Har tillsammans med min samarbetspartner gjort en facebook sida som jag uppdaterar oftare. Han har ett företag i Kanada som tillverkar billet delar till vw/audi. Tanken är att han kommer att stå för lite delar så som ventilkåpa, olje filter/ termostat hus osv.

Han kommer även tillverka adapterplattan mellan toppen och m3 spjällen.

https://www.facebook.com/polo07krs/

Gå in o titta o gilla gärna!

Här är lite av det som kommit sedan senast.
Jag har börjat para ihop ett bmw tråg med vw tråget, för att få ett bra fäste för differentialen fram.

Fick tag i ett tråg till en 520dx f11 som jag dissikerade. Just nu håller den på att svetsas ihop. Det är lite plåtjobb kvar men det rullar på.

Nästa steg så fort oljetråg och pickup är klart är att montera i motorpaketet i bilen o tillverka motorfästen och sedan kardan tunnel.

Har även fått lite flänsar utskuret till vatten systemet.

mvh Eric


































_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ser bra ut thumbs up

Dessa förba***de facebooksidor...
Uppdatera här istället tack.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5297



Följer med spänning!

Vad är det för stolar du köpt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Tjabba tjabb!

Det är ett par icke godkända Stolar som jag har haft förut.

Originalet heter Futura. Finns i lite olika märken.

Dessa är samma lika fast utan fia godkännande, behöver jag ha det någongång kan jag bara byta stolar.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Det är ju inte så dumt att godkända stolar ifall olyckan skulle inträffa....

Finns rätt mycket skräckexempel om man googlar. Men det är ju valfritt såklart

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Som sagt när jag behöver det så köper jag det.

Dem är exakt likadana, har mätt tjocklek osv. Inga skillnader alls vad jag kan upptäcka.

Dem olyckor jag sett har bara varit rör stolar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Tjabba!

Nu har det hänt lite grejer!

Först och främst så skulle jag vilja ha lite ideer över när bilen ska ha 4wd och inte.

Tex i en kurva ska 4wd vara urkopplad under motorbroms, men vid gaspådrag ska den läggas i, osv osv.

Kom gärna med ideer för när man vill ha 4wd och inte, för att slippa understyrning osv. Det mesta tror jag att jag kan lösa i sprutet med g sensorer osv.

Men så vad har hänt med motorn och drivlinan. Oljetråget är klart. Kommer att återkomma till det o sen för att bygga oljepickup osv.

Sedan har jag byggt ihop ett vattenrör i rostfritt som går ut från motorn så jag vet hur det kommer gå så det inte slår i torpedväggen.

Monterade ihop allt igår och kortade den främre kardanen så den passar mot den nya geometrin.

I eftermiddag åker motorn i bilen igen för att kunna se hur den kommer bli monterad. I helgen blir det att tillverka motorfästen fram till motorn och något tillfälligt bak.

Här kommer lite bilder.
















_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Fränt kommer bli en snabb rackare!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Hej

En liten fråga:

Kommer du at bygge nåed skydda/byglar eller andet rundt axlen. Om den går sönder, da er det förerens ben der fins på den anden side af karross-plåtan.. :-)
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1366


Trådstartare
Japp kommer lägga en tjockare plåt runt kardanen. Har inte bestämt om jag ska snitta upp ett rör eller om jag ska bocka nått. Det får vi se.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Allt med detta projekt är bara så jävla galet gott, älskart

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 44, 45, 46   >>
82 besök senaste veckan (406006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande