Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech STORA eller SMÅ fälgar??? | 2 besök senaste veckan (2921 totalt) |
Fälgstorlekens minsta dimension bestäms ju i regel av att bromsoken annars tar i.
Vilka anledningar finns det att gå upp till större fälgar än det minsta man får på? Läste att seven bilarna åker fortast på bana med 13 tummare, och skulle F1 åka på större hjul om dom inte fick följa med med större bromsar? Nå, vad säger expertisen? |
||||
I slutet på den här tråden finns några inlägg i ämnet (ganska intressant tråd i övrigt också :-)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Exakt.
Bling. (Eller möjligtvis en B-lösning för att ändra utväxlingsförhållandet.) _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Vad gäller F1 tror jag helt säkert att de skulle gå upp i fälgdimension även om de var tvungen att bibehålla bromsarna. De har nu en i reglerna bestämd fälgdiameter och verkar kompensera det med väldigt hög däckprofil, vad jag förstår så vill de ha en skapligt stor ytterdiameter på däcket. Detta trots att det antagligen ställer till med problem att ha så höga däckssidor.
En fördel med större däck är ju att det finns mer att slita av, däcken håller längre, nog så viktigt om man kan minska antalet byten under ett rejs. Sedan får ju kontaktytan ett annat utseende och jag antar att kurvan för "slip-angle" vs friktion får ett annat utseende. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Racetech STORA eller SMÅ fälgar??? | 2 besök senaste veckan (2921 totalt) |