Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
STORA eller SMÅ fälgar???
2 besök senaste veckan (2921 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615


Trådstartare
Fälgstorlekens minsta dimension bestäms ju i regel av att bromsoken annars tar i.
Vilka anledningar finns det att gå upp till större fälgar än det minsta man får på?
Läste att seven bilarna åker fortast på bana med 13 tummare, och skulle F1 åka på större hjul
om dom inte fick följa med med större bromsar? Nå, vad säger expertisen?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



I slutet på den här tråden finns några inlägg i ämnet (ganska intressant tråd i övrigt också :-)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12357&start=21

mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Citat:
Fälgstorlekens minsta dimension bestäms ju i regel av att bromsoken annars tar i.


Exakt.

Citat:
Vilka anledningar finns det att gå upp till större fälgar än det minsta man får på?


Bling. (Eller möjligtvis en B-lösning för att ändra utväxlingsförhållandet.)

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Vad gäller F1 tror jag helt säkert att de skulle gå upp i fälgdimension även om de var tvungen att bibehålla bromsarna. De har nu en i reglerna bestämd fälgdiameter och verkar kompensera det med väldigt hög däckprofil, vad jag förstår så vill de ha en skapligt stor ytterdiameter på däcket. Detta trots att det antagligen ställer till med problem att ha så höga däckssidor.
En fördel med större däck är ju att det finns mer att slita av, däcken håller längre, nog så viktigt om man kan minska antalet byten under ett rejs.
Sedan får ju kontaktytan ett annat utseende och jag antar att kurvan för "slip-angle" vs friktion får ett annat utseende.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
STORA eller SMÅ fälgar???
2 besök senaste veckan (2921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande