Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A4 1,8T Quattro - Timeattacknu/Trackdaybuild | 5 besök senaste veckan (5410 totalt) |
Tjena !
Ja här har man ju hängt i massor av år :-) Och i många år kört mycket bana med både gtiklubben , KAK samt många trackdays. Mitt senaste rejsbygge var en passat rörhög som tyvärr inte blev klar. Utöver mitt vanliga jobb som servicechef bygger och renoverar jag mestadels äldre vw , och gjort i närmre 20år , dem sista mest till andra. Och det har tagit all tid som kunde lagts på egna byggen. Har några rullande hobbybilar , men ingen banbil längre Men under förra började ett intresse inför timeattack , både via projektbyggen här , viasat motor med tanu serien samt mängder av klipp på tuben. Är så sugen på att jaga "mig" själv istället för andra Sagt och gjort , började leta bil och i vilken klass jag skulle börja. Beslutet blev club challenge i tanu.se. Så bil börjades spanas efter , budgeten är i sammanhanget ganska låg , så även på utgångsobjektet. Blev en Audi A4 1,8T Quattro av årsmodell -2001 , en av dem sista b5:orna. Tanken är att hinna med någon deltävling iår , iaf ett par trackdays Recept : Väghållning : Coilovers - Inhandlat Jspec (får räcka så länge) Större bromsar : S4 b5 inköpt , med red stuff belägg Inredning : Delvis rensad , Sparco stolar med 6punkts bälte - Inhandlat , Bur skall monteras under året - inköpt Kaross : Bakre vinge monterad , samt huvlås , även snabblås till kofångare fram Hjul : blandade 17tummare med r-däck Motor : 2017spec blir: ny fmic , fullflödesgrenrör med 3" avgas , större turbo , optimerad programvara ca 270-300 hk. 2018spec : Nyrenoverad botten med smidda viktade stakar och kolvar. Portad topp och matchportade insug och avgas. Programmerbart sprut med större spridare. Jag är ingen motorguru alls utan lyssnar på min motorbyggare :-) Sponsorer/samarbetspartners : Saltviks bygg , Vent och Värmeteknik AB , SC Styling , Pacman Racing Fortsättning följer |
||||
Hahaha , anade att den skulle uppmärksammas , den måste varit tillhygge för ngn annan bil bredvid
|
||||
|
||||
Vattenkylt....? nu är jag besviken...trodde du skulle bygga en turbobubbla, dom verkar ju hålla i alla fall för ett snabbt varv i taget...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Såklart lite motgångar vid bromsuppdatering:
S4 ok, passar inte alls på 1,8T spindel (S4 inköpt) 1,8T yttre drivknut passar inte på S4 spindel (S4 inköpt) S4 drivaxel passar inte på 1,8TQ låda , (drivaxlar skickade på skarvning.....) Men bättre att allt krånglar än små skitgrejer Ngt positivt är att jag hittade mina gamla A8 aluminiumframok , som faktiskt är lite större än S4 Och dessa passar direkt på S4 spindeln !! Alla avgasdelar är med hemma , bara turbon som fattas nu Såååå bansugen !! |
||||
Vad var skillnaden som gjorde att drivaxlarna inte passade? Fel längd? Fel splines? Fel storlek mot låda/spindel?
Har chansat vill själv på att C4 axlar ska passa på en B7 låda nämligen.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Var ifrån S4 b5 |
||||
Nej ingen ts . Ja lite synd , men dygnet har inte fler timmar än dem 27 jag använder |
||||
Pch vidare så funkade inte A8 oken heller....
Jo dem passade som handsken , men då kan jag inte köra med 17tum utan måste gå upp till 18 Så dem får ligga till framtiden |
||||
Det besvarar inte riktigt frågan... Vad var det som inte passade? Bara för att det från början var till en annan modell betyder ju inte att de automatiskt inte fungerar i en annan eller hur Var dom för långa/korta? Var det fel splines/grovlek på tappen mot navet? Var det fel storlek på inre knuten/fel bultmönster mot lådan? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
||||
Jodå lite långsamt , varit många kundprojekt samtidigt.
Avgas och turbomontage kvar ! Sen köra |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi A4 1,8T Quattro - Timeattacknu/Trackdaybuild | 5 besök senaste veckan (5410 totalt) |