Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (46116 totalt)
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Det ät en äldre motor från 97. Just nu får den vara oöppnad tills allt är byggt och inpassat. Sen ska jag öppna upp den och fixa. Förhoppningsvis får jag tag i ett block till Porsche motorn får jag bygga den först så jag får köra i sommar i alla fall.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Nu börjar det hända lite saker!
Vände mig till Ajden för att få hjälp att ta fram en adapter mellan transaxeln och Volvo motorn, fantastisk teknik med 3D scanning.
Idag fick jag adaptern och är väldigt nöjd, stort tack Robert!

Receptet blir ett 960 svep, CNC svänghjul, Audi 707 tryckplatta och Porsche sinterkoppling samt självklart adapterplattan.
Har även fått tag i ett kortat 960 tråg och insug för att montera motorn rakt. Tråget kommer jag behöva få omsvetsat då motorn ska monteras utan lutning.





_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
SunnySideUp
Värmland
Här sen Apr 2019
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hejsan! Finner det sjukt intressant med Volvos vitmotor i en 944, går lite i samma tankebanor själv, därför jag hittade hit, Skulle gärna ställa lite frågor om du hade möjlighet att dra iväg ett mail till mig,
Mvh

_________________
Fredrik Svensson
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Fredrik: det är bara skriva frågor i den här tråden eller skicka ett PM så ska jag se om det är något jag kan svara på.

Länge sedan någon uppdatering men bygget går långsamt framåt. Motorn är test monterad och ansluten till transaxeln. Nu tillverkas nya fästen för att sänka kuggstången så motorn kommer lägre i bilen.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
SunnySideUp
Värmland
Här sen Apr 2019
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Johns skrev:
Fredrik: det är bara skriva frågor i den här tråden eller skicka ett PM så ska jag se om det är något jag kan svara på.

Länge sedan någon uppdatering men bygget går långsamt framåt. Motorn är test monterad och ansluten till transaxeln. Nu tillverkas nya fästen för att sänka kuggstången så motorn kommer lägre i bilen.





Det jag funderar mest på är ju adapterplattan, finns det möjlighet för tillverkning av en till? Något dom har kvar på ajdens så dom kan göra en till?

Sen är jag lite inne på det här med hur mkt effekt det får vara i 944 karossen med utbytt motor, läste någonstans att 225hk var godkänt vid regbess med utbytt motor men inget jag är säker på, 944 finns ju ej med i sfro's lista över effektgränser, vet inte om du tänkt hålla den gatlegal men det hade nog iaf vi tänkt om det är möjligt.

Som sagt tidigare mkt intressant projekt eftersom man går i samma tankar, är ny i porschevärlden men sysslat en del med volvos både rödblockare/vitmotor, därav föll det sig naturligt för min del att en T5a som ska ner

_________________
Fredrik Svensson
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Fredrik: vet inte. Det var ett beställningsjobb som jag gjorde så inget som fanns på hyllan.
Min bil kommer inte registreras så jag vet faktiskt inte vad som krävs. Men samma regler som för alla ombyggda fordon borde fungera, det är inte bundet till något bilmärke.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Hoppas hitta lite hjälp av er är.

Med T5 motorn hamnar bromsvågen i vägen för insuget till motor.
Jag köpte ett OBP pedalställ med cylindrarna riktade bakåt, så jag skulle få det så långt ifrån mig som möjligt.
Men jag tänkte inte på att pedalerna höjs ca 5-6cm vilket för att jag ser ut som Hightower om jag skulle köra så.
Helst vill jag ha kvar allt som det är idag. Har ni något tips på hur jag kan placera bromsvågen eller annan lösning? Jag vill inte ha en reduceringsventil och jag måste ha en bromsvåg i bilen. Det är också för tajt för att ha det hängandes.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Johns skrev:
Jag köpte ett OBP pedalställ med cylindrarna riktade bakåt, så jag skulle få det så långt ifrån mig som möjligt.
Men jag tänkte inte på att pedalerna höjs ca 5-6cm vilket för att jag ser ut som Hightower om jag skulle köra så.


Jag har samma pedalställ i min 944, just nu med Hightower-stuk...
Medvetet val iofs, få det att funka och lös andra problem sedan.
Vill du se hur det ser ut i min bil är jag inte långt borta.

Min plan: Stolen hamnar längre bak och lite mer vinklad bakåt, jag hoppas på att det fungerar.

Andra alternativ: kapa ur golvet och balken som går under den. Bygg en låda som pedalstället sänks ner i, se till att förstärka det som är kvar av balken. Det borde kunna ge 4-5cm nedåt och ändå ha kvar någon cm på balken.
Det är fortfarande ett alternativ för mig, men först ville jag se om det rådde bot på mina kopplings och bromsproblem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Och framförallt, se till att förstärka boxen som pedalerna sitter i. Dom där flexar som satan när man lägger ordentlig kraft på pedalerna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Johns skrev:
Hoppas hitta lite hjälp av er är.

Med T5 motorn hamnar bromsvågen i vägen för insuget till motor.
Jag köpte ett OBP pedalställ med cylindrarna riktade bakåt, så jag skulle få det så långt ifrån mig som möjligt.
Men jag tänkte inte på att pedalerna höjs ca 5-6cm vilket för att jag ser ut som Hightower om jag skulle köra så.
Helst vill jag ha kvar allt som det är idag. Har ni något tips på hur jag kan placera bromsvågen eller annan lösning? Jag vill inte ha en reduceringsventil och jag måste ha en bromsvåg i bilen. Det är också för tajt för att ha det hängandes.




Om du har orginal insug kanske det funkar bättre med det raka insuget?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Lite från när jag satte in mitt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1526326#1526326
Det sitter med 5 av 6 skruvar i golvet, den 6'e hamnade ovanför balken och jag "orkade" inte fixa det. Jag har inte märkt av flex än, å andra sidan har jag bara kört lite gatdäck och r-däck på gatan, inga problem att låsa upp framdäcken än.

Det finns två saker som blev lite tok för mig.
1. I länken ovan ser du att gaspedalstoppet/vajerinfästningen är riktigt vekt, gör nytt direkt. Eller så trycker du bara ner pedalen med handen som det är nu och släpper, när pedalen fjädrar tillbaka så kommer stoppet att vika sig så behöver du ändå göra nytt.

2. Det nya gaspedalstoppet/vajerinfästningen blev högre än original. Problemet jag stötte på efter ett tag är att vajern till bromsjusteringen tar i gaspedalstoppet/vajerinfästningen och ibland hoppar över den, då hindrar den pedalen från att fjädra tillbaka och jag fick "gashäng". Inget problem, bortsett att från att ta bort gaspedalstoppet/vajerinfästningen för att kunna slipa av det så måste hela stället ur bilen. Sen kan man iofs dra vajern till bromsjusteringen annorlunda, men för min del blev vajern trasig.

Jag önskar att jag hade satt på minst två muttrar på stängerna till cylindrarna för att kunna justera höjden, som det är nu är det ont om plats om man vill labba med pedalerna och var de hamnar. Jag har för dålig kraft i händerna för att orka snurra på stängerna, och vill inte försöka ta en tång och sabba gängorna. Min bromspedal hamnade lite för långt ner, inte så att jag inte kan köra men lite irriterande ibland.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Marcus: Tack för all information! Jag kommer gärna förbi och ser hur det ser ut i din bil innan jag börjar kapa/skruva fast det här pedalstället det verkar som vi bor bara några km från varandra. Spontant skulle jag vilja hitta ett lägre pedalställ men det kanske inte finns.

J.Schuman: Ok tack. Ska fundera på om jag ska ha det här eller om det är bättre med ett annat. Får börja att åka förbi hos Marcus och kolla.

Mats: jag har det raka insuget men även det tar i bromsvågen. Det jag funderade på är om detta insug från ATM kan fungera. Det är till RNC T5 motorn och inte lärt mig än vad som skiljer de båda topparna åt (om det ens är något). Däremot verkar ATM gått i konkurs så det kan vara svårt att få tag i.



_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Det går inte köra med ett insug liknande detta?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-5cyl-aluminium-plenum-for-8 . . . .

eller bygger det för mycket också? Det verkar ju inte vara hopsvetsat så kanske går att vinkla det så att det går förbi bromsvågen?

_________________
Jakob Josefsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Lösningen i min bil efter det att ett rör "råkade" hamna där mina cylindrar skulle ha hamnat var ett hängande pedalställ med cylindrarna bakåt. Känns spontant som att det borde få plats i en 944 också.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



i 924:an så har vi stolen så pass långt bak att med ett stående ställ ryms behållarna mellan pedalerna och torpeden, men då har vi lång rattstång med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Väldigt länge sedan någon uppdatering men lite saker händer i alla fall.
Däremot känns det som jag siktade mot månen men kommer till kvarteret bredvid =)

I takt med att mitt företag tar mer och mer fart finns det mindre och mindre tid att vara i garaget och få igång bilen. Så efter mycket funderande tog jag ett beslut att det är roligare att få igång bilen med mindre effekt än att ha den ståendes som ett projekt i garaget i flera år. Så mitt Volvo T5 projekt får hamna på paus för tillfället och istället inhandlades en originalmotor med lite mindre förbättringar.

Volvo projektet har kommit så pass långt att motorn har måttats in, drivlinan är helt ansluten och nästa del är att svetsa motorfästen. Jag ska försöka plocka ur motorn och göra markeringar så motorfästen kan tillverkas utanför bilen men när det blir vet jag helt enkelt inte.

Såhär står bilen just nu med Volvo motorn i. Målet var hela tiden att göra så lite förändringar på bilen som möjligt och än så länge har det inte kapats en enda gång för att få in motorn.




Men istället inhandlades som sagt en bättre begagnad 944 turbo motor. Det som är gjort med motorn är de starka RARST stakarna, RACEWERE topplocksbultar, portad topp på insugssidan, DBILAS kam. För er som håller lite koll i 944 kretsarna är det Björns gamla motor. Håller för tillfället på och byter packningar mm och en ny MLS packning kommer monteras. Jag har även låtit lacka lite delar i svart för att få en lite snyggare finish på motorn.
Jag passade även på att köpa Björns Spec3+ koppling till bilen.

Just nu har jag stött på lite problem där det finns en Helicoil monterad för en av topplocksbultarna som fått sig en törn på mitten så måste tas ur och skruva i en ny. På en annan topplocksbult har gängorna gått sönder i blocket på så även den ska borras och ersättas av en Helicoil.

Målet är nu att få igång bilen med den här motorn och köra den på E85 som den förra och sikta på 350whp men är mest intresserad av att få den och hålla så får se vart den hamnar. Eftersom inget är förändrat med bilen sedan motorn plockades ur är det endast triggerlösningen som blir annorlunda på den här motorn mot den förra så när väl motorn är ihop borde det gå relativt fort att sätta i den och få igång allt.





_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Låter som rätt beslut beroende på förutsättningarna, betydligt kortare till mål med en standardmotor mellan rambenen.

Lycka till med resten

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



Jag tror också att original är rätt väg att gå. Mycket roligare att ha en bil att köra med. Det höjer också motivationen inför ev vidare ombyggnad. Och då vet du att det går att bakdarera bilen igen om det skulle behövas.
Trevligt med lite finish när man ändå håller på. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Även om allt går sjukt långsamt framåt så börjar det ändå hända lite saker.
Ny triggerlösning är tillverkad och motorn är typ ihop. Förhoppningsvis åker den ner i bilen under veckan, måste bara fundera några gånger extra så jag inte glömt något som blir jobbigt att montera när väl motorn är i.





_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Motorn är äntligen i. Nu är det bara börja skruva på allt runt omkring.


_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



hur ser resten av fästet på den här bilden ut? känns spontant som att det skulle behöva någon förstärkning i horisontalplanet, om det inte gömmer sig en sån bakom plattan som givaren sitter skruvad i.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (46116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande