Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
84 besök idag (22429 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Lyckats ducka det mesta av släkten i påskhelgen och fått gjort en del i garaget istället. 😀 Jävlar vad allt tar tid.. 😬 Har kommit ganska långt med motorn men har lyckats köpa fel insugspackning och utan insug på ser allt ganska halvfärdigt ut.





Hittade även en plåt som jag inte vet var den hör hemma. 🤪 Tips mottages tacksamt. 😊



_________________
Rikard Ahlin
Citera
Gurra--
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 43



Snyggt jobbat!!

Riktigt bra tempo den korta period du ägt bilen. När man läste annonsen lät det som att bilen var i princip redo att skruvas ihop o köra.

Kan den plåten möjligtvis sitta över "värmeväxlaren"? Mellan växlaren och grenrör! Vill minnas jag hade ett antal kåpor på min 968a när jag packade om den.

_________________
Gustaf Larsson

Porsche 996 mk2 c2 "cup"
Porsche 944 Race
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Tack! 😊

Ja, det har varit lite att pilla med, har nog blivit lite extra jobb också pga att jag vill ha kontroll på alla vitala delar.

Detta är inte värmeplåten som skyddar värmeväxlaren, men det verkar som att den jag har över skall sitta nere på blocket på insugssidan om google inte skämtar med mig aprillo. Oklart vad den har för funktion dock. 🙄

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4106



Verkar vara ett värmeskydd, art nr: 94410103304


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Där är den ju! Vell, är väl bara att snygga till och montera då. 👍🏼

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Slipa, gruda, måla. Slipa, grunda, måla. Börjar lära mig nu.. 😊Skönt att våren kommit i alla fall så man kan jobba ute! 😀



Nyrenoverad styrväxel som strax skall på plats.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Det är nära nu, motorn är more or less ihop och framvagnen är ihopskruvad. Saknar nån smågrejor och finjustering av kammarna återstår men förhoppningsvis är det uppstart snart. 😀



Lite orolig att jag har dessa över, M6 med en tjock alubricka som sitter fast. De har säkert en specifik funktion där jag alltså lyckats återmontera med fel skruv. 😬 Har en känsla av att de här hemma någonstans i kamdrivning eller fördelare men blir inte klok på var?


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Lite framsteg till idag, kammarna injusterade vilket gick smidigare än jag trott.

Mekaniskt återstår nog bara att få ordning på alla vacuumslangar.

Hittar ett antal anslutningar:
Spjällhuset
På insugets framsida
Bränsletrycksregulatorn
Pulsutjämnaren till fuelrailen
Tankventilation (tror jag det är, en ventil uppe vid bromsservot)

Skall de bara knytas ihop med slangar och t-kopplingar eller är det nåt annat att tänka på här? 🤔 Helt missat att dokumentera hur det satt. 🫣

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4106




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Hej, kan rekommendera att byta både dessa slangarna om de inte är nybytta då det blir dåligt om de går söder och det sprayar ut bränsle på grenröret.

Kostar ca 1500kr/st men är billigt satt i perspektiv till en motorbrand:

Partno: 94435602912 & 94435602717


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Wärhner skrev:
Hej, kan rekommendera att byta både dessa slangarna om de inte är nybytta då det blir dåligt om de går söder och det sprayar ut bränsle på grenröret.


Bra idé! thumbs up

Gjorde en tabbe här, har dragit nya slangar hela vägen bak och borde gjort dem långa nog att gå hela vägen fram till fuelrailen.. AN är ju lätt att skarva, skall bara hitta en koppling som passar mot fuelrailens gänga. Verkar inte vara nån standard rörkopplingsgänga.

Motorn går i övrigt runt och bygger oljetryck men vill inte starta. Here we go again..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41572

Forumägare
Forumägare

Rikard Ahlin skrev:
Motorn går i övrigt runt och bygger oljetryck men vill inte starta. Here we go again..


Men motorrummet är vackert som en vårdag


... och den kommer starta


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865



Rikard Ahlin skrev:
Wärhner skrev:
Hej, kan rekommendera att byta både dessa slangarna om de inte är nybytta då det blir dåligt om de går söder och det sprayar ut bränsle på grenröret.


Bra idé! thumbs up

Gjorde en tabbe här, har dragit nya slangar hela vägen bak och borde gjort dem långa nog att gå hela vägen fram till fuelrailen.. AN är ju lätt att skarva, skall bara hitta en koppling som passar mot fuelrailens gänga. Verkar inte vara nån standard rörkopplingsgänga.

Motorn går i övrigt runt och bygger oljetryck men vill inte starta. Here we go again..


AN är samma sak som JIC på tex hydroscand.
Är säkert någon M-gäng på fuelrailen med O-ringstätning? Ta med en bild och lite dimensioner så hittar de säkert rätt hänga.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Motorn går i övrigt runt och bygger oljetryck men vill inte starta. Here we go again..


Men motorrummet är vackert som en vårdag

... och den kommer starta

thumbs up


Tack Magnus! 😊 Och, DEN GÅR! Lite färsk soppa var allt som behövdes.

Efter varmkörning så har den dessutom slutat ryka så genomgången av motorn verkar ha gjort susen. Nu återstår lite interiört fix innan regbes.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
AN är samma sak som JIC på tex hydroscand.
Är säkert någon M-gäng på fuelrailen med O-ringstätning? Ta med en bild och lite dimensioner så hittar de säkert rätt hänga.

Hmm, man skulle haft en extra fuelrail att gå dit med för att kolla. Finns nån i USA som säljer adaptrar och påstår att de är custom då det inte finns standard som passar. Ett problem för en annan dag, nu skall jag bara njuta av att den går. 😀

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044



Jag tror nog inte Porsche skulle hitta på en egen gänga bara för skojs skull. Sen kan det ju vara så att det inte är en standardgänga i USA, men där mäter dom ju fortfarande med tummar och bråktal.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Säkert sant det där med kopplingarna, får kolla närmare på det. 😊

Premiärtur igen idag om man får kalla det så. Snabb hjulinställning i garaget och sen en kort kvällstur med tankning.



Det ÄR nåt annat att köra rensad gammelbil med racechassie. 😅 Har glömt hur mycket det bankar och slår och kräver lite tillvänjning. Körmässigt känns den bra men ABSen går inte, kanske har jag inte kopplat in strömmen till den, minns inte. 😜 Kopplingspedalen går i retur väldigt långt upp men det borde vara en justeringsfråga på nåt vis och handbromsen kan nog spännas upp lite. I övrigt verkar det mesta funka. 😀

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4106



Provkörning, det ordet kan man knappast får för mycket av, snyggt jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2610


Trådstartare
Spenderat de sista dagarna med smått pill, skönt nu när våren kommit och man kan stå ute och skruva. Regbesiktning är nu bokad till måndag för att sätta lite press på mig själv men det skall nog gå, bara småsaker kvar.

Min initala, väldigt optimistiska, tidplan sprack men å andra sidan står jag nu 9 månader efter köpet med en ganska grundligt genomgången bil med massor av nya delar som förhoppningsvis skall hålla ihop bra och ge massor av strulfri körtid framöver.

Det finns fortsatt en del att göra på bur och kaross men inget som stoppar mig från att komma ut och köra.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41572

Forumägare
Forumägare

Bra tajmat juh thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oscar Ingemansson
Klippan
Här sen Jan 2021
Inlägg: 56



Rikard Ahlin skrev:
Spenderat de sista dagarna med smått pill, skönt nu när våren kommit och man kan stå ute och skruva. Regbesiktning är nu bokad till måndag för att sätta lite press på mig själv men det skall nog gå, bara småsaker kvar.

Min initala, väldigt optimistiska, tidplan sprack men å andra sidan står jag nu 9 månader efter köpet med en ganska grundligt genomgången bil med massor av nya delar som förhoppningsvis skall hålla ihop bra och ge massor av strulfri körtid framöver.

Det finns fortsatt en del att göra på bur och kaross men inget som stoppar mig från att komma ut och köra.


Underbart! Hoppas på att få se den i fint väder 10/5.

_________________
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
84 besök idag (22429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande