Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är det skillnad på hålsåg och hålsåg ("notcha" ihop rör) | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (52379 totalt) |
Håller på att bygga rör-ram till mitt bygge.
Använder bla runda 40x2mm rör men blir inte kompis med själva "notchningen" när jag ska skarva ihop rören. Kör med Julas hålsåg i pelarborr men det hugger väldigt och tänderna blir sneda med dålig precision som följd. Har testat olika hastigheter. Funderar på att skaffa sliphylsor och slipa ut "urgröpningen", är det en lösning? Finns det andra hålsågar som är bättre lämpade? Hur gör allla andra? mvh Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
||||
Köp den dyraste hålsågen du hittar med rätt diameter. Typ industrikvalitet från nåt stället som säljer till företag. Julas saker brukar inte hålla för sånt.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag köpte de dyraste de hade hos järnhandlaren.
De är knappt de håller de heller , fick iofs en ny på garanti. De är väldigt viktigt att hålla rätt fart när man borrar/notchar. Annars ryker tänderna ganska fort på hålsågen. ÄR det någon som vet om de finns hålsågar med fintandat som det är på bågfilsblad/sågar? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Bachos håller ganska bra.
Verktygsbodens håller inte bra alls, dom klarar två hål sen är dom slut. |
||||
Hålsågar av bra kvalité typ Lennox, Bacho etc håller länge om man använder skärolja, har en notcher som är stabil och en borrmaskin som går att köra sakta med (ca 200rpm).
Jag använder JD2's Notch Master och en Hitachi karmsruvdragare, då håller hålsågarna 40-50 notchningar utan problem. Då kör jag mest 48x3 rör i st52. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Stabiliteten är A & o om man ska notcha med hålsågar. Jag svarvar tappar med 25mm diameter som jag skär in rätt gänga i och skruvar hålsågen i. Sen åker det in i fräschucken. Väldigt stabilt och bra. Sågarna håller väldigt länge.
Snitten blir väldigt snygga och passningen blir perfekt, god förutsättning för att lägga en snygg svets. Att använda standardhållaren för sågarna i pelarborr funkar väldigt dåligt. Det vibrerar, tänderna hugger och det blir fult. En lösning liknande den som JBT kör borde kunna bli stabil nog åxå om man inte har tillgång till fräs. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jag har sett notchmaskiner baserade på en bandslip. Det såg effektivt ut fast kräver ju rullar i rätt storlek i bandslipen. Har även sett något som påminner om en roterande fil modell grov i en fräs.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
Märkte av misstag när jag fixade rören till min bur att om du kör åt fel håll så skär de kanske 60-70% mot rätt håll men de slits knappt , jag körde 10g åt fel håll innan jag fick byta rätt håll bara 2 gånger, så är du inte stressad så håller de längre...
Gäller biltemas sågar... _________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||||
mac? Jag macar inte (punkt). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Vad hittar man dessa.. såg ut som en mkt trevlig lösning! hitta en på ebay för US $249.00 är det vettigt? Det finns ingen svens återförsäljare? _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
Skärolja som sagt, stabil chuck och rätt skarhastighet så går det fint!
Jag brukar notcha i fräsen. |
||||
Jag har definitivt vitt bälte i sånt här hantverk och hålsåg har jag övergivit till förmån för slipmaskin tills jag ev skaffar riktiga grejer.
Men jag tänkte dela med mig av en metod som iaf funkade hyfsat för mig på fri hand och med ganska dåliga grejer, Clabbe tror jag var leverantör av hålsågarna. Genom att skära på bara en del av varvet på hålsågen så får man snedbelastning som ställer till det, sågen nyper och härjar. I värsta fall går den sönder. Jag gjorde så att jag sparde spillmån så att man åtminstone till större delen fick jämn belastning runt om. Borrade styrhål i rätt vinkel med vanlig borr och bytte ut borren i hålsågen mot axelstål som gick helt igenom röret från början. Förstiktig matning, skärolja och kylpauser. Har dåligt med bilder, men ett av slutresultaten kanke ger en hint: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
It's the shit. Gäller att hålla koll på rotationsvinkeln bara. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Instämmer i att Bachos hålsågar håller bra, låg hastighet och smörja så den inte överhettar.
Jag körde som Pär ovan så man kan använda centrumborret som styrning. Det var dock inte burrör jag notchade. Som borrmaskin använde jag en sådan där billig borrhammare från tex Jula: http://www.jula.se/borrhammare-fbh-1 De har hög effekt och lågt varvtal, å så kör man förstås utan slag _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Sparade trådar/FAQ Är det skillnad på hålsåg och hålsåg ("notcha" ihop rör) | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (52379 totalt) |