Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata Mx5 -94 banbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7287 totalt)
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Efter månader av letande har jag äntligen hittat en bil.
Var nere förra helgen i tyskland utanför Hamburg o hämtade hem en
Mx5 -94 med stora motorn på 1,8 bilen hade även hadrtopp
Besiktigade henne i mån utan anmärkning thumbs up

Bilen skall byggas till att platsa i Roadsport C men även förskönnas så att den kan användas till vardags och som utställningsbil.

Kommer att köra samtliga mgcc klubbtävlingar samt hylllinge ms tävlingar.

När jag pluggade i Usa köpte jag 4 st kyb agx justerbara dämpare, justerbara fjädrar samt justerbara kräningshämare fram o bak.
Så förhoppningsvis är väghållningen löst

Kommer att köra med 14 tums R däck på bana och 17-18 tums på gatan.

Båge är beställd av Competition cars och förväntad leverans är i feb.

Håller på o diskutera fram en lösning med stolar o bälten samt ratt med en av mina samarbetspartner.


Bromsarna skall jag behålla original än så länge bara byta bromsvätskan

Vad har hänt så här långt?

Beställt vita sidoblinkers o vita sidomarkeringar av Njoy design.

Skall beställa larm nästa vecka samt c-lås motorer.

Lättning börjar till helgen, här skall jagas kilon


Skall börja kapa sönder en läpp som från början passar en Porsche 944, denna skall moddas så att den passar Miatan.

Nån form av dekor skall oxå på troligtvis vitt eller mörkgrått/borstad

Sponsorer:
Special Fälgar
Euromaster
Njoy Design
RF Bilrekond
AutOSmart
Brodit
Jonas_A4t

Tack till, ständiga vapendragaren Erik samt hovmekaniker Robin o Pappa för värdefulla tips o mek hjälp

Ris o ros tack ?!

Samt ideer o tips uppskattas


_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Skoj med ännu fler Miator i MGCC.
Det ska bli riktigt intressant att kolla hur mångsa som dyker upp på KM1 .

"justerbara fjädrar"? Hur ser de ut (eller är det GC justerbara fjädertallrikar du menar)?

Sen finns ju de präktiga standardråden:
Kör ett tag först så att du vet vad vill ändra.
Läs reglementet, om och om och om igen.
Aerodynamiken på Miatan är helkass (lite bättre med hardtop) och på Knutan är det bara på halva rakan som den spelar roll.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Grattis till bilen!

Har själv en grön -94 1.8 med båge och HT som ska köras i MGCC i år
Håller som bäst på att fixa stolar... Bälte har jag redan...

//Andreas

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Mini Mia
Göteborg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 28



Grattis till bilen!

Letar själv efter en Miata att börja köra lite klubbracing med. Har du tips på någon som du såg nere i Tyskland men inte köpte själv?

Tack för hjälpen och lycka till!

Mvh

Mia

_________________
Maria Rohman
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hej Mia,

På miataforumet - www.miata.se/forum - finns ett antal tips om billiga miator i Tyskland - kolla i tråden "Billiga start-objekt"

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



beställt c-lås motorer och ska börja jaga vikt....börja med att avbeställa dom?
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Skoj med ännu fler Miator i MGCC.
Det ska bli riktigt intressant att kolla hur mångsa som dyker upp på KM1 .

"justerbara fjädrar"? Hur ser de ut (eller är det GC justerbara fjädertallrikar du menar)?

Sen finns ju de präktiga standardråden:
Kör ett tag först så att du vet vad vill ändra.
Läs reglementet, om och om och om igen.
Aerodynamiken på Miatan är helkass (lite bättre med hardtop) och på Knutan är det bara på halva rakan som den spelar roll.



är inte helt säker kan fota dem imorgon o lägga upp.
jo vi får se hur bra spoilern/läppen blir, kanske tom vågar kapa i porsche vingen vi har liggandes

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
insomniac skrev:
Grattis till bilen!

Har själv en grön -94 1.8 med båge och HT som ska köras i MGCC i år
Håller som bäst på att fixa stolar... Bälte har jag redan...

//Andreas


Tack skall bli skoj att fajtas på banorna i vår

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Mini Mia skrev:
Grattis till bilen!

Letar själv efter en Miata att börja köra lite klubbracing med. Har du tips på någon som du såg nere i Tyskland men inte köpte själv?

Tack för hjälpen och lycka till!

Mvh

Mia


Tack

kollade på två o den ena var ett rent lik, men sök på mobile.de o atoscout24 de gjorde jag, lycka till

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
SciroccOMats skrev:
beställt c-lås motorer och ska börja jaga vikt....börja med att avbeställa dom?



jo jag vet, men jag tycker inte det är lönt att ha larm om man inte har c-lås styrning, o larm måste jag ha för mitt förs bolag, men jag får väl ta väck de kilona på mig istället

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, jag får hålla med om att det är minsann inte lätt att optimera för två så olika saker samtidigt, både caferäser med all tänkbar tung blingeling och samtidigt optimera för snabba varvtider. Rekommendationen att läsa reglementet skriver jag under på, bara pratet om vinge påverkar tillåten vikt med i runda slängar 90-100 kg.....

Det är kul att vi blir fler på KM! Sveriges största KM?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Pär Hylander skrev:
Det är kul att vi blir fler på KM! Sveriges största KM?
Jag brukar kalla det Sydsvenska mästerskapet i tidsträning

En frontläpp är ju ingen "vinge" (som skall ha luft mellan kaross och vinge), men detta är ju bara en an en hel drös sak som är bra att stenkoll på innan man börjar pilla med ditt och datt.

Vill man tex läsa reglementet på ett sätt så får man på en miata inte justera insuget på motorsidan av orginalfiltret ("filter och trattar är fritt"). Avgassystemet är fritt efter topplocket (men besiktnignsbart) osv.

Roadsportreglementet är ju alltid en trevlig källa till tolkningar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Hej

Jag sällar mig till gratulationskören. Tänk om man hade talang nog att ha sponsorer Jag köpte Stefan Winquists Miata som du var och tittade på.

Citat:
Båge är beställd av Competition cars och förväntad leverans är i feb.

Jag hängde med min farsa till Bengt Wittander häromdagen, han sade att han hade lite störtbågar på gång till Miata-folk.

På lördag är det årsmöte i MGCC, då kommer antagligen årets KM-datum att presenteras. Blir det extra tävlingar på Sturup eller Ljungbyhed i år som ersättning för Minnesberg?

Vi ses i KM,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Ja, jag får hålla med om att det är minsann inte lätt att optimera för två så olika saker samtidigt, både caferäser med all tänkbar tung blingeling och samtidigt optimera för snabba varvtider. Rekommendationen att läsa reglementet skriver jag under på, bara pratet om vinge påverkar tillåten vikt med i runda slängar 90-100 kg.....

Det är kul att vi blir fler på KM! Sveriges största KM?


Jo jag vet men mkt av det jag bygger kommer jag lätt kunna montera ur vid race,
jo men var hittar jag senaste reglementet?

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Plus2 skrev:
Hej

Jag sällar mig till gratulationskören. Tänk om man hade talang nog att ha sponsorer Jag köpte Stefan Winquists Miata som du var och tittade på.

Citat:
Båge är beställd av Competition cars och förväntad leverans är i feb.

Jag hängde med min farsa till Bengt Wittander häromdagen, han sade att han hade lite störtbågar på gång till Miata-folk.

På lördag är det årsmöte i MGCC, då kommer antagligen årets KM-datum att presenteras. Blir det extra tävlingar på Sturup eller Ljungbyhed i år som ersättning för Minnesberg?

Vi ses i KM,
P-o



Aha världen är allt bra liten, ville oxå ha en gat cabbe så därför köpte jag itne winquist miata + att jag hade all väghållning liggandes redan,

Ahhh perfekt då kommer nog bågen snart.

OKi skall du gå på årsmötet?

skall bli spännande o se så att allt inte krockar ioch med att man har en massa sponsor uppdrag att utföra

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Paninder skrev:
jo men var hittar jag senaste reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Paninder skrev:
jo men var hittar jag senaste reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf


Tack

nu är kvällsläsningen räddad

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Paninder skrev:
jo men var hittar jag senaste reglementet?
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf


Tack

nu är kvällsläsningen räddad

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
så nu har jag packat upp lite leksaker till bilen



komradio o lapptimer bra att ha



justerbara kyb agx dämpare



justebara fjädrar




så"här tror jag att de skall sitta ihop







den här skall jag försöka bygga den här läppen så att den passar på miatan normallt är den till en porsche 944, ursäkta att bilen är skitig jag skäms

detta är vad som hänt hittils

i veckan skall jag försöka montera fjädrarna o dämparna samt påbörja plastningen av frontläppen
o beställa stolar o bälten o rat

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Paninder skrev:


så"här tror jag att de skall sitta ihop
Nope, det där är ju så kallade "EBay-Coilovers" som monteras löst stående på fjädertallriken. Dvs det är bara att du vänder på fjäder+justering som du satt dem nu.

Lite bilder från montering (tom med AGXdämpare ):
http://www.fotoveloce.com/_pvt/mx5.coilovers/
Överfull tråd om liknade:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=141277

Edit: det kan ju iofs vara en variant liknande GroundControl (det finns nån som gör dem i svart). I så fall skall orginaltallriken på dämparna moteras bort. Men om det vore det så hade du haft en bra manual till dem
Men de ser ut såhär:

och säljs bara genom MazdaSpeed Motorsport i USA

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Paninder
Helsingborg/Madison Usa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Ahhh tack Niklas

Mkt bra sida, '
känner mig lite dum bara som inte fatta hur man skulle montera det själv

Har du vägarna förbi helsingborg får du komma inom o säga hej i garaget

_________________
Mvh
Martin Paninder
Team Paninder Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata Mx5 -94 banbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande