Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT TURBO Rennsport Sverige Edition
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (82317 totalt)
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Hejhopp alla Porsche älskare and all other "sorry bastards"

Tänkte skriva några rader om ett projekt jag har haft en tid. Jag driver sedan 25 år ett bilföretag i Gbg som bl a sysslar med försäljning av världens bästa bilmärke som börjar på P o slutar på E. Vid ett tillfälle för ett och ett halvt år sedan, köpte jag en 2010 GT3 CS av Porsche Zentrum Schwäbisch Gmund. Det visar sig strax efter att Peter Vestergren (orförande i PCS) och jag slogs om bilen utan att veta om varandra. När kontraktet var påskrivet, frågar säljaren mig om jag kan vara intresserad av en Cayman S. Själva biltypen har jag alltid gillat, och även fantiserat om att det kunde vara kul att bygga tävlingsbil av en sådan. Jag byggde för en del år sedan en av världens mest avancerade 944:or, med 996 Cup bakvagn o framvagn med dubbla A-armar o sjukt låg rideheight (numera Gustaf Revlines bil), och anser fortfarande att 944/968 har den bästa balans Porsche någonsin byggt. Dock skulle jag aldrig komma på idéen igen att stoppa så mycket pengar i en gammal bilmodell igen, så Cayman hade funnits med i huvudet ett tag. I nästa andetag säger säljaren att Cayman S'en har tillhört samma familj som GT3 CS'en. Gubben lät bygga om Caymanen till käringen så hon slapp sitta hemma när han drog på tysk Porsche Clubs möte. Så hon fick en bil av sin man att köra slalom med. Heigo helbur, läderlklädda kolfiberstolar original Porsche, Bilstein PSS9 kit med tillhörande krängare samt 19 tum OZ Ultraleggera HLT o 6-punktsbälte blev hennes slalombil utrustad med. Hon åkte med EN gång på banmöte, sen blev den stående. Då bilen hade en del dyra "trackday" prylar redan, o priset var ok, slog jag till på den med.
Första gången jag körde bilen, insåg jag att Bilsteinpaketet var väl mjukt för min körstil. Dessutom var bilen utrustad med R-däck, o motorn är ju utan torrsump, så det blev hög tid att börja göra bilen "stridsduglig" Min bäste vän Mister Google o jag hittade Mantis Sport i Kanada, som kunde leverera en hel del delar. Ett "oilsump extension kit" inhandlades, "power steering lower pulley kit" och en Quaife diff likaså, liksom "adjustable topmounts". Forza i Alingsås skickade mig anpassade H&R Racing coilovers som gjorde susen, främre krängare byttes ut till 997 GT3 RS. På blocket köptes en original Carrera Cup ratt som Levin hjälpte till att leverera rattnavet till. Det är på sin plats att nämna att Johan von Berens har varit bollplank vid otaliga tillfällen, då han redan gjort liknande resa. När bilen nu satt lite bättre ut ur kurvorna, kändes naturligtvis bromsarna lite "tunna i köttet" vid kraftiga inbromsningar, skiten väger ju inte så lite med mig i. Porsche Tyskland levererade 996 Carrera Cup ok, skivor o klossar 30% billigare än "Flashen" så här o där går det att spara pengar på att köpa direkt. En Porsche Motorsport styrväxel inhandlades av Albert Motorsport i tyskland till vad jag anser vara sanslöst billigt, nämligen 5500 kr + moms :woot: , så Sellholm.....gå och lägg dig! Älskar "bolt on" prylar efter att ha drivit den där 944'an i 4 långloppssäsonger. Det visade sig ganska omedelbart att bakre Cup-skivorna hade fel offset för Caymanen, ca 5 mm fattades för skivans bell att komma intill hjulnavet, så Mr Google o jag hittade en nice firma i Costa Mesa i Californien by the name off "RSS Stuttgart" som hade egen tillverkning av en bromsskiva de kallar "GirODisc". Bakre 325 mm skivor med lösa bells inhandlades, och när paketet ett par veckor senare öppnades kunde jag konstatera att det var riktigt fina grejor.
Nu är det ju så att jag har tummen upp i röva (eller mitt i handen heter det nog), så att jag skulle vara så händig och montera allt själv, kan du glömma . Så jag har anlitat en av de vassaste Porsche mekar man kan drömma om i Göteborg med omnejd, nämligen Filip Jannerberg på Rennsport-Sverige. Filip har lång erfarenhet med Porsche, då han jobbade på Porsche Center Väst, och dessförinnan på V.A.G.
Han är otroligt intresserad av sitt jobb och har en hel del ban-erfarenhet dessutom är han sjukt noggrann.
Det blev snabbt uppenbart att bilen nu var undermotoriserad i förhållande till chassit. Alex Hägermark lånade bilen till sponsorkörning på Carrera Cup Gbg, och hans spontana komentar vid första testkörningen var: "ge den 150 HK till, så har du en fulländad trackdaybil". Sagt o gjort, hade länge sneglat o läst spaltmeter med forumsinlägg på "Planet9" angående ett specialdesignat bolt on turbokit till Cayman S som fanns i USA, och jag var sisådär lagom trött på att bli frånkörd på SPA-FRANCORCHAMPS långa rakor av GT3'or, så nu var det dags. På Nordslingan led jag inte på samma sätt av undermotoriseringen, där lever man gott på stora pungkulor o mycket erfarenhet, men så fort man nådde Döttinger höhe på "Trackdays" med hela rakan körbar, blev det uppenbart > . PARR i England sålde som agenter kitet från USA, och har förfinat/anpassat det för europeisk bensin och deras erfarenhet. Julafton inträdde i juni i år när världens största låda damp ner på firman med "racingporr". Och väntan att få på kitet var segt, så jag o familjen passade på att fly landet för semester, och komma hem lagom till Filip hade monterat allt. Gissa om ljudfilen han mailade när prylarna var på plats, blev sönderspelad!!!
Fösta provturen blev precis som Lawrence på PARR hade beskrivit..........en helt annan bil uppenbarade sig Så nu ser jag fram emot en ruskigt trevlig höst med Spa inbokad 26/9, Ringen o PCS banmöte den 28/9 samt Scuderia Hanseat 3-6/10. Jag ser fram emot att få smyga upp bakom GT3:orna med min "snik-porsche" och vinka när jag passerar......

Lite bilder på "Lillebror"




_________________
Peter Larsen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Sjukt frän bil, såg den hos Filip i veckan när min älskling var där för lite service. thumbs up
Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 61



Hehe ränderna går aldrig ur, kul att du spårar ur igen med rätt märke!

Mvh

Fredrik (del av förtruppen som hämtade grejer till Primusporschen tillsammans med Gurra i vintras)

_________________
Fredrik Hammarstedt
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Tack, Mats
Sätter in lite bilder från turbomonteringen nästa vecka..........

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
sluggen skrev:
Hehe ränderna går aldrig ur, kul att du spårar ur igen med rätt märke!

Mvh

Fredrik (del av förtruppen som hämtade grejer till Primusporschen tillsammans med Gurra i vintras)



Finns ju bara ett märke som alltid funkar, eller hur?

_________________
Peter Larsen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kul att du satsar på en cayman! Det finns ju inte allt för många påkostade sådana här i sverige. Ska bli kul att se den in action den 28e september

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Helrätt projekt Peter! thumbs up
En Techart-vinge så blir den komplett

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
för mycket styling o för lite function, Gustaf
Gå in på aerowerke.com, låt dig läskas.........

_________________
Peter Larsen
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Grymt! thumbs up
Hade varit trevligt med några nya stycken i första inlägget bara, åtminstone så här sent på dygnet

Lycka till med kärran

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Mats Th skrev:
Grymt! thumbs up
Hade varit trevligt med några nya stycken i första inlägget bara, åtminstone så här sent på dygnet

Lycka till med kärran


???? Stycken???

_________________
Peter Larsen
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Peter Larsen skrev:
Mats Th skrev:
Grymt! thumbs up
Hade varit trevligt med några nya stycken i första inlägget bara, åtminstone så här sent på dygnet

Lycka till med kärran


???? Stycken???


Ja alltså någon tom rad bland all text, texten blev lite svårläst efter ett gäng snapsar

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Du drecker för lite, grabben .

_________________
Peter Larsen
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Peter Larsen skrev:
Du drecker för lite, grabben .


Ja uppenbarligen
Får införskaffa förstoringsglas istället

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Peter Larsen skrev:
för mycket styling o för lite function, Gustaf
Gå in på aerowerke.com, låt dig läskas.........


Hehe, håller helt och hållet med men trodde du ville ha gatbilsstuket. En rejäl cup-vinge vore förstås bästa alternativet

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
westerlund.
halmstad
Här sen Jan 2009
Inlägg: 478




härligt att se en bra bil bli bättre ...
mvh colin cayman westerlund

_________________
john westerlund
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Skit häftig bil, jag tycker det är synd om denna porschen att den fick snik hjulupphängning.
Hjulupphängningen på din var std fortfarande?
Annars gillar jag Cayman mest bland alla Porschar och denna är bara ännu bättre.

Techart vingen som visades i någon tidigare tråd var grymt snygg.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Skit häftig bil, jag tycker det är synd om denna porschen att den fick snik hjulupphängning.
Hjulupphängningen på din var std fortfarande?
Annars gillar jag Cayman mest bland alla Porschar och denna är bara ännu bättre.

Techart vingen som visades i någon tidigare tråd var grymt snygg.

Mvh, Per


Jag har GT3 cup bärarmar o toestag liggande, och det är möjligt att de åker på i framtiden. Bekymret jag har idag är att sliter inre skuldra på framdäcken i förtid. Normalt misstänker man ju för mycket camber, vilket inte är fallet. Troligtvis gör den något ogynsamt på det inre hjulet i kurvorna, som kan hänga ihop med "spelet" i o m gummibussningar. Varför jag inte redan bytt ut hjulupphängning är, för att man skall kunna åka i skiten 58 mil från Kiel utan att bli vansinnig. Man kan ju gå hur långt som helst med en sån här bil. Dock får man inte glömma att det INTE är en räserbil, även om den nu råkar ha vagnbok . Börjar jag byta ut dörrar, huvar, skärmar osv, skapar jag en för extem bil för att KÖRA till o från banorna. Men framdäcken är hittills ett bekymmer. Jag skall gå upp ett steg i gummi nästa vecka, o köra Michelin Cup 265/30-19 fram o Pirelli Trofeo 295/30-19 bak. Tvungen att behålla Cup däck fram, då Pirelli endast har 35 profil på sina 265:or, o diametern ökar med flera centimeter. Trångt nog som det är, med min rideheight. RSR-skärmar kanske?

_________________
Peter Larsen
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Mycket trevligt bygge.

Hur fick du igenom Turbon på besiktningen?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Fastlane skrev:
Mycket trevligt bygge.

Hur fick du igenom Turbon på besiktningen?


Genom att äga en bil som man inte kan se motorn på....



thumbs up thumbs up thumbs up till en sjukt grym bil! Jag kollade närmare på en röd Cayman R på PCS slalomträff förra helgen, sjukt snygg!!

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392


Trådstartare
Hittade en bild från Spa i höstas.......


å en till.......

_________________
Peter Larsen
Citera
_Sandell_
Blekinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 173



ThomasT skrev:
Fastlane skrev:
Mycket trevligt bygge.

Hur fick du igenom Turbon på besiktningen?


Genom att äga en bil som man inte kan se motorn på....



thumbs up thumbs up thumbs up till en sjukt grym bil! Jag kollade närmare på en röd Cayman R på PCS slalomträff förra helgen, sjukt snygg!!

.


Har med tänkt på det, boxstern och denna har bara fördelar med motorplaceringen

_________________
Frederico Sandell

Porsche Boxster - 97 - nuvarande
Porsche 911 -69 - Såld
Audi S2 -91 - Såld
Subaru Impreza GT -99 "JRM-Racing" - Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT TURBO Rennsport Sverige Edition
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
10 besök senaste veckan (82317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande