Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (9968 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Detta är ett projekt som pågått (av och till) under en synnerligen lång tid!

I nuläget är det ett rörchassiprojekt med LS-motor, Borg Warner T56 växellåda, glasfiberkaross, sandwichpaneler, hjulupphängningar baserade på Corvette C7 och BMW E39. Bilen är taksänkt.

Efter att mitt tidigare projekt spårat ur lite (en taksänkt Amazon med rörchassi och dubbelturbo Cheva SB), ville jag ha något sportigt att åka med under sommaren 1989. Det var alltså bara tänkt som ett tillfälligt substitut under tiden jag byggde vidare på Amazonen. Med den lilla kassa jag hade gjorde jag en lista på bilar som kunde vara tänkbara. Det slutade med att jag köpte en Datsun 240Z -73:a fyra dagar innan julafton 1988.

Jag putsade upp den lite och hade den som bruksbil under sommaren 1989. Jag var bl a på en tvåveckors Europasemester till Paris med den. Ett varv på Nürburgring klarades också av. På bilderna syns Amazonprojektet och hur Z-an såg ut när jag köpte den samt under sommaren -89.

Jag kommer lägga upp valda delar av hela projektdokumentationen här och det kommer ta ett tag innan vi är framme vid dagens datum.

Jag dokumenterar väldigt noga på FB och IG:

https://www.facebook.com/MechanixMenace/

https://www.instagram.com/mechanix_menace/




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Efter ett tag insåg jag att Amazonprojektet skulle ta ett tag, så jag kom på den briljanta idén att lägga i min Cheva 350 i Z-an istället, för att ha något ännu roligare att köra med kommande sommar. Eftersom jag är en tidsoptimist (vilket bevisats många gånger under åren) och att jag flyttade runt lite och bodde i Tyskland ett år kom bilen inte ut på gatan förrän -96. Jag lyckades besiktiga den med motor utbytt och körde bilen så under -96 och -98 (-97 bytte jag till en diffad BMW M5 E34 diffklump plus att jag preppade motorn ytterligare.) Fortfarande var tanken att fortsätta med Amazonen...

Jag körde bilen på Nissan Z-klubbens banträff på Gelleråsen -96. Många skrattade och trodde att bilen skulle gå rakt fram, men med aluminiumtoppar och -insug så är V8-an inte så mycket tyngre än original hyvelbänk. Dessutom hade jag fräst bort 5kg från blocket med inspriration från Smokey Yunicks bok "Power Secrets". Honom stötte jag förresten på i början på 2000-talet när jag jobbade en del med NASCAR Winston Cup-bilar. Jag jobbar som konstruktör och ridework engineer på Öhlins Racing och har gjort det sen -96.








Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Efter ett tag kom jag fram till att jag lika gärna kunde driva Z-projektet vidare och sälja Amazonen, vilket jag gjorde. Jag besiktigade bilen på hösten -98 vilket innebar att jag skulle kunna köra nästa sommar utan att besiktiga den, vilket var skönt om det skulle bli problem med den taksänkning jag bestämt mig för att göra. Jag hade skissat på det redan tidigare. För att få en snygg taklinje gjorde jag massor med enkla sidvyer i CADen plus att jag klippte och klistrade lite i papperskopior av foton på bilen. Detta var lååååångt innan Photoshop!

Jag skrev tidigare att Amazonprojektet spårat ur, vilket man nog får säga att detta projekt också gjort! Ännu mer faktiskt!!!! I början var det tänkt att sänka taket, bygga bur och byta bromsar och dämpare (Öhlins så klart!) plus lite annat smått och gott. Som den står nu kommer i princip bara en del av taket och lite av nederdelen av A-stolparna och tröskellådorna att finnas kvar av originalbilen. Resten byggs från scratch.



Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
För att få den snygga taklinjen skulle vindutan vara betydligt flackare och taket lutas neråt framåt, istället för att förlängas. För att få den vindrutevinkel jag ville ha, kapade jag faktiskt taket på längden. När jag riggat upp allt så att det såg bra ut, vilket var lite svårt att se i ett trångt villagarage, men jag kunde ju mäta på mina skisser, gjorde jag en mall i bockade kopparrör, som visade vilken krökning och form rutan skulle ha. Förhoppningen var att hitta en ruta som inte behövde kapas på alla fyra kanter. Efter att ha åkt runt till fem bilskrotar hittade jag en ruta från en Peugeot 309, som såg lovande ut. Jag köpte en och tog med mig hem för att testa.

Jag hade en otrolig tur! Om jag sköt ner vindrutan under plåten bakom huven "cowl panel" behövde jag faktisk inte skära i den alls. Vindrutan och alla andra rutor ska monteras kant i kant med karossplåten (flush). Jag har handknackat en massa plåt för att få snygga linjer. Dessutom är störtburen i krommoly integrerad med tak och stolpar. Se IG eller FB för detaljerad info.




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
I maj 2002 hade jag svetsat ihop tak och bur tillräckligt mycket för att tordas bogsera upp bilen på gatan för att få se den på lite avstånd för första gången. Jag riggade upp några fälgar och en pappspoiler, plus lite spånskivor under bilen för att simulera en lägre åkhöjd. Detta var otroligt viktigt för inspirationen! Senare användes den bilden som bas för ytterligare skissande.


Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Sista bilden är verkligen
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Sista bilden är verkligen


Tack så mycket Mats! Då tror jag du kommer att gilla det som komma skall! Om du inte redan kollat in IG eller FB, där jag har fullt detaljerad info!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Då bilen bara kommer bli 112 cm hög så är det inte så mycket frigång mellan tak och huvud. En diagonalstötta får inte plats. Istället gjorde jag en längsgående stötta och svetsade taket i buren via 33 plattjärnsbitar. Detta kommer att bli starkt och styvt så det räcker. Både av plats- utseende- och styvhetsskäl har jag valt att ta bort alla originalstolpar och balkar i taket och bygga buren så långt ut som möjligt. Det är till och med så att B-stolpen (huvudbågen) går ner mellan bilens inner- och ytterplåt. Jag var till och med tvungen att göra ett urtag i dörren för att A-stolpen skulle få plats.






Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Då jag vill ha en så slät och slimmad look som möjligt, bestämde jag mig för att skippa nedvevningsbara sidorutor. Istället kommer de att göras av dubbelkrökt hårdskiktsbelagd makrolon. Om någon känner till en bra firma i Sverige eller Europa som kröker och belägger tar jag gärna emot tips!

Jag gjorde spånskivemallar som slipades och spacklades för att få en snygg övergång mot taket. Samtidigt handknackades A-stolpar och takkant för att få allt att lira snyggt. Jag är ganska noggrann och petig, vilket är ett av skälen till att projektet har gått ganska sakta fram. Det finns en drös andra skäl också...







Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Eftersom jag var tvungen att skjuta ner vindrutan i nederkant för att slippa skära till den, kom jag på att jag kunde integrera plåten framför vindrutan med huven och på så sätt få dolda vindrutetorkare. Huven öppnas framåt, så med ett system av länkar, relän, brytare och en elhissmotor öppnas huven automatiskt när man slår på torkarna och stänger den när man slår av dem. Det är bara en 10 mm bred springa mellan huv och ruta! Igen rent och slimmat! Huven gjorde jag i glasfiber. Bilder på huvmekanismen kommer senare.







Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



häftigt bygge..
https://kasiglas.de/en/
tillverkar polykarbonat rutor.. vi monterar dylika på polisbilar, dom är krökta och belagda.. priset... tja bra skit kostar.

_________________
Michael Thulesius
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Michael Th skrev:
häftigt bygge..
https://kasiglas.de/en/
tillverkar polykarbonat rutor.. vi monterar dylika på polisbilar, dom är krökta och belagda.. priset... tja bra skit kostar.


Tack Michael! Och tack för tipset, jag ska kolla upp det noggrannare.
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Den 10:e oktober 2005 bogserar jag ut bilen på gatan igen för att kolla utseendet. Dessa bilder är igen väldigt viktiga i framtiden som inspiration när det känts trögt och mörkt. Jag är själv väldigt nöjd med utseendet.





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Här ser man lite av mekaniken som öppnar huven när man slår på torkarna och hur det ser ut med huven stängd respektive öppen när torkarna går.







Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Istället för nedvevningsbara sidorutor gjorde jag rutramar som rutarna ska limmas till. De är löstagbara från dörren om man vill köra kromad armbåge! Bakre sidorutorna ska limmas mot sargar jag tillverkade. Rutorna ska som sagt vara dubbelkrökta och ligga i nivå med karossplåten.






Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag tillverkade en temporär instrumentpanel i masonit och trä. Den kläddes med vinyl och mocka. Den långsiktiga planen är att göra en panel som påminner om originalet.


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Här är en bild från 05-11-07 där jag ställt bilen i den tänkta åkhöjden. Hyfsat låg, va?

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Ursprungligen var tanken att bygge en klassisk Cheva smallblock helt i aluminium, men när Cheva släppte sin LS7:a som cratemotor insåg jag att det var en bättre lösning. Den 29:e september 2006 dyker en sån upp hemma hos mig! Jag skulle tro att jag kanske var den första i Sverige att köpa en sån. GM hade inte ens släppt något kit med styrenhet och annan kringutrustning då. Det fick jag skaffa från andra firmor. Denna motor ska naturligtvis bara använda på bana. För gatkörnng ska en tamare LS-motor användas.


Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Vid den här tiden var planen att besiktiga bilen som ombyggt fordon och behålla golv osv, men förstärka karossen. Fördelen hade varit skattefrihet och numera även besiktningsfrihet. För att kunna sänka bilen och öka spårvidden svetsade jag om utsidan av de bakre hjulhusen. Jag har haft bilen sittande i en rotisseriställning så att jag kunnat rotera runt den för bästa åtkomlighet vid svetsning osv. Redan tidigt var jag sugen på att bredda hela karossen från bilens midjelinje. Men eftersom det är ett ganska stort jobb var det mest troligt att det skulle bli breda skärmbreddare istället. Men det här är något som jag hoppat fram- och tillbaka med under hela projektets gång!





Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Här är lite bilder på motorinstallation och avgassystem. För att spara tid behöll jag original grenrör, men tanken var att tillverka headers längre fram.






Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 156


Trådstartare
Egentligen hade jag velat ha torrsumpstanken längs bak av viktfördelningsskäl, men det är tveksamt om original oljepump klarar av det vid acceleration. Den fick istället hamna i höger innerskärm bakom framhjulet.


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
31 besök senaste veckan (9968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande