Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
101 besök senaste veckan (265188 totalt)
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



BTG skrev:

Nej, så mycket tur hade jag inte. Mobimech får leta reda på och stoppa i en broms.


Vågar man fråga vad dom tar för en sådan operation? Tänkte slänga iväg ett mail men lika bra att kolla först

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ultura skrev:
BTG skrev:

Nej, så mycket tur hade jag inte. Mobimech får leta reda på och stoppa i en broms.


Vågar man fråga vad dom tar för en sådan operation? Tänkte slänga iväg ett mail men lika bra att kolla först


Har du inga grejor själv så kan du nog räkna styvt 10 laxar, en renovering, sträckning till 40% samt i med en medhavd utväxling kostar styvt 5, behöver lamellerna bytas lägg på knappt 1500:- sedan kan det tillkomma några hundringar på det. Har du då inget hus och broms så är det bara att lägga på lite till Dessa priser är färska och avser 188 huset. Inte gratis precis men Peder lär vara riktigt petig/noggrann och en fräsch diff känns som en bra sak.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



BTG skrev:
Johan och Johan: Motorupphängning och drivline-dito kommer lämnas orörd så länge det är fräscht. (Vilket det antagligen inte är, kommer köpa gummi på BMW nästa vecka, är hitills uppe i 4kkr) Bryggan kommer få sitta stumt men diffen får fräscha originalgummin. Eftersom bilen kommer köras till och från banor (bla den i Tyskland) så är det nog klokt att det får flexa lite någonstans.


Rsjerry skrev:
Blir det inte väldigt mycket belastning på just den bussningen som det flexar i om resten är stumt.


Jo, tänk dig för här Micke så du inte får elaka brytkrafter pga att du blandar hårda alu/delrinbussningar med mjuka diton i gummi. Diffen sitter väl i karossen också, eller sitter den bara i subframe?

I all välmening...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



johan sjöström skrev:
Ultura skrev:
BTG skrev:

Nej, så mycket tur hade jag inte. Mobimech får leta reda på och stoppa i en broms.


Vågar man fråga vad dom tar för en sådan operation? Tänkte slänga iväg ett mail men lika bra att kolla först


Har du inga grejor själv så kan du nog räkna styvt 10 laxar, en renovering, sträckning till 40% samt i med en medhavd utväxling kostar styvt 5, behöver lamellerna bytas lägg på knappt 1500:- sedan kan det tillkomma några hundringar på det. Har du då inget hus och broms så är det bara att lägga på lite till Dessa priser är färska och avser 188 huset. Inte gratis precis men Peder lär vara riktigt petig/noggrann och en fräsch diff känns som en bra sak.


Jag lämnade in min diffade 188 diff till 02depån han bytte medsänd kronhjul/pinjong utväxling spände upp till 40% och bytte lameller alla packboxar + nåt mer för 6500:- ink frakt

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Samson skrev:
I all välmening...

Förstås - tack!

Jag tager tacksamt emot alla synpunkter och tips då det är helt ofarligt att lyssna till andra. Sen får vi se hur jag väljer att resonera själv.

Samson skrev:
Jo, tänk dig för här Micke så du inte får elaka brytkrafter pga att du blandar hårda alu/delrinbussningar med mjuka diton i gummi. Diffen sitter väl i karossen också, eller sitter den bara i subframe?

Nu utsträcker sig min samlade erfarenhet med bilen till en provkörning på 20 min. så jag har inte kollat diffupphängningen själv. Men som jag förstår ETK:n sitter diffen endast i subframe...
Igår dök lite ny information upp så eventuellt så lämnar bilen Västergötland för HQ i slutet av denna veckan.
Då kan jag kolla lite själv vilket visat sig nödvändigt, det går inte att bygga bil på distans.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



BTG skrev:
Samson skrev:
I all välmening...

Förstås - tack!

Jag tager tacksamt emot alla synpunkter och tips då det är helt ofarligt att lyssna till andra. Sen får vi se hur jag väljer att resonera själv.

Samson skrev:
Jo, tänk dig för här Micke så du inte får elaka brytkrafter pga att du blandar hårda alu/delrinbussningar med mjuka diton i gummi. Diffen sitter väl i karossen också, eller sitter den bara i subframe?

Nu utsträcker sig min samlade erfarenhet med bilen till en provkörning på 20 min. så jag har inte kollat diffupphängningen själv. Men som jag förstår ETK:n sitter diffen endast i subframe...
Igår dök lite ny information upp så eventuellt så lämnar bilen Västergötland för HQ i slutet av denna veckan.
Då kan jag kolla lite själv vilket visat sig nödvändigt, det går inte att bygga bil på distans.


Subframen sitter med 4st bultar vertikalt upp i karossen
och diffen sitter med 3st bultar i subframen horisontalt, längsled,
två bak och en fram,
den främre brukar ibland bli lite böjd och bör då bytas.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 649



BTG skrev:
Diffen skall snart läggas i en låda för vidare färd till Mobimech. Inför det sitter jag och räknar på utväxling. Frågan är om man skall låta den vara på 2,93? Varvstoppet ligger (väl?) på 7000 och då kommer den toppa 280 vilket är lite för mycket, tom för Ringen.





Lite off topic:

Var kan ja hitta de programet så man kan se olika utv och dim på hjul??

Var hittar man hur växellådan e växlad ??

Mvh Joakim
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Hej Joakim,

Vänligen PM:a dylika frågor eller ställ de i rätt forumdel: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60393
Utväxlingslathunden hittar du här: www.autopower.se/tips/default.asp
Din bils utväxling hittar du bl.a. i instruktionsboken.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Igår kväll vid 19-tiden insåg jag att det inte går att bygga bil på distans. Så jag tog ett flyg vid 21.30 till Jönköping där min bror med kompis mötte upp på Axamo med fulltankad 328i.
En stund senare var jag tillbaka i Stockholm igen. Färden gick i ett ganska makligt tempo då dämparna var sopslut. I "momsregistrets övre delar" slutade hjulen inte studsa efter passage av broskarvar förrän efter 2-3 sekunder. Vid passage av krön och dylikt fick man hålla i bilen för att vad tygen höll då den rullade likt en motorbåt som blir ifattkörd av sin egen svallvåg...

Men dämparna skall ju bytas och då kommer garanterat denna bil att vara en trevlig sak att dra på med. Sexan är bara så skön att höra och kraften i 328:an är så god. Direkt, utan tvekan och råstark!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Va härligt att du är nöjd , så nu är det ju bara o börja bygga som om du hade eld i baken, appropå 328 så känner jag att jag inte blir så hemskt ledsen om min m50 skulle braka samman, då har man ju anledning att byta till en 2.8 , verkar va en mysig motor.

Vad hade du tänkt för chassi? Har nånstans för mig att du nämnde ksport/d2 på Mantorp? Men minnet är lite blurrigt efter den där dåliga dagen .

_________________
Viktor Starkman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Ultura skrev:
Vad hade du tänkt för chassi? Har nånstans för mig att du nämnde ksport/d2 på Mantorp?


Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu
Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Patrik Skoog skrev:
Ultura skrev:
Vad hade du tänkt för chassi? Har nånstans för mig att du nämnde ksport/d2 på Mantorp?


Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu
Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med


Vad är det för prisbild på intax dämparna ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Michael Bäck skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ultura skrev:
Vad hade du tänkt för chassi? Har nånstans för mig att du nämnde ksport/d2 på Mantorp?


Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu
Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med


Vad är det för prisbild på intax dämparna ?


http://www.scm-engineering.se/p_vaghallning.php?menyid=produkter klicka på alternativen så ser du ca pris byggda efter bilen

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu
Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med


Snåla? Undgå att blir uppskörtad kanske?

Nja, vi får se vad det blir. Utan att droppa namn så har jag inside-knowledge om Intrax och deras hållbarhet, så Intrax blir det inte! Jag har också en annan berättelse om Öhlins vilket för mig i klartext berättar vad det är frågan om: "Delar till "racebilen" säljs helt utan garanti."

Man kan antagligen säga väldigt mycket om "Kines-chassin". Alla förstå-sig-på:are vet (avser inte dig Patrik ) att det är skit och berättar det väldigt gärna. Hitills har säkert fem personer ganska påstridigt berättat hur tokigt det skulle vara att köpa ett kineschassi och när jag då för det första frågat om de själva testat är svaret -"Nej".
När jag sedan sagt att jag ändå överväger att testa själv har alla vänt på en femöring och alla mycket nyfiket sagt att de vill veta hur det fungerar...

Jag är övertygad om att man får vad man betalar för. Jag köper oftast det jag vet är god kvalité och har jag inte råd med det så avstår jag. Samtidigt vet jag att en del varor har sjuka marginaler, kläder t.ex.
om man till den ekvationen lägger att man får 50 kinesiska industriarbetare för en svensk och 65 stycken för en tysk så går ekvationen med billiga chassin ihop lite lättare. Dessutom är ju inte Kinestillverkat skräp bara för att det är "Made in China". Det är få av våra stora svenska industriföretag som inte har mycket sofistikerad tillverkning i det stora landet i öster.

Av just dessa, några andra och givetvis det uppenbara skälet överväger jag att testa ett K-Sport coilover-chassie med valbara fjäderkonstanter och till det matchade dämpare med 120mm ställbar ride-height för 5995sek inkl topplager runtom (ställbara fram).
Motsvarande tyskt märke ligger på + 30.000 och med sådana priser är det för frestande att inte testa...
Tänk om det fungerar? :shifty2:
Det finns ju ett antal gatbilar som det fungerar utmärkt på och är det inte några tävlingsbilar som också åker med det?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



BTG skrev:
Patrik Skoog skrev:
Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu
Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med


Snåla? Undgå att blir uppskörtad kanske?

Nja, vi får se vad det blir. Utan att droppa namn så har jag inside-knowledge om Intrax och deras hållbarhet, så Intrax blir det inte! Jag har också en annan berättelse om Öhlins vilket för mig i klartext berättar vad det är frågan om: "Delar till "racebilen" säljs helt utan garanti."

Man kan antagligen säga väldigt mycket om "Kines-chassin". Alla förstå-sig-på:are vet (avser inte dig Patrik ) att det är skit och berättar det väldigt gärna. Hitills har säkert fem personer ganska påstridigt berättat hur tokigt det skulle vara att köpa ett kineschassi och när jag då för det första frågat om de själva testat är svaret -"Nej".
När jag sedan sagt att jag ändå överväger att testa själv har alla vänt på en femöring och alla mycket nyfiket sagt att de vill veta hur det fungerar...

Jag är övertygad om att man får vad man betalar för. Jag köper oftast det jag vet är god kvalité och har jag inte råd med det så avstår jag. Samtidigt vet jag att en del varor har sjuka marginaler, kläder t.ex.
om man till den ekvationen lägger att man får 50 kinesiska industriarbetare för en svensk och 65 stycken för en tysk så går ekvationen med billiga chassin ihop lite lättare. Dessutom är ju inte Kinestillverkat skräp bara för att det är "Made in China". Det är få av våra stora svenska industriföretag som inte har mycket sofistikerad tillverkning i det stora landet i öster.

Av just dessa, några andra och givetvis det uppenbara skälet överväger jag att testa ett K-Sport coilover-chassie med valbara fjäderkonstanter och till det matchade dämpare med 120mm ställbar ride-height för 5995sek inkl topplager runtom (ställbara fram).
Motsvarande tyskt märke ligger på + 30.000 och med sådana priser är det för frestande att inte testa...
Tänk om det fungerar? :shifty2:
Det finns ju ett antal gatbilar som det fungerar utmärkt på och är det inte några tävlingsbilar som också åker med det?


Vi är ju några stycken som kör detta kina skit & vi kommer runt banan.
Vi är väl knappas snabbast men långt ifrån långsammast så det duger nog att åka lite banträffar på. De som är snabbare ha mer pulver under locket detta ska ändras på tills nästa
år så då får vi se hur snabbt det går

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Håller helt klart med om att det är många som säger att usch köp inte sånt billigt skräp, men som du säger är det inga av dom som testat det, jag tycker kvaliten känns alldeles utmärkt, och är livslängden hälften av vad ett dyrt annat hassi är så kan man köpa 2 chassin och ändå komma billigare undan .

Jag hade nog inte valt det för 5995 för det är väl basvarianten? Är mer gatigt på alla sätt och vis vad jag kunnat läsa.
Mitt K-sport och Bäckarnas D2 är ju med tillägget trackracing vilket är kraftigare och mer racigt i setupen än det vanliga, mitt gick på 10995.
Det jag gillar är att man inte ställer höjden under fjädern som alla andra dyrare varianter utan man ställer det på själva benet, är ju såklart ytterligare en förslitningspunkt då men man rör ju inte dämparens arbetsområde.

Edit: såg att street performance hade D2 track racing för 8995 nu http://www.streetperformance-butik.se/ , även raidopower har ksport trackracing för 8990

_________________
Viktor Starkman
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Hej Micke

K2sport är tillverkade i japan och för 8tusen får du ett fungerande kit, jag har provat: Sachs, proflex, öhlin och billstein.

Hittils är jag mest imponerad av K2 sport , mycket hög finish och mycket bra design med längdjustering av dämparna för inställning av höjd.

Priset är nog vad övriga skulle ta om dom höll sig till rimliga påslag.

Jag tillhör dom som provat.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



BTG skrev:
Patrik Skoog skrev:
Inte snåla på dämparna Micke, pengar är inget problem för en kille som dig juu Dax att köpa Intrax från Halmstad så behöver du inte trimma så mycket för att hänga med


Snåla? Undgå att blir uppskörtad kanske?

Nja, vi får se vad det blir. Utan att droppa namn så har jag inside-knowledge om Intrax och deras hållbarhet, så Intrax blir det inte! Jag har också en annan berättelse om Öhlins vilket för mig i klartext berättar vad det är frågan om: "Delar till "racebilen" säljs helt utan garanti."


Skönt att du hugger på betet
Ang Intrax och hållbarheten för en viss persons dämpare så finns det som vanligt alltid två sidor av myntet. Tänkte faktiskt tipsa om osbeck Sr's dämpar val på hans E46 bygge, där verkar det vara mycket bang for the bucks, men Rolf börjar bli snabb även bakom tangentbordet så jag blev tvåa

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Rolf.osbeck skrev:
Hej Micke
K2sport är tillverkade i japan och för 8tusen får du ett fungerande kit, jag har provat: Sachs, proflex, öhlin och billstein.
Hittils är jag mest imponerad av K2 sport , mycket hög finish och mycket bra design med längdjustering av dämparna för inställning av höjd.
Priset är nog vad övriga skulle ta om dom höll sig till rimliga påslag.
Jag tillhör dom som provat.

Hej Rolf,
Så kul att du såg detta och skrev en rad om dina erfarenheter! (Du har förresten PM )
Jag tror precis som du att många andra kit har sjuka marginaler.

Patrik Skoog skrev:
Skönt att du skjuter skarpt på betet

Alltid!

Patrik Skoog skrev:
Ang Intrax och hållbarheten för en viss persons dämpare så finns det som vanligt alltid två sidor av myntet.

Förvisso.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
Idag var Murphy inte i garaget. På bara några få timmar lossnade alla asfaltsmattorna i bagageutrymmet och baksätet samt hatthylla.
Det gick förvånansvärt lätt. Jag tog ett stämjärn och satte mot kanten på mattorna, värmde med varmluftpistol och efter 15-20 sek var det som att hyvla ost.
Jag har sparat allt för att kunna väga när jag är klar, men jag undrar dock om det ens blir 10 kilo?





_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bara en omgång med Label off så är det hur fint som helst

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3, 4 ... 42, 43, 44   >>
101 besök senaste veckan (265188 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande