Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-04-07 Besök hos BEBI! | 3 besök senaste veckan (4847 totalt) |
Tack för massa trevligt snack, provsittning i provsittningsmojängen (ville INTE kliva ur den ), bilderna på nya designen (stort kliv framåt speciellt i fronten ) och för att få kika på monocoquen (hur det nu stavas ) osv. Naturligtvis glömde jag kameran hemma som vanligt
Sen vem som var vem lyckades jag nog tyvärr inte pricka in allihop men en hyfsad procent var välkända ansikten för mig _________________ Magnus Thomé |
||
Tack, Daniel för att du fixade visningen av detta fantastiska projekt!
och tack till killarna bakom projektet, som berättade så öppet och detaljerat om sitt projekt! Jag önskar dom verkligen lycka till med projektet! Idéer och kunskap verkar det inte vara brist på i alla fall. En kolfibermonocoque som man sätter lätta hjulupphängningar på, stoppar i en lätt motorcykelmotor och -låda, samt klär det hela med en läcker och funktionell kaross. När sedan skapelsen beräknas väga c:a 400 kg och ha en motor på runt 200 hk, så låter det som ett recept på en mycket rolig bil! Bifogar några bilder från kvällen: Den extremt "röriga" frontdelen skall senare ersöttas av att kolfibermonocoquen går ända fram till nosen. Även den främre delen av den bakre rörramskonstruktionen skall istället ingå i kolfibermonocoquen. Den första prototypen som provkördes av TV3 på Björkvik 2003 Råkarossdelar som väntar på montering. Herr Thomé försöker, i "torrdockan", klura ut hur han skall kunna styra bilen utan att slå händerna i knäna. Växellådan, heter det Quaiff-låda? Nya idéer diskuteras enkelt på en Whiteboard. Tue visade hur han mha specialtejp kan ändra karosslinjerna. Vindtunnelmodell, som testades i Italien tillsammans med Bizzarini. En underbar gammal Bizzarini, som väger c:a 700 kg, har 190 hk och hyffsat breda däck och gamla magnesiumfälgar. Detta var en kväll att minnas länge!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Så det fanns verkligen en sån där Opel-motofierad Bizza i sverige! Jag har hört rykten sen länge, men avfärdat dem som just sådana. Kul att äntligen få se den.
och ja, BEBI:n såg kul ut den också. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Tänk att tre timmar kan gå så fort! Jag har haft lite korrespondens med Tue nu på morgonen och han hade lika kul som vi. Han skriver:
"Vi har aldrig garageträffar, men det var verkligen kul att få input från ett gäng seriösa bildårar. Följ gärna projektet genom att ansluta er till support-klubben. Det kostar inga pengar!! Det är bara roligt om man får med intresserade personer som kan föra vidare budskapet till andra." Supportklubben anmäler ni er till på http://www.laboratoriobebi.com Inte nog med det, han antydde att det kanske kan bli frågan om en förevisning av den färdiga bilen så småningom. Brum brum! Förresten, tack Peeter för fina bilder! |
||
Kanske ett tips till alternativ slogan för rejsa.nu... ?
Rejsa.nu - för seriösa bildårar _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tack för bilderna Peeter! Att jag alltid ska glömma ta med kameran själv
Synd att vi inte fick ta foton på den nya designen, den var enligt mitt tycke stora kliv framåt! Ser ju ut som jag är full o somnat: _________________ Magnus Thomé |
||
Hehe! Fast jag tror alla är fullt medvetna sen länge att det ligger till så _________________ Magnus Thomé |
||
Den nya designen tycker jag också är ett klart lyft! Jag kunde ärligt talat inte förlka mig riktigt med den höga takbågen på den gamla, som såg ut som en skopa, som borde skapa ett enormt luftmotstånd. Full och somnat?!? Nej, du letar ju bara efter växelspaken! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Håller med dig Peeter om att designen av just takbägen oroat lite på de tidiga prototyperna, men att den senaste verkar bli grymt lyckad. Vill också passa på att tacka Daniel för besöket, men framförallt Tue och Clas som ställde upp 100%-igt för ett gäng galningar.
Man känner sig lätt lite kluven efter ett sådant besök, å ena sidan blir man än mer sugen på att dra igång något byggprojekt själv, å andra sidan inser man att det finns andra som gör det bättre. Och sen var det ju det här med tiden - om det tar några år för killar som verkligen kan sin sak så skulle det lätt skena iväg till decennier om man själv skulle ge sig i kast med ett liknande projekt. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
|
||
Eftersnack 2004-04-07 Besök hos BEBI! | 3 besök senaste veckan (4847 totalt) |