Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar HeVo mk1 3,0 2016 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (101129 totalt) |
Flyttade denna tråd så blr det lättare och roligare att följa bygget.
@Micke, du kan ändra rubriken allteftersom bygget fortskrider, tryck på ändraknappen i första inlägget bara. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
När det gäller motoreffekt så är effekt lika med arbete. Om handtget på en spade håller för 20 kg sand så kan du skotta 20 kg per spadtag, inte mer. Men du kan skotta 1 tag i timmen eller 100, spaden håller ändå.
Skottar du 100 tag så har du gjort 100 ggr mer arbete, alltså producerat 100ggr mer hkr. Det ger att din ram håller för den belastning (vridmoment) som den tål, inte mer. Samma motorstorlek med mer effekt spelar alltså ingen roll. En 20 liters jättemotor kan dock förändra situationen även om den ger 20 hkr. Inderekt kan mer effekt ha en inverkan, på så sett att om effekten utnyttjas så kommer bilen att gå FORTARE, och då blir alla belastningar från mötet med vägbanan mycket större. Men då är vi tillbaka till stötdämparinfästningar mm där dessa krafter visar sig. En 6 liter motor ger modesta 500 Nm i vrid, vilket inte är mer än man kan dra för hand med 1 meter förlängare. När vi talar om vridstyvhet för en ram så handlar det om säg 10000Nm, för att den skall vridas sig 1 grad, alltså betydligt mer för att gå sönder. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Det går framåt med bygget nu ska allt rivas isär för pulverlack av ramen.
Hade den ute i friska luften //Micke K _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Plötsligt händer det!!!!
Chassiet är pulverlackat hittade en annan firma VIP Lack i Vallberga som kunde fixa pulverlack. Nu är det bara att börja montera ska bli riktigt kul. Men det blir inte mycket gjort i helgen åker tidigt i morgon till Vimmerby för att hjälpa en kompis som ska köra Novemberkåsan. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Nu har det blivit lite gjort.
Börjat dra bromsrör och bränslerör samt kabel till batteri som kommer att hamna i bagaget. Har satt dit pedalstället och gaspedal. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Nu Har jag börjat på motorn tog hem min B6304 som jag hade stående hos Sebbe.
Har plockat isär motorn kommer att byta lager, ringar, kamdrivning, vattenpump, koppling, slipa in ventiler matcha ihop insug, avgas kanaler med insug och grenrör. Sedan får det nog vara bra så man kan få i motorn och fortsätta med monteringen. Eftersom jag inte har tillgång till hetvatten tvätt fick det bli avfettning och ungs rengöring vilket funkade ganska bra. Är det någon som har tipps på bra motorfärg? Hade tänkt mig något aluminium färgat. Några bilder på motorn. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Tjena micke! Ballt projekt, blir riktigt coolt. Jag råkar ha en portad topp i bra skick med flödespapper om du vill spara lite jobb, den är inte fasligt dyr heller. PMa om det låter intressant _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Har tvättat motordelar i en ultraljuds tvätt som jag har tillgång till blir som nytt.
Har mätt upp cylindrarna och de är utanför förslitnings gränsen så det blir borrning och nya kolvar. Ska få veven, svänghjul, tryckpaltta balanserat. lite bilder på tvättade delar. Fick min ljud/värme isolering som jag köpte på Karnag Har börjat med att sätta dit bitium matta (M1721)i golv ska sätta på insida av torped med dämpar plåt ljudet riktigt bra kan rekommenderas. I motorrum ska jag sätta värmeisolerande matta med glasfiber/aluminium (M1037). Bilder kommer http://www.karnag.se/images/stories/ Tack Mattias ska fundera på toppen. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Här är lite bilder på ljud/värmeisolering nu ska bara lite aluminium tejp sättas i skarvarna.
Golv Bagage Mer golv Torped Tunnel _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Hansen racing har färg, tror det är plasticote, som ser ut som aluminium och gjutjärn. Tål värme. Trevligt bygge, funderar själv på att bygga på en likadan kaross någon gång i framtiden. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Har köpt ett par burkar Motip Engine paint aluminium ska testa på lite motordelar och utvärdera resultatet.
Om det blir färdigt till sommaren kan man alltid hoppas på men tanken har funnits att försöka göra SFRO 2 till sommaren. Kolvarna är på väg så det blir till att lämna blocket på borrning senare i veckan. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Seriös värmeisolering
Var har du köpt den? Är det "bara" alumuminiumplåt, eller är det någon form av isolering bakom också? Jag har några kvadratmeter liknande med isolering bakom, men jag tror den drar åt sig vatten och är lite rädd för att sätta den i kardantunneln. Kanske inte är ett problem med tanke på värmen från avgassystem och växellåda borde torka ut den, men du kanske har någon uppfattning? |
||
Värmeisoleringen är glasfiber med aluminium folie (tjock) ytterst de rekomenderar att tejpa kanterna med armerad alutejp.
Denna ska vara 3mm tjock (inte tejpen). Jag köpte den på Karnag i Täby ring och prata med Thomas Wrenkler han hjälpte mig med vad jag skulle ha. Det är inte så lätt att hitta info på deras hemsida men jag hittade lite på ett annat ställe. http://www.brosjyrearkiv.no/coBuilde Den jag har på torped/tunnel är M1037 den finns inte med på denna pdf men är samma som M949 men M1037 är bara 3mm tjock. Här är lite mer. http://www.karnag.se/images/stories/ _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Dags för en liten update
Har provtryckt tanken det blev lite backjobb för svetsaren (Sebbe) läckte på 2 ställen. Anslutning till tanklock Ock anslutning till retur ledning Hade ingen plugg 50mm att täta med så jag drog igång 3D skrivaren och skrev ut en har skrivit ut lite bussningar i nylon med till växelspaken det verkar funka bra bilder kommer. Har roat mig med att slipa in ventiler och satt ihop det igen tröttnade efter 8 ventiler det var bättre förr på B20 tiden då hade man varit färdig nu var det inte äns halvfärdigt. Sen fick den en skvätt färg med Motip Engine paint aluminium. Målade resten av motordelarna med. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Provade att skriva ut bussningar i nylon med 3D skrivaren. Känns riktigt bra ska göra lite förstörand tester i skruvstyckt för att se hållbarheten.
Var och hämtade blocket från borrning har målat det efter bilden togs så nu kan man börja montera ihop den. Nya kolvar _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Har snart fått ihop motorn.
Lackat block Kolvar och vevstakar hopparade skiljer mindre än 1 gram på de nu. Montering av kolvar kolvrings kompressor modell 80 tal funkar ännu. Kolvar på plats Topp monterad Lyftare isatta ock mina egentillverkade monterings verktyg för ventilkåpa. Verktyg för att "nolla" kammar. Snart klart för montering av ventilkåpa. Innan jag han sätta dit kåpan ångrade jag mig och lackade den mattsvart. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Lite mer har hänt har pulverlackat lite saker på motorn och spindlarna fram som är el-förzinkade tyckte det blev snyggare med svartlackade spindlar.
VEMS:et är beställt till motorn har även fått till remsträckaren för generator remmen ska bara lackas sedan börjar det bli dags för att stoppa i motorn. Har satt dit bromsarna med så snart kan man lufta bromssystemet. Lite bilder. bakning av spindlar Bak bromsar monterade Frambromsar Montering hjullager Mer frambromsar _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Lite fredags bilder (rätt kassa tagna med mobilen)
Nu är motorn i förhoppnings vis behöver jag ite ta ur den mer. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Har hjälpt Sebbe (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=43610&start=915)med att lacka hans 142:a så det har inte blivit så mycke gjort på min egen bil.
Men nu är det dags att ta tag i det. Har luftat bromsar och koppling så nu funkar de ska bli kul och se om uträkningarna på huvudbroms cylindrar stämmer pedalen känns bra kopplingen går oväntat lätt. Har även lackat spjällhus svarta och moterat dessa. Lackade främre avgas system. Helsvetsade och lackade grenrör jäkla material att svetsa i aluminiumiserade avgasdelar. Monterade grenröret. Spjällhus lackade. [url][/url] _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Våra race- och banåkarbilar HeVo mk1 3,0 2016 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (101129 totalt) |