Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 1000cc-Cupen | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (67325 totalt) |
Alla förare som tänker delta i den allt populärare 1000cc Cupen 2004 inbjuds härmed
att närvara vid 1000cc Cupens traditionella uppstartsmöte hos vår Cup-sponsor Saabs Car Museum i Trollhättan Lördagen den 27/3. Vi börjar med kaffe och macka kl 11.00 och räknar med att hålla på till ca 15.30 Ur programmet: § Återblick på säsongen 2003 § Tävlingskalendern 2004 § Nyheter på tävlingsfronten § Övriga aktiviteter § Appendix K, vad är nytt och vag gäller för säsongen? § Nya deltagare och bilar § om allt faller på plats kan vi se fram emot en intressant gästföreläsare För att kunna garantera alla plats, är föranmälan obligatorisk. I mån av plats är även de som är intresserade av att i framtiden delta i 1000cc cupen välkomna att anmäla sig till uppstartsmötet! Skicka mig ett PM om du är intresserad! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Sagt och gjort! Tack för tips Magnus Internet finns inte med Appendix K pre -65 Så jag är lite vilsen i forumsnvigeringen! Mvh Bosse _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
DT 1 8-9 Maj, Kinnekulle
DT 2 5-6 Juni, Gelleråsen (Velodromloppet) DT 3 10-11 Juli, Knutstorp (MGCC) DT 4 10 Sept Mantorp (NM) DT 5 11 Sept Mantorp (final) För dig som vill komma och titta på 1000 cc Cupen vill vi gärna rekommendera Velodromloppet den 6 Juni och MGCC den 11 Juli. det är två fina tävlingar med ett bra upplägg, som brukar tilltala även de mer allmänt intresserade. Finalen den 11 sept på Mantorp är också en bra tävling att besöka, då vi kör helt eget heat med bara 1000cc cupen. (i övriga race deltar vi i hetatet tillsammans med övriga standard- och GT bilar upp till 1300cc. Du som vill ha mera info skicka mig gärna ett PM eller gå in på www.classicsaabracing.com (justt nu får du ha överseende med att vi inte är 100% uppdaterade i alla info, men lugn det kommer... ) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Tänkte att den här tråden kan bo i 100% racingforumet så den syns bättre (försvinner inte ner på sida 8 efter några dagar som den gör i huvudforumet.)
Bosse, om du hellre ser den i huvudforumet så flyttar jag tebax den :-) _________________ Magnus Thomé |
||
Jag skulle gärna vilja ha lite tider och liknande för Kinnekulletävlingen.
Vore kul att åka dit och titta lite och få använda kameran. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Bra drag Magnus! Det blir perfa med 1000 cc i detta forum! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Har inte fått de slutgiltiga tiderna för helgen ännu. Återkommer med dessa så fort jag har dem. Dock kan jag redan nu säga att grovt sett så brukar vi traditionellt köra 2 träningspass/klass på lördagen och warm up + 1 race/klass på söndagen. Så söndagen är nog mest publikvänlig, men mest tid att kika på bilar och snacka med förare ges nog under lördagen. Du har några Trollhätteförare med i 1000cc cupen, t.ex. Peter Bäckström i en Saab 96 liksom Uno Dahl i en Saab Sport. Sedan tror jag kanske att Gunnar Johansson, kan dyka upp om den nya bilen, en Saab 93 hinner bli klar. (Av någon underlig anledning kör dom Saab allihop Välkommen till kullen och 1000 cc Cupen! (tyvärr eller hur man nu ser det kommer min bil att saknas där, då jag har en time out i år i cupen för ett nybygge till klassen och sedan renovering av vinnarbilen från 2003 - kommer att "tröstköra" i SLC med vår diesel Saab) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
För er som är intresserade är det dags för Racerhsitoriksak klubbens premiär race på Kullen i helgen.
Dessutom en massa kul sportvagnar, allt från RS till reggade gat-sportisar. Över 140 ekipage gör nog detta till sveriges största racingsderie?! Här är tiderna som tidigare utlovats: Fredag 7 maj kl 13.00 - 17.00 Fri träning för samtliga klasser. Lördag 8 maj kl 09.30 - 16.35 Tidskvalifikation samtliga klasser Lördag 8 maj kl 16.40 Tävling Michelin Porsche Challenge Söndag 9 maj kl 09.00 - 11.50 Warm up för samtliga klasser Söndag 9 maj kl 13.00 Finaler för samtliga klasser Som sagt, så är jag "bil-lös" i år och mycket att göra på firman, gör att jag inte törs åka iväg och bli åksugen när kamraterna kör! Åk dit och kika på riktigt kul klubbracing och skriv gärna en rad här, eller lägg upp lite bilder! Ha en kul helg! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Dax för lite promotion för årets stora nyhet i historisk racing!
Helgen 5-6 Juni körs det historisk racing av ädlaste märke på sveriges äldsta (54 år) racerbana. Vi i 1000cc cupen kommer självklart att vara på plats! ca 15 ekipage i klassen upp till 1300cc tävlar om vår cup. En massa 2-takts Saabar både 93 och 96:or, DKW Junior och F12, Fiat Abarth, NSU och Austin A35 m.m. tillsammans med Cooper 1275 orna gör att småbilsheatet säkert blir en höjdare att se! 1000cc Cupen kommer att försöka skapa en kul display i depån. med förstärkning av Saabs bägge Formula Juniorbilar med originalchaufförerna Carl-Magnus Skogh och Erik Carlsson "på taket" tror vi att vi kan bjuda på en hel del kul för de som gillar historisk racing! Sjävlklart kommer det att finnas en massa annat godis också både i gammelbislväg och sportvagnar både på banan och i depån. Det borgar inte minst mediapartnern Classic Motor för. Välkomna! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Hoppas att ni har beställt fint väder! Det kommer ett gäng åskådare/beundrare uppifrån landet för att stimulera syn, hörsel och luktsinne. Vi är två tvåtaktsSAABåkare och två mer Alfa Romeo orienterade personer. Vi får väl hålla god min och stå ut med dem för den goda sakens skull .
För övrigt ser jag fram emot att få se BDA Escorter i full frihet. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Klart vi har beställt fint väder. Iegenskap av utlokaliserad östgöte så har jag av SMHI i Norrköping beställt vackert väder för 6000 personer den 5-6 Juni med önskad leverans över Gälleråsen. Hoppas dom har bra leveransprecision.... Som gammal Alfa 1750 Gtv -åkare med övervägande Saab-intresse så tycker jag den Norrländska mixen av representanter är klart godkänd! Esxort BDA är väl jämte 2-takts Saab och Fiat Abart 1000 Corsa de vackraste motorljud som uppfunnits? Blir kul att ses! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Då kanske min Cooper S 970cc -64 klassar in då? _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||
Nog borde din 970 Cooper klassa in!
Gissar att din bil är enligt Grupp 2 pre 65? En av de bilar vi saknar i cupen. (Mangus Rebinder körde iofs finalen på Mantorp -04) om du är intressrad så har vi uppstartsmöte för 1000cc Cupen i Trollhättan på Saab Car Museum Lördagen den 2 april kl 11.00. Du är mycket välkommen dit! Skcika mig ett PM i så fall, så att vi vet hur mycke kaffe vi ska brygga. Gäller även andra som funderar på 1000cc Cupen, ni är också välkomna, bara ni föranmäler er genom ett PM till mig! Ur agendan: Återblick säsongen -04 tävlingskalnder och poängberäkning för 05 nya förare och bilar nytt om reglementet övrigt _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Fulla startfält på gelleråsen och Velodromloppet den 17-19 Juni.
Över 180 ekipage anmälda till årets happening i historisk racing! För oss i 1000cc cupen blir det en höjdarhelg med "eget" heat, med 22 st standardbilar upp till 1150cc. Bl.a. 4 st R8 Gordini (när sågs så många på en racebana samtdigt senast?) Fiat Abarth, DKW, Saab, Opel Kadett BMW 700', NSU Prinz m.m. Blir nog ett riktigt seveärt heat! Men 1000cc cupen har bra konkurrens från övriga klasser. Runt 30 bilar i standardklassen över 1150cc gott om GT och standard-Ny bilar. Som vanligt fulla heat i både Fvee och Formel ny. En av helgens höjdare är annars den historiska paraden. Merceders SSK (har inget med Stockholms Sportvagns klubb alls att göra!!) Chevron B19, Porsche 952 (Grupp C) m,m, gör att "paraden" lätt kan överglänsa de reguljära racen denna helg! Vi syns väl där?! Visst ja, utöver 180 racebilar kommer det 140 bilar i veteranrallyt, 30 bilar i paraden, lika många gamla TT-cycklar och runt 300 bilar i klubbutställningen. Hur ska man hinna se allt? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Hej Bosse!
Vad roligt att se så många anmälda bilar till velodromloppet. Jag har en liten fråga, Hur många Bmw 700 coupe sport tävlar idag i 1000 cupen och vilka har en historia som race bil från 60 talet ? Mvh Christer Burström i Umeå _________________ Christer Burström |
||
Hej Christer!
Ja, det är kul att vi blivit så många och framförallt att bilparken är så omväxlande. (brukar ju lätt bli 1-2 bilmodeller som dominerar annars) Idag är det två BMW 700 som körs i 1000 cupen. Den ena körs av Peo Eriksson (legendarisk motorsportfotograf) den har tidigare körts av Gia Israelsson och tror jag även ägts av Svereric Eriksson, motorjournalisten. Den andra bilen i Cupen är helt ny förm ig, så den har jag ingen historik på ännu. Hos Lasse Jönsson i Karlstad står den ljusblo 700:an som Dick gärder tävladem ed för några år sedan. Jag vet ärligt talat inte vilka av dessa som har tävlingshsitoria från 60-talet. Troligast är det nog att det i såf all är den som Peo kör. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
I takt med att 1000cc cupen vuxit till en av RHK:s större "klasser", har behovet av en egen hemsida ökat.
Alla saabentusiaster hittade oss lätt på classic saab racing, men det finns ju trots allt de som ännu inte insett tjusningen och fördelarna med en två-taktare från trollhättan, så nu blir vi mera märkesneutrala med www.1000cccupen.com (ja mycket Saab kommer det ändå förhoppningsvis vara i 1000cc cupen även i fortsättningen, helst då högst upp i resultaltistan ) Så hälsa gärna på oss på www.1000cccupen.com Självklart fortsätter vi vårt diskussionsformum här också! (jag vet, länkning till rejsa återstår att fixa ) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Nu är det länkat till rejsa, Bosse. _________________ Anders Jensen ---------------------------- Kilowatt is my Profession, HorsePower is my Hobby |
||
Allmänt banåkaforum 1000cc-Cupen | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (67325 totalt) |