Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (34848 totalt)
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
3.2 med 915låda

Turbostyrstag.
22 mm/29mm torsionsstavar.
22mm justerbara krängningshämnare.
7&9x16" org Fuchs
Sabelt Stolar med 6p 3" bälten.
RS inredning.
Clubsport dämpare.
Lättare batteri.
Radio, asfaltsmattor osv bortplockat.
Sparco bur.
Mocca ratt.
Toyo R888
Borrade skivor + carbotech belägg samt bromskylning.


_________________
Patrick Hansson
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



En härlig klassiker!

Den ser ruggigt fin ut men bilen trivs ju på banan så det är klart att lite nya delar är alltid trevligt

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Bernard
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 64



Vår första gat/ban-Porsche var en -84 Turbolook som fick namnet Svarta Maja. Skulle gärna se den kvar i garaget men den är nu mer skrotad efter en krock med senare ägare. (Det här var länge sedan).

Mitt tips är:
23 och 29 mm torsionsstavar
Bilstein Rennen2 (om de heter så numera eller liknande)
Ställbara krängningshämmare (vi hade Weltmeister)
Större bromsar (allra minst Gammel-turbons)
turbostyrstag
Lätta fälgar med bra r-däck (Fuchs 7"& 9" tycker jag passar men är kanske för små om bromsarna tar plats)
En omgång fälgar med gatdäck/fälgar
en riktig chassi-inställning med hjulvinklar nånstans i kompromiss bana/gata "your choice"

_________________
Bernard Löhr
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
En härlig klassiker!

Den ser ruggigt fin ut men bilen trivs ju på banan så det är klart att lite nya delar är alltid trevligt


Tackar är kanonnöjd med bilen.
Har kvitton på närmare 70.000kr från förra ägare.
Ny växelåda, Genomgång av motor, mm,mm allt gjort på K3.

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Bernard skrev:
Vår första gat/ban-Porsche var en -84 Turbolook som fick namnet Svarta Maja. Skulle gärna se den kvar i garaget men den är nu mer skrotad efter en krock med senare ägare. (Det här var länge sedan).

Mitt tips är:
23 och 29 mm torsionsstavar
Bilstein Rennen2 (om de heter så numera eller liknande)
Ställbara krängningshämmare (vi hade Weltmeister)
Större bromsar (allra minst Gammel-turbons)
turbostyrstag
Lätta fälgar med bra r-däck (Fuchs 7"& 9" tycker jag passar men är kanske för små om bromsarna tar plats)
En omgång fälgar med gatdäck/fälgar
en riktig chassi-inställning med hjulvinklar nånstans i kompromiss bana/gata "your choice"


Sitter mede en prislista på allt framför mig.

Enda stora kostnaden känns som justerbara krängare. ca 10.000kr fram o bak.

Resterande grejer går väl lös på sissådär en 30 loppor.
Känns som att det kan bli endel inköp inför vintern.

Bild på Fälgdesign.


Den har börjat nytillverka dessa fälgar i 17x7,5" 17x9". Et 40 o 16 5/130.
Finns länk på porscheklubben och pelicanen för de som är intresserade.
Finns även vanliga Fuchsen i samma dimension samt obehandlad.

_________________
Patrick Hansson
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Hej!

Grattis till en riktigt fin bil thumbs up

Kolla på första sidan i min tråd för exempel på "light"-modifiering av 3,2:a. Bilen funkar kanon med den setupen; slalom, banåka och allmän väg utan problem.

Var dock inte 100 nöjd med min bromsuppgradering. Boxteroken funkar inte så bra med originalskivorna. Det blir för mycket kraft på för klen skiva. Bilen bromsar något bättre, men man blir inte av med problemet med överhettning. Satsa istället på riktigt bra belägg och förbättrad kylning. Eller gå "hela vägen" som Bernad nämner med montering av riktiga bromsar från början.


_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
d_b skrev:
Hej!

Grattis till en riktigt fin bil thumbs up

Kolla på första sidan i min tråd för exempel på "light"-modifiering av 3,2:a. Bilen funkar kanon med den setupen; slalom, banåka och allmän väg utan problem.

Var dock inte 100 nöjd med min bromsuppgradering. Boxteroken funkar inte så bra med originalskivorna. Det blir för mycket kraft på för klen skiva. Bilen bromsar något bättre, men man blir inte av med problemet med överhettning. Satsa istället på riktigt bra belägg och förbättrad kylning. Eller gå "hela vägen" som Bernad nämner med montering av riktiga bromsar från början.



Tror att om jag gör något så blir nog paketet enl ovan.

Det sitter bilsteindämpare på bilen nu.Vet dock inte vad det är för sort.
Bromsarna har jag också gått och tänkt på..
Räcker det med nya skivor/belägg, eller skall man satsa på grövre ok oxå??

Iofs så är jag så feg att jag bromsar i mkt god tid pga allergi mot lecakulor.

Så varma bromsar har inte vart något problem för mig.


Lite off topic.
Nu bär det i alla fall av i morgon till Swaziland på jobb.
Glömde kameran förra gången, men nu är den nedpackad. Kanske finns någon kul bil att plåta???

Brukar alltid hitta något kul.

Har sett.

Volvo 142 med Öhlins dekal +röd datzun 240z +volvo 740 +volvo244 i thailand.
Porsche cayman + 5000st ford falcon i argentina
3st Maybach +murkla i signapore. (ej på bild)
Volvo 164 i sydafrika.


Indonesisk beninstation.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad jobbar du med för spännande som låter dig resa så vitt och brett?
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
poh99 skrev:
Vad jobbar du med för spännande som låter dig resa så vitt och brett?


Jag jobbar med inspektioner av mestadels fastbränslepannor vid värmeverk och pappersbruk.

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Uppdaterad lista inför vintern.

ombyggnadssats till turbostyrstag. 1790kr Ferdinand.se

Grövre torsionsstavar. Fram 22mm Bak 29mm 1295kr/st Ferdinand.se
Blev rekomenderad 22mm stavar fram men har problem att finna en upsättning.. Tips??


Clubsport stötdämpare Fram 1795kr/st Bak 1645kr/st
Ett alternativ är kanske att bygga om mina befintliga Bilsteindämpare.
Tips Pris??

Nya krängningshämnare.????????? Kan inget vet inget... Justerbara???Grövre??
Vart kan man hitta info/delar??

Nya teflon bussningar runt om. ca5000kr Nioelva.se
Alt. Polyuretanbussningar. Erfarenheter??

R-Däck. Toyo888??

Bättre stol.

Sänkning.

Chassiinställning med mindre toe och mer camber.

Montera bort AC.

Nya oljor runt om och allmän service/kontroll av allt.

Har ni några tips/ideer bra priser???

Vilken fälgdimension passar bäst på bana???
Har hört att 15" 7,5X9" MED 205/225 skall passa bäst till dessa bilar!
stämmer detta??

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jonas 4923
umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 35



Hej,
När vi snackar fälg storlek på gammelelva så är det 7-8/15" du menar antar jag, många åker på dessa fuchs fälgar, de är lätta smidda och funkar alldeles lysande begränsningen kommer om du vill uppdatera till Stoooora bromsar då dessa ej ryms innanför 15".
Däck dimensionen är myckt riktigt 205/50-15 och 225/50-15 på 7-8" fälg
Fuchs fälgar finns även i andra dim tex 7-9/16 som dock är riktigt svåra att få tag på nuförtiden.

Lycka till med dina uppdateringar så ses vi ute på våra roliga bnor i sommar

Mvh

_________________
Jonas Hjältén pcs 4923
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jonas 4923 skrev:
Hej,
När vi snackar fälg storlek på gammelelva så är det 7-8/15" du menar antar jag, många åker på dessa fuchs fälgar, de är lätta smidda och funkar alldeles lysande begränsningen kommer om du vill uppdatera till Stoooora bromsar då dessa ej ryms innanför 15".
Däck dimensionen är myckt riktigt 205/50-15 och 225/50-15 på 7-8" fälg
Fuchs fälgar finns även i andra dim tex 7-9/16 som dock är riktigt svåra att få tag på nuförtiden.

Lycka till med dina uppdateringar så ses vi ute på våra roliga bnor i sommar

Mvh


Menade faktiskt 15"x7.5 o 9"

Fanns den dimensionen i BBS magnesiumfälg (Split).

Skos med 205/225 sulor. (känns smalt för fälgen men ändå)


Nu sitter det 16"x7 16"x8 Fuchs på bilen.


Dagens inköp.


Det kommer mera na na nananaa!!!!!!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Det blev en burnout i hjärnbalken och detsamma i plånboken igår.

Men nu är följande saker beställda.


ombyggnadssats till turbostyrstag

Grövre torsionsstavar. Fram 22mm Bak 29mm

Clubsport stötdämpare Fram (Fick till min förvåning reda på att det satt clubsport bak.)

Justerbara krängningshämnare Fram och Bak.

Komplett sats med Bussningar till hjulupphängningen.

Leverans V24.


Så troligtvis (och i mån av plats) kör jag PCS träff på Gelleråsen 8/7 med org spec.

Sen stressmeka en vecka.

För att åka PCS Mantorp 15/7 med nya delar.


Skall även åka och titta på en overall i helgen.

Sen e det bara resten kvar!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Kan lägga till:

1 st 101 Projects For Your Porsche 911
1 st Porsche 911 Performance Handbook
1st Porsche kaross dekal vit
1st dekal
(Skall monteras efter första varvet på nordslingan.)
Sitter och längtar!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Hittade lite grejer innanför dörrn när jag kom hem från Finland idag!!!!




Plus dekaler!
Monterade men ej förvigade på bild.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Sway Bar - Weltmeister, rear, 22mm
List Price: $309.98
our Price: $278.98


Sway Bar - Weltmeister, front, 19mm
List Price: $429.98
our Price: $386.98

10 tusen, var köper du nånstans ?

(Jag köper från paragon-products.com )

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Cédric skrev:
Sway Bar - Weltmeister, rear, 22mm
List Price: $309.98
our Price: $278.98


Sway Bar - Weltmeister, front, 19mm
List Price: $429.98
our Price: $386.98

10 tusen, var köper du nånstans ?

(Jag köper från paragon-products.com )


Levin racing

Slutnotan blir någonstans runt 8000krHemma

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nyss hemkommen från ett soligt Portugal (kl 4 i morse) så kunde jag idag ÄNTLIGEN starta med den materiella ökningen av Kurvhastigheterna!!!!

Men säg den Lycka som varar.

Hissade upp bilen fram för att börja montera ned och sätta dit nya grejer.

Främmre torsionsstavarna var bytta på 5min inga problem!!!

Bussningar är heller inget problem.

Dämparna väntar jag med till vintern och byter alla 4:a runt om!

Men sen.....


Frågor.

1. När jag skulle montera Turbostyrstagen så fanns inte den guldiga brickan som visas i 101 projects sid 152. Fig 4
Är denna bort rationaliserad med åren eller har jag fått för lite grejer????
Även se Bild nedan.


2. Fär att kunna montera den främre Krängningshämmnaren så måste jag borra hål i "innerskärmen".
Kan man göra detta utan risk för att borra in in något.
Beskrivningen säger att man skall kunna se ned mellan tank och vägg??? och att man skall flytta på batterikabeln på förarsidan??? Jag kan varken se eller flytta!!!!!!! Är det jag som e korkad?? (Uppenbart är jag det men ändå)

3. Till den främre Krängningshämmnaren så följde det med en kulled som skall monteras mot A-armen.
Men på min 84 så ser fästet annorlunda ut mot pre 74. men återigen har jag inga delar för att modifiera varken fästen eller A-arm
Detta kan lösas på två sätt som jag ser det.
Alt.1 Jag Bygger om A-Armen med ett nytt länkagefäste från weltmeister påsvetsat där det gamla sitter.
Alt. 2 Jag modifierar länkaget och bygger en adapter som passar på befintligt fäste.






Tips och funderingar/erfarenheter motages med stor tacksamhet.
MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649



Vad det beträffar den guldiga brickan så Ja den måste du ha annars så bottnar du skruven i axelen på styrväxlen (jag trodde först att den inte behövdes )

Den fungerar även som styr stopp

Har du inga så åk o handla vanliga brickor ca 5-6 mm tjocka med rätt diameter på och rätt storlek på hålet

finns i alla välsorterade järn affärer

Lycka till
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 348



Hej.
För att montera främre krängaren så ser du vart du ska göra hålet om du skrapar bort lite underreds massa från hjul huset,det finns nån utbuktning i plåten där om jag inte minns helt fel.

Mvh Jens

_________________
jens pettersson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Joakim 911 skrev:
Vad det beträffar den guldiga brickan så Ja den måste du ha annars så bottnar du skruven i axelen på styrväxlen (jag trodde först att den inte behövdes )

Den fungerar även som styr stopp

Har du inga så åk o handla vanliga brickor ca 5-6 mm tjocka med rätt diameter på och rätt storlek på hålet

finns i alla välsorterade järn affärer

Lycka till


OK Kenon.
Men vilken ytter dia skall det vara???
Min gissning är ca 40mm.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (34848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande