Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya installationer på den gula 924:an (5 bilder x 50 kB)
2 besök senaste veckan (5489 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Har monterat lite nya grejor i den gula gamle räsern.

Shiftlights, avgastempmätning och justerbar bromskraftreducering till bakhjulen mod/ McGyver/djungelknep



Så här ser du ut från chaffisens position när det är dags att växla! Ljusdioderna speglas upp i vindrutan (HUD - head up display) så man behöver inte ta blicken från banan. Diod nr 2 från höger lite felvinklat på fotot.



Samma sak fast från passageraplatsen



580 grader Celsius på avgaserna vid fototillfället. Lambdainstrument som inte syns så bra nere i alu-panelen



Förararen kan justera bromsbalaansen med detta arrangemang hoppas jag. Längst fram en vantskruv som sitter fastsatt vid växelspaken. Bakom ett rör som förbinder vantskruven och fjädern som hör till bromskraftsregulatorn som kommer från en Audi 100 (tror jag) och syns längst bak. Det hydrauliska är inte inkopplat än. Hoppas systemet kommer att fungera bättre än priset indikerar (150 kr regulator och 69 kr vantskruv)



Samma sak fast på närmare håll, smutsig förare ! (jag....)

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



....jag föreslår att vi startar en insamling så att grabben får ett par hela jeans.

Eller är det senaste stuket så att dom är trasiga redan när man köper dom?

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Den där shiftlighten är jag lite intresserad av. Kan man koppla in den på min 996:a? Jag vet inte om jag har en eller flera tändspolar, eller hur funkar det?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vet om en annan kille som haft exakt likadana mekarbyxor...till det övriga garagets fasa...

Som jag sagt tidigare: Jag bara älskar dessa McGyverlösningar!!!

thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
AL skrev:

Som jag sagt tidigare: Jag bara älskar dessa McGyverlösningar!!!





Andreas A skrev:
....jag föreslår att vi startar en insamling så att grabben får ett par hela jeans.


Eeehhhmmhrmmm, jag kunde kanske bytt om innan jag satte mig i bilen


Lotus Samuel skrev:
Den där shiftlighten är jag lite intresserad av. Kan man koppla in den på min 996:a? Jag vet inte om jag har en eller flera tändspolar, eller hur funkar det?

Det ska inte spela någon roll om du har flera tändspolar. Men allra enklast är nog att koppla in sig på signalsladden som går till varvräknaren (sannolikt även på 996:a). På 924:an tog elinkopplingen ca 10 minuter (men då var det inte en massa plastpaneler ivägen )

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Växelindikatorn är ju rent utsagt svincool! thumbs up

Är det hemmabygge eller var hittade du den?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Bengtsson skrev:
Växelindikatorn är ju rent utsagt svincool! thumbs up

Är det hemmabygge eller var hittade du den?


Han säljer sånna

Pär: Räkna lite lätt med att jag beställer en sån när jag kommit hem från tyskland nästa vecka
Går det att få i carbon?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Ljusdioderna speglas upp i vindrutan (HUD - head up display) så man behöver inte ta blicken från banan.


Fungerar den här snik-HUD-principen även i starkt solljus??

_________________

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Pär Hylander skrev:
Ljusdioderna speglas upp i vindrutan (HUD - head up display) så man behöver inte ta blicken från banan.


Fungerar den här snik-HUD-principen även i starkt solljus??


Jo rätt hyggligt faktiskt. Inte bra vid solnedgång när man kör rakt mot solen men ok i övriga fall med starkt solljus. Lysdioderna är skarpa som tusan men går att justera i intensitet ner om man väljer att inte spegla dom i rutan.

Lite OT: hur funkar en riktig HUD? Speciella reflekterande skikt och speciella belysningsarrangeman?

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag har exakt samma HUD dioder som Pär har fast monterade på en lös skena och sladd ner till elektonikboxen. Funkar skitbra att spegla i ruta. Syns bra tom i motljus.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Pär Hylander skrev:

Lite OT: hur funkar en riktig HUD? Speciella reflekterande skikt och speciella belysningsarrangeman?


De har en extra ruta som sitter innanför huven, den är plan. Allt speglas i den.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Pär Hylander skrev:

Lite OT: hur funkar en riktig HUD? Speciella reflekterande skikt och speciella belysningsarrangeman?


De har en extra ruta som sitter innanför huven, den är plan. Allt speglas i den.

Den har även speciella reflekterande skikt som i bästa fall klarar direkt motljus utan att minska sikten. Jag testade en Viggensimulator för några år sedan, där de satt i ett nytt glas ifrån JAS. Testledaren sa att man inte skulle hänga på den när man klev i och ut cockpit, den kostade nämligen en halv miljon.

Jag kraschade för övrigt plums i Vättern - visste inte att Vättern låg så högt över havet. Lite svårt att se i simulatorn exakt hur långt ovanför vattnet jag låg så jag tittade på höjdmätaren och trodde det var jättelugnt - splash. Programmet toklåste sig så de som var efter mig fick inte testa - otur.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bilden i en riktig HUD för stridsflygplan är för övrigt ofokuserad så att fokus hamnar där man tittar, vilket betyder att man inte behöver fokusera om blicken till 'rutan'.

Det senaste är att ha en laser som ritar upp bilden direkt på näthinnan, men jag vet inte om det används praktiskt ännu. Projicera en bild på insidan hjälmvisiret är en annan variant, som jag tror har testats av nåt F1-stall.

Det där med laser på näthinnan kan ju kombineras bra med hjälmsikten som mäter pupillens position för att rikta vapnen - används mest för stridshelikoptrar, tror jag. Inte så kul om man får en spänningsspik och lasern får fnatt... Det senaste är annars att styra flygplanet med hjärnågor, som registreras av kraftiga supra-magneter. Har forskats på åtminstone sedan 80-talet, men tveksamt om de får det att fungera. Lite svårt att packa in allt i en vanlig hjälm.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re- Shift Light. Cool grej. Kan tänka mig att ha en sån på sladd med kardborre under, som man när man behöver (rätt ofta ) kan kasta upp ovanpå instrumentpanelen, men annars kan bo i handskfacket. Man vill ju inte att alla ska se att man har en shift-light...inställbart varvtal gissar jag?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



AndersY skrev:
Jag kraschade för övrigt plums i Vättern - visste inte att Vättern låg så högt över havet. Lite svårt att se i simulatorn exakt hur långt ovanför vattnet jag låg så jag tittade på höjdmätaren och trodde det var jättelugnt - splash. Programmet toklåste sig så de som var efter mig fick inte testa - otur.


Vänern ligger typ 47m över havet har jag för mig, vättern borde vara högre ändå.

AndersY skrev:
Det senaste är annars att styra flygplanet med hjärnågor, som registreras av kraftiga supra-magneter. Har forskats på åtminstone sedan 80-talet, men tveksamt om de får det att fungera. Lite svårt att packa in allt i en vanlig hjälm.


"Du måste tänka på ryska..." Nån som kommer ihåg den gamla Clintanfilmen? Kan den ha hetat Firefox?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Då var bromsrören kopplade oxo. Jag hade inga ambitioner att det skulle blir raka och fina rör samt jämna och fina radier där dom behövede bockas, men tusan vad knöligt det blev. Min beundran för rörmokare som får det att se snyggt ut har stigit ytterligare .

Ikväll återstår att se om det blivit tätt, om alla fyra anslutningarna kommit rätt och om det går att justera in någon bra bromskraftbegränsning .

_________________
Pär Hylander
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Läckert Pär! thumbs up thumbs up thumbs up

Kan man montera en sån där shift-light utan att skruva/borra sönder en fin originalbil tror du? Vore ju riktigt fräckt att ha en sånn...

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:


Pär: Räkna lite lätt med att jag beställer en sån när jag kommit hem från tyskland nästa vecka
Går det att få i carbon?


Haha, jag hade missat ditt inlägg. Rekommenderar "KOLFIBERDEKAL
TS100 KOLFIBERDEKAL SVART 44X47CM 195"

http://www.dalhems.com/stylingsidor/carbon.html så ser det ut som den går fortare

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Morty skrev:
Läckert Pär! thumbs up thumbs up thumbs up

Kan man montera en sån där shift-light utan att skruva/borra sönder en fin originalbil tror du? Vore ju riktigt fräckt att ha en sånn...


Det är ju en liten 4-kantig plastlåda, så man får ju själv göra någon sorts fästanordning till sin bil. Hur snyggt och så det blir är ju upp till var och en själv. Möjligen om man är extra rädd om sin inredning kanske man kan fästa den i en bilmodellsanpassad mobiltelefonhållare? Ljusdioderna är så starka att man ser dom även om dom sitter rätt långt ut åt sidan. Dock behöver man rätt så noga vinkla dom så dom är riktade mot ansiktet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Eeehh, det mesta i denna tråden hör igentligen hemma i köp&sälj. Ber om ursäkt för mitt övertramp

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya installationer på den gula 924:an (5 bilder x 50 kB)
2 besök senaste veckan (5489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande