Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (96892 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Bilen väger 1600+ kg och vi (bilen och jag) trivdes när vi kom ner till lite drygt 2,45 bar "hyfsat varma däck", dvs kastade mig inte på mätning efter full attack. Kan hända att jag kunnat gå betydligt lägre men där stannade jag för dagen. "Glömt kompressorn i de andra byxorna.."

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Hade bilen inne på lite fix och fick möjlighet att inspektera bilen i allmänhet. Jag hittade då i synnerhet dessa "Federal sprickor" på båda mina bakdäck, inga konstigheter fram. Kan ju ha med effekten att göra att det slitit hårdare bak än så länge. Men såhär ser de ut idag med runt 100 mil gata och 18 varv attack på Eskilstuna motorstadion. Något att hålla koll på framöver.



Får alla dessa eller är det olika kvalitet på däcken, beror det på tyngd, effekt, hjulinställning, tryck? Någon som kommit fram till något?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Jag har inte fått mina ännu lev 12-14 dagar

Åker framhjulsdrivet så vi får se om det blir fram på mina då.

Jaja men det blir som det blir, verkar inte som nåt sr-s med spricka har totalhavererat ännu eller?


Mvh
PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



service4 skrev:

Jaja men det blir som det blir, verkar inte som nåt sr-s med spricka har totalhavererat ännu eller?

Nja om det skulle vara högrisk på något sätt så byter jag gärna innan haveri men jag har inte stött på ett enda fall av haveri p.g.a. dessa sprickor. De lär t.o.m. bli mindre med tiden och mer slitage. Vi får väl se hur det blir med den saken. De känns och sitter bra just nu iaf.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



johmei skrev:
service4 skrev:

Jaja men det blir som det blir, verkar inte som nåt sr-s med spricka har totalhavererat ännu eller?

Nja om det skulle vara högrisk på något sätt så byter jag gärna innan haveri men jag har inte stött på ett enda fall av haveri p.g.a. dessa sprickor. De lär t.o.m. bli mindre med mer tiden och mer slitage. Vi får väl se hur det blir med den saken. De känns och sitter bra just nu iaf.


Låter bra det Johan

_________________
PJ Thyrén
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



service4 skrev:
Kikade på nätet och hittade typ samma diskussioner som vi har om 595 däcken.


https://www.google.se/search?q=federal+tyres+cracks
FederalTire skrev:
Q: Rubber Cracking, Is This Normal?
Tires are put through one of the toughest environments compared to any other consumer product. Along with being stretched millions of times as they roll through their life, tires are exposed to acid rain, brake dust, direct sunlight, harsh chemicals, as well as the extreme temperatures of summers and winters. While tires have anti-aging chemicals in their compounds, exposure to all the elements will inevitably cause rubber to lose some of its elasticity and allow surface cracks to appear.

......

Source: TireRack
Jaså, Federal kan också kopiera från nätet...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211



johmei skrev:

Får alla dessa eller är det olika kvalitet på däcken, beror det på tyngd, effekt, hjulinställning, tryck? Någon som kommit fram till något?


Vi fick ochså dessa på våran "ringen tool". BMW E30, 1000kg, 171hk 205/50-15.

Sprickorna gav obalans og massa ristningar i bil/ratt... Ingen trevlig upplevelse direkt...

Citerar meg själv:

Magnus Arvesen skrev:
Tänkte dela våran erfarnhet med Federal 595 RS-R. Efter at kjort up 3-4 sett R888 kjöpte en uppsätning 595 RS-R från däckonline...

Vi var noyd med greppet och slitage jamnfört med R888. Lite lettare å kjenna vart grensen mellan grepp och inte grepp var och i fölge loggen ca 10-15 sekunder langsamera änn R888 BTG på Nordslingan.
Vi kjörde på 2,2-2,3bar varma däck som både verkade och såg fint ut med tanke på slitage.

MEN efter 38 varv på Nordslinga forrige helg så däcken så her ut thumbs down
Ser ut som det är en skarv i däck banen som börjar lossna
Var tydligast vänster fram, men såg ochså tendens vänster bak och högre fram...

Vänster fram:





Vänster bak:




Höger fram:



_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Magnus ditt vänster fram ser ju rätt illa ut

Mvh'
PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
Berca
Fagersta
Här sen Dec 2009
Inlägg: 74


Trådstartare
Nu har jag testat Federal-däcken en dag på Gotland Ring och måste säga att jag är nöjd med resutatet... Har kört MPSC tidigare (996 turbo) och det är klart att det inte är samma stabilitet och grepp men med tanke på prislappen och att jag bara kör för nöje så är det klart prisvärt. Har även bytt bil till en Porsche 968 CS, så skillnaden ligger ju lite i bilen också.

Vågade inte släppa ner trycket så jag drogs med att det släppte bak vid hård motorbroms... tillslut hade jag 2,1 fram och 2,3 bak och med facit i hand kunde jag släppt nått hekto till bak. Dimensionerna är 225 och 255 i 17".

_________________
Jörgen Bergström
www.bercasmotorpod.se
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Intressant med att höra om era olika lufttryck.

Verkar som om mina nya dyker upp nästa vecka :-)


Mvh
PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Sådärja, känns bra "so far", skall testa lite på ringen nu så får vi se vad jag hittar för tryck etc....



_________________
PJ Thyrén
Citera
service4
Swedish Hawaii
Här sen Apr 2013
Inlägg: 37



Tycker dom känns bra, har provat ca 10 varv på GR. Har nog haft väl högt tryck och skall labba lite med det senare.

Har börjat på 2,3bar men dom hamnade på 2,85 efter 3 varv.


Skall kolla efter sprickor i morrn.


PJ

_________________
PJ Thyrén
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Har nu kört runt 300 mil gata och 45-50 varv på Mantorp sedan min senaste uppdatering. Däcken ser nu bättre ut och sprickorna bak är snart "nerslitna" från gatkörningen och fram har inga direkta sprickor blivit. Min teori är att sprickorna upkommer vid hård körning när de är nya men slits sedan ner. Kör man lugnt i början så uppkommer de inte då däcken blir genomvarma långsamt. Jag sliter mkt bakdäck på gata av någon anledning.

Bilder på bakdäcken bifogat, fram finns inget att se.


_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 105



Jag har inte de klassiska federalsprickorna ...än så länge. Men jag har istället fått längsgående sprickor efter ca 200mil på gata.



Annars är jag riktigt nöjd med däcken jämfört med continental sport contact 5 t.ex har dock inte hunnit testa dem i blött underlag än.

_________________
Tobias Albertsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Angående dess Federal 595 RSR däck. är det någon som har koll på vikten på dom och hur vikten på Federal däcken står sig mot dess närmaste konkurrenter?! Har hört att Federal däcket ska vara väldigt tungt.
Stämmer detta?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



De känns väldigt tunga. Jag vägde mina BMw original 193M 18" med RS-R vilka var tyngre än mina 19" med bredare gatdäck!

Edit: 193M skall väga F:11,23 B11,93 kg. Med däck (235/40, 255/35) och en del balansvikter vägde jag dem till F24,0 B:24,3. Lite konstigt att det var så lite skillnad men så såg det ut. Vad konkurrenterna väger kan jag inte uttala mig om.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Har nyss köpt federal 595 195-50-15 då mina toyo 888 var slut efter 1700mils gat och 2 kullen körningar (GG)
Det som jag märkte direkt var att federal var tyngre än Toyo däcken.
Den stora skillnden i min bil , seven med saabturbo på 200hkr och vikt på 730kg var att spårkänsligheten på spåriga vägar försvann hellt och komforten på guppiga vägar blev mycket bättre, tror att stommarna är betydligt mjukare än vad Toyos är.
Har dock inte provat på bana än, dock så står kullen den 7 juli näst på listan, Locostswedens eget evenemang.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kan dessa sprickor vara från hårda inbromsningar m.m där gummit är lite klent/varmt/kallt/styvt och istället för att sträcka i gummit så spricker det?
Det jag skulle vara orilig för är vad som stoppar hela slitbanan från att lossa om sprickorna blir tillräckligt djupa. De gamla regumerade däcken kunde släppa hela slitbanan från däcket.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



cirs skrev:
Kan dessa sprickor vara från hårda inbromsningar m.m där gummit är lite klent/varmt/kallt/styvt och istället för att sträcka i gummit så spricker det?
Det jag skulle vara orilig för är vad som stoppar hela slitbanan från att lossa om sprickorna blir tillräckligt djupa. De gamla regumerade däcken kunde släppa hela slitbanan från däcket.

Jag fick mer sprickor bak vilket indikerar för mig att det inte är från inbromsning i mitt fall iaf. Lite fanns även fram men bara som streck i däcket medan bak så öppnades sprickan och var lite djupare. Det är många som skriver om dessa sprickor men ingen har varornas om haveri vad jag vet. Hade samma fundering som du när jag först läste om detta men blev snart lugnad av dussintal trådar på olika forum.

Jag har slitit ner däcken till 3-4 mm nu och sprickorna är nästan borta. Ett bakdäck har kvar en spricka.

Tror det kommer från snabb uppvärmning när däcken är nya på något sätt.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



johmei skrev:
cirs skrev:
Kan dessa sprickor vara från hårda inbromsningar m.m där gummit är lite klent/varmt/kallt/styvt och istället för att sträcka i gummit så spricker det?
Det jag skulle vara orilig för är vad som stoppar hela slitbanan från att lossa om sprickorna blir tillräckligt djupa. De gamla regumerade däcken kunde släppa hela slitbanan från däcket.

Jag fick mer sprickor bak vilket indikerar för mig att det inte är från inbromsning i mitt fall iaf. Lite fanns även fram men bara som streck i däcket medan bak så öppnades sprickan och var lite djupare. Det är många som skriver om dessa sprickor men ingen har varornas om haveri vad jag vet. Hade samma fundering som du när jag först läste om detta men blev snart lugnad av dussintal trådar på olika forum.

Jag har slitit ner däcken till 3-4 mm nu och sprickorna är nästan borta. Ett bakdäck har kvar en spricka.

Tror det kommer från snabb uppvärmning när däcken är nya på något sätt.


Kan det vara för högt lufttryck?

För min del blir det värt ett par hundralappar extra för däck som inte spricker

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Däck för banåka
Federal 595 RS-R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
15 besök senaste veckan (96892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande