Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
106 besök senaste veckan (31392 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Jag funderade på att det här med att den "poffar" när jag motorbromsar, och det kan den bara göra om det finns bränsle som förbränns någonstans. Så antingen läcker spridarna eller så skickar ECU'n ändå på bränsle vid motorbroms men utan tändning av någon anledning. För "poffarna" uppstår i grenrör, turbo eller avgassystem.

Så är spridarna täta?

Hm... En spricka?

Fast den var ju såklart tät ändå. Inte världens avancerade sätt att försöka se det, plocka ut spridarna och köra bränslepumpen.

Vad är det för spridare?

Saabspridare såklart.



Bara att plocka ner en från hyllan, jag tror det är 8 eller 12 som "ligger till sig".


Operation ta loss toppen!!!

Nu har jag två som ligger till sig utan topp eftersom jag hade sönder en när jag försökte ta loss den.

På väg ihop igen.


Jag vet inte om det gör någon skillnad, men räknar inte med det. Men nu är den hel iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Har du så många spridare så skicka överskotten till BJP för renovering så har du fräscha uppmätta spridare på hyllan sedan att byta till den dagen det behövs.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Det är inte några konstiga kondenseringsproblem med soppan så den kan lägga sig på nån vägg innan förbränningsutrymmet? Om du kör som en särring kanske det finns lite överskott som bara sugs in när du stänger spjället helt. Då skulle det inte poffa om du motorbromsar efter att ha kört med fullt skaft några sekunder.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Har du så många spridare så skicka överskotten till BJP för renovering så har du fräscha uppmätta spridare på hyllan sedan att byta till den dagen det behövs.


Det var ju smart... Mycket smartare än min tanke på T5 Suite eller MaxxECU och helt andra spridare.

Lennart Mäkinen skrev:
Det är inte några konstiga kondenseringsproblem med soppan så den kan lägga sig på nån vägg innan förbränningsutrymmet? Om du kör som en särring kanske det finns lite överskott som bara sugs in när du stänger spjället helt. Då skulle det inte poffa om du motorbromsar efter att ha kört med fullt skaft några sekunder.


Jag har sett det som att jag har två olika saker, som kan men inte behöver hänga ihop:
1. Den poffar och smäller vid motorbroms, högre och mer när jag just gasat på med fult skaft och lite mindre när jag slökör.
2. Den oroliga gången och att den inte svara på gas om jag släppt upp den och sen gasar igen. Det blir som 3-4 sekunders fördröjning när inget händer mer än att den ibland går oroligt samtidigt. Efter 3-4sekunder drar den som vanligt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Jag köpte mig en mapgasbrännare idag!

Varför då? Är det någon som kommer ihåg kolfiberframskärmarna jag köpte för länge sedan? Nä, knappt jag heller...
Men ibland ser jag dem och får dåligt samvete, och nu har jag semester.

För att få på skärmarna behöver jag nya hållare, en del i det är att jag behöver böja metall och det är ju inte så jäkla enkelt. Mycket enklare när det är varmt, helst jättevarmt!!! Så mapgasbrännaren ger 2400 grader ur munstycket, det borde väl räck för att göra lite metall böjvänlig? Böjvänlig och rödglödgad helst! Dyr jävel, men bara den underlättar livet så...

Först lite snickeri för att göra något som har rätt radie att böja metallen efter.


Skruva dit en planka på undersidan så att det blir rakt.

Vän av ordning funderar nu: "-Men varm rödglödgad metall mot trä... hur tänker han nu?"
Han tänker att det säkert duger för att testa, om inte annat är det kul med varm metall! I värsta fallet får det bli fyra stycken mallar vartefter de går åt.

Men så står man där, har satt tvingar för att fästa en metallbil mot mallen och börjar fundera... Var är mitt rör, röret jag räddade ur skrotbingen på OK's gör-det-självhall i Stuvsta för +20 år sedan? Röret som varit med mig på nästan alla banträffar och som jag använt till allt möjligt? Undrar om det passar över metallbiten... och om det gör det så kan jag ju testböja lite samtidigt som jag slår lite med karosserihammaren.

Första försöket, blev bättre efter att bilden togs och de andra tre blev ännu bättre.
Någon som vill köpa en mapgasbrännare, helt ny och oanvänd?

Kanske inte exakt 90 grader eller ens böjt exakt lika mycket, men finliret får bli när resten av fästet tar form.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



Marcus Gustafsson skrev:
Jag köpte mig en mapgasbrännaren. Dyr jävel, men bara den underlättar livet så...

Så tänker jag ofta om verktyg. Jag har en komplett gassvets med alla tillbehör sen många år. Använd? Knappt, men djävligt bra när den väl behövs.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Mats Karlsson skrev:
Har du så många spridare så skicka överskotten till BJP för renovering så har du fräscha uppmätta spridare på hyllan sedan att byta till den dagen det behövs.


Ännu bättre åk iväg några kilometer och släng över dem till Simon 'Magistern' så kan han mäta upp dem och kolla sprutbild, samt rengöra och byta oringar etc.

Har man flera skickar man över alla så kan man sedan matcha ihop uppsättningar.

Trevlig seriös kille

_________________
Roland Johansson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Vet inte om det redan utretts men är det någon typ av spjällpot är det misstänkt. Om den är sliten och inte ger rätt signal får du en fördröjning innan lambdan reglerar.

Bara en tanke

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Semester. sen loggade jag ur allt...

Någon med en press tillgänglig i södra Stockholm? Har ett hjullager som är dåligt.
är det någon som har ett hjullager, ett VKBA 505, att plocka upp idag i Stockholm?

Resten av våra öden, och missöden, får vänta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



jag har press i garaget. Tullinge, f18

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
jag har press i garaget. Tullinge, f18


TACK!!!
Men det löste sig, med envishet och värme.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Imorse när jag skulle titta på hur jag skulle lösa senaste infallet av "köp-innan-du-tänker-för-det-blir-så-bra-då!!!" så var ett hjullager dåligt. Bara sådär!
Det är ju inte varje vecka jag har av hjulen och tittar, men fan nästan.

Figgz har alltid eminenta biltrådar, han har skrivit om sitt byte av hjullager (VKBA 505) och att han inte kunde knacka ut ytterbanorna utan fick köpa en press. Så det har jag haft i bakhuvudet länge och även funderat på att beställa hem hjullager bara för att. Men det gjorde jag inte.

Så idag strax efter att jag upptäckte det beställdes två hjullager på nätet och sedan började jag åka omkring i Stockholm på jakt efter var det kunde finnas. Mekonomen i Älvsjö sa "-Vi har det hemma om två timmar!", så två timmar fördrevs med vanlig semester.

Figgz hade rätt, jag fick fan inte ut ytterbanorna. Stört omöjligt. Det bara är så!
Nåja, jag satte mig och gogglade ännu mer och hittade en post på något Cortina-forum. "-Släng hubben i ugnen på 150 grader i 20 minuter" skrev de inte, för det var ett engelskt forum så ni får tänka er det på engelska. Ugnen... då blir jag inte poppis... men vi har en gasgrill... och en ogräsbrännare!!! Så dags att elda på med ogräsbrännaren och sen knacka med det minsta dornet, och se på fan. Det lossnade!


Knacka iu nya ytterbabonor, kladda med fett ( ) och smacka ihop skiten.


Fungerande bil igen. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Senaste "köp-innan-du-tänker-för-det-blir-så-bra-då!!!" var inte lika lätt som jag trodde.

Dels räknade jag åt fel fel håll på offset, dels trodde jag att det skulle bli problem redan från första början men vad gör man inte när fälgarna jag vill ha finns till salu, iofs med fel bredd och ET. Men sånt löser sig.

Compomotive CXR, 8X13 ET20 med Avon ZZR fanns till salu begagnat, bara provmonterat. Så det köpte jag. Bak trodde jah det skulle passa rakt på och fram att jag behövde nya fästen till skärmarna

Bak blev det problem direkt, fälgen tar i främre fästet till undre bärarmen och fjädrar bromsoket. Till bromsoket finns det andra fjädrar att köpa för att få plats med 13" fälgar men det där med bärarmen nehövs lösas på annat vis.

Fram så trodde jag att däcken skulle ta i hållarna till skärmarna, men det gick fritt och det tog inte emot någonstans när jag snurrade på däcket. Succe!!!

Eftersom bak inte funkade så en liten provtur med bara framdäcken? Kolla bara...

(tänk er bilen med kolfiberframskärmar istället)

...på spånorna som kom ur ena framfälgen (mest avskavd färg).

Jag vred aldrig på däcket i garaget, vid rattutslag tog skruven till spindelleden i fälgen,


Så dags att fråga Westfield-entusiasterna, fram fanns det en uppenbar lösning.


Lite kortare skruvar men framförallt vända på de så de inte sticker så långt ner. Inga problem längre (nåja, inga seriösa iaf ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499





Men du... snyggt jobbat, men i all ära: Missade du chansen att köpa ett verktyg du inte har?
Gör om - gör rätt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Marcus Gustafsson skrev:
...på spånorna som kom ur ena framfälgen (mest avskavd färg).

Det var ju också ett sett att se om fälgen var rund...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag hjälper jag Gelleråsen att klippa gräset.



Just nu noll förtroende för bilen, känner inte alls igen hur den beter sig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Verkar funka dåligt som gräsklippare, du behöver en stor och bred splitter

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Har fortfarande inte så mycket förtroende, men tiden gick neråt lite iaf tack vare många fria varv och passagerare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Det är ju inte ofta det går fortare med en passagerare i en seven!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
oneyet skrev:
Det är ju inte ofta det går fortare med en passagerare i en seven!


Fast det kanske beror på passageraren? I detta fallet min sambo, jag vågar inte sätta snabbare tid utan henne.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Gelleråsen, dagen när jag inte hade förtroende för bilen (eller mig själv).

Dagen började tidigt, jättedumt med tanke på att jag inte kunde sova. Med tre timmars sömn styrdes ekipaget mot Gelleråsen, mellan Västerhaninge och Arboga blev jag omkörd två gånger men det berodde på att det inte var mer trafik ute så tidigt. Tog drygt tre timmar hemifrån med släp och i princip noll trafik.

Uppställning för första passet, men lite förseningar blev det att jag körde direkt till Ejes och var flaggvakt. Skönt att hoppa i bilen i receoverall och innanför den ha frukosten som jag åt när jag var flaggvakt.

Direkt började jag tappa förtroende för bilen, den drog ordentligt till höger så fort jag rörde på bromsen.
Jag nämnde det för min sambo som sa: "-Men var det inte på vänster bromsskiva det kom ut bromsvätska när vi luftade bromsarna igår? Gjorde du verkligen rent det ordentligt?". Hon har bättre koll än vad jag har. thumbs up
Lite värme skulle säkert bränna bort det, och det gjorde det. Efter första varvet på andra (mitt första) passet så tog de bra och de tog bra hela dagen.

Man kan inte bara äta frukost och hålla koll på bilar, mobilen åkte upp och tog några bilder på en svansviftande 911'a.




En Tesla med Ferraritider i sikte, jag hörde att det gick bra. thumbs up





En lätt, snabb, aluminiumbil jag velat se länge.




Så mitt första pass, ut och jobba upp temp i bromsarna och hoppa på att de slutar dra. Det funkade. thumbs up
Kom fyra varv när det gick succesivt snabbare innan det på femte sket sig. Ut ur Esset, upp mot knixen innan Ejes är ju plättlätt när jag kört där innan. Full fart bara... och sen bromsa i uppförsbacken innan Ejes.

Fast denna gången svängde inte bilen alls i knixen, den gick rakt fram istället. Ut på gräset i 107km/h och det bromsade inte alls utan låste bara hjulen. 100-metersskylten innan Ejes swishade förbi på någon decimeters avstånd och jag såg bara däckstraven komma närmare.
Bromsarna släpptes direkt när jag märkte att de inte funkade och sen var det bara att försöka styra och hoppas.
Jag kan även skriva om gräset där, det var inte så plant utan dämparna slog igenom precis hela tiden.
Missade iaf muren, kom ut och tog mig in i depån för att se vad som hänt.

Det fanns gräs precis överallt, undertill hängde det massor.


Men bortsett från nummerskylten verkade inget vara skadat. Jag kollade över alla skruvar och muttrar jag haft loss i hjulupphängningen fram för att se om något lossnat, det kan ju inte bara gå rakt fram av sig självt? men allt satt som det skulle.

Historik:
R-däcken var rejält slitna på insidan (och som nya på utsidan) pga att jag strullade till Toe. Däcken är nyss "vända" så att den bra sidan är inåt (dvs monterade "fel") och jag ställde ner Toe till mer rimligt. De är två år gamla och har drygt 400 mil med gatkörning och bankörning.
Sedan senaste bankörningen har även krängningshämmare tillkommit.

Men jag kände inte alls igen beteendet, innan har det aldrig varit "brist" på grepp någonstans utan den har snällt hållt i och varit neutral. Så förtroendet för bilen fick sig en rejäl törn...

Ser jag skillnaden med varvet innan så är det att jag har toppfarten 40 meter längre fram och och på just den punkten gick det 6km/h snabbare.

Jag testade alternativspåret, ni slipper.


Vi tittade på videon i min gamla GoPro, intressant resa.

Ett klick lösare dämpare fram, ställde på krängaren bak, fram var den redan som mjukast. Sen var det bara att ut och köra igen. Andra passet för mig var helt inställt på att känna på bilen och se hur den beter sig. Det understyrde IBLAND vid knixen och i depåkurvan, snabb rakt fram, bra bromsar...
Fick iaf känslan att det inte var något som gått sönder av åkturen.

Tredje passet med passagerare. Tiderna började på 1,38 och letade sig ner till 1,28 på varv 4, fortfarande utan förtroende. Varv fem blev det snabbare tempo, 1,20:42 som blev dagens snabbaste varv. Efter Esset och ner mot "knixen" gick det 10km/h saktare än vad det gjorde när jag åkte av, däremot gasade jag när jag väl visste vi skulle klara knixen. Konsekvent resten av dagen så gasade jag ut ur Eset, slog av tidigt och rullade genom knixen. Samma beteende hade jag i knixen innan Depåkurvan och i Depåkurvan, men inte i Trösen eller Esset konstigt nog.

Fjärde passet, jag försökte jobba upp temp i framdäcken och se om det hjälper. För när jag kollade på det efter passet innan var bakdäcken varma, greppiga och fina, men framdäcken var småvarma längst in och kalla längst ut.
Känslan blev mycket bättre, det kändes som att den höll i bättre och det började bli kul men fortfarande med hjärnspöken som gjorde att jag inte vågade satsa fullt ut. Ett gäng tider på 1,21-1,20 med som lägst 1,20:44

Inför femte passet funderade jag på att sätta på de nya Avon-däcken som fick följa med, en tid lägre än 1,20 ville jag ha. Men jag struntade i det. Fortsatt bättre känsla och att jag inte vågade satsa. Tider på 1,21 och som lägst 1,20:79.

Dagens toppnotering på rakan blev 187km/h, men jag bromsade tidigt pga hjärnspökena. Oftast långt innan 150m-skylten (och gasade ibland för att komma fram till kurvan ).
I princip användes bara 3'ans och 4'ans växel. Ibland provade jag tvåans växel i Trösen och i Ejes, men tyckte inte jag vann något när jag var tvungen att växla. Hyfsat drag i motorn förklarar det, även om det är först efter 4000rpm som den verkligen kommer till liv.
Rakan, där räcker inte 4'an "till" men jag slår i varvstoppet tillräckligt nära bromspunkten (som ju var för tidig ) för att det inte kändes lönt att växla upp. Utan jag slog av sista metrarna och höll mig strax under varvstoppet.
500rpm mer till varvstoppet hade hjälpt mycket.

1,19:36 säger Racechrono att snabbaste tiden kunnat bli, jag tror att det går snabbare bara greppet i framvagnen finns där och hjärnspöken är borta. Men just denna dagen gick det inte snabbare än vad det gjorde.

Varför åkte jag av?
Antagligen en kombination på flera saker.
* gamla däck
* inte väntat på att de kom upp i temp (tar mer än 4,5 varv)
* med krängningshämmarna kom lite tips&tricks, ett var att att det kan krävas mindre camber för att får bra däck.

Så tills nästa gång ska jag ställa ner camber lite och se om det hjälper.
Så här såg däcken ut efter pass 4:



Sen var det bara att packa ihop, köra hem i regnet, ösa ur bilen...



Nu är den skitig, på riktigt. Att köra hem i regnet satte sina spår precis överallt. En veckas spa hos Figgz förtjänar den tycker jag.





Film på avåkningen? Ja den finns på minneskortet, som sitter i kameran. Kameran ligger någonstans på Gelleråsen, med tanke på dagen och hjärnspökena den satte orkade jag inte vänta på att körningen skulle ta slut och sedan börja leta utan ville bara hem. En gammal GoPro 4, så inget värde i kameran utan bara filmerna.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21, 22, 23   >>
106 besök senaste veckan (31392 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande