Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTi -82 (Avslutat)
2 besök senaste veckan (7356 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Framvagn och bakvagn: KW Variant 2 och urethanbussningar.

Inredning: Så lite som möjligt ... Gussbur (ej komplett än, saknar "nya" strävan och bältessträva). Sparco-stol och 4-punktsbälte.

Bromsar: 280mm fram med Biltema belägg (funkar bättre än man kan tro, beror nog på bilens vikt), stålomspunna slangar och ny huvudcyl. Trummor bak.

Motor: Tre mer eller mindre färdiga alternativ: 1.8 8V K-jet (komplett men i delar), 1.8 16V K-jet (komplett) och 1.8T 20V (långt ifrån klar). Har ett komplett Hestec-sprut liggandes för framtida bruk.

Växellåda: VW 02A vajerlåda, har ett helt gäng med olika drevsatser, får se vad det blir.

Kaross: Lexan rutor (utom fram då...) och annan kofångare annars orörd.

Vi är tre som delar på bilen, Jag, Martin och Jojje.
Delar även garage med Rikard Carlsson sen en tid och det har varit givande... Först å främst måste chassi-geometrin fixas, har ju fallit i nästan alla fallgropar (se "Rollcenter under markplanet" inlägget) men problem är till för att lösas... (sålänge de inte tar för lång tid, vilket det redan gjort > )

Har lika rörigt på hårddisken som i garaget så några bra bilder hittar jag inte...

Tips å trix mottas med glädje! thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Dags för uppdatering...

Målen:
1. 1.8 16V (KR) ska vara i tillsammans med 02A-lådan och provstartad innan 30/10.
2. Förarplatsen ska förpassas ca 15-20cm bakåt.
3. Buren ska kompletteras.
4. Hjulupphängning fram och bak ska modifieras. (inget spikat än men VW Motorsport har nått att gå efter, tack Razer)
5. Vägning. (4-hjuls vägning har ordnats)
6. Ombyggnad från k-jet till EFI. (Hestec)

Dags att ändra profil då 1.8T-motorn lagts på is tills vidare.
Viljorna är som följer:
Martin: original funkar ju...
Jag: Vass 16V sugmotor, kul att experimentera och trimma...
Jojje: Turbo!!! Finns d annat?

Inte lätt att komma överens... Kanske en Poll kan avgöra saken?

7/10 följande spikades: onsdagar = Garagedagar
15/10 ommöblering i garaget. Blev kanon, tack pågar... Riktigt kul att köra runt med Rikard's 02:a utan framvagn...
17/10 02A-lådan ska hämtas ut.
22/10 Motor och växellåda ska i.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Ni skulle ju köra i från mig på Bugrun i somras men jag såg er inte

_________________
// Jani Hast
Citera
jojje123
Malmö
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8



Jani Hast skrev:
Ni skulle ju köra i från mig på Bugrun i somras men jag såg er inte


Gasa på Jani.. Du kan behöva försprånget :-) (Lätt att vara kaxig när man står på pallbockar..)
Iofs så har du ju överladdning (varför köra annat???) men vi har större maskin.
Du får tjata på johan att motorer utan överladdning suger..
o andra sidan så ska man få ner effekten i backen oxå. Min sura A4 med bonntrim spinner ju överallt så jag har redan tröttnat på den. Det blir japansk igen. Med bakhjulsdrift o med turbo såklart.
Hoppas vi ses på banan denna sommaren.. Får jag bara sirapen att rinna ur kroppen o lägger mindre tid på att tjäna dollar så ska det bli åka av till sommaren.

Som man uttalar sig på skånska: Sarr så.

_________________
Jörgen Rambris, Malmö

Har Audi som transportmedel och jobb.
4 nollor i fronten o en bakom ratten.
Citera
Mikael Andrén
Tranås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 18



Gasa på Jani.. Du kan behöva försprånget :-) (Lätt att vara kaxig när man står på pallbockar..)
Iofs så har du ju överladdning (varför köra annat???) men vi har större maskin.


Men till saken, hur går det egentligen, förra året verkade ju lite stiltje...
Nya krafttag i år eller?

/Micke

Scirocco på pallbockar....

