Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (15829 totalt) |
Jag har precis beställt en uppsättning GAZ Gold Coilovers (fram och bak) till min bmw e30 325.
Grundtanken var att beställa mjukare fjädrar för att sedan komplettera med ett set för trackdays. Jag bygger bilen för bana men vill fortfarande kunna njuta av bilen på småvägar när lusten faller på och planerar även att köra en runda till ringen och ner på alpvägar, utan att den är direkt obekväm. När jag diskuterade detta med företaget som bygger mitt paket så gav han mig värdena som dom kör på i bland annat pbmwc (production bmw cup, typ standard i bmwcup) och ttrs (toyo tires racing saloons, typ modiferat och special fast inte bara bmw). Han sa mer som referens och att han kommer hålla samma balans men gå ner lite i fjäderkonstanter. Fram: 500lbs (87.5 N/mm) Bak: 325lbs (57 N/mm coilover, som är 126.6 N/mm om det hade varit på original infästningen, tror jag, 57 / 0.45 räknade jag i alla fall) Nu är frågan, är detta verkligen så hårt? om jag har läst andra trådar rätt så brukar framfjädrarna (som referens) ligga på 80 N/mm som minimum och upp emot 120 N/mm (och ännu högre). _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
om det blir hårt beror ju lite på vad bilen väger. På min 318is som vägde ca 970kg körde jag med 100N/mm fram & 120N/mm bak(orginalplats) Det är oftast inte fjädrarna som gör bilen obekväm på vägen utan när dämparna är för hårt ställda. Jag har justerbara dämpare på min & det funkar fint att åka gata på mjukare inställning dock så är ljudnivån olidlig så det faller på den _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
oj, viste att jag glömde nånting.
Bilen är lättad i den mån att jag har rensat den på asfaltsmattor (i kupén, inte lyft ut motorn än), mattor i skuffen, baksätet, förarstolen är nu en Sparco Evo 2. GAZ Gold dämparna har 36 stegs justerbar kompression/retur på samma knapp (som jag förstått det) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Hoppas ni läser in att detta är nybörjarsvängaforumet? Lättförståeligare förklaringar tack. ÄVEN om man frågar med faktermer så kan förklaringarna göras lättare att fatta tycker jag iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Spring rate (tror jag) Jag pratar i alla fall om fjädern hårdhet, fjäderkonstant eller vad det nu heter. MaZ förklara gärna skildnaderna mellan Wheel rate och Spring rate, och även vad MR står för ![]() Det finns ett skäl varför jag ställde detta i nybörjarforumet, inte i skruva banåkarbild _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Jag har kört med 900kg bil & 11,5-205 bak
samt 12 - 205 bak D2 fjädrar Biilen är precis som en gokart, men så släpper det ju "lätt" _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
MR= utväxling mellan fjäder och hjulrörelse.
I många, de flästa fall, är MR mindre än 1. Ger att hjulet rör sig mer än fjäder trycksihopp. Att bara prata fjäderkonstant är faligt om man skall gämnföra mellan olika bilar med olika typer av hjulupphängingar. Pratar man därimot hjulkonstant. Vad hjulkontanten är den fjäderkontant man skulle ha med MR=1 (Wheel rate=hjulkontant) Var det klarare? ps för att strula till det lite skall MR vara i kvadrat när man räknar ut hjulkonstant. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ändrade lite i topic så det blir lättare att förstå (för folk som redan kan allt!)
och det är en relativt enkel frågeställning i nybörjar forumet som jag tror många som kör bmw är intresserade av. Det finns ingen frågeställning om hur detta skiljer mellan olika bilar även om detta hade varit väldigt intressant att tillföra diskussionen, men att slänga in komplicerade ekvationer utan att jämföra något, bara för att visa att man är duktig har inte tillfört någonting. Hade jag frågat i racetech så hade jag absolut väntat mig detta. (MaZ och fuling, ni har båda tillfört grymt mycket i racetech och skruva banåkarbil osv) Skriv exempel! Tex: I min alfa 155 har jag både kört 100 och 200 fram och 80 och 160 bak, medans 100 fram och 80 bak va väldigt bra att köra väg utan att det blev för stötigt blev 200 fram och 160 bak väldigt hårt. Alfan har en MR på 0.65 bak och 0.88 fram, jag vet inte hur din e30 ligger i MR men om du tar reda på det så kan du använda dig av min erfarenhet på alfan! Tack OSV _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Det är omöjligt att förstå vad du pratar om, då du varken anger storhet eller enhet. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Gissar att han menar 11,5 kg/mm längd 205mm fram 12kg/mm längd 205mm bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
timmy1701, vad får du ut om du får information som åvan? Vet jag det kanske jag kan svara. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Sorry jag var för otydlig
![]() Det jag skulle få ut (och andra) av en sådant svar är hur hård och obekväm "alfan" var i detta läget, om man vill gå in på andra bilar och inte har erfarenhet av bmw e30. Hade man fått ett sånt svar till exempel så kan man räkna om det till att passa min bil, eller vem som helst annans bil faktiskt. Idén med detta ämnet var att få reda på var andra tycker bilen blir för hård för att köras väl på gata. När den bara passar för att köra till och från banor. Det jag personligen ville ha reda på var just för bmw e30 eftersom väldigt många har förstahands erfarenheter med just den bilmodellen. Men om vänliga själar vill dela med sig med sin erfarenhet av andra bilar så är det självklart ett stort plus! Sen med hjälp av Gurus som ni två kan man kanske hitta några gemensamma nämnare mellan bilmodellerna (med uträkningar och sånt ![]() _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Jag har aldrig vägt den men jag skulle gissa 1150kg om man räknar på vad jag tagit ur den.
Edit: Luskat runt lite på internet och det verkar som MR fram är "0.93^2" och bak "0.64^2" medans bak i coilover är "1.04^2" om det hjälper nånting http://www.s14motorsport.de/ ->archiv ->Interne Vorstellung des M3 mit sämtlichen Sollwerten, Unterschieden zum normalen E30, usw. Sen dom 2 sista bilderna "Federübersetzung" _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Detta e vad som stod på fjädrarna från D2 alltså ![]() då jag beställde extra hårda anpassade för Drifting _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
1150kg
MR fram=0,93 (jag brukar köra med 0,94, men men ligger inom rätt bollplank) MR bak fjäder std plats=0,64 MR stötdämpare=1,04 Tumme pekfinger så ligger ca ca 55% av vikten fram vikt fram 1150*0,55 -->632,5kg per sida fram 632.5/2 -->316,25kg vikt bak 1150*(1-0,55) -->517,5kg per sida bak 517,5/2-->258,75 Vikt 316,25kg fram och 258,75kg bak är de vikter som man får om man väger bilen. Men det är inte de vikter som står på fjädern. Man måste ta bort det som brukar kallas ofjädrad vikt. Det är däck, fälj,bromsskiva, bromok, fjäderben(ytterrör), ca halva länkarmasvikten mm. Är ca mellan 40-60kg per hörn Vi antar 46,25kg ofjädrat fram -->270kg fjädad vikt Bak 38,75kg ofjädrat bak ->220kg fjädrad vikt Nu kan man helt brutalt säga att vikten gemom hjulkosnatnet ger ett mjukhetstal (större värde desto mjukare) std är det ca 20-25 std ca 2 är ren rejsbil på R-däck=hårt Min bil ligger 3,25 fram och 2,75 bak (ca 2,8Hz fram och ca 3Hz bak i egenfrikvens) Vi gör en test på Mikael Bäcks bil "På min 318is som vägde ca 970kg körde jag med 100N/mm fram & 120N/mm bak(orginalplats) " 55% vikt fram Nu har jag varit lat och räknat lite i excel
Sen vad som är hårt o mjukt beror vad hur öm rumpa man har ![]() Hmm snarare vad däckan klarar av, men här är jag på hal is. Men men med lite efterforsking på ett gäng bilar får man ett hum om hur långt ett snöre är ![]() Ääää, jag menar vad hård o mjuk är på ett ungefär. På tal om änkel frågeställing om fjäderhårdhet, se ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: Det en del/många, bla jag, snackar om ibland är egenfrikvenesen f=(k*1000/m)^0,5/2/pi f=egenfrikvensen i Hz m=den fjädrade vikten k=hjulkontenet i N/mm ca ca ca 1Hz std bil 1,5Hz sportigere bil 2Hz lite hårder lekbil runt 3Hz snudd på ren banbil 3-4Hz ren banbil Över 4Hz slicks banbil. öcer 4Hz är min bregrepsvärd slut. OBS det är bara en fingervising, allså ingen sanning _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mycket bra svar fuling, det tackar jag för.
Nu har jag lite att räkna på i alla fall! Angående tråden du länkade till så läste jag den tills det blev för mycket pajkastning förra året men "hoppade över" matematiken och geometrin, ska läsa den igen ![]() Jag bestämde mig föresten att köra på dom rekomenderade fjädrarna, 500lbs fram och 325lbs bak, tror det kommer bli alldeles utmärkt! _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Ska prata med min väghållningsbyggare (korkat påhittat ord) om det
![]() Dom fjädrarna är vad dom (flesta) kör på i deras bmw cuppar på dom bittiska öarna. Dom har över 60 bilar i pbmwc (production bmw cup) med GAZ coilovers. Han som bygger dom är en av arangörerna, som byggt system till en stort antal av dom, bla vinnaren förra året. Och även vinnaren i grupp C i TTRS (toyo tyre racing saloons) i en bmw m3a) Imperial measurement units är grymt korkat håller jag med om, men det är lätt att hitta konverterare på internet så vi länder som lever i nutiden kan förstå ;P _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Såg att johan tagit med beräkningen på min bil.
Jag är rätt nöjd med den setup bilen har. Det räcker att justera krängningshämmaren 1-2cm bak för att bilen ska gå mellan över & understyrning i det utföarndet den rullade förra sommaren. Nedan lite kompleterande data som inte fanns med i johans uträkning. Däck Toyo R888 205/50-15 tryck 2,1-2,2 kg F & B Fälgar 7*15 ET 20 Spacer 25mm /sida fram, 20mm / sida bak Fjädrar fram 100 N/mm Fjädrar bak 120 N/mm Krängare fram 21mm innerst läget Krängare bak 19 mm yttersta läget Dämpare fram läge 30 Dämpare bak läge 26 Camber fram 3,8 grader Camber bak 2,5 grader Toe in fram 0,15 grader Toe in bak 0,15 grader Senare under hösten rullade den med splitter & vinge Splitter 130mm utstick Vinge airforce 1200mm bred monterad 300mm över bakluckan & 200mm bakom stötfångarens bakersta punkt. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (15829 totalt) |