Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... , 36, 37, 38 >> 49 besök idag (297622 totalt) |
Hej Johan, Vad tänker du med 4 tum? Är det för litet, eller för stort? Ser väldigt stort ut på din bil. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
På insugssidan kan det väl knappast bli "för stort" när man talar om tillförsel före trattarna?
Däremot kan man ju givetvis få platsbekymmer och det är väl det som Johan tänker på, antar jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tror att hans silikonslang lurar ögat, detta är också 4 tum/100 mm med tunnare slang. I mitt fall ska den bara leda in luft från fronten till spjällhusen med ett öppet skumfilter.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Min tanke var att om man skär av slangen i lagom vinkel så den mynnar fram mot vänster framlampa och lägger på en rak rörbit så skulle man kunna få plats med mer filter area och suga mindre varmluft?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Original insugsplats är på plåten bakom grillen, till hö i motorrummet. Men det "röret" är inga 100mm.
Men en tanke är att dra en slang, dit bort, likt originalet. Dra ett rör rakt fram kan bli trångt eftersom det numera sitter en oljekylare där. Här ser man den lilla rörstumpen där luften tas in i original utförande. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Precis det med utrymmet jag tänker på. Just att stosen sitter rakt fram riskerar att skapa problem med utrymme. Min silikonslang är 4" _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Tack för inputs
Det kan även bli så att det "bara" blir ett filter över förgasarna. Vi får se när motorn är i och är uppstartad, vad som passar bäst. Alternativet med luft burken är det i särklass dyraste, så mycket är klart _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Det finns ju många bilar som kör Historic Racing och där man klarar ljudkraven med den lösningen så jag kommer själv att prova den först. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Som du är inne på Mats, så är nog insugningsljudet det ljud som kommer att vara det största hotet mot att komma under 95dB. Där är det säkert en fördel med den dyra luft burken.
_________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
För min del så handlar det också om att mc förgasarna verkar fungera bäst med en luftburk motsvarande vad det sitter original på mcn. Sett flera med förgasare motsvarande dom jag monterar som har haft problem när dom sitter helt öppet.
Där verkar det dock skilja sig en del när det kommer till förgasare för bil. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Pratade med Lennart för några veckor sedan ang. att klara 95dB. Då jag håller på att bygga avgassystemet.
Han åker 2½ avgassys. med endast en ljuddämpare längst bak (Simons största) och med öppet filter som du kanske vet. Han sa att det mesta ljudet kommer från insugssidan.Blir som en resonanslåda i motorutrymmet, så han har satt en ljuddämpningsmatta under motorhuven (typ1x1m) på vänster sidan. Kommer inte ihåg hur många dB det gjorde, men den gjorde stor skillnad. Med detta så ligger han runt 90-92dB. Men beror lite på väder/vind som han sa. Men han har aldrig haft problem med för högt db med denna setup. Jag kommer att åka med samma prylar på min.....Varför uppfinna hjulet en gång till _________________ Jonas Götesson |
||||
Då är vi 3st med samma uppsättning. Har också 2.5" avgas (Martelius rostfritt) med en dämpare. Kanske det räcker med strumpor över trattarna då? Fick tips att det förmodligen inte är godkänt att besiktiga med öppna trattar? Detta för att förhindra att gnistor flyger ur trattarna. Verkar det rimligt? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Är inte dämparen rätt liten på Martelius systemet. Kan kanske bli problem om du har otur. "Öppna" trattar i SBP tror jag inte går någe vidare, utan du får skaffa luftfilter. En annan sak som de inte tycker om, är öppen vevhusvetilation, tänk på det. _________________ Jonas Götesson |
||||
Som Jonas skriver så behöver jag fixa sluten vevhus ventilation för besiktningen .
Tips på lösningar... Olje Catch tank. En slang från ventilkåpan till tanken. Var går sedan den andra slangen från tanken? Hur stor tank behövs? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Lite bilder från en tidigare ägare.
Ser fin ut på dessa bilder. Sedan plockades bilen ner i sina beståndsdelar och en annan person köpte projektet i delar, som sedan köptes av mig. Förra ägaren köpte väl egentligen bilen som en "reservdelsbil" till sin Alpina tävlingsbil. Men ångrade sig och sålde till mig. Kommer ihåg när jag var i förra ägarens garage, som var fylld av BMW godis. Längst in stod Skalman som ett tomt skal och jag sa direkt "fan, den skulle jag ju kunna köpa" och så blev det någon månad senare. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Det blir en 2 liters motor som blir med mycket special/egen tillverkade delar. Mycket lättade delar och allt balanserat.
Antal hk ger sig vid test. Kommer att begränsa vartalet vid 8000rpm. (Så är tanken innan uppstart Dubbla italienska Weber 48 dcoe. Så det kommer att bli en mycket intressant motor _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Hej, ja där finns det en del "kuliga" saker Men det blir dyrt att plocka hem saker därifrån _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1 | << 1, 2, 3 ... , 36, 37, 38 >> 49 besök idag (297622 totalt) |