Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämplig kabelarea på batterikabel?
1, 2   >>
21 besök senaste veckan (36245 totalt)
Panzer
Jämjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Lämplig kabelarea på batterikabel?

Hej!
Vilken kabelarea är lämplig på en, 12V, batterikabel mellan batteri och startmotor, avståndet är ca 2,5m?
//
JEK

_________________
Jonas Ek
Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart!
Alfa Romeo 75TS- 90
Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Re: Lämplig kabelarea på batterikabel?

Panzer skrev:
Hej!
Vilken kabelarea är lämplig på en, 12V, batterikabel mellan batteri och startmotor, avståndet är ca 2,5m?
//
JEK

Man brukar rekommendera en kabelarea på 35-50 mm².

I ditt fall Jonas, tror jag du klarar dig med 35 mm², du har ju ingen monsterstartmotor.
Hör med Daniel på gården så får du ett exakt svar och han kanske även kan göra en kabel åt dig.

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Jag kör 21mm² på min bil med 3,5 m kabel funkar fint med ett litet 18Ah batteri & 2,5L bmw 6:a

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Re: Lämplig kabelarea på batterikabel?

Panzer skrev:
Hej!
Vilken kabelarea är lämplig på en, 12V, batterikabel mellan batteri och startmotor, avståndet är ca 2,5m?
//
JEK


Du får nog speca vad du har för bil lite bättre. Skiljer enormt mycket beroende på bil och utrustning.
Själv har jag precis specat in 16mm2 på min bil t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Panzer
Jämjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Hej!
På Matz fråga så är det en A-R 75TS motor med original startmotor med uppgiven effekt på 1100w (Vill jag minnas).
//
JEK

_________________
Jonas Ek
Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart!
Alfa Romeo 75TS- 90
Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8378



Jag kör med Biltemas 30 kvadrats i min bil.
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



En startmotor på 1100 W och en batterispänning på 12 volt drar en ström på ungefär 90 A.
Skulle sedan batterispänningen vid förbrukning sjunka till 9 volt så stiger det till över 120 A.
Så mitt tips är att inte ta för klen kabel, definitivt inte under 25 mm².

Här kan du räkna lite själv.
Kabelarea- och spänningsfallskalkylator

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Panzer
Jämjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34


Trådstartare
Tack för svaren!
Kommer att använda 35mm2.
//
JEK

_________________
Jonas Ek
Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart!
Alfa Romeo 75TS- 90
Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Klippte ur lite text ur min tråd från när jag skrev lite om olika kablar
Jag kör med 21mm2 kabel i min bil

Har räknat lite

Startmotorn är på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp

Jag avrundade kabeln till 3,5m för enkelhetens skull. Då får vi följande

50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 13,5W
35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 19,4 W
25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 27,3W
21mm2 3,5*0,001 ohm per meter = 0,0035 ohm * 100amp=0,35 volt spänningsfall
Effektförlust i kabel 35W


Strömmen & spänningen kan variera lite upp & ned men det är ju väldigt små föluster med alla
kablarna( alla kablar har inte samma spec värt att tänka på om man köper men skillnaden
brukar vara försumbar vid dessa grovlekar)

Här finns det vikt att spara

Vikt en 21mm2 väger i 3,5m 0.7kg

Vikt en 25mm2 väger i 3,5m 0.9kg

Vikt en 35mm2 väger i 3,5m 1,2kg

Vikt en 50mm2 väger i 3,5m 2,4kg

Kabelarea- och spänningsfallskalkylator

Känns som denna kalylator räknar med väldigt högt motstånd i kablarna.
Värdena i mina uträkningar ovan kommer från tillverkares datablad.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Jag har sett ett grymt stort antal raggarbilar och diverse rejsbilar som kör med 21-25mm2...
Raggarbilar med högkompade v8-or torde ju sluka i sig lite mer Ampere än en liten bmw-motor.

Visst, spänningen kanske sjunker lite mer än om man hade haft en 50mm2 kabel men.. det funkar ju!
Har aldrig hört om någon som har upplevt problem med tunn kabel, eller att något har blivit bättre när man har bytt till grövre kabel.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4579



Re:

Gustav Sundberg skrev:
Jag har sett ett grymt stort antal raggarbilar och diverse rejsbilar som kör med 21-25mm2...
Raggarbilar med högkompade v8-or torde ju sluka i sig lite mer Ampere än en liten bmw-motor.

Visst, spänningen kanske sjunker lite mer än om man hade haft en 50mm2 kabel men.. det funkar ju!
Har aldrig hört om någon som har upplevt problem med tunn kabel, eller att något har blivit bättre när man har bytt till grövre kabel.


Jag har 21mm² i Mustangen, mest för att jag hade det liggande hemma. Har funkat perfekt med batteriet i skuffen och en 5 liters V8 i nosen. Säkrade av med 100A men det höll inte, nu sitter det en 160A säkring jämte batteriet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re:

Janne J skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Jag har sett ett grymt stort antal raggarbilar och diverse rejsbilar som kör med 21-25mm2...
Raggarbilar med högkompade v8-or torde ju sluka i sig lite mer Ampere än en liten bmw-motor.

Visst, spänningen kanske sjunker lite mer än om man hade haft en 50mm2 kabel men.. det funkar ju!
Har aldrig hört om någon som har upplevt problem med tunn kabel, eller att något har blivit bättre när man har bytt till grövre kabel.


Jag har 21mm² i Mustangen, mest för att jag hade det liggande hemma. Har funkat perfekt med batteriet i skuffen och en 5 liters V8 i nosen. Säkrade av med 100A men det höll inte, nu sitter det en 160A säkring jämte batteriet.


Se där!
Precis, ofta blir det ju att man använder det man råkade ha hemma eller det som fanns tillräckligt mycket av på hyllan i affären..


Men..
Det här är ju lite Rejsa.nu i ett nötskal oxå.
Jag väntar bara på nån datorsimulering som beskriver vad som händer med olika kablar vid olika belastning, längd, temperatur, färg på bilen och kanske 5 andra faktorer...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3598



Jag har 25 mm2 i Rekorden, kabeln är väl ca 3 m lång. Aldrig haft några problem att starta, kabeln blir inte varm.
Det räckte till en 3 liters sexa med 10:1 i komp och ganska tungt vevparti.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20290



Re:

Gustav Sundberg skrev:
Men..
Det här är ju lite Rejsa.nu i ett nötskal oxå.
Jag väntar bara på nån datorsimulering som beskriver vad som händer med olika kablar vid olika belastning, längd, temperatur, färg på bilen och kanske 5 andra faktorer...
Det är ju nästan en liten skyldighet att nörda till det lite (jämt)
Det är ju inte alltid som frågeställningen är unikt för ett visst fall eller inte har alternativ, "det beror på" osv. Sen kan man lära sig lite av funderingar också (det gäller att bygga på kunskapsbanken).
Det är inte svårt att tänka sig "lättningar" genom att placera ett 3kg lättare batteri i skuffen och dra en 3kg kabel fram
Visst hamnar det lite mer vikt längre bak men man kan ibland räkna lite på kabeln också.

Jag minns inte riktigt var Miatans originalkabel är men det kan inte vara mer än 16mm2. Men med lågkompad liten motor så kanske man klarar sig med 11V i Startmotorn (eller vad det blir när man slår ihop spänningsfall i batteriet och i kabeln).

Den ultimata lättningen är ju ett VoltPhreaks placerat mittemellan startmotorn och generatorn så det blir så lite kabel som möjligt (de batterierna påverkar ju viktbalansen väldigt lite).
Men för egen del så behöver jag egentligen ett tyngre batteri (än original) placerat höger bak (dvs originalplats).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 345



Re:

Michael Bäck skrev:

Kabelarea- och spänningsfallskalkylator

Känns som denna kalylator räknar med väldigt högt motstånd i kablarna.
Värdena i mina uträkningar ovan kommer från tillverkares datablad.

Verkar som resistansen med denna kalkylator blir fel: dubbelt så hög som den borde vara.
(Förutsatt att man bara räknar på koppars resistivitet 0,018 ohm/mm2 @20g celcius)

Annars var det en snygg kalkylator thumbs up

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Räknar man på vanlig batterikabel så får man nog räkna worst case, typ 80* ambient och att man maler tills batteriet är slut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1275



Re:

Tinsfci skrev:
Michael Bäck skrev:

Kabelarea- och spänningsfallskalkylator

Känns som denna kalylator räknar med väldigt högt motstånd i kablarna.
Värdena i mina uträkningar ovan kommer från tillverkares datablad.

Verkar som resistansen med denna kalkylator blir fel: dubbelt så hög som den borde vara.
(Förutsatt att man bara räknar på koppars resistivitet 0,018 ohm/mm2 @20g celcius)

Annars var det en snygg kalkylator thumbs up


Kan det vara så att de räknar med kabel fram och tillbaka till lasten?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183



Jo, jorden ska också räknas, men dom flesta kör väl med jord i ramen.

_________________
Stefan Karlström
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1275



Javisst, men kalkylatorn finns på en sida för elgenerering med sol och vind och då har man nog inte samma möjlighet att jorda i ett chassi med försumbar resistans.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Niklas Falk skrev:
...Den ultimata lättningen är ju ett VoltPhreaks placerat mittemellan startmotorn och generatorn så det blir så lite kabel som möjligt...


Batterier gillar inte värme.
Jag har mitt vid passagerarens fötter (så nära startmotorn som möjligt, utan att vara i motorrummet).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Lämplig kabelarea på batterikabel?
1, 2   >>
21 besök senaste veckan (36245 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande