Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
20 besök idag (87051 totalt)
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu ser det ut som om det skulle kunna bli nya fälgar till kommande säsong.

Efter en hel del letande så har jag till slut lyckats snubbla över några riktiga gamla godbitar


Här kommer en liten teaser:



Vilket också betyder att jag kommer ifrån konverteringen till 4/100- bultmönster.

Fälgarna är just nu på renovering och lackering, så bilder kommer framöver.

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Centrum *gulp* bult!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828



Asfränt! Väntar på bilderna med spänning.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5679




_________________
Patrik Skoog
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
3 av fälgarna är nu klara och hemma igen. Men den fjärde var det en del jobb med att få ordning på. Ett antal sprickor, dessutom har man använt punkteringsspray i den , vilket har orsakat en del frätskador och porer i magnesiumen.

Ett problem som inte är helt löst ännu är att offseten på fälgarna är lite för liten. Bak klarar det sig med några millimeters avsvarvat fälgcentrum, men fram räcker det inte. Det är framför allt sidokjolen som får ta stryk

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Efter en hel del arbete så sitter nu iaf 3 av de nya fälgarna på plats, den 4:e sliter vi fortfarande med att få ordning på.
Jag tar tacksamt emot tips om någon duktig magnesiumsvetsare.


Helt rensade från gammal färg, riktade och sedan pulverlackade.


Resultatet blir faktiskt riktigt bra.


C-hubbarna var dock inte bara "bolt-on" som det från början förklarats. Egentligen ska bromsskivorna monteras utanför hubbarna, men det funkar inte med originalbromsar.


Jag fick bla svarva av centrumstyrningen på originalnaven.


Problemet med att framhjulen tar i skärm och kjol i bakkant är löst.
Dels genom byte av de excentriska gummibussningarna i bärarmsinfästningarna till Millway delrinbussningar, som ökar castern med några grader.


Dels lite modifiering av Millway-distansblocken mellan fjäderben och spindel (med ytterligare en hålbild) så att de bara ökar castern lite men inte spårvidden.





Jag har också fått bromsskivorna termobehandlade (tack Fredrik) för att bla komma ifrån alla materialspänningar och därmed förhoppningsvis öka livslängden.




Nu ska bara allt det sista också ihop innan Mantorp

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Hej!

Cool bil och häftiga nya fälgar.

Jag vill varna om en enda sak med centrum-bult. När hjulen har målats, då får anläggningen för centrum-bulten INTE målas.

Färgen slits bort när du börjar köra. Och när materialet försvinner - så sitter hjulbulten inte åt tillräckligt. Och hjulet lösnar

Så om hela hjulet är målad, *MÅSTA* du slipa bort färgen i mitten innan du kör på banan med dem. Annars riskerar du att förlora hjulen.

Tack Google Translate ... Jag har använt det - eftersom det säkert är lättare att förstå google'sk än danska :-)
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



gryyyyyyyyyyyyyyyyyy.........
öö, Grymt skulle det stå!

_________________
Jens Almerstedt
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Ser inte alls tråkigt ut, hoppas du får ordning på den sista fälgen. Hur som helst så får du fem thumbs up av fem ,snyggt.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Ser sjukt snyggt ut Jonas!

Jag kör också med sådan bussningar och casterblocken men tycker mina fälgar hamnar onödigt långt bak i hjulhusen ändå. Titta på de sista bilderna på sidan 9 i min tråd...

//ALexander

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
clausm skrev:
Hej!

Cool bil och häftiga nya fälgar.

Jag vill varna om en enda sak med centrum-bult. När hjulen har målats, då får anläggningen för centrum-bulten INTE målas.

Färgen slits bort när du börjar köra. Och när materialet försvinner - så sitter hjulbulten inte åt tillräckligt. Och hjulet lösnar

Så om hela hjulet är målad, *MÅSTA* du slipa bort färgen i mitten innan du kör på banan med dem. Annars riskerar du att förlora hjulen.

Tack Google Translate ... Jag har använt det - eftersom det säkert är lättare att förstå google'sk än danska :-)


Hej Claus,

Tack för tipset. På fälgens insida är lacken avsvarvad men däremot INTE på utsidan där centrummuttern ligger an. Jag får försöka fixa detta innan bankörningen.

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
AL skrev:
Ser sjukt snyggt ut Jonas!

Jag kör också med sådan bussningar och casterblocken men tycker mina fälgar hamnar onödigt långt bak i hjulhusen ändå. Titta på de sista bilderna på sidan 9 i min tråd...

//ALexander


Tackar

Ja det verkar ju märkligt. Mina hjul hamnar med denna modifieringen nästan exakt mitt i hjulhuset

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Pontus L
Mörrum
Här sen Maj 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Coolt med centrumbult! När ska du köra nästa gång?

Hälsningar
Pontus

_________________
Pontus larsson
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Hej Pontus,

Kul att se dig här !
Är det inte dags för dig att lägga upp en projekttråd här på rejsa? För Porschen är väl kvar?

Jo nästa körning var ju tänkt att bli träffen på Mantorp 8/5 med BMWSC. Men det blev stort fiasko, och det hade inget med regnet och det dåliga vädret att göra.

Detta skulle ju bli premiär med nya centrumbultfälgarna (iaf 3 av dem ), men redan efter första uppvärmningsvarvet så började bilen bete sig konstigt och vandrade över hela banan.
Snabbt tillbaka in i depån och fick konstaterat att centrumbult-hubbarna satt lösa. Styrpinnarna som hubbarna är fästa med (i de ordinarie hjulbultshålen) hade bitvis gängats ur

Enda sättet att dra dem är med en ynka 5mm insex-nyckel, och det blir inte mycket moment av det. Jag gjorde dock ett tappert försök att dra åt dem igen för ett nytt test.
Ut på banan igen, bara för att konstatera att efter ett varv är allt löst igen. Det var faktiskt knappt jag tog mig tillbaka in i depån. På vänster framhjul hade då redan 3 av 5 pinnar gängats ur helt.

Det var bara att packa ihop och åka 35 mil hem igen.

Nu med facit i hand: Dessa pinnbultar ska givetvis låsas med Locktite. Det är nu gjort, och har dessutom fräst spår i dem för att kunna dra dem med fast nyckel. Vilket tydlige fler har kommit på att man bör göra:

Sedan har bilen fått vila ett tag (tidsbrist som vanligt)

Tills i söndags då vi var och åkte Superstage i Emmaboda, i regn
Ska försöka återkomma med rapport om det.

Nu bär det av till Knutstorp imorgon bitti

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
mbma
karlshamn
Här sen Mar 2009
Inlägg: 42



hejsan, jag har läst igenom hela din tråd nu måste säga du har en helt fantastisk bil verkligen! 5/5 för den absolut.

du får ta ut bilen till våren (bor också karlshamn/asarum) så man får titta lite nämre på den någon dag. jag skulle vääldigt gärna hört den motorn sjunga ut irl..
för ljudet man får på filmen är ju underbart blir mer och mer frälst utan s14 verkligen. så synd bara att den ska vara så dyr att hålla på med, men visserligen kostar allt inom denna hobby massor hehe.

lycka till med bilen och hoppas du inte går i tankar om att sälja som du skrev någon sida bakåt i tråden.

_________________
johan tegvald - ny-msn@live.se - 0768949715
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
20 besök idag (87051 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande