| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämplig kabelarea på batterikabel?
|
1, 2 >> 21 besök senaste veckan (36245 totalt) |
|
Hej! Vilken kabelarea är lämplig på en, 12V, batterikabel mellan batteri och startmotor, avståndet är ca 2,5m? // JEK _________________ Jonas Ek Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart! Alfa Romeo 75TS- 90 Triumph Spitfire MK3- 70 Triumph TR3A -61 |
||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re: Lämplig kabelarea på batterikabel?
Man brukar rekommendera en kabelarea på 35-50 mm². I ditt fall Jonas, tror jag du klarar dig med 35 mm², du har ju ingen monsterstartmotor.
Hör med Daniel på gården så får du ett exakt svar och han kanske även kan göra en kabel åt dig. _________________ Bert-Ola Runeson |
||||
|
Re: Lämplig kabelarea på batterikabel?
Du får nog speca vad du har för bil lite bättre. Skiljer enormt mycket beroende på bil och utrustning. Själv har jag precis specat in 16mm2 på min bil t ex. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Hej!
På Matz fråga så är det en A-R 75TS motor med original startmotor med uppgiven effekt på 1100w (Vill jag minnas). // JEK _________________ Jonas Ek Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart! Alfa Romeo 75TS- 90 Triumph Spitfire MK3- 70 Triumph TR3A -61 |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
En startmotor på 1100 W och en batterispänning på 12 volt drar en ström på ungefär 90 A.
Skulle sedan batterispänningen vid förbrukning sjunka till 9 volt så stiger det till över 120 A. Så mitt tips är att inte ta för klen kabel, definitivt inte under 25 mm². Här kan du räkna lite själv. Kabelarea- och spänningsfallskalkylator _________________ Bert-Ola Runeson |
||||
|
Klippte ur lite text ur min tråd från när jag skrev lite om olika kablar
Jag kör med 21mm2 kabel i min bil Har räknat lite Startmotorn är på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp Jag avrundade kabeln till 3,5m för enkelhetens skull. Då får vi följande 50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 13,5W 35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 19,4 W 25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 27,3W 21mm2 3,5*0,001 ohm per meter = 0,0035 ohm * 100amp=0,35 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 35W Strömmen & spänningen kan variera lite upp & ned men det är ju väldigt små föluster med alla kablarna( alla kablar har inte samma spec värt att tänka på om man köper men skillnaden brukar vara försumbar vid dessa grovlekar) Här finns det vikt att spara Vikt en 21mm2 väger i 3,5m 0.7kg Vikt en 25mm2 väger i 3,5m 0.9kg Vikt en 35mm2 väger i 3,5m 1,2kg Vikt en 50mm2 väger i 3,5m 2,4kg Kabelarea- och spänningsfallskalkylator Känns som denna kalylator räknar med väldigt högt motstånd i kablarna. Värdena i mina uträkningar ovan kommer från tillverkares datablad. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag har sett ett grymt stort antal raggarbilar och diverse rejsbilar som kör med 21-25mm2...
Raggarbilar med högkompade v8-or torde ju sluka i sig lite mer Ampere än en liten bmw-motor. Visst, spänningen kanske sjunker lite mer än om man hade haft en 50mm2 kabel men.. det funkar ju!
Har aldrig hört om någon som har upplevt problem med tunn kabel, eller att något har blivit bättre när man har bytt till grövre kabel. |
||||
|
Re:
Jag har 21mm² i Mustangen, mest för att jag hade det liggande hemma. Har funkat perfekt med batteriet i skuffen och en 5 liters V8 i nosen. Säkrade av med 100A men det höll inte, nu sitter det en 160A säkring jämte batteriet. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Re:
Se där!
Precis, ofta blir det ju att man använder det man råkade ha hemma eller det som fanns tillräckligt mycket av på hyllan i affären.. Men.. Det här är ju lite Rejsa.nu i ett nötskal oxå. Jag väntar bara på nån datorsimulering som beskriver vad som händer med olika kablar vid olika belastning, längd, temperatur, färg på bilen och kanske 5 andra faktorer... |
||||
|
Jag har 25 mm2 i Rekorden, kabeln är väl ca 3 m lång. Aldrig haft några problem att starta, kabeln blir inte varm.
Det räckte till en 3 liters sexa med 10:1 i komp och ganska tungt vevparti. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Det är ju inte alltid som frågeställningen är unikt för ett visst fall eller inte har alternativ, "det beror på" osv. Sen kan man lära sig lite av funderingar också (det gäller att bygga på kunskapsbanken). Det är inte svårt att tänka sig "lättningar" genom att placera ett 3kg lättare batteri i skuffen och dra en 3kg kabel fram
Visst hamnar det lite mer vikt längre bak men man kan ibland räkna lite på kabeln också. Jag minns inte riktigt var Miatans originalkabel är men det kan inte vara mer än 16mm2. Men med lågkompad liten motor så kanske man klarar sig med 11V i Startmotorn (eller vad det blir när man slår ihop spänningsfall i batteriet och i kabeln). Den ultimata lättningen är ju ett VoltPhreaks placerat mittemellan startmotorn och generatorn så det blir så lite kabel som möjligt (de batterierna påverkar ju viktbalansen väldigt lite). Men för egen del så behöver jag egentligen ett tyngre batteri (än original) placerat höger bak (dvs originalplats). |
||||
|
Re:
Verkar som resistansen med denna kalkylator blir fel: dubbelt så hög som den borde vara. (Förutsatt att man bara räknar på koppars resistivitet 0,018 ohm/mm2 @20g celcius) Annars var det en snygg kalkylator _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
|
Re:
Kan det vara så att de räknar med kabel fram och tillbaka till lasten?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Batterier gillar inte värme.
Jag har mitt vid passagerarens fötter (så nära startmotorn som möjligt, utan att vara i motorrummet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 21 besök senaste veckan (36245 totalt) |