_________________
Mikael Andrén
Alias Silverpilen
Scirocco Mk2
- No Fear -
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Sju månader har passerat och det har varit många turer fram och tillbaka, på gott och ont.

Det positiva är (i mina ögon då) att jag numera är själv på bilen. Allt tar lite längre tid dock.
1.8T-planerna är nerlagda likaså 16V. Så det är "standard" 1.8 8V som sitter på plats numera.

Så hä ser det ut idag:


Den har inte rullat än, men det blir av i år så jag slipper äta upp min signatur iaf.

Beställning av lite smått och gott som excentriska topplagringar, hårdare fjädrar, bromsbelägg är på gång.
Ny, bättre begagnad Sparco Evo är inköpt men ej levererad och monterad (den sitter i 02:an tre meter bort just nu).

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Kul att det går frammåt.
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



Rocco-82 skrev:
Sju månader har passerat och det har varit många turer fram och tillbaka, på gott och ont.

Den har inte rullat än, men det blir av i år så jag slipper äta upp min signatur iaf.

Beställning av lite smått och gott som excentriska topplagringar, hårdare fjädrar, bromsbelägg är på gång.
Ny, bättre begagnad Sparco Evo är inköpt men ej levererad och monterad (den sitter i 02:an tre meter bort just nu).


Jag kan faktiskt gå i god för att bilen verkligen har rullat iår! Har åkt med på "jungfrufärden" idag sittandes på passagerarsidan (på batteriet) hållandes i plusmatningen till bränslepumpen mot just batteriets plus pol!

Nu e det bara det finstilta kvar med andra ord

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Först ut ur garaget iår!

Förra årets miss uppdagades efter att jag slitit mitt hår och sovit dåligt i månader:
Bromsbeläggen fram hade hamnat lite snett utanför styrningarna... På BÅDA sidorna! Gick nästan att "laga" med bara händerna.

Ett antal provkörningsvarv på vår egen lilla "ring" var en stund av ren, skär lycka. En hjulinställning är nästa grej innan fler provvarv blir av.

Buren är nu komplett, stolen och bältet på plats. Nu är det ung. en månad till banpremiären och den ska ägnas åt att fräscha upp resterna av höstens misslyckade tokmeck.

Några bilder:
750kg tung(?) och 120cm hög(?)

Passagerarstolen får sitta kvar ett tag till, kan va bra att ha vid korvmojjen...

Primitivt och spartanskt men lite mer grejor ska dit snart. Oljetryckslampa t ex. thumbs up

Välta-bil-tävlingen slutade oavgjort... Rikard gick i väggen.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019





Bra bild över intresset och verksamheten i garaget, men vad är det för fetto som visar brunklyftan vid Alfan??

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Nu är buren klädd (nyöppnade Hornbach ligger ett stenkast från garaget och säljer prima stoppning för 14:-/m).
Martin har lagt sin hand på K-jeten och nu är nog alla kusarna i stallet igen. thumbs up
Idag ska jag "bara" täta avgassystemet (två klammer saknas) och kanske fixa dörrsidorna.

Släpet är bokat till tisdagsträningen på Knutstorp... Det ska bli såååå j***kla roligt att äntligen få köra på bana igen efter nästan tre års stillestånd.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Dags för en lägesrapport kanske...

Efter lite inkörningsproblem i regnet på Knutstorp 10/5 då jag och bilen inte riktigt kom överens (och jag har ju alltid rätt ) så vart det bättre i fint väder på Sturup 15/5.
Knutstorp 31/5 i regn igen, det var inte många som dök upp så jag fick gott om tid att i lugn och ro öka tempot. Nu vet vi var vi har varandra så nu börjar det bli riktigt roligt!
Tider runt 1.25-26 är iaf jag nöjd med efter två träningar .

Nytt på/till bilen:
Lap-timern är provisoriskt monterad.
Nya fälgar till R-däcken (som jag inte har...). 7x15 ET25 sitter fint och till en vettig kostnad.

Idéer/planer/drömmar:
Pinnbultar till hjulen - Är beställt...
Få ordning på Rc - Är under utveckling.
Få lite mer camber fram - Handlar bara om pengar.
Justerbara kränghämmare fram och bak - Idag sitter bara hämmare bak. thumbs down
Diffbroms - Kanske överskattat med nuvarande klena motor?
Smiska Rikard Ahlins bimmer - Snabbast i garaget idag... Imorgon?
Delta i SLC700 - Inget konstigt med det antar jag, sargen har jag släppt nu.

Ikväll är det dags för Knutstorp igen och väderprognosen ser lovande ut! thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Hej Hej!

Det var jag som köpte kammen, drevet och toppen av dig...

Börjar få ihop motorn nu. Väntar på vev och svänghjul från balansering och ska besiktiga bilen på tisdag..



Ha dé! //Anders

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
a_a86 skrev:
Hej Hej!

Det var jag som köpte kammen, drevet och toppen av dig...

Börjar få ihop motorn nu. Väntar på vev och svänghjul från balansering och ska besiktiga bilen på tisdag..



Ha dé! //Anders


Där ser man... Hoppas du blir nöjd.

Får väl passa på att uppdatera den här tråden lite...

Kanon-nöjd med sommarens bravader och framsteg. Massor av banåka, tyvärr "bara" Sturup och Knutstorp men det är en 100%-ig förbättring mot senaste fyra årens pallbocksmästerskap.

Resultaten för 2005 är väl att tiderna börjar bli jämna så nästa steg är att lära sig justera saker och ting.
Endast en växellåda gick sönder och det kan ju bero på att jag "körde in" den utan olja i början av året...
Ingen skada skedd, det var urusel utväxling på den ändå...

Ny motor måste man ju bygga varje vinter (eller? )
Detta finns i garaget:
2L-block, vev och stakar (AGG)
Nya lager och packningar
Skvalpplåt för veven (original VW)
16V-kolvar (ABF)
16V-topp (9A eller PL)
300°-Schrick-kammar
Titan-retainers

Detta är på planeringsstadiet:
Solida ventiltryckare från www.arrowprecision.co.uk
MC-Spjällhus
VEMS motorstyrning

Lite bilder har önskats av garagekollegorna så här kommer några...


Blocket. Nyhonat och tvättat. Ska snyggas upp och lackas silver.


Närbild på ett lopp.


Samma bottendel underifrån. Blir kanske oljesprut (original i en del andra VW-motorer). Sitter då ett litet munstycke på klacken uppe till höger i varje lopp.


Kombinerad trågpackning och skvalpplåt.


Provmonterat kammarna och original insug. Har inte bestämt mig för om originalet ska moddas för spjällen eller om jag ska få gjort något helt nytt.


Annan vinkel. Trevliga nockar?


Ventiltallrikarna.


10.45gram/st i snitt.


Lite bling-bling?

Kommer säkert mer under vinterns gång... Just nu lutar det åt att det blir standardmotor även nästa år.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Ja vi får se hur den går.

Jag har byggt ihop ett 2E block med oljesprut osv. Portad och planad topp irån en golf cl 94 8v, lättat svänghjul, lättade/polerade och invägda stakar, invägda kolvar, lite lättad vev men mest polerad. Svänghjul, vevaxel, tryckplatta och remskivor är balanserade ihop. Och så ska där sitta dubbla weber 40:or. Med långa trattar är det tänkt....

Hade du kortat ventilerna 1-1,5 mm i den toppen jag köpte? Såg att dem var avslipade. Är det för att tryckarna inte ska gå i botten?

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
En sömnlös natt för ett par veckor sen bestämde jag mig för att skilja mig från Sciroccon.

Slaktfesten varade en kväll eller två, sen var det nästan bara karossen kvar.

Igår såg det ut såhär kl 02:00 på morgonen:

Ett par timmar senare en liten bit (och en rejäl backe) senare var den levererad.

En snabb skål med julmust och resan fortsatte mot nya mål och äventyr...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vad blir det nu?
Nånstans måste ju alla fina saker passa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Det blev denna:

En del av mina fina saker har hamnat hos Tobias, en del hos andra och resten finns kvar i garaget.

Kanske kommer och hälsar på er på BugRun i sommar, Martin Pålsson bör ju bli klar tills dess.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTi -82 (Avslutat)
2 besök senaste veckan (7356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande