Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (15829 totalt)
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Jag har precis beställt en uppsättning GAZ Gold Coilovers (fram och bak) till min bmw e30 325.

Grundtanken var att beställa mjukare fjädrar för att sedan komplettera med ett set för trackdays. Jag bygger bilen för bana men vill fortfarande kunna njuta av bilen på småvägar när lusten faller på och planerar även att köra en runda till ringen och ner på alpvägar, utan att den är direkt obekväm.

När jag diskuterade detta med företaget som bygger mitt paket så gav han mig värdena som dom kör på i bland annat pbmwc (production bmw cup, typ standard i bmwcup) och ttrs (toyo tires racing saloons, typ modiferat och special fast inte bara bmw). Han sa mer som referens och att han kommer hålla samma balans men gå ner lite i fjäderkonstanter.

Fram: 500lbs (87.5 N/mm)
Bak: 325lbs (57 N/mm coilover, som är 126.6 N/mm om det hade varit på original infästningen, tror jag, 57 / 0.45 räknade jag i alla fall)

Nu är frågan, är detta verkligen så hårt? om jag har läst andra trådar rätt så brukar framfjädrarna (som referens) ligga på 80 N/mm som minimum och upp emot 120 N/mm (och ännu högre).

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

timmy1701 skrev:
Jag har precis beställt en uppsättning GAZ Gold Coilovers (fram och bak) till min bmw e30 325.

Grundtanken var att beställa mjukare fjädrar för att sedan komplettera med ett set för trackdays. Jag bygger bilen för bana men vill fortfarande kunna njuta av bilen på småvägar när lusten faller på och planerar även att köra en runda till ringen och ner på alpvägar, utan att den är direkt obekväm.

När jag diskuterade detta med företaget som bygger mitt paket så gav han mig värdena som dom kör på i bland annat pbmwc (production bmw cup, typ standard i bmwcup) och ttrs (toyo tires racing saloons, typ modiferat och special fast inte bara bmw). Han sa mer som referens och att han kommer hålla samma balans men gå ner lite i fjäderkonstanter.

Fram: 500lbs (87.5 N/mm)
Bak: 325lbs (57 N/mm coilover, som är 126.6 N/mm om det hade varit på original infästningen, tror jag, 57 / 0.45 räknade jag i alla fall)

Nu är frågan, är detta verkligen så hårt? om jag har läst andra trådar rätt så brukar framfjädrarna (som referens) ligga på 80 N/mm som minimum och upp emot 120 N/mm (och ännu högre).

om det blir hårt beror ju lite på vad bilen väger.
På min 318is som vägde ca 970kg körde jag med 100N/mm fram & 120N/mm bak(orginalplats)

Det är oftast inte fjädrarna som gör bilen obekväm på vägen utan när dämparna är för hårt ställda.
Jag har justerbara dämpare på min & det funkar fint att åka gata på mjukare inställning
dock så är ljudnivån olidlig så det faller på den

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
oj, viste att jag glömde nånting.

Bilen är lättad i den mån att jag har rensat den på asfaltsmattor (i kupén, inte lyft ut motorn än), mattor i skuffen, baksätet, förarstolen är nu en Sparco Evo 2.

GAZ Gold dämparna har 36 stegs justerbar kompression/retur på samma knapp (som jag förstått det)

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad pratar vi om nu eg? Wheel rate? Låter som spring rate men då fattas det MR..

BMW 330i -05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

MaZ skrev:
Vad pratar vi om nu eg? Wheel rate? Låter som spring rate men då fattas det MR..

Hoppas ni läser in att detta är nybörjarsvängaforumet?
Lättförståeligare förklaringar tack.

ÄVEN om man frågar med faktermer så kan förklaringarna göras lättare att fatta tycker jag iaf.

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
MaZ skrev:

Spring rate (tror jag)

Jag pratar i alla fall om fjädern hårdhet, fjäderkonstant eller vad det nu heter.

MaZ förklara gärna skildnaderna mellan Wheel rate och Spring rate, och även vad MR står för

Det finns ett skäl varför jag ställde detta i nybörjarforumet, inte i skruva banåkarbild

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Jag har kört med 900kg bil & 11,5-205 bak
samt
12 - 205 bak

D2 fjädrar

Biilen är precis som en gokart, men så släpper det ju "lätt"

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

MR= utväxling mellan fjäder och hjulrörelse.

I många, de flästa fall, är MR mindre än 1.

Ger att hjulet rör sig mer än fjäder trycksihopp.

Att bara prata fjäderkonstant är faligt om man skall gämnföra mellan olika bilar med olika typer av hjulupphängingar.

Pratar man därimot hjulkonstant. Vad hjulkontanten är den fjäderkontant man skulle ha med MR=1
(Wheel rate=hjulkontant)

Var det klarare?

ps
för att strula till det lite skall MR vara i kvadrat när man räknar ut hjulkonstant.

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Ändrade lite i topic så det blir lättare att förstå (för folk som redan kan allt!)

och det är en relativt enkel frågeställning i nybörjar forumet som jag tror många som kör bmw är intresserade av. Det finns ingen frågeställning om hur detta skiljer mellan olika bilar även om detta hade varit väldigt intressant att tillföra diskussionen, men att slänga in komplicerade ekvationer utan att jämföra något, bara för att visa att man är duktig har inte tillfört någonting. Hade jag frågat i racetech så hade jag absolut väntat mig detta. (MaZ och fuling, ni har båda tillfört grymt mycket i racetech och skruva banåkarbil osv)

Skriv exempel!

Tex:
I min alfa 155 har jag både kört 100 och 200 fram och 80 och 160 bak, medans 100 fram och 80 bak va väldigt bra att köra väg utan att det blev för stötigt blev 200 fram och 160 bak väldigt hårt. Alfan har en MR på 0.65 bak och 0.88 fram, jag vet inte hur din e30 ligger i MR men om du tar reda på det så kan du använda dig av min erfarenhet på alfan!

Tack

OSV

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

KristianAE86 skrev:
...11,5-205 bak samt 12 - 205 bak...

Det är omöjligt att förstå vad du pratar om, då du varken anger storhet eller enhet.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

ice skrev:
KristianAE86 skrev:

Det är omöjligt att förstå vad du pratar om, då du varken anger storhet eller enhet.

Gissar att han menar 11,5 kg/mm längd 205mm fram 12kg/mm längd 205mm bak

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
I min alfa 155 har jag både kört 100 och 200 fram och 80 och 160 bak, medans 100 fram och 80 bak va väldigt bra att köra väg utan att det blev för stötigt blev 200 fram och 160 bak väldigt hårt. Alfan har en MR på 0.65 bak och 0.88 fram, jag vet inte hur din e30 ligger i MR men om du tar reda på det så kan du använda dig av min erfarenhet på alfan!

timmy1701, vad får du ut om du får information som åvan?
Vet jag det kanske jag kan svara.

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Sorry jag var för otydlig

Det jag skulle få ut (och andra) av en sådant svar är hur hård och obekväm "alfan" var i detta läget, om man vill gå in på andra bilar och inte har erfarenhet av bmw e30. Hade man fått ett sånt svar till exempel så kan man räkna om det till att passa min bil, eller vem som helst annans bil faktiskt.

Idén med detta ämnet var att få reda på var andra tycker bilen blir för hård för att köras väl på gata. När den bara passar för att köra till och från banor. Det jag personligen ville ha reda på var just för bmw e30 eftersom väldigt många har förstahands erfarenheter med just den bilmodellen. Men om vänliga själar vill dela med sig med sin erfarenhet av andra bilar så är det självklart ett stort plus! Sen med hjälp av Gurus som ni två kan man kanske hitta några gemensamma nämnare mellan bilmodellerna (med uträkningar och sånt )

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Problemet är att vad som känns hårt/mjukt är subjektift.
Känns lättare att tala om hur långt ett snöre är

om vi börjar prata genereält.
Vad väger din bil?
Vikten är viktig, styrande.

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Jag har aldrig vägt den men jag skulle gissa 1150kg om man räknar på vad jag tagit ur den.

Edit: Luskat runt lite på internet och det verkar som MR fram är "0.93^2" och bak "0.64^2" medans bak i coilover är "1.04^2" om det hjälper nånting

http://www.s14motorsport.de/ ->archiv ->Interne Vorstellung des M3 mit sämtlichen Sollwerten, Unterschieden zum normalen E30, usw. Sen dom 2 sista bilderna "Federübersetzung"

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

ice skrev:
KristianAE86 skrev:

Detta e vad som stod på fjädrarna från D2 alltså

då jag beställde extra hårda anpassade för Drifting

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1150kg

MR fram=0,93 (jag brukar köra med 0,94, men men ligger inom rätt bollplank)
MR bak fjäder std plats=0,64
MR stötdämpare=1,04

Tumme pekfinger så ligger ca ca 55% av vikten fram

vikt fram 1150*0,55 -->632,5kg
per sida fram 632.5/2 -->316,25kg

vikt bak 1150*(1-0,55) -->517,5kg
per sida bak 517,5/2-->258,75

Vikt 316,25kg fram och 258,75kg bak är de vikter som man får om man väger bilen.
Men det är inte de vikter som står på fjädern.
Man måste ta bort det som brukar kallas ofjädrad vikt.
Det är däck, fälj,bromsskiva, bromok, fjäderben(ytterrör), ca halva länkarmasvikten mm.
Är ca mellan 40-60kg per hörn

Vi antar 46,25kg ofjädrat fram -->270kg fjädad vikt
Bak 38,75kg ofjädrat bak ->220kg fjädrad vikt

Nu kan man helt brutalt säga att vikten gemom hjulkosnatnet ger ett mjukhetstal (större värde desto mjukare)

std är det ca 20-25 std
ca 2 är ren rejsbil på R-däck=hårt

Min bil ligger 3,25 fram och 2,75 bak (ca 2,8Hz fram och ca 3Hz bak i egenfrikvens)

Vi gör en test på Mikael Bäcks bil
"På min 318is som vägde ca 970kg körde jag med 100N/mm fram & 120N/mm bak(orginalplats) "
55% vikt fram

Nu har jag varit lat och räknat lite i excel

m   266,75   218,25   kg per hörn
om   45   40   ofjädradvikt
fm   221,75   178,25   fjädrad vikt
k   100   120   N/mm (fjäderkontanetn)
MR   0,94   0,67   -
k hjul   88,36   53,868   N/mm på hjulet (hjulkontanten)
m/khjul   2,51   3,31   
f   3,18   2,77   Hz

Sen vad som är hårt o mjukt beror vad hur öm rumpa man har
Hmm snarare vad däckan klarar av, men här är jag på hal is.

Men men med lite efterforsking på ett gäng bilar får man ett hum om hur långt ett snöre är
Ääää, jag menar vad hård o mjuk är på ett ungefär.

På tal om änkel frågeställing om fjäderhårdhet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58757

EDIT:
Det en del/många, bla jag, snackar om ibland är egenfrikvenesen
f=(k*1000/m)^0,5/2/pi

f=egenfrikvensen i Hz
m=den fjädrade vikten
k=hjulkontenet i N/mm

ca ca ca
1Hz std bil
1,5Hz sportigere bil
2Hz lite hårder lekbil
runt 3Hz snudd på ren banbil
3-4Hz ren banbil
Över 4Hz slicks banbil.
öcer 4Hz är min bregrepsvärd slut.
OBS det är bara en fingervising, allså ingen sanning

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Mycket bra svar fuling, det tackar jag för.

Nu har jag lite att räkna på i alla fall! Angående tråden du länkade till så läste jag den tills det blev för mycket pajkastning förra året men "hoppade över" matematiken och geometrin, ska läsa den igen

Jag bestämde mig föresten att köra på dom rekomenderade fjädrarna, 500lbs fram och 325lbs bak, tror det kommer bli alldeles utmärkt!

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

timmy1701:
"500lbs fram och 325lbs "

Gissar att det är MR=1,04 bak
Jag skulle gå på hårdre fram e mjukare bak

typ 600/325 e 500/260

ps
Hmm TITTA jag skriver äckelenheter

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Ska prata med min väghållningsbyggare (korkat påhittat ord) om det

Dom fjädrarna är vad dom (flesta) kör på i deras bmw cuppar på dom bittiska öarna. Dom har över 60 bilar i pbmwc (production bmw cup) med GAZ coilovers. Han som bygger dom är en av arangörerna, som byggt system till en stort antal av dom, bla vinnaren förra året. Och även vinnaren i grupp C i TTRS (toyo tyre racing saloons) i en bmw m3a)

Imperial measurement units är grymt korkat håller jag med om, men det är lätt att hitta konverterare på internet så vi länder som lever i nutiden kan förstå ;P

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Såg att johan tagit med beräkningen på min bil.

Jag är rätt nöjd med den setup bilen har.
Det räcker att justera krängningshämmaren 1-2cm bak för att
bilen ska gå mellan över & understyrning i det utföarndet den rullade
förra sommaren.
Nedan lite kompleterande data som inte fanns med i johans uträkning.

Däck Toyo R888 205/50-15 tryck 2,1-2,2 kg F & B
Fälgar 7*15 ET 20
Spacer 25mm /sida fram, 20mm / sida bak
Fjädrar fram 100 N/mm
Fjädrar bak 120 N/mm
Krängare fram 21mm innerst läget
Krängare bak 19 mm yttersta läget
Dämpare fram läge 30
Dämpare bak läge 26

Camber fram 3,8 grader
Camber bak 2,5 grader

Toe in fram 0,15 grader
Toe in bak 0,15 grader

Senare under hösten rullade den med splitter & vinge
Splitter 130mm utstick
Vinge airforce 1200mm bred monterad 300mm över bakluckan & 200mm bakom stötfångarens bakersta punkt.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Skruva banåkabil
Var går smärtgränsen i fjäderhårdhet? (på en BMW e30)
1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (15829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande