Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 22, 23, 24   >>
14 besök idag (193760 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Ännu en helg har gått, första körningen närmar sig med storm fart..... Tyvärr har jag haft strul med bruksbilen igen så det har gått åt tid att fixa den.

Har bestämt mig för att bara montera 02A växellådan till att börja med. Får se när jag hinner få i ABF motorn, vill göra det ordentligt när jag väl gör det.

I lördags bar det av till Returbilen i Västerås för att hitta delar till 02A växellåds konverteringen (fick punktering på Vobblon på väg hem, suck. Samt att lambda lampan började lysa......). Hade dock ett hyfsat däck, så det var bara att byta. Och det räckte att nolla lambda fel koden för att lambda lampan skulle slockna. Nu gäller det bara att hitta varför det började lysa i första hand, skall börja med att byta bränslefilter då den tappar orken ibland.


Detta blev lördags skörd. Ett extra svänghjul, annat fäste för växelvajrarna, hastighetsvajer, växellådsfäste, backljus kontakt samt lite avgasrör.


Test montering, nu saknar jag bara kopplingsvajern.

Tyckte att växellägena var lite konstiga, så jag tog en närmare titt på växelväljaren på lådan. Den visade sig att lagerhållaren för axeln hade ärjat sönder. Garage polarn hade en växelväljare liggandes, men det visade sig att axel längden inte stämde. Men jag kan ta lagerhållaren från den och få ihop en fungerade växelväljare.


Den övre är den som satt i min 02A från en Seat Cupra, den nedre borde vara från en 02A som suttit i en Golf G60. Någon som vet varför det skiljer i längd? Trodde att alla 02A lådor var likadana.....

Fick hem ny kamrem till ABF'n samt nytt urtrampningslager i veckan. Tack Mathias!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Längden är nog samma, det är "mothållet" i botten på lådan som skiljer och diametern på axeln.

De tidiga hade ett kullagrat mothåll och de senare har ett som är helt i alu.

Det finns uppgraderingar att köpa, om man vill få bättre känsla kan man ta växelväljaren från en senare 02J, den ser lite annorlunda ut längst ner.

Den nedre växelväljaren på bilden ovan borde vara från en Golf VR6, G60 hade inte den svarta plasten (vad jag vet)...

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Johan_W skrev:
Det finns uppgraderingar att köpa, om man vill få bättre känsla kan man ta växelväljaren från en senare 02J, den ser lite annorlunda ut längst ner.


Det där låter intressant, det får vi snacka mer om på BugRun! Blir att riva lådan efter säsongen för uppgraderingar......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev en sväng till garaget ikväll också. Plockade det hela huset från min polares växelväljare satte ihop det med mina andra prylar. Nu blev det lite annan känsla i växelspaken! Nu har jag alla delar jag behöver förrutom kopplingsvajer, som förhoppningsvis skall beställas imorgon.

Beställde ett lättat svänghjul av David på www.dli-teknik.se idag också, ca. 5 kg istället för ca. 9.5 kg.

Kollade upp utväxlingen på lådan idag också, det är alltså en 02A med beteckning CDA, visade sig ha likanande utväxling som 020 2Y jag kört med förrut:

             02A CDA      020 2Y
1:an         3.30         3.45
2:an         1.944        2.12
3:an         1.308        1.44     
4:an         1.029        1.13
5:an         0.838        0.91
Slutväxel    3.68         3.67


Sedan hann jag med att plocka isär fram stötdämparna (bakre gjorde jag tidigare) också.


Ser lite trötta ut delarna efter att (tyvärr) ha körts en del i vinter....


Bakre....

Kommer att bli tokmeka för att få ihop till Challange, vilket ju inte är ovanligt...... Till på det så tyckte några polare att vi skall åka till Tierp och kolla lite åka rakt fram på Lördag, sedan är det bara 1 vecka kvar till Challange.... Huga!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Kopplingsvajer och ett dammskydd till kopplingsmekanismen beställt! Nu är alla delar beställada eller ligger i garaget till 02A konverteringen. Med lite tur har jag hemma alla prylar torsdag - fredag.

Liten todo lista inför Challange 14 Maj:

- Beställa lättat svänghjul och kopplingsvajer - Check!
- Rengöra och montera ihop stötdämparna
- Montera dämparna och justera höjd fram och bak
- Göra framvagns justering
- Byta tillbaka till G60 bromsarna
- Köpa bromsvätska och växellådsolja
- Byta bromsvätska och lufta
- Montera ur motor och låda
- Byta svänghjul och montera 02A lådan på motorn
- Tillbaka med motorn och montera den större kylaren
- Montera det nya spakstället samt montera nya hastighets och kopplings vajrarna

En liten lista men det borde inte vara några större problem, men aktiviteten i garaget kommer att vara högre än det varit den senaste månaderna inför nästa helg......

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Kör hårt ! :-)
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var och hämtade lite prylar idag. Började att åka till Trendab och köpta lite RBF 600, snackade lite om Nira och kostander kring mappning etc. Nira börjar ju känns rätt prisvärt nu när det sänkt priset....

Sedan bar det av till DLI Teknik och hämtade upp ett lättat 02A svänghjul, bra och snabb service som vanligt! thumbs up

och till sist blev det en sväng via Biltema och hämtade upp lite växellådsolja. Kopplingsvajern hämtades ut av en polare tidigare idag. Så nu tror jag att jag har alla prylar jag behöver för att montera växellådan.


Diverse vätskor.....


Från den här vinkeln ser man inte så stor skillnad....


Men här ser man en viss skillnad.... Orginal till vänster, lättat av DLI till höger. Ca 9.5Kg vs Ca 5kg.


Lite annan vinkel....


Baksidan.....


Hann plocka ihop en bakre dämpare innan jag tröttnade för ikväll.

[X] Beställa lättat svänghjul och kopplingsvajer
[1/4] Rengöra och montera ihop stötdämparna
[-] Montera dämparna och justera höjd fram och bak
[-] Göra framvagns justering
[-] Byta tillbaka till G60 bromsarna
[X] Köpa bromsvätska och växellådsolja
[-] Byta bromsvätska och lufta
[-] Montera ur motor och låda
[-] Byta svänghjul och montera 02A lådan på motorn
[-] Tillbaka med motorn och montera den större kylaren
[-] Montera det nya spakstället samt montera nya hastighets och kopplings vajrarna

Skall bli intressant att se hur mycket som är kvar på listan söndag kväll. Bara att Men på Lördag bär det av till Tierp för att kolla lite rattlåsracing med några polare från Åland.

Skulle behöva få tag på nya mellanlägg till de främre fjädrarna, skall se om jag får tag på Stötdämparexperten imorgon.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Var några dagar sedan en jag gjorde en update, men det är för att jag spenderat all tid i garaget....


Fixade till dämparna i Lördags, efter jag vart och tittat på dragracing i Tierp

I Söndags klockade jag 15h i garaget, många koppar kaffe blev det.



Började med att montera dämparna. Och montera G60 bromsarna samt byta bromsvätska och lufta systemet


Klockan ett i Söndags började jag riva ur motorn och växellådan


Någon timme senare....


Första provmonteringen av 02A lådan


Vad jag inte hade räknat med, var att jag fick bygga om det främre fästet. Orginal till höger, moddat till vänster.


Första provmonteringen med nya motorfästet, motor och låda åkte i och ur flertalet gånger innan jag var nöjd


I Måndags började jag med att montera svänghjulet


Klar för att åka i bilen för sista gången den här gången


Så här såg det ut i Tisdags kväll när jag började....


Lite prylar monterade....


Klart för provstart!

Lite startgas och sedan startade den på första försöket. Kollade över alla bultar och muttrar och sedan blev det en kort test körning för att testa att allt fungerade. Och det gjorde det! Alla växlarna gick i, hastighetsmätarn funkade och bakljuset.

Växlarna kändes faktiskt bättre med detta vajer reglage än det någonsin gjorde med 020 länkaget. Det som är lite tråkigt är de långa slagen, men det finns ju sätt att fixa det på. Sedan blir det nog en annan placering av växelspaken, nu sitter den på orginalplats, men den skall nog sättas uppe på tunneln.

[X] Beställa lättat svänghjul och kopplingsvajer
[X] Rengöra och montera ihop stötdämparna
[X] Montera dämparna
[-] Justera höjd fram och bak på dämparna
[-] Göra framvagns justering
[X] Byta tillbaka till G60 bromsarna
[X] Köpa bromsvätska och växellådsolja
[X] Byta bromsvätska och lufta
[X] Montera ur motor och låda
[X] Byta svänghjul och montera 02A lådan på motorn
[X] Tillbaka med motorn och montera den större kylaren
[X] Montera det nya spakstället samt montera nya hastighets och kopplings vajrarna
[-] Byta olja i lådan
[-] Lufta bromsarna en gång till

Skall justera höjeden på dämparna samt justera framvagnen imorgon. Sedan är det bara att byta olja i lådan och lufta bromsarna en gång till. Sedan är bilen klar för Challenge på Lördag!!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev ett pass i garget igår kväll för att justera det sista inför Challenge på Lördag, så nu är Golfen Race-Ready!

Började med att vikta ner förarstolen med min vikt ungefär, sedan ställde jag höjden på stötdämparna. Iom att jag inte har tillgång till vågar för corner-weight blev det att ställa samma höjd runtom. Och det som dikterade höjden var en ungerfärlig plan vinkel på bärarmarna fram. Passade på att lufta bromsarna samtidigt.

Sedan gjorde en grovjustering av toe, så att den var lika på båda sidor. När det var gjort justerade jag cambern fram, blev ca -3.5 grader. Till sist justerade jag toe till 2mm toe out per sida.

Bak har jag ca. -4 grader camber.

Så nu är det bara att byta olja i växellådan och montera på R-däcken inför imorgon! Ska bli skönt att svarva bort den värsta ratt rosten.....

Vägde upp de nya växellådsprylarna innnan jag monterade dem:

Lättade 02A svänghjulet ca. 5.5 Kg
02A växellådan 42 kg
Tryckplattan väger nog lite mer den också.

020 lådan vägde ca. 35kg och svänghjulet vägde ca. 3.5 kg. Och det känns i reponsen att de nya grejerna är lite tyngre.....

[X] Beställa lättat svänghjul och kopplingsvajer
[X] Rengöra och montera ihop stötdämparna
[X] Montera dämparna
[X] Justera höjd fram och bak på dämparna
[X] Göra framvagns justering
[X] Byta tillbaka till G60 bromsarna
[X] Köpa bromsvätska och växellådsolja
[X] Byta bromsvätska och lufta
[X] Montera ur motor och låda
[X] Byta svänghjul och montera 02A lådan på motorn
[X] Tillbaka med motorn och montera den större kylaren
[X] Montera det nya spakstället samt montera nya hastighets och kopplings vajrarna
[-] Byta olja i lådan
[X] Lufta bromsarna en gång till

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Race Report: Challenge 2011-05-14

Steg upp 06.00 kokade kaffe och fixade smårgåsar. Vädret såg lite regnsjukt ut när jag lämnade Märsta, men det blev kanon väder hela dagen förrutom att det kom lite regn vid 4 tiden.

Bilen funkade kanon hela dagen, inte ett enda problem (förrutom att det gick för sakta då.... )

Växellådan lirade mycket bra, inga problem att få i växlarna som jag kunde ha med den 020 lådan. Största skillnaden nu är att det är ett vajerlänkage och mothållet sitter fast i lådan, vilket gör växlingmekanismen är opåverkad av att motorn rör på sig. Men lite kortare slag i växelmekanismen skulle inte vara fel.....

Chassit funkade riktigt bra, så här bra grep har jag nog alldrig haft. Det var nästan som man inte saknade diffen, men bara nästan.....

Hade mycket bättre slitagebild på däcken än jag någonsin haft, men det tror jag mest beror på att jag försökt ändra körstil och inte överköra. Sedan har jag haft en annan filosofi angående justeringen av chassit, efter att lyssnat på Jonas Jarlmark och Henrik Schiölde. Föreläsningarna som anordnats här via rejsa har varit mycket givande, mer sådant!

Bästa tid för dagen blev 1.24,20, har åkt 1.22,66 som bäst. Men jag är ändå nöjd med tiden, då jag inte har diff samt att växellådan mm väger mer. Hann med 11 repor denna gång.


Står och väntar på att få köra ännu ett varv.....

Bromsbeläggen räckte hela dagen, men nu är det inte mycket kvar.... Lyckades plocka ihop en uppsättning för att kunna köra med Gti klubben nästa helg. Men till BugRun behövs nya belägg.

Performaceboxen var med och fungerade nu, så skall fixa en jämförelse med mitt snabbaste varv för denna gång med min 1.22,66 tid.

På vägen hem började den gå orent på högre varv, förra gången detta fenomen uppstod var det nya stift som behövdes, så det skall åtgärdas under veckan. Samt att luftfiltret behöver bytas. Var ut och testkörde idag, men då gick den rent igen.

Notering för eget bruk:

Varm tryck på R-däcken: 1.90 fram, 1.90 bak
Kall tryck (efter att de svalnat): 1.65 fram 1.70 bak

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SixPs skrev:
Chassit funkade riktigt bra, så här bra grep har jag nog alldrig haft. Det var nästan som man inte saknade diffen, men bara nästan.....

Sedan har jag haft en annan filosofi angående justeringen av chassit, efter att lyssnat på Jonas Jarlmark och Henrik Schiölde. Föreläsningarna som anordnats här via rejsa har varit mycket givande, mer sådant!


Vad sades angående chassie som du kan applicera på Golfen?
och jag kan stjäla till min egen bil

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Vad sades angående chassie som du kan applicera på Golfen?
och jag kan stjäla till min egen bil


- optimera grepp fram, justera balansen med bakaxeln.
- Åka med så mjuk inställning som möjligt för att optimera grepp
- Går det fortare är det bättre, oberonende hur "fel" det är.....

Har man hårdare chassi kan det kännas som det går fortare, pga bättre instryrning etc, men man skall optimera för grepp för det visar sig oftast att det är det snabbaste sättet att ta sig runt.....

/J

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



"...snabba bilar kissar inte..."

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Beläggen fram började sjunga på sista versen efter Challenge i Lördags, hade några andra belägg som åkte dit medans jag beställer nya.


Niten hade tittat fram på ett av beläggen...

Sedan var jag en sväng till garaget ikväll och ökade på krängarn bak, genom att montera ytterliggare en bult i min justerabara krängare.


Monterade ytterliggare en bult i krängaren, fem bultar totalt....



Mera bilder på krängaren, mycket nöjd med resultatet! och billig var den.....

Skall hämta nya tändstift imorgon, sedan är det bara att skruva i dem samt byta luftfilter inför körningen på Lunda med Gti klubben på Lördag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Just beställt 2st Toyo R888 (GG) 195-50-15 från JRM, har tre stycken R888:or som har någorlunda OK mönster. Med lite tur kommer detta att räcka säsongen ut....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vi var och hämtade R888:orna till JRM ikväll, mycket intressanta bilar i den verkstaden.... De har ju öppet dygnet runt, nästan iallafall. Mycket bra service hur som heltst. thumbs up

Sedan bar det till garaget, bytte stift och luft filter. Gick betydligt bättre efter det, luftfiltret hade sett sina bästa dagar....


NGK BCP7ET


Nått sportfilter av okänt ursprung, föredrar vanliga pappersfilter, men hade det här hemma så jag får väl prova


Nya färska puckar!

Skall montera kylningen till bromsarna imorgon, sedan är jag klar för körningen på Lunda med Gti klubben på lördag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Monterade bromskylningen till frambromsarn, sedan packades bilen inför körningen på Lunda med Gti klubben imorgon.

Skall bli skoj med lite igen.....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev en bra dag på Lunda med Gti klubben och OSC, var 19 bilar som kom och körde. Bilen funkade kanon idag igen, eventuellt lite orent på högre varv. Blev en 1.25 tid som bäst, tiderna kommer upp på gti klubben under de närmaste dagarna.

Ställde på krängar ett snäpp, men det blir nog att släppa på den mer istället, gick upp mer på tre hjul nu. Bara att testa och testa igen..... Blir att kolla loggarna från Performaceboxen och se om man kan läsa ur nått ur dem.

Nu är två av r-däcken rätt slut, samt att jag hittade en spik i ett av dem när jag kom tillbaka till garaget. Tur att det står två nya i garaget, bara att kränga på.

När jag åkte hem från Lunda så gick den orent på högre varv igen, precis som när jag åkte hem från Lunda förra gången. Men nu hade jag ju nya stift, wtf.... och bilen hade ju gått bra på Lunda, kanske lite orent, men inget jag tänkte på direkt. Som tur var kollade jag på voltmätarn, och tyckte att den visade lite lägre än vad den brukar. Mätte spänningen med en multimeter och den visade 13.8V, var ut och provkörde igen, fortfarande orent. Mätte en gång till, 13.2V, ahaa! Plockade ur kolen:


De till höger var de som satt i.... Inte undra på att det inte funkade riktigt 100!!! Den till vänster hade jag liggandes i garaget, men laddreläet var trasigt. Så det vara bara att flytta över kolen.

Tillbaka med kolen igen, nu laddade den 14V. Ut och testkörde, gick klockrent!

Kom sedan på att jag inte hade lycktorna på när jag körde på Lunda, men när jag körde hem hade jag ju dem på. Antagligen var det detta som gjorde skillnaden.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Beställde nya bromsbelägg runtom idag från Pean, blev Carbotech XP8 fram och StopTech bak. Hade tänkte beställa XP10 fram, men han hade en extra sats XP8 på väg hem redan.

Nu blir det att ladda inför BugRun, är en del saker jag skulle vilja fixa innan dess. Får se vad som hinns med:

Fick hem ett reparationskit för däck från Jula idag, så nu är R-däcket som hade fått en spik i sig, lagat. Får se hur bra det håller bara.

[-] Montera nya R-däcken
[-] Montera nya bromsbeläggen
[-] Bygga ny bromskylning
[-] Bygga nytt lägre stolsfäste för att få ner tyngdpunkten
[-] Byta olja och filter
[-] Bygga fattigmans bromsvåg mha lastventilen
[-] Splitter fram

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Trevligt att höra att allt flyter på som det ska. Har fått samma recept av PEAN på bromsar så antagligen är det mina som är på väg hem, beställde för någon vecka sedan.

om det inte är för påträngande kommer jag inspektera din bil noga under BR för att få inspiration till lösningar till min egen bil.

/Pontus

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Nogge skrev:
Trevligt att höra att allt flyter på som det ska. Har fått samma recept av PEAN på bromsar så antagligen är det mina som är på väg hem, beställde för någon vecka sedan.

om det inte är för påträngande kommer jag inspektera din bil noga under BR för att få inspiration till lösningar till min egen bil.

/Pontus


Jepp, han beställde ytterliggare en uppsättning XP8or när han lade din beställning. Vilket jag tyckte va bra, var ju ute lite sent med min beställning

Du är mer än välkommen att komma och inspektera min bil, alltid roligt med någon som är intresserad!

Jag brukar campa på lugna parkeringen vid Pariser kurvan, så det är bara att komma fram och hälsa!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 22, 23, 24   >>
14 besök idag (193760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande